Varför somnar inte lille S?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MammaNina

Varför somnar inte lille S?

Inlägg av MammaNina »

Hej!

Skriver i all hast medan BÅDA barnen sover middag samtidigt :shock: det händer inte varje dag.

Fick mitt andra barn för en månad sedan, en underbart fin liten pojke. Jag är helt inställd på att använda standardmodellen mm från Barnaboken även till honom, det har ju funkat så bra med storasyster.

MEN han sover så lite! Jag gör inte annat än matar honom! Jag helammade de första två veckorna men det räckte inte (och jag var helt utsliten av sömnbrist) så nu gör jag som jag gjorde med N, ammar först och ger tillägg sen. Men han blir aldrig färdig med sin måltid! Att han skulle somna efter 1,5-2 timmars mål finns inte, och när han väl somnar så sover han nästan aldrig mer än 1-2 timmar. På kvällarna är det rekord, då kan min man och jag ägna fem-sex timmar åt att mata, umgås, erbjuda social delaktighet, sköta, låta honom ligga på filten, ja allt som ska ingå. Men han somnar inte. Vi ger honom en flaska till, sköter, pratar, osv osv. Det känns som om han behöver två-tre standardmodeller på raken för att han ska slockna...

Enligt mina anteckningar sover han bara runt 10 timmar per dygn. Så har det varit sedan födseln, möjligen sov han någon timme mer i början.

Jag ser en positiv trend i att han börjar sova mer på natten nu, förut hade han lika svårt att somna om efter nattmålen som efter dagmålen...Nu tar nattmålen ca en timme.

Han somnar vanligtvis runt midnatt, sedan blir det nattmål vid 2-3-tiden och därefter vaknar han igen vid 5-6. Nu är det ju dags att ta bort ett nattmål, men jag vet inte om jag vågar göra det än. Ska jag tolka hans myckna vakenhet som stor överlevnadsångest? Det är det enda svar jag hittar i BB. Därför erbjuder vi honom extra mycket mat, och "kristilldelning" efter standardmodellens slut.

Det enda jag känner saknas är utevistelsen, eftersom jag är hemma med båda barnen har jag inte lyckats få in den på schemat än, med allt vad den innebär med overallpåklädning och vinterväder. Har lite dåligt samvete för det, framförallt för storasyster som verkligen behöver komma ut...men jag tänker att jag gör så gott jag kan just nu och det innebär att jag får fram mat på bordet och ser till att hon får sova och vara delaktig här hemma. Hon är en liten pärla, superföljsam och nöjd. Inte ett uns svartsjuka har jag sett till.

Åter till gossen - kan jag satsa på att köra noggrann standardmodell x flera, denna veckan, och ta bort tre-målet i helgen? Det skulle vara så skönt med längre nattsömn för oss alla. Men jag vill inte riskera bakslag om det är så att han fortfarande inte litar på att det finns mat så att det räcker. Hjälp!

En liten sak till: han bajsar ganska sällan, typ små spår i blöjan dagligen och sedan JÄTTEbajsningar kanske var tredje dag. Och efter en sån tömning har han sovit som en sten! Denna tendens har jag sett sedan vi började med tillägget. Kan han vara förstoppad, och kan det vara det som gör att han inte kommer till ro?

jag är så tacksam om jag får lite synpunkter på detta även om jag har skrivit rörigt. Vill hemskt gärna få ordning på sömnen snarast!

Hälsningar Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av Sarisparis »

Hej MammaNina och välkommen hit! :D

Grattis till lille sonen! :heart:

Nâgra frâgor poppar upp i mitt huvud efter att ha läst ditt inlägg:

:?: Sover han pâ mage? (med larm)
:?: Sover han i vagn eller egen säng?
:?: "Verktygar" du nâgot för att hjälpa honom till ro? (Vagning, buffning)

Efter tre veckor (den egentliga födseln) sâ brukar det vara läge att börja öva pâ att lâta barnet sköta själva insomningen själv. Smâ magsovare brukar ha mycket lättare att komma till ro än ryggsovarna.

