Tia 5 veckor och olycklig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Tia 5 veckor och olycklig

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Youni,

det låter som ni har det toppen! Det är ju en period av att lära känna varandra och det kan ju ta lite tid och vara en smula skumpigt :lol:
younikawa skrev:Och om Tia inte vill sova efter nattslurken, får hon vara uppe lite till. Bara jag som trodde man skulle följa alla tider strikt den vecka man satte schemat, för att sedan vara mer flexibel :oops:. Vilken tur att man bara är förstagångsförälder 1 gång, så man inte utsätter fler små för dumma idéer.
Du har helt rätt, visst ska man följa schemat och låta det ta lite tid att sätta sig innan man utvärderar men vi har ju alltid marginalkvartarna och i vissa fall tom en marginalhalvtimme här och där att spela med eller hur!

(Och jag kan bara säga att jag verkligen gick på pumpen med nr 2, jag tänkte Nu ska jag göra Rätt från Början och körde oss nästan i diket. För Lilla L var ju en helt annan person med ett helt eget Temprament :shock: om man säger så.
Men något tryggare i att det fanns verktyg att styra upp det hela med var jag och mer bestämd fast också mer flexibel. (Låter som ett diffust recept men så knäppt är det :lol: :lol: :lol: )

Du jobbar fantastiskt bra Youni och dina inlägg är fulla med kärlek och respekt för din flicka - det är en riktigt bra start. Läs igenom din tråd vid tillfälle och se hur mycket ni hunnit med 3,5 månad..

Stor kram Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis Tia som har Bolibompa-namnsdag idag. =D> :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen!

Bollibompa namnsdag? Nu hänger jag inte me :) vad har jag missat?

Tack Clara Cecilia för stöttande ord, självkänslan har ännu inte riktigt kommit ikapp märker jag.

Tänkte väldigt snart börja smyga in lite gröt till Tia. Är så förväntansfull, så att det är svårt att hålla sig. Jag märker också att Tias aptit har ökat. Har fått veta att jag var väligt hård i magen när jag var liten och funderar på om jag ska ge gröt med lite katrinplommonpuré. Finns det något annat som kan vara bra för tröga magar?

Och gällande nätterna - vi har nu snart tagit oss igenom sättandet av schemat och det har resulterat i endast 1 nattmål mellan 1930-07. Visst vaknar hon till lite runt 23 av ren vana, men somnar efter lite bök om igen av sig själv. Vad hon är duktig :)

Kram på er
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jo för oss som har lite större barn som gärna ser Bolibompa på tv så har de fler namnsdagar än vad som står i almenackan. Det är barn som fått skicka in sina namn för att de ska få ha en egen namnsdag och det är en massa fina och ovanliga namn som är värda att fira ägarna till. Så var det med det. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia

Hej Youni,
gröt blir härligt! En mogen banan, mosad så att den är rinnig passar bra till gröt och är lösande.
Lite katrinplommon till gröten är också gott.

:heart:

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej alla!

Här kommer så en liten rapport från oss. Schemat har börjat etablera sig! Vi utnyttjar marginalkvartar och marginalhalvtimmar ibland. Ibland blir förmiddagsluren 1,5h och ibland 45 min beroende på om mamma och lillan försovit sig (som idag - vi försov oss en hel timme :oops: ).

Vakenpassen är numer en ren njutning! Vi leker, städar och äter tillsammans. Tia har börjat få smakisar runt lunch, då mamma och pappa också äter frukost. Gröt blir det till kvällen. Bröst x2 är fortfarande max vad jag får i henne. De pass hon får smakisar får jag endast i henne bröst x1. Nu har jag dock sluta truga och det har gjort att vi slipper allt trilskande och gnällande - hon behöver nog helt enkelt inte mer.

Att somna in själv är fortfarande inte helt i sin ordning, men vi har börjat backa och om kvällarna smyger vi in ramsa. Hon somnar dock MYCKET enklare och somnar dessutom om själv även om nätterna (vilket hon hade problem med förut).

Ett stort plus är att hon numer får sammanhängande nattsömn - äntligen! Nu sover hon från 1830/1900 - 04. Då får hon en snabb påfyllning och sover sen till 07 igen.

