Vilse i nattvakan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillmatte

Vilse i nattvakan

Inlägg av lillmatte »

Sitter och klipper med ögonen utanför sovrummet, började ikväll med kurning av våran snart 4 månader gamla pojke och behöver nog lite pepp och råd här.

Jag har funderat av och till ett tag, läst in mig lite både på SHN och andra tips och råd kring sömn men fick som nog häromnatten när jag insåg att lillkillens sömn så sakteliga försämrats den senaste tiden och att vi behöver handfasta råd kring hur vi ska hjälpa honom.

Killen föddes stor och hungrig och strax före tre månaders ålder fick vi gå över på ersättning då amningen inte räckte. En tredagarssorg för mig, som därefter mest varit lättad. Barnet äter och mår bra. Sedan han var cirka 2 månader har vi även närmat oss ett schema som i princip gått av sig själv. Jag upptäckte en dag att han gärna ville sova 10-12 och 14-16 och lät honom :) Sen dess har vi haft dessa sovstunder, samt en 45-60 minuters sömnstund på kvällen. Han har också god aptit och äter med 3,5-4 timmars mellanrum varje dag. Han är oftast glad och pigg och lätt att ha att göra med.

Så vad är då problemet?

Jo. Sömnstunderna på dagen funkar som en klocka. Han sover nerbäddad i barnvagnsinsatsen på balkongen i ur och skur. På natten däremot, somnar han efter gråt och gnäll vid halvniotiden och har hittills fått cirka 2-3 timmars sammanhängande sömn där i början. Därefter börjar gnället, ständigt uppvaknande och - jobbigast av allt - napptappen. Detta innebär ständigt gungande av sömn, oftast blir han överflyttad till babysittern vid 4-tiden, vaggas till ro av trött förälder och sover sedan en timme i stöten till kl 8 då det är dags att gå upp. Trött mamma, trött pappa, trött lillkille.

Den senaste veckan har han även börjat visa prov på att knappt orka sig genom de första timmarnas nattsömn heller, orkar inte äta lika mycket som vanligt och har förbytts från sitt glada, charmiga jag, till en riktig liten surbulle. Jag känner mig så olycklig, för det märks att han inte mår riktigt bra och jag vet inte vad som är hönan eller ägget.

Så därför föddes besluten. Nappen bort. Stadiga rutiner in. Sova hela natten-kuren, åtminstone ett försök. Jag vet att man ska ha en järnhård attityd, men ni vet väl också att man kan känna sig skeptiskt och modlös?

Jag har läst boken några gånger om, pratat med en annan forumanvändare här som är en klok person med många goda råd. Men för att inte belasta henne alltför mycket (tack till dig :wink: ) och för att goda råd alltid är välkomna skriver jag nu här.

Jag tänker mig ett schema utifrån Annas förslag om 4 månaders i boken. Jag tänker också att det är läge att börja med välling och kanske smakisar. Jag tänker att jag ska vara konsekvent och försöker se målet för mina ögon. Så långt allt väl.

Men vad tänker man när man sitter utanför dörren och hoppas för allt vad man är värd att han inte ska vakna så att man slipper gå in och slåss mot skriken? Jag känner mig så orolig, mest för att jag gör fel, tror jag. Hur ska man veta om man gör rätt (om man inte har någon supervisor, sas)? Jag försöker följa instruktionerna till punkt och pricka, men vad jag kan utläsa så ska t ex barnen coola ner sig så fort man går in och buffar och ramsar efter att de vaknat. Så icke i detta fall. Fick just slita i nästan en timme för att få honom att somna om.

Funderar också på om det var rätt att börja såhär bara, pang bom, utan att ha ägnat hela dagen åt att trycka i honom mat? Han har fått som han brukar idag, men eftersom han börjat vägra har det bara blivit ungefär 100 ml per tillfälle. Kommer han vakna hungrig? Hur ska jag skilja det från det andra skrikandet? Borde jag ge honom lite mat "för säkerhets skull"?

En annan sak är att jag inte vill lägga honom på mage. Jag har mina anledningar till det och kan nog inte övertygas även om jag förstår att ni har goda argument för er sak. Han har sovit jättebra på sidan och jag vill gärna fortsätta så. Jag har fått till en slags buffning i sidoläge som han verkar bli lugn av.

