ställer sig upp och skriker efter två månaders sovande,hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Celia

Re: vilket bakslag natt sju, hjälp

Inlägg av Celia »

Hej, vad skönt att det går mot rätt håll igen! =D>
Våra kvällar och nätter går bättre och bättre. Lite pip från lillasyster på kvällen, men det har blivit mindre och mindre. Sedan har jag behövt ramsa en eller två gånger per natt, men hon blir tyst fort av det. Det är egentligen storebror som väckt henne tidig morgon, men i morse hann jag före dem båda med väckarklockan. Det var mysigt att komma in till två sömnmosiga barn! Vi ställer den på kl sju (även om jag använde marginalkvarten idag) och då vet Oskar (och Ebba) att det är morgon, ej innan dess! Vi ska i alla fall nöta in det så, men många gör så här med lyckat resultat, och jag tycker att det är en god idé. :) Kram.
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Frida K

Inlägg av Frida K »

Aha, det verkar smart med väckarklockan. Annie vaknar i regel kl sex, en timma för tidigt, och sen får hon ligga och prata för sig själv och jag tar upp henne ca kvart i sju. Men det blir ju inte i enlighet med metoden för jag hinner ju inte väcka henne.

I natt vaknade Annie igen vid tvåtiden och var vaken en timma ca. Känns inte som om hon lyssnar på ramsan riktigt längre. Min man var inne och solfjädrade henne och buffade lite. Det känns trist, för nu har hela kuren gått och jag hade verkligen hoppats att hon skulle sova hela nätterna...det började ju så bra. Jag får tänka på allt som har blivit mkt bättre, tex att hon somnar prick halv åtta osv. Och hon sover ju avsevärt mkt bättre än innan.

Problemet är att det känns som om vi kommit ifrån verktygen lite...känns som om vi använder dem lite fel, vid fel tillfälle osv. Jag vet inte riktigt hur vi ska göra för att komma in på rätt spår igen. Någon som har tips?

Eller ska vi helt enkelt vara nöjda med det här resultatet? Jag kanske är för självkritisk?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Alla barn kan lära sig att sova 12 timmars natt, för vissa går det på en gång och andra behöver lite längre tid - det är min fast övertygelse!
Så jag tycker itne att ni ska "nöja er" även om ni helt klart ska njuta av de resultat ni faktiskt uppnåt! Gå tillbaka till boken och lös igen om verktygen och delen om "säkerhet" och "safari". Ni vet ju hur verktygen ska användas och nu är ni så långt gånga i kuren så ni kan använda er av bara ramsan. Krisverktygen sparar ni tills det verkligen är kris - barnet är ledset!
Ni ramsar nu med olika tonlägen för att föra en konversation. Ni får ha tålamog och vara uthålliga med ramsan. Det kommer att fungera, men ni måste tro på det!

Kämpa vidare och ge er inte! :wink: Snart väntar njutningen! :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Frida K

Inlägg av Frida K »

Tack, det var faktiskt precis vad jag behövde höra! Det är så lätt att bli lite "lat". Vi ska jäklar kämpa på.

Ibland är det bakslag och ibland går det jättebra. Igår sov Annie för första gången hela dagsluren på två timmar i sin säng. Jag fick tom väcka henne. Och hon sov även hela natten. Hon vaknar nästan alltid en timma för tidigt, ligger och pratar, somnar ibland om, ligger ibland och pratar ca 45 min innan jag gör morgon. Jag kanske inte borde nöja mig med det heller, men jag tycker egentligen att det funkar rätt så bra.
Frida K

Inlägg av Frida K »

Toppennatt! Hon somnade på ett kick, sov till 0640, låg och pratade lite och somnade om. Jag väckte henne 0710 och hon var så glad när hon vaknade. Åh, mysigt!!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart! \:D/ :thumbsup:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Frida K

Ställer sig upp och skriker efter 2 mån sovande, hjälp!

Inlägg av Frida K »

Hej!

Vi kurade vår dotter i början av dec och allt gick bra. För det allra mesta har hon sovit 19-7 och vi har då väckt henne. Sedan vi började kanske vi haft ca fem nätter som det inte gått så bra.

Sedan en vecka tillbaka krånglar det igen. Annie, 8,5 mån, har lärt sig krypa och ställa sig upp. När vi lägger henne på kvällen går det bra som vanligt, men under natten vaknar hon och ställer sig upp och skriker. Tidigare har hon vaknat på nätterna, legat och pratat lite och somnat om själv. Nu skriker hon upp sig när hon står och håller i kanten och jag vet inte hon klarar av att sätta sig själv.

Jag gör såhär efter tips från annan Anna Wahlgrenare:

När hon börjar skrika ramsar jag. Då tystnar hon aldrig (verkar inte bry sig om ramsan) så jag väntar ca 10 min när hon skriker och går sen in och lägger henne tillrätta snabbt. Då somnar hon för det mesta om, men sen börjar hon för det mesta krångla igen redan vid 6-tiden, trots att hon hela tiden sovit till 7 utan problem.

Hon äter väldigt bra och har tre lurar på dagen: fm 45 min, lunch 1,5 tim, em 20 min. 12 timmar natt, så det landar på 14,35.

Jag är livrädd för att det ska spåra ur igen. Det känns som att SHN var mitt verktyg för att tackla detta, så vad ska jag göra nu?? Jag hamnar direkt i trötthets- och orolighetskänslostormar, men försöker hålla lugnet gentemot Annie.

Snälla, jag behöver tips och råd. Agerar jag rätt på natten och hur ska jag göra på morgonen? I morse gick jag in och la ner henne två gånger, men lät henne skrika en del och tog upp henne inom ramen för marginalkvarten. Rätt eller fel?

Någon mer som har varit med om detta?

Frida
Luvisen

Re: ställer sig upp och skriker efter två månaders sovande,h

Inlägg av Luvisen »

Alla har denna "fas". Det är samma som vändningdcirkusen. Träna massor på dagen att sätta sig alldeles själv med tillhörande applåder! :P

Läs mer här:

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#97055

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"