Kura liten kille på 7 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MajaD

Re: Kura liten kille på 7 månader

Inlägg av MajaD »

Men hur ska jag hantera det när han blir så otroligt ledsen? Ska jag gå in och lugna honom? Det verkar ju inte hjälpa med ramsan när han är så ledsen. Av någon anledning så gråter han inte på samma sätt på kvällen. Då är det mer gnäll och argt gnäll ibland. Men på dagen så blir han helt förstörd. Kan jag skicka fel signaler om jag går in och lugnar? Vill ju inte tappa det vi jobbat för. Han sover så himla bra på nätterna nu. Men samtidigt vill jag inte att han ska vara ledsen och må dåligt. Så vad gör jag?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Har jag sagt "välkommen" till dig? :-k
Välkommen iaf! :wink: :heart:

Jag förstår att det känns tufft och just i den perioden ni befinner er nu måste man väga lite åt båda hållen. Han behöver lite extra trygghet nu! :heart:
Allt ställs plötsligt upp och ned, världn förändras så drastiskt och var finns då mamma? Man behöver ramsa lite extra denna perioden, och ja, man kan behöva gå in lite oftare oxå. Ingen ska behöva vara ledsen! Gå in, on ni tycker att det behövs, ge en kort solfjäder och ramsa ut igen. Sen får man väga där igen, för går man in för ofta kan det lätt bli en ny vana, och det vill man ju inte. Så överväg noga innan ni gå inte. Behövs det? Ja, gå inte då. Nej, vänta lite till.
Ramsa dock inte först och gå in sen. Då betyger ramsan att mamma kommer inte, och det vill vi ju inte att älsklingen ska tro. Utan ramsa när ni gå ut för då betyder ramsan "mamma gå ut, du kan sova tryggt". Om ni har ramsat och känner att ni behöver gå in så vänta en bra stund innan ni gå in.

Lite extra kärlek och närvaro kan behövas i någon månad nu. Men tar ni ett steg in så var noga med att ta två steg ut igen. Alltid tänka "backa", så att ni inte hamnar i något trist träsk.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
MajaD

Inlägg av MajaD »

Tack Bianca. Det känns skönt att veta att jag inte gör fel när jag går in och lugnar honom när han är som mest ledsen.

Sedan har jag ännu en fråga. Frågorna bara trillar in en efter en. Nu när det är två veckor sedan jag började kuren, om han sover dåligt någon natt och vaknar ovanligt tidigt och han inte hinner somna om innan jag tillslut tar upp honom, kan/ska jag kompensera detta med att förlänga första luren?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Nej, det ska du inte göra. Det är fortfarande viktigt att hålla schemat så att älsklingen lär sig det / vet vad som kommer och på så vis kan känns sig trygg.
Det du kan göra om du ser att älsklingen är jättetrött det är att du använder dig av marginalkvarten och lägger en kvart tidigare, eller förlänger luren en kvart.

Bianca
MajaD

Inlägg av MajaD »

Nu har jag fått magsjuka också. Och då är det väl bara en tidsfråga innan lilleman får det också. Ifall han nu blir smittat, hur hanterar vi det med sovandet? Han lär väl kräkas i sängen för jämnan. Någon som har erfarenheter? Hur gjorde ni?

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Usch! Magsjuka är verkligen inget kul! :( Vi har haft det här ganska nyligen. Båda små flickorna och mamma kräktes om vartannat.

När man är sjuk behöver man mer än någonsin sin sömn. Vill älsklingen sova mer under dagen så låt honom göra det. :sleep:
När mina små kräks i sängen så byter jag på dem, i tystnat och näst intill totalmörker (inte lätt så lite ljus kan behövas för att få bort allt kräk) i sängen, nya kläder, nya lakan men med älsklingen kvar på plats. En blöt (varm) handduk kan vara bra att ta med sig in, den kan man torka älsklingen med.
Sen är det bra om ni har nya sängkläder och kläder förberedda, till hands redan när ni lägger för kvällen, så ni inte måste leta rätt på det när det väl är dags. Om det blir dags.
Mina små kräktes mest hela dagarna och sov ganska gott på nätterna. Men det där är ju olika.

Krya på er!

Bianca
MajaD

Inlägg av MajaD »

Jag funderar på att införa väckarklocka till min lille pojke eftersom han fortsätter att vakna före god morgon och ganska snabbt blir irriterad. Ska man använda den även på dagslurarna då eller är det bara på morgonen?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Vad är det som händer egentligen? Idag på dagen somnade min son som en liten ängel alla tre dagslurer. Han var helt lugn när jag la honom tillrätta och när jag gick ut med ramsan så var han knäpptyst och somnade sedan direkt. Så ikväll när jag skulle natta honom så var jag förväntansfull om att se om det skulle gå lika bra. Men han var som en pinne och vred och vände på sig när jag försökte lägga honom tillrätta och när han tillslut lugnade sig efter en lång solfjäder så började han självklart storgråta så fort jag gick ut med ramsan. Han grät förtvivlat och somnade till slut efter 35 min. Då hade jag hunnit vara inne hos honom två gånger med nytt besked och samma storgråt på vägen ut. Det som tillslut fick honom att somna var att jag drog ramsan om och om igen tills han lugnade sig och började lyssna. Han var ju magsjuk i helgen men har mått bra igår och idag frånsett att han inte har fått tillbaka aptiten till 100%. Äter fortfarande lite dåligt. Senaste veckan har det även kommit fram tre nya tänder men de har ju spruckit igenom redan så jag tycker inte att det borde vara det som stör honom så här mycket. Och varför reagerar han inte likadant på dagen i så fall? Det är som att det är mörkret som gör skillnaden. Men om jag tänder en liten nattlampa antar jag att jag får problem med uppvaknanden på natten istället.

