Lite hjälp med lillskruttens mat och sovklocka :)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
skrutten

Re: Lite hjälp med lillskruttens mat och sovklocka :)

Inlägg av skrutten »

Hej och tusen tack!

Ni är guld värda! Det är så lätt att man bygger upp en hel hönsfarm av en liten fjäder. ](*,)
Jo jag får tro att det är mat hon har fått smak för. Det är väl bara det att det känns som att det blev sån liten mängd. Hon äter ju inga stora portioner. Men det kommer väl...
Flaskan verkar ju vara totalratad nu i alla fall.

Jag tänkte just skriva att magen funkar bra. Hon har bajsat varannan dag nu men idag var tredje dagen utan bajs...så det kan väl mycket väl vara det som spelar in på aptiten också... Men jag har kört med mycket katrinplommonpure...får hoppas att det blir något resultat imorrn.

MÅSTE försöka slappna av känner jag....vill liksom inte att den här perfekta lilla bubblan ska spricka.... Men det kommer nog att petas hål på den då och då och det får jag acceptera.

Hoppas det går bra till helgen för er!

Kram! :heart:
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
skrutten

Inlägg av skrutten »

Idag känns det lite bättre. Hon har ätit vid alla mål. Klämde en hel burk katrinplommon till lunch (å magen kom igång på em... :D).
Sötpotatisen var inte lika populärt. Ska prova några dagar till. Men men..har gjort i ordning blomkål nu... sen blir det palsternacka!
Ville bara säga att det känns bättre nu! Hon åt en hel portion gröt och lite katrinplommon till kvällen också. \:D/
I helgen ska vi hämta själsäng hos mina päron. Lillskrutten ska få sova i samma säng som sin mor gjorde. :D
Ska bli spännande att se hur det blir för henne att lämna vagnen...
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
underbart att maten slinker ner!
Och små personer har också smaklökar olika varandra - hon kanske helt enkelt inte gillar sötpotatis just Nu (men om en vecka :lol: )
Det är fantastiskt att få vara med när små börjar äta, min lilla är Besatt av broccoli sen typ tre månader- inte direkt vad man föreställer sig eller hur? :D

Du skrev i ett tidigare inlägg:
"Gärna vara med med händerna och kladda runt lite i munnen.."

Jag svarar - vänta bara, det kommer Betydligt kladdigare tider :roll: :lol: :lol: ! (Här hemma älskar alla små lax och att smeka in med händerna i håret under och efteråt=bad!)

Spjälsäng låter toppen, den går att rulla runt i och krypa och dona. Gosa gärna in den med några stora kuddar så att den inte blir för stor på en gång, lite trångt är tryggt och skönt.
Kul att det går så bra för er, bra jobbat!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:thumbsup: :-D
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej på er!

Här hemma har det varit lite svajjigt när vi nu har givit oss in på den fasta matens väg. Men nu tror jag att vi har spårat i igen och är påväg åt rätt håll.
Hon hade några dagar med mycket uppvak och hungrig på natten.
Fick återinföra 23-flaskan igen. Men nu när det börjar stabilisera sig så tror jag nog att jag ska ta bort den igen...
Nu har jag börjat med välling på morgonen. Slank ner lätt i lilla magen :D
Banan är en favorit verkar det som...när det efter ett tag tar emot med puréerna och sura minerna kommer fram när jag försöker truga kan hon alltid klämma i sig en liten banan som efterrätt. :lol:
Magen har kommit igång så det verkar inte som att den har något problem att hänga med.

Däremot är jag fortfarande lite orolig för hennes vätskeintag och har börjat smyga in lite extra ammning när hon vaknar efter fm luren och efter kvällsluren. Bra eller dåligt...tja...jag vet inte. Men jag kände att hon kan ju inte klara sig på 2-3dl vätska per dag. Tyckte att kisset minskade och blev mer koncentrerat. Nåväl...

