ställer sig upp och skriker efter två månaders sovande,hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Frida K

ställer sig upp och skriker efter två månaders sovande,hjälp

Inlägg av Frida K »

Hej!

Jag är så glad att jag hittat hit och lättad över att vår dotter och vi kanske snart får sova gott! Nu behöver jag lite hjälp.

Bakgrund:
Annie, 6 månader, började sitt liv med kolik i 3 mån (ja, överlevnadsångest men det visste vi inte då). Den här perioden var kaos och jag var förtvivlad och hade nästan panikångest, speciellt på nätterna. Efter 3 månader slutade magkramperna, men hon var fortfarande ett väldigt oroligt barn. Vi bar och bar och hon kunde nästan aldrig ligga på golvet tex.

Sedan ca 1,5 månad har vi, med hjälp av en Anna Wahlgren-förespråkare av stora mått, fått hjälp med ett dagsschema som fungerar toppen. Det ser ut enl nedan:

7 Morgon. Äter ersättning
8,30-10,00 Sova
10,00 Mat. Välling
12-13,30 Sova
13,30 Mat. Puréer
16-16,45 Sova
17 Mat. Gröt.
19,15 Välling
19,30 Sova

Schemat satte sig på tre dagar och med det fick vi en ny bebis som är glad, aktiv och äter bra. Poängteras bör att hon på dagen bara sover ute i vagnen, då på rygg. Hon somnar direkt. Ibland försöker vi söva henne inomhus, men det funkar inte alls.

På kvällen däckar hon i princip vid flaskan. Sen lägger vi över henne i sängen och hoppas på att hon sover vidare. De senaste veckorna har nätterna börjat strula mega (dock har de aldrig varit jättebra). Annie vaknar ofta till efter någon timma och då är det jättesvårt att söva om henne. Till slut ger vi upp och tar upp henne en stund. Ibland sover hon visserligen vidare men vaknar mitt i natten. Då kan det ibland funka att bara sätta i nappen, men för det mesta börjar hon krångla och är vaken. Vi ger upp och tar upp henne och lägger henne i vår säng. Förut kunde hon somna då, men det fungerar allt sämre. Härom natten var hon vaken mellan tolv och fyra! De två senaste nätterna har jag (jag vet att det låter knäppt), tagit på henne vinterovaerallen och låtit henne sova ute några timmar.

Jag får tillbaka samma hopplöshetskänslor som när hon hade kolik och det är hemskt. Attityden kommer för mig att bli utmaningen.

Vi planerar att börja kura i början av nästa vecka för då är vi två hemma. Jag, som har läst boken och nu förbereder mig allt jag kan, kommer att ta de två första nätterna.

Lite frågor:

1. Vissa nätter sover Annie förhållandevis bra. Vad gör vi om första kurnatten blir en sån? Ska vi ändå räkna den som första kurnatt eller ska vi ta nästa natt som första.

2. Ser dagschemat ok ut? Vi funderar på om hon är redo för bara två sovpass, vad tycker ni? Ska vi isf ändra det nu före kurning, i samband med kurning eller efter?

3. Vi skulle väldigt gärna vilja kunna söva henne inomhus också. Det är bökigt med vinteroverall och det kan ju komma riktigt kalla dagar. Hur ska vi göra med det? Ska vi ta det i samband med kurningen också?

4. Kan man använda samma ramsa natt och dag om man väljer en ramsa utan "Natti" eller liknande?

5. Tycker ni att vi behöver ha ett andningslarm. Annie är alltså 6 mån. Hon vänder sig lätt och gärna.

Tack på förhand!

Frida
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

När jag tittar på ditt schema får jag ihop 15.45 tim/dygn. En 5+6 mån behöver 15 och en 7+8 mån 14,5. Så ni ligger LÅNGT över behovet.

En sak ni skullekunna göra tycker jag är att ändra första luren till 45 min så er rytm blir 11,5+45+1,5+45 = 14,5 känner ni att det blir för lite hade jag gjort den långa luren till 2 tim så hamnar ni exakt rätt och kan göra all skillnad för natten. Jag vet ju tyvärr inte hur nära ni är till 7 mån, men vissa går över till 2 lurar då, andra vid 9 mån.

Vad tror du om dessa tankar ang. schemat. Det kan nämnligen vara så att hon sover om ni bara fixar till schemat lite. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Frida!

Passar på att kika in och välkomna dig hit! Det här kommer att gå kanon för er, oroa dig inte! :thumbsup:

Kram
Catarina
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Låter som en mkt vettig synpunkt. Hon är exakt ett halvår. Då fortsätter vi med tre sömnpass per dag, men kortar det första och jag antar att vi börjar med de på en gång. Då hoppas jag verkligen att vi snart kan lyckas söva henne inomhus, för även om det funkar bra utomhus så är det rätt bökigt.

Om möjligt vill jag gärna ha hjälp med de andra frågorna också.