Det här var världens längsta inlägg, hoppas att åtminstone nån orkat ta sig till slutet. För jag vill verkligen veta mer om vad man gör när bekräftelsen inte funkat, när tillrättavisningen (sjutton ungar utanför) inte funkar, när han jobbar upp sig, när man buffat och buffat om, när han lugnat ner sig och gallskriker igen av bekräftelsen... Har jag missat nåt väsentligt?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit!

Hoppas natten gick bra och att du nu får sova.

Som du beskriver det låter det som en typiskt första natt på kuren. Att verktygen inte funkar riktigt ännu är ju inte så konstigt. Han måste ju först lära sig dem innan de är lugnande.

Det är vanligt att just bekräftelsen stör i början och då får man börja om från början igen. In och buffa när han är sömntung ut med ramsan och bekräfta. Ofta protesterar barnet då och man får gå in ingen. Så det är inget konstigt alls. Det viktiga är att man känner sig lugn och trygg hela tiden. Att man arbetar systematiskt och förmedlar att allt är som det ska. Så här ska vi göra nu och du kan sova tryggt och lugnt för mamma/pappa har koll på läget. Hänger du med?

Hoppas mitt svar hjälper dig något och lycka till!

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Glömde angående maten. Se till under dagen att han erbjuds så mycket mat som möjligt under mattiden. Här ni börjat med smakisar ännu? Annars tycker jag att du kan göra de. Oftast behöve stora och hungriga barn fast föda tidigare än andra. Kanse något du kan fundera över?

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Jag är rätt forum-ovan generellt, så jag vet inte riktigt om jag gör rätt här, men jag prövar mig fram :)

Stort tack Ida för ditt välkomnande och snabba svar! Det är så skönt att höra att det låter som en typisk första natt. Och du har ju helt rätt, klart han inte fattar verktygen när han aldrig stött på dem förut.

Hursomhelst gick natten nog ändå rätt bra. I vanliga fall har vi fått honom att sova på cirka 10 minuter, vilket igår blev 70 minuter. Det kändes ju såklart som ett misslyckande först. Men efter det hade han bara två "katastrof"-uppvaknande som krävde rejäl intervention, första tog 50 minuter och sista cirka 20. Jag var så ruggigt rädd för att använda bekräftelsen men försökte våga och tror att jag ändå fick till det. Ibland blev det dock nästan samma sak som "vanliga" ramsan, eftersom han blev så lugn. Det känns ju naturligt att bemöta hans lugn med att låta mjuk på rösten. Då bekräftelseramsade jag en gång till från dörren, för säkerhets skull. Man vet ju aldrig vad som går in, och jag tänkte att det väl inte kan skada? Eller vad säger ni erfarna kurare?

Tyvärr är det pga praktiska omständigheter vi inte riktigt kan råda över så, att jag kommer att få ta det mesta av kurningen själv eftersom min sambo inte har möjlighet att ta de sista två nätterna. Han är helt med på tåget iaf, så det känns som att vi genomför projektet ihop. Men jag tror att det kommer att bli rätt tungt, sömnmässigt. Nån annan därute som kurat själva, erfarenheter av detta?

Jag finslipade schemat inatt under vaket och tror att vi har hittat en bra variant. Vi hade lite ågren idag över att skippa nappen på daglurandet. Han har ju sovit som en prins i hårdliften, vi har kunnat lägga ut honom när han varit vaken och tittat till honom nån minut senare och då har han sovit. Har nån gång försökt utan napp men det har slutat med tårar och skrik. Lite känsligt att ha ett skrikande barn på balkongen dessutom, vill ju inte gärna att folk tror att vi plågar lillkillen. Om någon oroar sig kan jag berätta att han är rejält inpackad, vi har fällt upp ett snö- och regnskydd och har babywatchen därute för säkerhets skull. Han är aldrig kall när vi tar in honom, och verkar må jättebra av utesovande även på vintern.

Hursomhelst försökte vi morska upp oss inför nappborttagningen och landade i en kompromiss, han fick ha nappen för att lugna sig, och sen tog vi den just innan han somnade. Sen sov han faktiskt obrutet sina 1,5 timmar. Det återstår väl att se om vi pajar nåt på det här sättet, men det känns som att vi måste börja försöka såhär. Eftersom dagslurarna har funkat så fint innan vore det ju skönt om de kunde fortsätta så.

