Kura liten kille på 7 månader
Re: Kura liten kille på 7 månader
STORT tack för tipset om att tömma diskmaskinen Sanna. I morse vaknade min son 5.50. Jag började med att ge en pangramsa och satte sedan på klassisk musik. Han fortsatte skrika hela tiden. Blev nästan ännu argare faktiskt. Efter en halvtimme tänkte jag att jag skulle testa ditt tips om diskmaskinen. Först när jag började blev det knäpptyst en kort stund. Sedan började han gnälla igen och jag tänkte "ja ja, det funkade inte heller". Men kort därefter blev han tyst igen och sedan dess har han sovit. Det har nu gått 25 min. Hoppas att det inte var en tillfällighet.
Tack tack!!
/Maja
Tack tack!!
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Har en fråga till. Kan det vara så att vissa barn inte alls sover särskilt lätt efter 20 min? Varje dag under kuren när jag ska väcka min son efter 20 min-luren på eftermiddagen så känns det som att han är väldigt svår att väcka. När jag lyfter upp honom så är det som att han nästan somnar igen i min famn. Och så känns det som att han är minst lika trött som han var innan han sov. Jag funderar på att ändra till 45 min och minska natten till 11.30. Finns det några nackdelar med detta som jag inte tänker på?
/Maja
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Nja, är han trött överlag så kanske älsklingen helt enkelt är en tröttis som behöver mkt sömn. Vissa månader när min son haft det jobbigt som i 8-mån ångesten och förtrotsen så har jag ökat på efm-luren fr 1,5 tim till 2. Vad tror du om det?
Värme!/Luvisen
PS. Skulle du kunna vara gullig och skriva in i din profil startdatum för er kur samt när älsklingen är född? Det blir enklare för oss att hjälpa framöver. Om det skulle behövas.
DS
Värme!/Luvisen
PS. Skulle du kunna vara gullig och skriva in i din profil startdatum för er kur samt när älsklingen är född? Det blir enklare för oss att hjälpa framöver. Om det skulle behövas.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Det känns på nåt sätt som att 20 min inte riktigt är hans grej. Alla andra tupplurer är han väldigt lättväckt och har som börjat småvakna innan jag nästan hinner in i rummet. Men när han sovit 20 min är det som att han bara vill sova vidare. Han har aldrig sovit 20 min-lurer förut och brukar aldrig vakna efter 20 min spontant. Han vaknar alltid efter 45 min. Så det kanske var dumt av mig att lägga schemat så. Det blev så när jag la om schemat till 12 timmar natt innan jag började kura. Jag hade 11,5 timmar natt från början. Borde kanske gått på min första instinkt.
/Maja
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Jaha, men då hade han redan ett "schema" i sin lilla kropp...Ja, då kanske det är bättre att återgå till den kortare natten och längre lurar på dagen...Jag hade 11,5 timmar natt från början. Borde kanske gått på min första instinkt.
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Fast sen är det så att de små har perioder då de är väldigt trötta. Tidvis har min son varit väldigt svårväckt överlag men speciellt på kortluren och då hängde han på mig som en hösäck. Men det blir alltid bättre med tiden! 
SM rookie
SM rookie
Det känns som att nätterna går rätt så bra nu. Har fortfarande en halvtimme kvar på morgonen dock och fortsätter jobba på detta. Jag vet inte om han kanske störs när min sambo går upp på morgonen. Men med tanke på att han somnade om förut av att jag plockade ur diskmaskinen känns det inte som att han borde störas av att vi går omkring i huset. I övrigt verkar det som att han numera klarar av att somna om helt själv på nätterna vilket känns otroligt skönt. Något som jag dock inte riktigt får till fortfarande är nattningarna på kvällen. Jag vet inte hur lång tid det är normalt att det tar att natta nu när det har gått en vecka. För mig tar det i alla fall mellan 10-15 min fortfarande att få honom att somna. Kan det bero på att jag ramsar för tätt och att det stör honom? Det känns också som att han ofta blir väldigt ledsen när jag lägger honom till rätta i sängen. Först när jag sätter ner honom blir han glad för han vet att det kommer bus, men sen blir han jätteledsen så fort jag lägger ner honom på mage. Så då blir han alldeles vild och sprattlar runt och det är jättesvårt att få honom lugn bara genom en kort solfjäder. Så jag vet inte om det är därför det tar så lång tid att få honom att lugna ner sig igen sen med ramsan. Några tips någon?
/Maja
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Är den lilla människan med och diskar, lagar mat osv? Sitter mitt i tvätthögen när den ska sorteras och dyl? Späckade roliga dagar hjälper i längden!