Att han sover 1-2 timmar per lur tycker jag lâter toppen, men det behövs ju ett antal sâdana lurar per dag för att hans sömnbehov ska tillfredsställas. Kom ihâg att standardmodellen är ett stöd, inte en tvângströja eller ett strikt schema. Med vâr lillebror sâ sâg jag standardmodellen mer som en sorts ordning, än en strikt uppmaning pâ hur lâng tid varje moment skulle ta. Jag blev säker pâ att alla hans behov uppfylldes vilket gjorde att jag kunde "ta" att han inte kom till ro pâ minuten när jag lade honom. Och allra oftast somnade han efter en liten stund.
Jag reagerar lite pâ att det du säger här:
MammaNina skrev:På kvällarna är det rekord, då kan min man och jag ägna fem-sex timmar åt att mata, umgås, erbjuda social delaktighet, sköta, låta honom ligga på filten, ja allt som ska ingå. Men han somnar inte. Vi ger honom en flaska till, sköter, pratar, osv osv. Det känns som om han behöver två-tre standardmodeller på raken för att han ska slockna...
Lägger ni honom? Eller väntar ni pâ att han ska "slockna" av sig själv mitt i det som händer? Fram till den egentliga födseln sâ brukar barnet somna mitt i maten, men efter tre veckor sâ blir världen sâ mycket intressantare och dâ kan det vara svârt att komma till ro om det händer för mycket. Jag tror pâ att verkligen lägga lilleman, hjälpa honom till ro om det behövs (vagna om han sover i vagn brukar vara vanligast här, pga platsbrist har vâr lillebror buffats frân start och det gick det med) och sen lâta honom somna själv.

Jag har aldrig aktivt jobbat bort nattmâl, utan min erfarenhet är att de faller bort själva ett efter ett när dagarna blir mer fyllda av mat och roligheter. Sâ ta det lugnt tycker jag, när man är en mânad är man fortfarande pytteliten. :heart:
MammaNina skrev:men jag tänker att jag gör så gott jag kan just nu och det innebär att jag får fram mat på bordet och ser till att hon får sova och vara delaktig här hemma. Hon är en liten pärla, superföljsam och nöjd. Inte ett uns svartsjuka har jag sett till.
Den första tiden kan vara lite vinglig, men av det du säger ovan sâ tycker jag mig ana att ni har det riktigt mysigt tillsammans. Du gör det jättebra! :thumbsup:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej och grattis MammaNina! :D

Vad fint ni verkar ha det med Storasyster och allt! :heart:

Jag reagerade på detta:
MammaNina skrev: En liten sak till: han bajsar ganska sällan, typ små spår i blöjan dagligen och sedan JÄTTEbajsningar kanske var tredje dag. Och efter en sån tömning har han sovit som en sten! Denna tendens har jag sett sedan vi började med tillägget. Kan han vara förstoppad, och kan det vara det som gör att han inte kommer till ro?
:idea: Testa med en annan sorts ersättning och se om det blir bättre! Det kan ju hända att han störs av magen även om det inte är givet.

:idea: Sedan ett tips om utevistelsen - när min kille var pytte gick jag ofta ut med honom i bärsjal. Då kan man ha samma jacka som när man var höggravid så behöver inte bebisen byltas på så värst mycket, och man har händerna fria för att assistera storasyrran. Och som bonus så är inte den bebis född som inte somnar i bärsjalen ifall han har fått sina behov tillfredsställda enl SM.... :wink: (Fastna bara inte i ett sjalträsk där han tar alla lurar i sjalen :lol: - det är lätt hänt men inte alls optimalt ur SM-synpunkt!)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Sarisparis och Chokladkaninen, tack för snabba svar!

:arrow: S sover på mage med larm.
:arrow: han sover i egen säng bredvid vår på natten, och oftast i vagnen på dagen.
:arrow: vi verktygar genom att vagna honom men det funkar inte särskilt bra. Han lugnar sig, men så fort vi slutar vagna så tar det en halv minut så börjar han stånka, hamra med huvudet i madrassen och göra kryprörelser :roll: sedan går det över i skrik om vi inte är där och vagnar igen. Buffning funkade jättebra på vår dotter, men med S har jag inte haft någon större framgång. Första gången jag buffade lyckades jag få honom att somna, men därefter har han bara hetsat upp sig mer och mer under buffningen. Jag har då inte klarat att fortsätta, det har känts som om han har ogillat behandlingen så starkt...

Svar på frågan om hur vi gör på kvällen: vi prövar allt! Ibland somnar han mitt i maten, då lägger vi honom så men han vaknar ofta direkt när han nuddar madrassen. Lika ofta lägger vi honom vaken och vagnar honom. Se ovan.
Jag tycker att det är väldigt svårt att veta vilken tidpunkt som är rätt för att hjälpa honom att somna. I Barnaboken står att barnet fram till tvåmånadersdagen själv ska bestämma tid för mat och sömn. Om han då inte somnar efter ett stort mål, trots verktygande, utan skriker och gör sugrörelser, ska jag då inte ta upp honom och ge honom mer mat? Med tanke på att han bara är en månad?

Jag har testat att ge honom napp istället för mer mat, vilket oftast har fått honom att somna direkt men bara kortvarigt.