Vårt schema ser ut såhär:

07.30 Godmorgon, tjo och tjim, och frulle
9-10.30 sova
10.30 mat
12.30-14 sova
14 mat
16.30-17.15 sova
17.30 mat
19.30 mat, gonattbus
20 sova natt

Räknar då med att han får lite knappt 15,5 sömn och att han kan få en femminutare under kvällen om han packar ihop innan gonatt. Synpunkter?

Just nu sover han faktiskt i sin egen säng (utan napp!) och knorrade lite när jag lade ner honom, men så fort han hamnade på sidan tvärsomnade han. Vågar man hoppas på att han inte är totalt traumatiserad iaf? Han var ju iofs sjukt trött, så trött att han nästan somnade i famnen, men ändå.

Vad gäller maten är det nog som du säger läge för smakisar. Men faktum var att han klarade hela natten på kvällsportionen, så jag hoppas att vi kan börja lite smått med välling i kvällsmålet. Jag är verkligen dålig på vissa förändringar, känner mig skraj för att introducera mat. Återigen rädd för att göra fel tror jag (jäkla duktighetskomplex). Vad har ni andra för erfarenhet av att gå från ersättning till välling/smakisar?

Gud vad det känns ego att ockupera en tråd såhär. Fast skönt också :) Man behöver ju all erfarenhet som finns därute att stötta sig emot när modet sviker lite.
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Förresten, en sak som just dök upp. Lillkillen somnade ju prick 16.30 som schemat sa, men vaknade av sig sjlv kl 17, pigg och glad. Låg i sängen och gurglade lite. Jag tog upp honom eftersom jag tänkte att det var bättre att han blev "upptagen" glad än att han skulle börja skrika, och så ville jag undvika buffandet. Tyvärr är han ju fortfarande grymt trött nu och det känns påfrestande att underhålla honom ända tills vi får göra kväll.

Tips för denna situation? Försöka söva om honom med ramsa (som ännu inte säkert funkar)? Buffa?
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej vännen! :heart: :)

Jag har en kommentar på schemat utifrån mina egna erfarenheter. Som du redan vet är ju båda våra "små" killar ganska stora och i vårt fall har det visat sig vara väldigt viktigt att ha tillräckligt långt mellan målen för att han ska äta ordentligt. Det krockar ju lite med en annan aspekt, nämligen att om han öht ska flaska så behöver han sova. Vaken har det inte hänt på över en månad att han tar flaska, förutom vällingen som han just börjat acceptera. Utifrån det undrar jag hur det är för er just när det gäller det? Jag har förstått att lillsumo inte äter så bra just nu, och ett sätt att öka intaget är att ha längre mellan målen. Det är särskilt funkis när de får smakisar eftersom nyhetens behag kan göra att de äter bättre då än när de flaskar...

Så mitt förslag är att se över schemat om/när ni inför mer fast föda, och försök få 3,5-4 timmar mellan målen. För att få till det med ert grundschema så måste nattslurken ligga snartare :) efter middagen än den gör nu, men det brukar inte vara så stort problem. Det är ju ändå de andra målen som är huvudmålen. Men vi kan ju diskutera schemat igen när det är dags.
lillmatte skrev: Vad gäller maten är det nog som du säger läge för smakisar. Men faktum var att han klarade hela natten på kvällsportionen, så jag hoppas att vi kan börja lite smått med välling i kvällsmålet.
Tänk också på att det inte är bara sista målet som hjälper honom igenom natten, utan hela dagsintaget. Så fundera över möjligheten att truga på olika sätt.
Jag är verkligen dålig på vissa förändringar, känner mig skraj för att introducera mat. Återigen rädd för att göra fel tror jag (jäkla duktighetskomplex). Vad har ni andra för erfarenhet av att gå från ersättning till välling/smakisar?
Samma här... Jag tycker om när allt är som det alltid har varit. Jag vill hitta det optimala sättet för allt och sen fortsätta göra så jämt. Det har visat sig inte fungera sådär jättebra... :lol: Hur som helst har jag erfarenheten från båda barnen nu att de tycker det är skitspännande och roligt. De älskar att upptäcka världen och det är jätteintressant med nåt helt annat i munnen. Så det är föräldrarna som är konservativa, inte barnen... haha. :) Sen när jag väl har gillat läget så tycker jag också det är kul. Men kladdigt. Åh, gud, så fruktansvärt kladdigt...
Gud vad det känns ego att ockupera en tråd såhär. Fast skönt också :) Man behöver ju all erfarenhet som finns därute att stötta sig emot när modet sviker lite.
Helt rätt. Ta plats och få goda råd, det kommer att göra kurandet så oerhört mycket lättare!