Så nu ser det alltså ut såhär...

ca 08:00 Vaknar, får välling i mörkret och sedan godmorgon!
10:00 Sova 45 ammar en skvätt när hon vaknar...
ca 12:00 Puré ca ½-1dl + en banan
13:00 Sova 2tim
15:00 Ammar, får lite fruktpuré sedan
17:00 Sova 45min ammar en skvätt när hon vaknar...
18:30 Gröt (ser ut som ett slagfält vid matplatsen efteråt.. :) )
19:30-19:45 kvällsslurk...oftast inte så intresserad av det
20:00 Godnatt
23:00 ger flaska i sömnen ca150ml
03-04 nattmål

Det jag har börjat fundera på är det här med hela nätter. Har kännt att jag inte vill dra igång med det innan hon får i sig ordentligt med mat på dagen. Men nu kanske det är dags?
Frågan är...vi ska åka ner till Österrike om 3 veckor och jag är i valet och kvalet om jag ska köra en liten minikur innan eller efter. Eller om jag ska köra på med maten och se om hon gör natt av sig själv. Jag skulle ju kunna avvakt 1 vecka till och sedan köra kur om hon inte tar natt av sig själv. Hur skulle ni göra? 8-[
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Clara Cecilia

Hej!

Kul att så mycket går bra och att ni lyckats ta er tillbaka på spåret.
skrutten skrev:Hej på er!
Nu har jag börjat med välling på morgonen. Slank ner lätt i lilla magen :D
Bra! Får hon det som kvällslurk också? När vällingen väl slinker ner är det dags att lämna ersättningen bakom sig - nu gäller tyngre grejer 8) !
skrutten skrev: Däremot är jag fortfarande lite orolig för hennes vätskeintag och har börjat smyga in lite extra ammning när hon vaknar efter fm luren och efter kvällsluren. Bra eller dåligt...tja...jag vet inte. Men jag kände att hon kan ju inte klara sig på 2-3dl vätska per dag. Tyckte att kisset minskade och blev mer koncentrerat. Nåväl...
Nja skulle jag säga. Vill du ha i henne mer vätska bjud på vatten till maten och komplettera lunch och middag med amning Efter maten. Dina extramål riskerar att sabba aptiten till dom stora målen och flera små måltider är ett säkert sätt att inte bli riktigt hungrig och äta Mycket.

Tänk så här:
ca 08:00 Vaknar, får välling i mörkret och sedan godmorgon! (låt henne sitta med vid frukostbordet efter flaska och suga på ett smörgåsrån med massor av saltfritt smör ex. Eller en trixa med mosad banan?)
10:00 Sova 45
ca 12:00 Puré så mycket som går i + en banan+ amning eller välling + vatten till mat förstås
13:00 Sova 2tim
15:00 Massor av fruktpuré sedan amma en skvätt (eller gröt?)
17:00 Sova 45min
18:00 Puré i parti och minut så mycket som går ner + banan och lite gröt som efterrätt
19:30-19:45 Välling (kvälls)
20:00 Godnatt

Vad tror du om den idén?

Jag tror att hon får i sig lite för lite mat ännu. Mer mat dagtid, konsekventa måltider där du matar henne stormande mätt. Och sen ett roligt liv förstås! Hur ser era dagar ut mellan sov och matpassen?

Clara
skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej hej!

Än så länge har jag ammat som kvällsslurk. Men satt och tänkte på det nu idag att det borde vara dags att byta ut den.
Det jag är lite nojjig över är att hon blivit så anti flaskan när hon är vaken. Men jag får väl ta och ladda mig själv med en massa positiv energi och göra ett nytt försök.

Ja jag har tänkt själv att det liksom blir lite småätande med de här extraammningarna. Fick väl lite smått panik när hon inte fick i sig vätska...
Men om hon kan dricka välling morgon och kväll kanske jag kan nöja mig med det än så länge...Vatten har hittills inte gått ner. Hon har tuggat lite på nappen och mest funderat på vad detta konstiga smaklösa är...Men det kanske kommer...
Ska köra med ammning efteråt istället. Men bröstet har inte varit så popolärt i vaket tillstånd...tar liksom för lång tid innan maten kommer tror jag...

