Skriver i all hast medan BÅDA barnen sover middag samtidigt
Fick mitt andra barn för en månad sedan, en underbart fin liten pojke. Jag är helt inställd på att använda standardmodellen mm från Barnaboken även till honom, det har ju funkat så bra med storasyster.
MEN han sover så lite! Jag gör inte annat än matar honom! Jag helammade de första två veckorna men det räckte inte (och jag var helt utsliten av sömnbrist) så nu gör jag som jag gjorde med N, ammar först och ger tillägg sen. Men han blir aldrig färdig med sin måltid! Att han skulle somna efter 1,5-2 timmars mål finns inte, och när han väl somnar så sover han nästan aldrig mer än 1-2 timmar. På kvällarna är det rekord, då kan min man och jag ägna fem-sex timmar åt att mata, umgås, erbjuda social delaktighet, sköta, låta honom ligga på filten, ja allt som ska ingå. Men han somnar inte. Vi ger honom en flaska till, sköter, pratar, osv osv. Det känns som om han behöver två-tre standardmodeller på raken för att han ska slockna...
Enligt mina anteckningar sover han bara runt 10 timmar per dygn. Så har det varit sedan födseln, möjligen sov han någon timme mer i början.
Jag ser en positiv trend i att han börjar sova mer på natten nu, förut hade han lika svårt att somna om efter nattmålen som efter dagmålen...Nu tar nattmålen ca en timme.
Han somnar vanligtvis runt midnatt, sedan blir det nattmål vid 2-3-tiden och därefter vaknar han igen vid 5-6. Nu är det ju dags att ta bort ett nattmål, men jag vet inte om jag vågar göra det än. Ska jag tolka hans myckna vakenhet som stor överlevnadsångest? Det är det enda svar jag hittar i BB. Därför erbjuder vi honom extra mycket mat, och "kristilldelning" efter standardmodellens slut.
Det enda jag känner saknas är utevistelsen, eftersom jag är hemma med båda barnen har jag inte lyckats få in den på schemat än, med allt vad den innebär med overallpåklädning och vinterväder. Har lite dåligt samvete för det, framförallt för storasyster som verkligen behöver komma ut...men jag tänker att jag gör så gott jag kan just nu och det innebär att jag får fram mat på bordet och ser till att hon får sova och vara delaktig här hemma. Hon är en liten pärla, superföljsam och nöjd. Inte ett uns svartsjuka har jag sett till.
Åter till gossen - kan jag satsa på att köra noggrann standardmodell x flera, denna veckan, och ta bort tre-målet i helgen? Det skulle vara så skönt med längre nattsömn för oss alla. Men jag vill inte riskera bakslag om det är så att han fortfarande inte litar på att det finns mat så att det räcker. Hjälp!
En liten sak till: han bajsar ganska sällan, typ små spår i blöjan dagligen och sedan JÄTTEbajsningar kanske var tredje dag. Och efter en sån tömning har han sovit som en sten! Denna tendens har jag sett sedan vi började med tillägget. Kan han vara förstoppad, och kan det vara det som gör att han inte kommer till ro?
jag är så tacksam om jag får lite synpunkter på detta även om jag har skrivit rörigt. Vill hemskt gärna få ordning på sömnen snarast!
Hälsningar Nina