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lillmatte

suck

Inlägg av lillmatte »

Sitter här i vargtimmen och känner mig lite ledsen.

Ikväll gick läggningen mycket snabbare, jag fick buffa honom lite men sen sov han på 9 minuter. Natten har egentligen hittills gått mycket bättre än igår, han har gjort några ljud ifrån sig och sedan verkat somna om på egen hand, framför allt kring 23-tiden (som innan var hans kvällsmålstid). Jag bekräftade inte då, tänkte att jag skulle störa honom mer än något annat, och tänkte att syfte väl ändå är att han ska fixa att vakna till och somna om utan ytterligare yttre stimuli. Borde jag bekräftat, passat på att få ramsan att sätta sig?

För första gången fick vi också till en dialog när han smågnölade, jag svarade med ramsa, så gjorde vi några gånger tills han blev tyst och jag körde bekräftelseramsa.

Sen uppstod en oväntad situation. Jag hade nog gjort nåt knas med blöjan, för när jag skulle in och buffa i förmodat krisläge upptäckte jag att hans pyjamas var alldeles blöt av kiss. Eftersom det känns horribelt att låta honom ligga i kall och blöt pyjamas, bytte jag blöja och pyjamas i sängen vilket ledde till "omnattning" med buffande och ramsande. Avslutningen på det blev också dialog med hans smågnölande och mitt ramsande som avslutades med bekräftelse. Han sov sen tre timmar och vaknade igen 04.05.

Här har vi sen haft en kamp. Han började smågnälla. Jag avvaktade och ramsade sedan lugnt och glatt. Han svarade och verkade fundera lite. Jag ramsade tillbaka. Efter att vi gjort detta några gånger börjar han jobba upp sig och gråta. Jag avvaktar och ramsar från dörren. Till sist har han jobbat upp sig och är AAARG och jag går in och buffar. Jag gör några försök att avsluta buffet och gå ut med ramsa, men han jobbar upp sig igen. Sådär håller vi på fram och tillbaka och han blir bara mer och mer arg och jag försöker på alla sätt, höja rösten, låta lite sur, glad, bekräftande, mjuk på rösten men det är buffandet som lugnar honom. Tyvärr slutar det här med att jag buffar honom till sömns.

Jag blir så less! Mest på mig själv tror jag, men det är så lätt att misströsta såhär mitt i natten. Hur ska jag få honom att sova när mitt ramsande bara gjorde honom argare och argare? Jag försökte vara lugn och tydlig och låta glad på rösten, gå ut och slamra i köket och ignorera honom ett tag, sen in och ramsa glatt och lugnt igen, men han bara jobbade upp sig. Det kändes först som att han stod lite vid ett vägskäl och höll på att bestämma sig för att somna om, men jag undrar om jag gjorde nåt som förstörde det hela?

Det känns som ett misslyckande att behöva buffa till sömns. Samtidigt funderar jag också på om han är hungrig (det är i alla fall jag) och kanske behöver jag hjälpa honom genom den här stunden så att han på sikt verkligen vänjer sig av vid nattmålen (som tidigare alltså i regel var cirka kl 23, och nån gång mellan 04 och 05).

Ååh, snälla, tankar från er erfarna! Hur ska vi ta oss förbi det här? Säg att det finns ett ljus i tunneln för just nu undrar jag hur jag ska få till den här självsäkra attityden igen.
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon i vintermörkret!

Här kommer lite peppning och kramar. :)

Och vad härligt att ni börjat få till en dialog med ramsan! Bara det är ett kvitto på att ni är på väg åt rätt håll!