Jag har också undrat om han inte trivs med magläget och prövat att lägga honom på sidan. Det trivs han med men sömnen blir ju inte långvarig. Idag, när han inte sovit på hela förmiddagen (vaknade 7.45) lade jag honom till slut (12.30) på rygg i vagnen och då somnade han på fem minuter UTAN vagning. Efter en kvart ungefär vände jag honom på mage och sedan sov han över tre timmar :D Jag är ju en hängiven fan av magläge, men vad ska man tro...?

Chokladkaninen, jag har vid två tillfällen tagit sonen i bärsele och dottern i handen. Bortsett från att man är genomsvettig efter hela påklädningsproceduren så är det ju en praktisk variant. Men jag är kejsarsnittad för andra gången och får helt enkelt ont av att bära i nuläget :( Det är synd, för visst är det ett säkert sömnpiller för den lille! Han somnar redan i hallen, och förra gången kunde jag även lägga ner honom i vagnen efter hemkomsten och han sov vidare!

Ska pröva Lemolac eller Nan istället för Babysemp, för säkerhets skull.

Oj vad detta blev långt. Kontentan är väl detta: ska jag framhärda i att han behöver sova efter två timmars mål (och i så fall envisas med verktygen även om jag får vagna återkommande genom hela luren), eller ska han så att säga få bestämma själv fortfarande? Är det ok att ta upp honom efter att ha "försökt" lägga honom, eller blir det fel signaler?

Undrar Nina
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej MammaNina och hjärtligt välkommen hit till Späda och Små!

Kort svar om ersättning:
MammaNina skrev:Ska pröva Lemolac eller Nan istället för Babysemp, för säkerhets skull.
Kör NAN 1 är mitt tips, min lilllas mage funkade mycket bättre med den. Och en droppe (endast en droppe) endast en droppe rapsolja i kan göra hela skillnaden!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Tack Clara, det ska jag pröva!

/Nina
Clara Cecilia

Nån skillnad?

Clara
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej Clara och andra!

Vi har inte bytt ersättning än, för det verkar som om gossens mage har vant sig, peppar peppar! Han bajsar nu varje dag så vi avvaktar med förändring. Han pruttar dock väldigt mycket, det minns jag att även dottern gjorde när hon fick ersättning. Med henne provade vi alla sorter, t o m Nutramigen. Sen gick vi tillbaka till Semper och det funkade bra fortsättningsvis!

Med sömnen går det helt plötsligt förvånande bra - vi bestämde oss för att köra en trenätterskur nu i helgen för att förlänga nattsömnen som hittills bestått mest av tvåtimmarspass. Jag tog första natten och flyttade ut i gästrummet med sonen i vagn. Laddade för en urjobbig natt med timslångt vagnande...och vaknade istället halv sex efter fem och en halv timmes ostörd sömn!! Döm om min förvåning! Lille S bestämde sig tydligen samtidigt som vi :D

Maken och jag gratulerade varandra till denna lyckade kurstart men sa oss också att det nog bara var en engångsföreteelse. Nästa natt, natten till idag söndag, flyttade maken ut i gästrummet. Exakt samma sak utspelade sig, sonen sov drygt fem timmar utan att knysta!! :D :D

Vågar man tro att detta ska hålla i sig [-o< ? Det känns lite underligt att vi inte behövde verktyga alls...men det är väl bara att tacka och ta emot! Det ska bli spännande att se hur det blir inatt. Sen ska vi ju flytta in honom i vårt sovrum igen. är det tänkt, och då är det smidigast om han sover i sin spjälsäng. Hoppas det går lika bra.

Nu sover han ute på balkongen i 3 minusgrader och en orolig mamma som häckar vid balkongdörren och stör stup i kvarten :oops: . Är han för varm? För kall? Jag trodde man skulle bli mer cool med andra barnet, men icke!

Det skulle vara roligt att få lite feedback på vår kur-antiklimax! Vad tror ni om det hela?

Förresten, en fråga till. NÄR ska man vagna - så fort han stånkar och rör sig i vagnen, eller ska man vänta tills han skriker? Och är det någon skillnad dag och natt? Vi får ju ofta vagna honom när han ska sova daglur, och där minns vi inte riktigt hur tanken var. Jag vet bara att man ska sluta vagna innan han somnar, men när ska man börja?