Men det allra bästa av allt. Jag riktigt märker att överlevnadsångesten är borta. Nu har jag ett barn som är sååå nyfiket på livet och tycker ALLT är spännande (förutom att hänga tvätt hehe). Och jag njuter, tänk vad mycket vi ska ta med henne i - börjar längta till sommaren då vi ska ut och segla tillsammans!

Stor kram till er alla, jag återkommer igen :) Vad glad jag är att ni finns och vad mysigt vi har det! Tänk att hon är vår (eller jaja, ett litet tag åtminstone :mrgreen: )
**Youni**
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Âh vilken härlig rapport, Youni! :D
Vi läser gärna mer!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

så glad för eran skull youni! :heart:
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Elle

Inlägg av Elle »

younikawa skrev: Men det allra bästa av allt. Jag riktigt märker att överlevnadsångesten är borta. Nu har jag ett barn som är sååå nyfiket på livet och tycker ALLT är spännande (förutom att hänga tvätt hehe). Och jag njuter, tänk vad mycket vi ska ta med henne i - börjar längta till sommaren då vi ska ut och segla tillsammans!
Vilken underbar läsning!! Tack för att du delar med dig!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Clara Cecilia

Hej,

vilken underbar rapport! Jag visste att ni skulle komma i fas, underbart jobbat!

(Läs igenom din tråd vid tillfälle är mitt tips och fundera över dina inlägg och åtgärder, det hjälpte mig jättemycket på resten av resan!)

:heart: :heart: :heart: :heart:

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen!

Här flyter allt på bra för oss tycker jag, men har lite funderingar kring lunchluren och mat som inte riktigt fungerar för oss. Vårt schema ser ut enligt nedan (marginalkvartar och marginalhalvtimmar utnyttjas):

7-830 Godmorgon mat (bröst)/passiv social delaktighet/umgänge
830-10 Förmiddagslur 1,5 h

10-12 Mat (bröst och matpuré+fruktpuré)/social delaktighet/umgänge
12-14 Lunchlur i vagn utomhus 2h

14-16 Mat (bröst och mosad banan)/social delaktighet/umgänge
16-1645 Eftermiddagslur 45 min

1645-1830 Mat (bröst + gröt med katrinplommonpuré), umgänge
1900 Sov så gott!

Gällande lunchluren som sker i vagn utomhus. I dessa tider blir det ju en hel del kläder och filtar, vilket gör att detta är den enda luren hon sover på rygg. Till en början sov hon jättebra denna lur, vi fick i princip väcka henne varje gång, men nu skarvar hon i varje 30-45 min sömnskarv genom hela luren.

:?: Tror ni det beror på ryggläge? Hur gör ni andra när de små sover i vagnen i vintertid? Sover de på mage ändå?

:?: Tror ni att jag har för mycket sömn på schemat? Har funderat att korta förmiddagsluren till 45 min, men Tia verkar fortfarande tycka att natt gör man först kl 19 och jag har därför inte känt att vi ska ändra på förmiddagsluren förutom de mornar vi försovit oss.

:?: Och sen det där med maten. Tia är en gottegris (kanske mamma som varit för ivrig med alla söta fruktpuréer), så just nu får hon alla möjliga sorters kombinationer av matpuré+fruktpuré blandat. Är det något som jag bör akta mig för tycker ni?

:?: Hur mycket kan de små äta??? Jag har så svårt att förstå när enough is enough. Nu får Tia 1 liten burk mat på lunchen, en halv banan som mellanmål på eftermiddagen och en smakportion gröt på kvällen. Jag tycker själv att det är så galet mycket, men vad vet jag som ingen erfarenhet har. SKa ju tillägga att Tia vaknar runt 05 och börjar gny lite småhungrigt, så någonstans undrar jag om hon får tillräckligt eller inte.

Jaja, inga fara på taket frågor, men bolla gärna med mig när ni får lite tid och lust.

Kramar
**Youni**
Elle

Inlägg av Elle »

Enligt Annas rekommendationer så behöver en 4 månaders ca 15,5 tim sömn/dygn. Men det finns ju små tröttisar som behöver mer sömn än så. Ni har ju 16 tim 15 min på ert schema, vad tror du behöver hon så mycket sömn? Du känner henne bäst.