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att han vaknar för att han är hungrig. Jag gick från 2 nattamningar till 12h-natt med min parvel och var MYYYYYCKET orolig att han skulle bli helt utsvulten. Men det gick strålande. :shock: :lol: Skulle snarare tro att det är vargtimman som spökar för ditt lilla troll, det gör den här hemma iaf! Så tappa nu inte självförtroendet och suget, det här kommer att gå kanon! :thumbsup:

Ang genomkissad blöja är mitt tips att du byter till en storlek större på natten då de har större uppsugningsförmåga. Så gjorde vi när pyjamasen blivit nerkissad ett par ggr, har inte haft en enda olycka sedan dess! :D

Överlåter till någon mer erfaren att svara kring själva kurandet.

kram och Glad Lucia! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
M&Ms mamma

Re: Vilse i nattvakan

Inlägg av M&Ms mamma »

Hej!

Jag är inget proffs, men jag startade kurining av vår 4 månader gamla son för 3 veckor sen. Så jag vill skicka över lite pepp och heja-heja, för jag vet hur jobbigt det är när man är mitt i allt.

Jag kurade sonen ensam och det funkade. Tungt var det, men försök stjäla till dej lite sömn dagtid när du har möjlighet.

Angående fast föda tycker jag absolut du ska börja ge honom smakportioner! Vi började med lilla M redan strax efter 3 månader eftersom de på rådgivningen tyckte att han inte gick upp i vikt tillräckligt. Nu 4½ månader gammal äter han 2 dl välling till frukost, ½ burk grönsakspuré + ½ burk fruktpuré klockan 10 och 14, gröt 17.30 och sen en till vällingflaska före gonatt. Ersättning får han efter maten. De börjar äta MYCKET småttingarna när de börjar sova bra!

Lilla M sover bra på nätterna nu, men än bråkar det lite mellan 6.30 och 7 (godmorgon 7). Men med tiden tror jag det också kommer löpa bra. Det är att kämpa på - belöningen kommer. Så kämpa, kämpa, orka, orka!!

Styrkekram till dej!! =D>
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
:heart: Lilla M (26.7 2010) kurstart 23.11 2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Jag skickade dig detta svar på annat sätt när forumet låg nere, men tänkte att det är bra att mina svar står här också, särskilt om någon annan har andra erfarenheter eller åsikter.

Kramkram :heart:
lillmatte skrev:Ikväll gick läggningen mycket snabbare, jag fick buffa honom lite men sen sov han på 9 minuter. Natten har egentligen hittills gått mycket bättre än igår, han har gjort några ljud ifrån sig och sedan verkat somna om på egen hand, framför allt kring 23-tiden (som innan var hans kvällsmålstid). Jag bekräftade inte då, tänkte att jag skulle störa honom mer än något annat, och tänkte att syfte väl ändå är att han ska fixa att vakna till och somna om utan ytterligare yttre stimuli. Borde jag bekräftat, passat på att få ramsan att sätta sig?
Det tycker inte jag. Syftet är ju faktiskt i slutänden att ramsan knappt ska behövas eftersom de blir trygga i sin säng och i sin sömn, precis som du skriver.
För första gången fick vi också till en dialog när han smågnölade, jag svarade med ramsa, så gjorde vi några gånger tills han blev tyst och jag körde bekräftelseramsa.
Kanon! Det är ju solklart att du är på rätt spår och att lillsumo börjar förstå vad det handlar om. Textbook case. :)
Sen uppstod en oväntad situation. Jag hade nog gjort nåt knas med blöjan, för när jag skulle in och buffa i förmodat krisläge upptäckte jag att hans pyjamas var alldeles blöt av kiss. Eftersom det känns horribelt att låta honom ligga i kall och blöt pyjamas, bytte jag blöja och pyjamas i sängen vilket ledde till "omnattning" med buffande och ramsande. Avslutningen på det blev också dialog med hans smågnölande och mitt ramsande som avslutades med bekräftelse. Han sov sen tre timmar och vaknade igen 04.05.
Självklart ska du byta. Ingen tvekan. Vem kan sova kall och blöt? Min erfarenhet är att större blöja är viktigt, som Katten skriver. (För oss försvann fenomenet helt när vi bytte från sidoläge till magläge - OM det ska läcka är det förstås just i skarven på blöjan och när den ligger neråt så ökar risken.) Men jag tror också att bebis kommer att kissa mindre på natten framöver, när det inte äts då. Ett förslag kan ju vara att byta till pyjamas och ny blöja det sista man gör innan läggning, så att "vällingkissningen" sker före dess.
Det känns som ett misslyckande att behöva buffa till sömns. Samtidigt funderar jag också på om han är hungrig (det är i alla fall jag) och kanske behöver jag hjälpa honom genom den här stunden så att han på sikt verkligen vänjer sig av vid nattmålen (som tidigare alltså i regel var cirka kl 23, och nån gång mellan 04 och 05).

