hjälp inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
salema

hjälp inför kurstart

Inlägg av salema »

hej.
jag ska nu i helgen starta kurning med min underbara son som är 7,5 månad. Känner mig lite nervös och ändå förväntansfull inför resutlatet. [-o< Jag undrar lite hur jag bäst ska lägga upp det. Vi har under hela hans uppväxt kört dagen på känn, inga bestämda tider förrutom vid läggning. Min son är en kille som vaknar ungefär varje timme under natten och måste upp till mitt bröst för att somna om, äter jättedåligt på dagarna, är klängig och vill inte vara själv ens på dagen. Så kan vi ju inte ha det. Både han och jag är urtrötta :(
har dock några dumma frågor inför starten. :wink:

* Men om jag börjar kurandet inatt, går det bra att börja med schemat imorgon? Eller måste jag ha börjat med schemat innan kurningen??
*under uppföljingsveckan; kan man ha utflykter då? (ex IKEA, babysim, fika, handla?)
*Vill inte ge upp amningen men jag vet inte hur jag ska få in detta i schemat eftersom han ska äta ca 4 mål om dagen, och jag vill att han äter ordentligt då. måste jag sluta amma? kan jag amma som mellanmål?
*vad är skillnaden mellan pangramsa, bekräftelseramsa, och sen finns väl andra ramsor som jag glömt namnet på?
*när han ska sova på dagen i vagnen, måste han vagnas eller kan jag bara gå ut och gå med vagnen på en promenad?

tacksam för svar. / hälsningar sandra
Luvisen

Re: hjälp inför kurstart

Inlägg av Luvisen »

Hej salema och välkommen hit! :D

Vad bra att du bestämt att ge ditt barn det allra bästa- den goda sömnen! :thumbsup:
Nu till dina frågor:

* Men om jag börjar kurandet inatt, går det bra att börja med schemat imorgon? Eller måste jag ha börjat med schemat innan kurningen??

Kuren börjar med natten så det är helt rätt att börja med schemat imorgon.

*under uppföljingsveckan; kan man ha utflykter då? (ex IKEA, babysim, fika, handla?)

Nej. Det hela måste sätta sig.

*Vill inte ge upp amningen men jag vet inte hur jag ska få in detta i schemat eftersom han ska äta ca 4 mål om dagen, och jag vill att han äter ordentligt då. måste jag sluta amma? kan jag amma som mellanmål?

Ge maten först och fyll på med amning. Däremot kan du gott amma direkt på morgonen som frukost och amma som nattslurk också. Så behåller du amningen ett tag till. ;)

*vad är skillnaden mellan pangramsa, bekräftelseramsa, och sen finns väl andra ramsor som jag glömt namnet på?

Vi tar det efterhand. Koncentrera dig på att följa den lilla SHN-boken. Börja nu med natten NR 1. Mer är svårt att ta in på en gång. En bekräftelse ramsa måste du dock få till redan ikväll så jag hoppas du verkligen läst på. Det är helt enkelt om du tänker dig att säga till ditt barn: ja, men visst- precis så ska du göra. Helt rätt! Denna ramsa är mjukare än de andra du ger. Om du förstår hur jag menar.

*när han ska sova på dagen i vagnen, måste han vagnas eller kan jag bara gå ut och gå med vagnen på en promenad?

Ja, han måste vagnas. Han måste lära sig somna in själv. När han väl somnat, då först kan du börja gå men vaknar han måste du göra om alltihop, så här i början.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Regnbågsmamma

Inlägg av Regnbågsmamma »

hej! Vad roligt med någon mer än jag som börjar kuren (i natt?)! Om du har Facebook skulle vi kunna chatta direkt, om du vill? Här kan det ju ta en stund innan vi hinner svara om vi har frågor t.ex. Vill du kontakta mig så heter jag Mirjam Cameron på FB, jag e vaken hela nätterna =P~
Mamma till Mira 081116 Kurad 090409 5mån <3
och Esther 101002 Kurstart 110204 4mån <3
salema

Inlägg av salema »

hej... ja det blev en fördröjning på kurstarten. Kände mig inte redo igår utan började ikväll istället. Gick över förväntan. Efter 25 min somnade han, men var väldigt osäker om jag gjorde rätt! :) hoppas han inte vaknar 711 gånger inatt bara... Hur har det gått för dig?

loggar in på FB senare ikväll.
Kul med sällskap under kurningen!
Regnbågsmamma

ja gör det, jag e nog där. Dock tänkte jag gå o lägga mig vid 1 om hon inte vaknar mer. I natt vaknade hon sista gången vid tolv så jag hade inte så mkt att göra fram till sju ;)

Tänk aldrig att du gjorde fel! Det kan du inte om du har attidtyden, jag lovar!!

När det gäller gårdagens buffning tex. så ändrade jag takt flera gånger, när Esther slog i huvudet i huvudändan så gjorde jag om hela beskedet innan jag fortsätte buffa - INGET AV DETTA GJORDE NÅGONTING! Så länge jag gör det med självförtroende! DU och bebis fixar det här!!!
Regnbågsmamma

just det, jag rekomenderar givetvis inte dig att gå å lägga dig den andra natten, Esther har sovit i princip hela natten sen hon var 4veckor (med uppvak för napp) så att hon sov så bra i natt var inget konstigt.. men när vi kurade vår stora så hade det aldrig gått att gå å lägga sig. Men henne kurade vi för hon typ aldrig sov.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"