Ja, vi hade lurarna i vagn på mage. När juvelerna får korn på magläget sover de oftast mycket bättre så. Våra juveler har klarat kortare lurar (runt 45 min)på rygg. Vi isolerade vagnen underifrån, tunn men varm overall, mössa och sedan varm filt över. Fungerade kanon. Den kan ju även bero på att behövs mer mat i magen för att kunna sova 2 tim. Prova med att "toppa" med mosad banan/en flaska ersättning strax innan luren.

Mata på så mycket juvelen vill ha. En mätt mage är A och O. Servera katrinplommonpuré som dessert så får magen lite extra hjälp. Serverar du någon nattslurk strax innan godnatt?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Elle,

Ja gällande sömnen har jag själv funderat om hon verkligen behöver så mycket sömn, men eftersom hon inte verkar göra natt före kl 19 har jag fortsatt med den lite längre förmiddagsluren, som jag hela tien överväger att korta ner till 45 min. Kanske ska försöka göra så ändå...

Ska också testa att köra magläge under lunchluren. Tänk att man måste ha bekräftelse på sina tankar från er innan man vågar göra nåt :) Men gällande att
ge mer mat precis före sömnen, Tia har lite svårt att vänta med maten så jag har fortfarande lite svårt att få till 4h mellan varje mål och ger jag henne mat precis före hon ska sova blir det ju ännu svårare. Hur ska jag tänka? Är det okej att ha 3h mellan målen?

Gällande kvällspasset ser det ut såhär:
ca 1645-1700 bröst och rap
17-18 umgänge, bus och bad
18-1830 smakportion (igår serverades dock nästan en hel portion) gröt och lite mer lek
1830 bröst som nattslurk

Men jag har nog en magkänsla av att Tia kan äta mer än jag erbjuder. Får nog börja erbjuda mer - varteftersom hon visar att hon gillar maten ;). Just nu är det ju bara gröt och fruktpuré eller mosad banan som verkligen tas emot ordentligt.
**Youni**
Clara Cecilia

Hej Youni,
younikawa skrev: Ska också testa att köra magläge under lunchluren. Tänk att man måste ha bekräftelse på sina tankar från er innan man vågar göra nåt :)
Men du hade tänkt tanken eller hur? :lol: :lol: :lol:

Hjärtat, det är inte lätt att vara ny som mamma. Själv höll jag Anna och Barnaboken Hårt i handen. Sen kommer tiden då det hela sitter och du Plötsligt improviserar enligt SM och det är då det börjar Sjunga - du Hör om lillan är trött eller arg, du Ser vad hon försöker säga men ännu inte kan ( för du har lärt dig att lyssna och se).
younikawa skrev:
ge mer mat precis före sömnen, Tia har lite svårt att vänta med maten så jag har fortfarande lite svårt att få till 4h mellan varje mål och ger jag henne mat precis före hon ska sova blir det ju ännu svårare.

Jag håller helt med Elle. Om hon har skarvar på lunchluren - ge en Hel mosad banan precis innan eller en hel flaska välling.
Jag ger fortfarande Lilla L (1 år!) en slurk före lunch precis (leg. skarvare som hon är :lol: )
Ibland tar hon emot 50 ml kvällsvälling ibland, 200 trots en enorm lunch + dessert. Vissa barn är hungrigare än andra, eller behöver i alla fall övertygas mer än andra.. :D

Sömn ger också aptit!

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Clara Cecilia!

Ok då kör vi på det. Har även gett en smakportion gröt nu på morgonen, så att Tia numer får lite "fast" föda vid varje mål.

Nu kör vi även "vagnkur" deluxe om nätterna...hon blir nog helt enkelt inte fullmatat under dagen. För inatt behövdes vagning 02, 04, 05 och 06 :) Men det hela är ganska oramatiskt. Inga panikskrik, utan mer frågor. Så även om attityden vacklar fortsätter vi att vagna. Tänkte ge det en vecka för att se om det lugnar sig efter det.

Så nu blir det smakportion gröt även till frukost, lunchpasset avslutas med mosad banan före lunchluren som sker på magläge.

Måste kanske ge mig på det är med flaskträningen igen också. Har ju lite dåliga vibbar av detta, då vi har haft så svårt att få Tia att ta flaskan. Men men, hon växer ju och kanske är redo för det nu. Nu blir det ju dessutom mättande och härlig välling och inte blaskig mjölk som serveras. Håller tummarna!

Kramar
**Youni**
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"