Ååh, snälla, tankar från er erfarna! Hur ska vi ta oss förbi det här? Säg att det finns ett ljus i tunneln för just nu undrar jag hur jag ska få till den här självsäkra attityden igen.
Vargtimmen är inte rolig, särskilt när maten har legat där, tycker jag. Om du söker (googla kan ibland vara enklare) så kan du hitta många trådar som haft problem med den, och du får säkert bra förslag av mer erfarna kurare snart. För oss tog det lååång tid innan Rufus sov hela morgonen. Man får försöka att ändå se progressionen i det som blir bättre och behålla blicken på målet.

Styrkekramar!!! :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Åh TACK alla fina för pepp och svar! Skönt att höra att det går att kura själv också. Har fått sno åt mig flera timmars sömn idag, känns superskönt. Då lyckades även min sambo få till lillsumos två dagslurar utan napp. Det var nog bra att byta där, själv hade jag säkert gett upp mycket tidigare och petat in nappen. Imorgon dag och natt är jag själv om uppdraget igen dock, så jag hoppas att han och jag får en lugn natt.

Efter att jag skrev i morse hade vi en skrik- och gråtomgång till som var om möjligt ännu värre. Allt brakade lös kl 06 och det slutade med att jag gav upp och gav honom 100 ml ersättning varpå han tvärsomnade. Sen tvärsomnade jag också på soffan men tydligen hade han legat och mysslat lite för sig själv och somnat om (enligt min sambo). Vi väckte lillsumo med tjo och tjim kl 0730 och då var han extremt yrvaken och förvirrad men ändå glad.

Jag hade så sjukt mycket ågren över det där nattmålet och det känns som att allt blev förstört. Men efter peppande samtal med bästa Nemita känner jag mig nu peppad inför natten igen. Jag har bestämt mig för att buffa oss igenom vargtimmen om det nu är det som krävs. Syftet är då att han ska klara resten av natten själv och att bli avvänjd nattmål vid fyra. Sen får vi slipa till kuren igen framöver när den biten känns stabil. Nån som har tankar om det?

Jag försöker låta bli att stirra mig blind på allt som står i boken och känna mig misslyckad när vi inte kan uppnå det. Det är så himla lätt att man missar sina framsteg och bara tänker på allt man gjort fel. Det MÅSTE ju gå att rätta till saker efter hand också, jag tänker på alla som fastnar i buffningsträsket och ändå lyckas få hela nätter till sist. Imorse var jag nära att ge upp när det kändes mer och mer som femminutersmetoden, och man står där, trött och förtvivlad, och undrar när ungen ska fatta att jag bara vill honom väl. Det är så plågsamt att höra honom skrika, själv står man och gastar ramsa eller slamrar i köket, och det känns bara som att han blir totaltraumatiserad. Usch vad det är tungt.

Nu försöker jag förbereda mig på att det kan bli några timmars buffande istället och försöker låta bli att se det som ett misslyckande på förhand. Det får bli på det här sättet jag hjälper honom just nu. Håhåjaja.

Läser under tiden era andra trådar och gläds åt alla fina resultat som görs, alla små glada knoddar som käkar och sover och hoppas att jag också kan få bli lika nöjd om ett tag :)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Överväg att använda solfjädern också, tycker jag. Lättare för ryggen än buffning... Tänk bara på att den inte fungerar lika direkt lugnande som buffning.

Kram :heart:
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej! Förvånad rapport från natt 3:

Fortfarande lite stök vid läggning. Lillsumo kan gurgla och kikna av glädje till cirka en minut innan läggdags då det blir lessen underläpp. Undrar om han känner av vår stress? Imorgon ska vi försöka vara ännu gladare och mer avslappnade och passa på när han är glad, hellre än att vänta en minut för att klockan ska vara exakt 20. Lillkillen buffas och ramsas några gånger, men somnar slutligen med bekräftelseramsa kl 20.13. Ändå framsteg, får man säga.