Tack!

Frida
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Om första kurnatten blir en natt där ni knappt använder verktygen så skulle jag räkna natt 2 som natt 1 också. Om det nu skulle bli fler frågor då så att säga.

Ni kan ha henne inne men bestäm vilka lurar som ska sovas var när ni kurar så förvirrar det så lite som möjligt. Sen kan ni byta sovplats som det passar när kuren sitter bra.

Japp, ni kan använda en och samma ramsa om det inte innehåller något nattligt. :wink: Jag har "somna in och sov så gott" dag som natt och det trivs vi med.

Ja jag skulle skaffa ett larm för säkerhets skull.

Lycka till!
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Vi har ändrat dagsschemat nu så hon sover 45 min fm, 1,5 min lunch, 45 min em. Under de två dagar som gått har hon varit jättegnällig och det känns ibland som om vi fått tillbaka vår gamla bebis (obs...vi har inte börjat kura än). Hu rmånga dagar tycker du att vi ska ge det innan vi förlänger lunchluren? Hon har också sovit jättedåligt båda nätterna :( Hon är dock förkyld som tusan.

Så fort tillfälle ges ska vi börja med kuren. (Min man har snöjour så när vi ska börja beror på vädret. Vi måste ju kunna avlösa varandra och det funkar inte när han jobbar). Jag hoppas att det blir på lördag eller söndag. Det mesta känns klart men en fråga om första natten, som känns svårast:

När man ramsat sig ut första gången och lyssnar utanför dörren; hur länge ska man då avvakta innan man går in och börjar om om hon inte tystnar? Har jag fattat det rätt att man ska agera fort under första natten och vara frikostig med buffandet? Ska man aldrig under första natten "bara" ramsa utifrån dörren (förutom vid insomnadet) för att lugna henne utan alltid börja om med tillrättaläggande, besked etc

MVH Frida
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Under första natten är det bättre att gå in för mycket än för lite tycker jag. Men var noga med bekräftelseramsan, att den kommer med in i sömnen.

Hur du ska ager är svårt att beskriva. Det beror helt på hur hon låter, om du ska gå in igen. Finns inget standardsvar.

Samma sak med om du ska ramsa enbart någon gång. Vissa barn börjar svara på ramsan redan under första natten och kan somna om bara med den, medan andra barn kan ta mycket längre tid. Så du får känna dig för.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Frida K

I natt kör vi igång!

Inlägg av Frida K »

Då var det dags. I kväll kör vi igång. Läggning om en timma. Phu, peppad men nervös.
Frida K

Inlägg av Frida K »

Jag glömde...är det någon mer som ska köra igång ikväll eller i helgen?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad spännande. Jag har inget kurbarn men läser gärna hur det går. Hoppas du hittar nåra som kör inatt. Leta lite i de andra trådarna här tror jag att du kan hitta ett par stycken.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, jag kör också i kväll! So far so good! Är taggad, men egentligen sjukt trött. Hoppas godiset kan hålla mig vaken! Lycka till nu med din bebbe! Vi kan väl kolla efter att vi är vakna genom natten?! :shock:
Kram.
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Frida K

Inlägg av Frida K »

Vad kul! Gick det bra för er med läggningen?

Jag hade det svettigt. Tappade nästan modet efter en timmas buffande från och till. Det är ju inte så lång tid egentligen, men när man känner sig osäker på om man verkligen gör rätt är det lång tid. Ringde en van kurare för lite frågor, lyckades sansa mig och nu verkar hon ha somnat. Fick tom med bekräftelseramsan.

Nu vakar jag vidare till första uppvaket.
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, jo det har gått bra. Minns storebror, då stod jag med böjd rygg i en timme första gången, så jag förstår dig, absolut! Han sov hela natten tredje natten, kan jag dock säga som uppmuntran!
Något nytt uppvak än?
Jag var på nålar här, och gick kanske in i onödan nyss, men det är kanske ok just denna natt. Hon blev tyst efter ramsan och lugnet rådet just nu... :)
Frida K

Inlägg av Frida K »

Aha, skönt att höra, då vet du hur det är. Måste kännas lite betryggande att det funkade förra gången när du nu kurar nr två?

Ja, ett uppvak nyss. Var inne och buffade, kanske lite för länge, men jag hann med bekräftelsen igen.

Har just bakat en saffranskaka som är i ugnen. Vad ska man göra resten av natten tro. Detta känns väldigt ovant. Jag brukar kasta mig i säng när Annie har somnat så att jag får sova så mkt som möjligt om natten skulle strula.
Celia

Inlägg av Celia »

Fortfarande vaken? :wink:
Var inne nyss igen, men det är så snälla gnöl, knappt värt att gå in. Hon ligger så fint, har bra temperatur, och verkar mest vara nöjd med att sova (ta i trä!)! Jag börjar tröttna på tv och datorn dock... :roll:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"