Hälsningar Nina
Clara Cecilia

Hej du!
MammaNina skrev:Med sömnen går det helt plötsligt förvånande bra - vi bestämde oss för att köra en trenätterskur nu i helgen för att förlänga nattsömnen som hittills bestått mest av tvåtimmarspass. Jag tog första natten och flyttade ut i gästrummet med sonen i vagn. Laddade för en urjobbig natt med timslångt vagnande...och vaknade istället halv sex efter fem och en halv timmes ostörd sömn!! Döm om min förvåning! Lille S bestämde sig tydligen samtidigt som vi :D
Det är det som kallas Attityden! Här Ska Sovas och så gör dom det. :lol: Underbart jobbat!
MammaNina skrev:Vågar man tro att detta ska hålla i sig [-o< ? Det känns lite underligt att vi inte behövde verktyga alls...men det är väl bara att tacka och ta emot! Det ska bli spännande att se hur det blir inatt. Sen ska vi ju flytta in honom i vårt sovrum igen. är det tänkt, och då är det smidigast om han sover i sin spjälsäng. Hoppas det går lika bra.
Fundera inte utan Genomför - kanske blir det frågor eller så tar han tacksamt emot men sova ska ni ju eller hur? Undrar bara varför han ska flytta in i sovrummet igen när han verkar trivas så bra i gästummet :D ? Kan han inte få sova där, svalt och mörkt och ifred?
MammaNina skrev:Förresten, en fråga till. NÄR ska man vagna - så fort han stånkar och rör sig i vagnen, eller ska man vänta tills han skriker? Och är det någon skillnad dag och natt? Vi får ju ofta vagna honom när han ska sova daglur, och där minns vi inte riktigt hur tanken var. Jag vet bara att man ska sluta vagna innan han somnar, men när ska man börja?
Stånk och bök hör till privatlivet! Verktyga bara när han verkligen ber om Hjälp att somna/somna om! Gäller såväl dag som natt. (Om man inte genomför en regelrätt SHN kur men det är ju något annat.)

Clara
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Clara,

Tack för tydliga svar! I natt vaknade lilleman kl 03.45 och maken lyckades inte genomföra vagnandet tills han somnade om :( . Det blev mat istället... men sen sov lillen till kl 8 så det var ju skönt.

Det här med att vagna en gallskrikande bebis, det är ingen barnlek! Även om jag oftast lyckas hålla Attityden på rätt köl, så tycker jag att det är fruktansvärt jobbigt. Maken också, uppenbarligen... När man bor i lägenhet med tunna väggar blir man också väldigt nervös för uppvaknande av såväl grannar som storasyster. Men det är väl bara att bita ihop och tänka att det går på tre nätter. Ny kur nästa helg får det bli. Eller är det viktigt att köra vidare direkt :? ?

Visst kan han få sova i gästrummet, jag tänkte mest att man vill ha en så liten man under uppsyn (och maken och jag gillar att sova tillsammans :) annars kunde vi ju dela upp oss). Gästrummet är i andra änden av lägenheten men man kan ju ha baby-monitorn på förstås. Kanske bra att ha honom där tills nätterna har "satt sig". Ska fundera på saken!

Tack igen, hoppas jag kan få bolla vidare!

Goa hälsningar,
Nina
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Mammanina! :D

Hur har det gâtt? Ville passa pâ att säga att det är ganska vanligt att bara själva BESLUTETatt ta tag i nätterna kan räcka för att de faktiskt funkar. Jag har varit pâ väg att kura tvâ gânger, en gâng med storebror och en gâng med lillebror, och bâda började sova som folk av attitydchocken (samt i storebrors fall en massa gröt :D ).

MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej!

Vi hade två skriknätter, varav en riktigt jobbig. Då fick maken vagna 20 minuter i taget, flera gånger samma natt. Jag var redo att ge upp direkt för det var så jobbigt att höra skriket. Snacka om att det skär i hjärtat - tur att maken är mer hårdhudad. Sedan har S sovit först fem timmar i sträck och nu i natt sex timmar!! Det känns fantastiskt!
Jag rapporterar snart igen!

Kram Nina
Elle

Inlägg av Elle »

Ååååh Nina, jag har helt missat din tråd. GRATTIS till lille juvelen :heart: Ge storasyster en kram från mig!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Lâter som att ni är pâ är inne pâ helt rätt spâr! :thumbsup:

MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej!

Elle, vad kul att höra av dig! Hoppas du mår bra! Kram!

Lille S har nu sovit från ca midnatt till 06 varje natt sen sist. Oj vad det är skönt både för honom och för oss. Han skriker fortfarande hjärtskärande när vi ska vagna eller buffa, men helt plötsligt tystnar han och somnar som en stock.

Om två veckor är han 2 mån, då är det väl läge att förlänga natten ytterligare och sätta ihop ett schema, eller hur? Ska man tänka sig tidigare läggning då, så att kvällsmålet (brukar ges vid 21-22) tas bort? I så fall skulle sista målet bli vid 18-19 och han skulle läggas senast 21. Då skulle det bli 9 timmar natt... :D

/Nina
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"