Kring 21 gråter han till, jag ramsar, han lugnar sig lite, får en ny ramsa och blir till sist lugn och belönad med bekräftelse. Kick! Trodde inte jag skulle klara det, men blev peppad av en annan forumanvändares tråd. Åh så viktigt pepp från varandra är!

Mellan 21 och 23 gråter han till några gånger, när jag lyssnar utanför dörren hör jag honom böka runt lite i sängen, men är tyst. Han somnar sedan om av sig själv, så jag bekräftar inte då. Kör fortfarande på det, och som Nemita sa, att syfte ju är att han ska kunna lugna sig själv utan ramsa.

Kring kl 23 (tidigare kvällsmål) har vi en ny sejour med stegrande gnöl som ramsas till lugn. 3 minuter håller vi på tills han är tyst och får bekräftelse. Under natten sen har han haft enstaka gnöl som jag inte har bemött med vare sig påminnelse eller bekräftelse. Han verkar sova lugnt.

Och sen - HÖR OCH HÄPNA - vaknar jag inte förrän kl 06.09 då han börjar smågnöla. Låter mer vaken än arg. Blir dock SJUKT ARG när jag börjar ramsa. Börjar gråta, låter faktiskt ledsen. Buffas, ramsas. Somnar till sist (efter ramsa, inte buff). När vi väcker honom 07.30 är han så sjukt trött och yrvaken att mitt hjärta nästan smälter. Vi tar upp honom när han ler mot oss men han börjar sen gråta i min famn. Det känns som att man skulle vilja låta honom sova lite till...

Sammanfattning: Vad hände? Han sov, jag sov. Visserligen ett tidigt uppvaknande men jag som förberett mig på tre timmars buffande i arla morgonstund blev otroligt paff.

Några frågor då:

:?: Borde jag bemött honom med pangramsa när han vaknade vid tio över sex? Jag kände på nåt sätt att vargtimmen nästan var förbi, så jag avvaktade som jag gjort under natten. När han är sådär halvvaken och mer låter lite besviken över att han inte sover känns det som att man skulle väcka honom ännu mer med att panga på.

:?: Det lackar ju mot jul och nästa vecka börjar en sedan länge planerad längre bortovaro hos våra respektive föräldrar (som inga bor i samma stad). Jag hajar ju att det kan krångla till det lite, men vi ville ändå börja nu för att få en chans till sömn här före jul och kanske drämma till med minikur när vi kommer hem. Annars hade vi behövt vänta till i början på februari för att allt skulle klaffa tidsmässigt. Har ni några tips för vistelsen borta? Om vi håller tiderna och schemat och rutinerna så gott det går, kan man hoppas på att han fattar galoppen hyfsat då också? Han har möjlighet att som tidigare sova i vagnen, utomhus, på sina två dagslurar och så får han sova inne på kvällsluren och natten (som han gör här också). Ska vi ta med oss det han har i sängen här hemma?

:?: Jag kurar ju mestadels själv här, framför allt nattetid. Undrar lite om ni som också gjort det haft problem med nattningen när den andre (om en sådan finns) ska lägga? Är det benhårt att alla fyra första nätter ska tas av samma som lägger, eller kan min sambo lägga nu ikväll och så tar jag natten ändå? Vad kan man förvänta sig när min sambo tar över?

:?: Som det är nu sover vi inte i samma rum som lillsumo. När är det rimligt att man kan flytta in för att störa så lite som möjligt? Pajar man processen då?

:?: Jag undrar lite över solfjädern, vet inte om jag fattat den riktigt. Vår kille sover ju på sidan så det blir ju inte exakt som det beskrivs i boken. Jag försökte göra som jag uppfattat det inatt, men han blev fullkomligt rosenrasande, slingrade sig, jobbade upp sig till gråt och skrik (en nivå han absolut inte hade haft när jag kom in). Jag tycker att den känns så brutal faktiskt. En av de grejer jag har varit lite mer skeptisk till sedan tidigare. Några tips för inställning och genomförande här?

:?: Med tanke på hur trött han är när vi väcker, trots att han (vad jag har uppfattat det) sovit större delen av natten och somnat om själv när han vaknat, är det för tidigt att säga om kl 07.30 är för tidigt för honom? Själv skulle jag såklart gärna sova till kl 08, men det får ju bli en hel del justerande av mattider i så fall.