Klättrar han mkt? Sånt brukar de digga. Upp för trappor, ned för trappor. Hos oss finns ingen trappa så vi tog en stege.
Värme! /Luvisen
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Jag tolkar detta som att jag behöver trötta ut honom mer under dagen. Han kryper inte riktigt än men han tycker att det är roligt när han får gå omkring och jag håller i hans händer. Så vi får väl utforska hela huset på dagarna då. Men du sa inget angående för täta ramsor. Hur tätt ska jag egentligen ramsa nu när det gått en vecka. Jag har lite svårt att bara låta honom vara när han gnäller, så jag ramsar nog kanske varannan minut och jag har en känsla av att det kanske inte är riktigt rätt.
/Maja
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Well, inte trötta ut direkt utan mer tillfredställa ett viktigt behov!
Gå med handstöd är trevligt men ge även tid för ålning nu när han är i de stadiet att han inte riktigt kryper. Förbaskat viktigt! Fråga vår alldeles egna förträffliga Hege /hjärtebarnskontrollant!
Ang ramsning så är de generellt så att gnäll besvaras INTE. Sedan hur tätt? Inte tätt alls skulle jag vilja säga.
Man får lära sig att låta dem uttrycka sig. Att svära eller gnälla är fullkomligt tillåtet.
Värme! /Luvisen
Ang ramsning så är de generellt så att gnäll besvaras INTE. Sedan hur tätt? Inte tätt alls skulle jag vilja säga.
Man får lära sig att låta dem uttrycka sig. Att svära eller gnälla är fullkomligt tillåtet.
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Allt eftersom dagarna går så märker jag att min son väldigt ofta vaknar några minuter för tidigt på sina dagslurar vilket gör att det väldigt sällan blir jag som får väcka honom utan snarare blir så att jag får hitta en liten lucka då han lugnar ner sig tillfälligt så att jag inte tar upp honom skrikande. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag börja väcka honom tidigare? Men då går man ju emot de naturliga längderna på dagslurarna.
/Maja
/Maja
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Jag har även fått ett annat dilemma. Om ungefär två veckor ska vi på BVC på ett besök som bokades in för en och en halv månad sedan. Upptäckte nu att tiden var kl 13 vilket är mitt i hans långa dagslur som börjar 12.30. Hur gör man i ett sånt här läge?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Hej! I sådana lägen finns två saker man kan göra:
1. försöka boka om tiden
2. acceptera att man ibland måste rucka lite på schemat och ev förlänga den andra luren (om det går) och om det behövs slänga in en 20-minutare efter besöket/lägga en halvtimme tidigare på kvällen.
/_lill
1. försöka boka om tiden
2. acceptera att man ibland måste rucka lite på schemat och ev förlänga den andra luren (om det går) och om det behövs slänga in en 20-minutare efter besöket/lägga en halvtimme tidigare på kvällen.
Nu har jag ännu mera frågor. Känner att jag börjar tappa greppet om dagslurarna. Senaste två dagarna har han blivit så himla ledsen och gråtit otröstligt när jag lagt honom och även när han vaknar (vaknar som sagt några minuter före, innan jag hinner väcka honom). Igår trodde jag att det var tillfälligt för att han verkade så himla trött igår. Men nu var det likadant idag. Senaste två kvällsnattningarna hände också något ovanligt då han började storgråta mitt i buset när vi körde "Var är mamma?"-leken bakom sängen, vilket han i vanliga fall älskar och skrattar som en tok åt. Vet inte om han blev rädd när det dröjde lite för länge innan jag hoppade fram. Kan det vara 8-månadersångesten som börjar spöka? Han har visat en hel del andra signaler på detta också då han helt plötsligt inte vill bli hållen av människor han inte känner så bra. Eller kan det vara så att det är tänderna som stör? Hans tredje tand poppade upp häromdagen och det ser ut att vara två framtänder på väg också. Om det nu är detta som orsakar det otröstliga gråtet, är det då någon som har något tips om hur jag ska hantera detta? När han väl börjat gråta vill han inte alls lyssna på ramsan. När jag lägger honom och ramsar ut blir han först jättetyst och jag tror att allt gått bra. Men sedan är det som att han inser att man har gått ut och så blir han jätteledsen. Riktigt riktigt ledsen. Tidigare har han bara gnällt lite och tystnat efter ett par ramsor.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Son född 3 augusti 2013
Hej! Ja, visst låter det som om din lille kommit in i lite tuffa tider. Om möjligt ÄNNU viktigare med sömn och fasta rutiner och att hålla världen liten och förutsägbar en tid framöver. Finns massor med bra skrivet om åttamånadersångest, Google site:www.annawahlgren.com åttamånadersångest
Kram Emma
Kram Emma