Våra dagar ser ut ungefär såhär...
Morgon:
Efter välling och godmorgon byter jag blöja och sen får hon ligga en liten stund i spjälsängen för lite ensamlek (ca25min).
Antingen vilar jag en skvätt till eller passar på att klä i ordning mig själv. Sedan sitter hon med när jag äter frukost, efteråt "hjälper" hon mig med disken. Sen ska nya kläder på och lite bus vid skötbordet. Sedan brukar klockan ha hunnit en bra bit och nästan vara 10. Annars sitter hon med mig vid datorn en stund (tangentbordet är himla intressant... :) )

Förmiddag:
Brukar ligga en stund i babygymet eller babysittern, sedan mat. Efter det brukar jag försöka ta mig ut en sväng, ibland åker vi och handlar. Borde komma ut varje dag men jag är inget fan av snöslask och minusgrader så ibland blir det inte av... :oops: Brukar trösta mig med att hon åtminstonde sover med fönstret öppet på långluren...

Eftermiddag:
Först mat och sedan hänga med mig i det jag gör. Sedan kommer pappa hem och han får busa lite med sin dotter.

Kväll: Efter kvällsluren äter hon ju gröt och hoppar sedan direkt ner i badet. Sedan myser vi hela familjen fram tills det är dags för kvällsslurk och skratt till gonatt....nåväl...vi gör vårt bästa för att locka fram skratt med lite halvdant resultat men vi har trevligt i alla fall...

Sedan godnatt och så har jag givit en flaska i sömnen så att säga vid 23 och ammat runt 3-4 tiden...

Ska köra ditt förslag på matschema en vecka....
OJ...nu blev klockan mycket...dags att väcka sambon på soffan och hoppa i säng... :sleep:
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej skrutten :D

Ta till det Clara säger om maten, det ger en bra grund för skön sömn.

Pâ din dagsbeskrivning underar jag om lillan fâr röra pâ sig ordentligt? När hon ligger i babygymet, hur ligger hon dâ (mage? rygg?). Jag har märkt pâ mina att allt blir mycket lättare om de fâr rasa av sig ordentligt. Nu är det kanske inte riktigt rätt ord för en liten bebis, men att ligga pâ mage kan vara ett lagom litet gympass. Särskilt om mamma ligger bredvid och gör nâgot riktigt intressant (som man kanske till och med kan hjälpa till med :D ). Gnida bort fläckar frân golvet, damma lister, trevligt trevligt!
Rent allmänt göra dagen rolig, ta alla tillfällen i akt för att entusiastiskt presentera saker och tings tillstând, lillan kan vara med och tända lampan (TACK!) osv osv.

Ett trevligt aktivt liv och mycket mat brukar göra sitt till för lugna sköna nätter.

skrutten

Inlägg av skrutten »

Okej...
Ja hon accepterar att ligga en stund på mage nu så jag brukar låta henne göra det och även en stund på skötbordet. Har en hylla bakom det med en massa intressanta saker att titta på.
Upp och ner har det varit som sagt...å idag är en nerdag tror jag...
Nu är klockan ett och jag har sammantaget fått i lillskrutten 50ml välling och 3minuters ammning...
Ja ja...nu sover hon (får väl se hur länge) så tar vi nya tag sen...
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

skrutten skrev:Ja jag har tänkt själv att det liksom blir lite småätande med de här extraammningarna. Fick väl lite smått panik när hon inte fick i sig vätska...
Men om hon kan dricka välling morgon och kväll kanske jag kan nöja mig med det än så länge...Vatten har hittills inte gått ner. Hon har tuggat lite på nappen och mest funderat på vad detta konstiga smaklösa är...Men det kanske kommer...
Vâr lillebror gillade inte heller nappflaska i början (men det ordnade sig sen). Jag experimenterade md lite olika grejer för att fâ i honom vätska. Pipmugg samt vanligt glas (ladda med extra tjock haklapp) gick faktiskt över förväntan även om det blev en hel del spill. Sâ är du orolig att hon inte fâr i sig tillräckligt, testa att ge med annat än flaska (sked funkar ocksâ om inget annat gör det).
skrutten skrev:Nu är klockan ett och jag har sammantaget fått i lillskrutten 50ml välling och 3minuters ammning...
Har smakisarna inte gâtt ner alls, eller har du inte erbjudit? Kapitlet i Barnaboken om introduktion av fast föda är suveränt (Kapitel Tre och fyra mânader, s 271 i nya upplagan).
skrutten skrev:Upp och ner har det varit som sagt...å idag är en nerdag tror jag...
Helt gnisselfritt är det inte alltid, men lita pâ att det jobb du gör nu kommer att ge utdelning framöver. Tâlamod och mantrat "Ny dag, nya tag" i bakhuvudet. :D

skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej och tack för att ni tar er tid att svara! :heart:
Har smakisarna inte gâtt ner alls, eller har du inte erbjudit? Kapitlet i Barnaboken om introduktion av fast föda är suveränt (Kapitel Tre och fyra mânader, s 271 i nya upplagan).
Nä vi var på föräldragrupp på Vårdcentralen idag på förmiddagen så jag hade bara välling med mig...tänkte att hon lär väl bli hungrig och vilja äta. Men icke.... Men det blir smakisar, gröt och banan till middag. Ska amma och ge banan när hon vaknar....har sovit snart 1½ timme trots i princip tom mage...

Ska försöka fylla kvällen av en massa skojsigheter. Har bokat tvättstugan ikväll så det ska hon få hjälpa mig med. :D Sätta igång tvättmaskinen och sortera tvätt...

Är så tacksam för att ni finns här på forumet. Ibland känner jag mig så ensam i det här... Att inte ha något IRL att prata med och bolla funderingar med... :(
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

skrutten skrev:har sovit snart 1½ timme trots i princip tom mage
Lillan verkar ju ha fâtt korn pâ hur SKÖNT det är att sova, bra jobbat!

Ha sâ kul ikväll, och när lillan är i säng, sätt dig med Barnaboken och läs. Där har du en vän att hâlla i handen. :wink: Och sâ hörs vi vidare.

skrutten

Inlägg av skrutten »

Hej på er!

Här hemma kämpar vi på med maten.
Ja sömnen funkar ju bra och på natten kan hon till och med somna om av sig själv och någon gång har jag ramsat.
Nattmålet hamnar nu oftast kl 3 och så vaknar hon för dagen 07:45 man det är ju inom marginalkvarten så det är ju okej.
Dagslurarna funkar också...
Dock så har hon ju två tröttmössor till föräldrar. Både jag och min sambo skulle kunna sova bort en hel dag oavsett hur fint väder det är ute...

Har ammat på morgonen innan gröten (välling har jag laggt på hyllan ett tag nu får se om jag kan introducera den igen om ett tag), ammat på em och efter kvällsluren. Alltså de gånger hon i alla fall ska ha mat direkt efter. Detta för att hon ska få i sig vätska. Har försökt ge vatten/fruktdryck med sked, liten medicinspruta, mugg och flaska. Men det här med vatten eller fruktdryck är inte så poppis. En dag dag kom det nästan inget kiss på hela dagen och det känns ju inte okej...(blöjan var torr på morgonen och hon kissade inte förrens på kvällen...)
Enligt min BVC-sköterska ska de ju kissa en 4-5kissblöjor per dag...

Har ni några tips på hur man kan göra måltiderna roliga? Jag är glad och pratar och brukar också provsmaka hennes mat och låtsas som att det var det godaste jag någonsin fått i min mun. Hon får också en egen sked som hon kan "äta" med....
Försöker göra det så festligt som möjligt.

Tror ni att det skulle vara idé att ta bort nattmålet och se om hon får bättre aptit på dagen då?
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
skrutten

Inlägg av skrutten »

Slänger in en till fråga...

Har försökt läsa på det här med ramsan. Ramsar ju x4 när jag lägger henne och bekräftelseramsar när hon har tystnat (hon skriker ju sällan men bökar runt lite...).
Men vad sjutton är pangramsa? Jag hittar det inte någon stans... Varken här på forumet, SHN-boken eller BB....
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
Clara Cecilia

Hej,
jo en Pangramsa är precis vad det låter som! En Pangramsa med rejält magstöd och stor tydlighet som bestämt talar om att nu är det natt och då Sovs det och inget annat. :lol:

Alltså ramsax4, bestämt med volym (inte skrik utan bara med kraft)

Punktsättande kallar Anna den. (Vanligtvis använd runt vargtimmen)

Tydligare?

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"