Hoppas nån orkar svara!
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

I väntan på svar på föregående inläggs frågor lägger jag till några nya :)

Men först en liten rapport från natt 4. Fortfarande lite bök vid läggningen, han behöver (eller, jag vågar inte låta bli) buffning för att bli så lugn att han kan ta emot ramsan. Han är fortf rätt misstänksam vid skojandet, men vi kör på och låtsas som att det är världens roligaste på gång. Inatt behövde jag dock inte gå in en enda gång före kl 07 då han tyvärr hade hamnat på sniskan i sängen och kilat in en fot mellan spjälorna (förbaskade spjälskyddet hade åkt ner). Då var han på misärhumör och vi fick försöka hitta en paus i skrikandet för att ta upp honom ur sängen.

Han vaknar fortfarande till ung varannan timme, men oftast verkar han kunna coola ner sig på egen hand och somna om. Vid några tillfällen fick jag ramsa och den verkade ta - ja, han somnade ju om. Kl 05 vaknade han och jollrade till. Då körde jag på med en pangramsa, trots att jag är lite fundersam på hur den ska funka egentligen. Döm om min förvåning när han verkade säga "Ok, ok, jag sussar väl en stund till då". Han fick en bekräftelse med sig, trots att man väl egentligen inte ska ge det va? Tänkte att det var ett tillfälle till att mata in den.

Dagslurarna idag har gått bra, napplösa även de, och till och med kvällsluren lyckades han få till nästan 45 minuter på. Vaknade lugn och förnöjd. Han har börjat käka alltmer, igår provade vi gröt och idag fick han lite välling till eftermiddagsmålet. Det slank ner snabbt. Varför har ni hållt det här från mig ända tills nu, tycktes han undra :D

Så till frågorna:

:?: I morse när han vaknade var han egentligen inte på så dåligt humör. Han vaknade då en halvtimme före utsatt tid. När jag ramsade åt honom blev han dock tvärarg (tror det var då han kilade in sig i spjälorna). Vad ska man göra då egentligen? Buffa? Ramsa ihjäl tiden tills marginalkvarten kommer? Man är ju så nära. Har läst andras trådar där barnet oftast börja vakna tidigaer och tidigare när man naggat på morgontiden, så jag försöker låta bli det. Vill bara ha nåt konkret tips kring hur man ska slå ihjäl tiden tills det är läge att ta upp.

:?: Tips för hur man ska göra när han skriker då det är dags att ta upp. GÅrdagens kvällslur slutade så, och alltså även i morse. Vi försöker busa och skoja med honom i sängen, men han verkar få totalpanik och bara vilja att det ska ta slut. Ska man buffa? Detta gäller också om han t ex ligger och leker på golvet och får gråtattack, tips om hur man ska hantera det?

:?: Det känns instinktivt konstigt att köra pangramsan i vargtimmen. Det känns som att man borde väcka upp dem ännu mer då? Det funkade ju inatt, men jag är lite nyfiken på om man kan köra som vanligt ändå och varför man inte ska bekräfta?

Förstår att det är fullt upp för folk här, men jag väntar tålmodigt på lite svar så länge :)
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Idag kraschade schemat totalt. Lillkillen vaknade kl 06 och jag fick honom inte att somna om trots en timmes ramsande. Buffade en gång till kl 07.10, trodde sen han lugnade ner sig men efter bekräftelsen jobbade han upp sig totalt igen. Fick passa på inom marginalkvarten och ta upp när han inte skrek.

Förmiddagsluren gick åt skogen eftersom det blåste för mycket utomhus och vi inte fick honom lugn inomhus. Samma nu med mittpådagenluren. Han somnade (supertrött efter att ha vaknat för tidigt och inte fått sin förmiddagssömn), men vaknade efter en halvtimme. Ganska lugn när vi tog in honom, men vi har försökt flytta över honom i säng, buffa, ramsa och allt för att få honom att sova. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Känns som att allt är förstört. Vet inte hur vi ska prioritera, låta honom skrika till kl 14 då luren ska vara över, eller göra allt för att han ska få somna, vilket då antagligen innebär att han får sova på oss eller i sittern. Känner mig uppgiven och modlös.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"