Och så hoppas jag fortfarande på svar angående väckarklocka som jag skrev om i förra inlägget.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ingen väckarklocka till dagslurarna. Sen vet jag att Anna inte är odelat positiv till väckarklocka för så små barn som ännu inte är säkra sovare, men flera har haft det så gör givetvis som det som känns bra.

Att det blir bakslag ibland ingår, bara att hålla sig så cool man kan och saklig, lugna lite mer om det behövs och vara lyhörd för om det håller på att bli ett nytt mönster. Fortsätter strul kan det vara dags att gå över till två lurar, det känner du.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MajaD

Inlägg av MajaD »

Vad kan vara nackdelen med att börja med väckarklocka när de är så små?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Kan det förresten vara så att han behöver mindre sömn redan vid 8 månader? Det hade jag nog aldrig haft en tanke på. Har lite svårt att förstå hur han ska klara sig utan eftermiddagslur i så fall. 20-minuterslur var inget för honom (var mycket svårväckt och blev bara tröttare och på dåligt humör) så i så fall så hoppar vi nog den helt och lägger honom tidigare istället. Hur vet vi om det är det som är problemet? Hans morgon har aldrig blivit helt perfekt sedan vi började kura. Han vaknar fortfarande alltid för tidigt. Ska försöka med ännu mer mat nu när han idag verkar ha återfått aptiten efter magsjukan men jag har problem med att han nuförtiden äter mycket lite när det är gröt som serveras och med vällingen växlar det lite från dag till dag. :? På morgonen borde han ju vara superhungrig men han dricker ofta bara upp hälften av vällingen. Gröt älskade han förut men när vi började med köttpuréer vid 6 månader så var han inte längre så förtjust i gröten. Känns inte som han kan äta köttpuréer alla mål direkt :) Jag tänkte väl att det var viktigast att han åt ordentligt till middagen samt i alla fall fick i sig lite gröt innan läggning men det kanske inte är tillräckligt.

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
k

Inlägg av k »

Hej Maja! Här slänger jag mig huxflux in i din tråd med ett litet lästips som jag tittar på titt som tätt...

Under "Späda barn och små":s favvolänkar så finns en sammanställning på fördelning utav sovtimmar för både piggisar och tröttisar (en liten bit ner på sidan) som jag tycker har varit ett bra stöd när jag fördelat min lilla Alexanders sovtider under dagen.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... c&start=60

Jag har dock inte kurat honom utan kört standardmodellen i princip från start, men jag har tydligt märkt när han fått för mkt sömn på dagen och det varit dags att dra ner, för då har hans nätter börjat strula med för tidiga uppvak mm... Detta har inträffat ca 2veckor innan det egentligen varit dags att dra ner.

Hoppas det kanske kan vara till lite hjälp!

//Katrin
A :heart: 100525 (v31+1)
T :heart: 131012 (v38+3)
MajaD

Inlägg av MajaD »

Tack för tipset. Han kanske är en "piggis" då helt enkelt. Kan tillägga att han vid ett tillfälle några veckor innan kuren sov överraskande 11 timmar natt (i och för sig inte utan avbrott) och 3 timmar dagslurar och var då piggare än någonsin förr. Han var glad och pigg ända tills han skulle lägga sig på kvällen. Så då kanske det inte är helt ologiskt trots allt. Men jag ska ge nuvarande schema en vecka till och se om jag kan få ordning på maten ordentligt.

Katrin, du körde alltså med två dagslurar redan vid 8 månader? Hade du den långa luren på förmiddagen eller mitt på dagen? I den tråd som du länkade till föreslog de ju den långa först men andra föreslår att ha den långa mitt på dagen så man inte behöver ändra så mycket sen när förmiddagsluren faller bort senare. Det verkar ju mer logiskt också. Han lär behöva en lång lur för att orka vara uppe så länge på kvällen sen. Hade ni problem med att få er son att klara av att vara vaken så länge?

/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!

Ang maten: Min lille diggade inte gröt när han fick nys på riktig mat så därför skippade vi gröt. Satsa på riktig mat så långt det är möjligt. Er lille vill ju öka på och behöver det säkert också. :wink:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
k

Inlägg av k »

Gomorron!
Njaaa, Alexander är 8.5månader nu och född 2 månader för tidigt (så utvecklingsmässigt 6.5mån men gällande sömn så har han följt sin "riktiga ålder"), men vi har försökt känna av honom och han har som sagt väldigt tydligt "sagt till" när det är dags att dra ner på daglurarna för då har natten börjat strula och det har skett typ 2 veckor innan. Så det borde i vårt fall inträffa ganska snart att vi ska gå över till endast 2 lurar. Inatt gruffade han runt väldigt mkt i vargtimmen å det är så det brukar vara...

I dagsläget har vi 12 - 45 - 1.5 - 20 och det kommer nog bli 20minutarn som ryker på eftermiddagen, för Alexander tycker om sin fm-lur. :sleep: Om han inte skulle orka det långa vakenpasset mellan 14 och 19:30, så kanske vi backar och tar en 20-minutare på fm och en på em-istället. Men om jag förstod det rätt så tyckte inte din son om 20-minutare, men när du väl drar ner de totala sovtimmarna så kanske de börjar funka oxå...
1.5:an kommer ligga kvar allra längst för det är ju ett naturligt inslag även den dag när han sen börjar dagis att barnen sover efter lunchen.

Hoppas detta blev svar på dina frågor till mig!

//Katrin
A :heart: 100525 (v31+1)
T :heart: 131012 (v38+3)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"