Ny Kurare, fråga om magläget!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Ny Kurare, fråga om magläget!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker du jobbar på strålande bra! =D>

Ang. tidiga uppvak. När barn vaknar typ tidigare än 1 timme inpå väckning så har man 2 val.

1. gör ingenting, för på natten händer ingenting. Han kommer lära sig ligga tyst och snacka för sig själv.

2. Ge 1 pangramsa direkt för att upplysa om att det är fortfarande natt. Sen ingenting. för på natten händer ingenting.

Han kommer lära sig att när det är nära till morgon kan man ligga och fnula lite för sig själv. Så stressa inte fram morgonen.

Så här gäller tålamod och målmedvetenhet. Han kommer lära sig Ramsan är fortfarande ny, så jobba med den på natten. Men inte så mycket i vargtimme och tidig morgon. Då kan man vara lite sparsammare.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SarahvonTrött

Inlägg av SarahvonTrött »

Tack snälla för svaret!

bara för att klargöra... Ska jag låta honom ligga och grina tills han lugnar sig om det så blir att det dröjer till efter 07.15 (vakna tiden är kl 7) Eller ska jag ta upp honom vid 7 även om han är ledsen?

Kram Sarah
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Försök att gå in i ett lugnt ögonblick eller en paus. Låtsas som om han är strålande glad och att ni är överlyckliga att han just vaknat. :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SarahvonTrött

:wink: Tack snälla då vet jag hur jag ska göra. Dessutom har vi gjort rätt hittils. Känns bra att höra!

Kram till alla kämpande kurare

Sarah
SarahvonTrött

Hej igen

Nu är jag i STORT behov av pepping! Under kuren så gick det bättre och bättre för varje natt. Nu var det uppföljningsvevkans sista natt i natt och den var katastrofal. Han var vaken mellan 23 och 03 till och från hela tiden. Somande han så sov han max 20 min. sen började han 1 timme innan vi skulle upp med att grina. Ett tag så låg han och pratade på morgonen ganska lungt och bara gnällde lite om han vaknade på natten. Men nu har han skrikit och gråtit som en vilde i natt igen. Pust, själv var jag i dvala då jag inte sovit på 7 månader alls typ och nu precis börjat lära mig att sova ett par timmar i taget igen. Jag ramsade och hade mig men vet inte om jag bekräftade varje gång han tystnade. De två senaste nätterna har också varit lite struliga 2.30-4 höll han på en natt och den andra från 5 och framåt. Jag trodde att det var det berömda återfallet men efter denna natten som varit känns det som att jag gör något fel.

Kan det ha att göra med att han precis börjat krypa och håller på och ställer sig upp hela tiden. Att det liksom är så mycket som händer så att han blir extra orolig. Sen var jag hemma hos en kompis i en timme igår när han skulle äta mellan mål och vägra äta något där så schemat blev helt fel. Kan detta vara anledningen? Hur länge ska jag hålla mig hemma? Har tex egentligen babysim idag men undrar om det är en dålig idé nu.

Jag känner att ska det hålla på att bli sämre igen och jag ska hålla på och ramsa hela nätterna i veckor så pallar jag inte mer. Man orkar ju vara jätte pepp och engagerad i 4 dagar och en uppföljningsvecka men när man sen får ett bakslag som detta så tappar man liksom sugen!

Allt pepping och tips är välkomna!

Sarah :(
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du jag tror du sätter lite fingret på det hela "bakslag" alla barn bara måste ifrågasätta vissa sakers tillstånd, ibland längre ibland kortare.

Min son var väldans känslig för utflykter och andra aktiviteter, vi hade babysim (som inte störde schemat) och det var i princip allt. Jag vet det låter tråkigt, MEN ser man till barnets bästa är det liksom inget behov de har av att komma ut bland folk utan snarare vårt.

NÅgra hållpunkter dock...

ÖVA, ÖVA och ÖVA på dagen de nya färdigheterna. Har man lärt sig att ställa sig upp skall man öva in i det oändliga att sätta sig ner. Kryper man, skaffa kryptunnel från IKEA och öva!
Recept: 10ggr/5min/dag MINST!

Barn har utveklingsperioder och ni kommer att märka av dessa, vissa märks mer än andra, det är attityden i det hela som avgör HUR fort det går över. 8)

Sist, UTEVISTELSE. ALLA måste vara ute MINST 1 timme varje dag, helst 2 ggr/dag. Sova ute gills tyvärr inte. :(

Så ta det hela med ro, det blir bättre. Träffa folk ute i pulka backen, osv.. Men försök att hålla livet så rutinmässigt som möjligt i några månader. Du kommer att lära känna DITT barn och vad som är bäst. Min son var inte i behov av andra barn förrän typ 2,5 år, men dagismogen typ 3,5-4 om jag skall se till HANS behov. :wink:
Tor 2006

SarahvonTrött

Ytterligare en natt till ända!

Första delen av natten gick bra. Han vaknade vid 01 och 2.30 men somnade om efter en eller ett par ramsor. Sen vid 3 var han igång i en timme innan han somnade igen. Det som var bättre i natt var dock att han inte var lika arg och ledsen som igår natt. Han gnydde, gnällde och klagade mest. Svarade ganska bra på ramsan med men varje gång han vart tyst i ett par minuter och jag trodde han somnat drog han igång igen. Jag satte på musik och jag plockade till och med ur diskmaskinen 3.30 ha ha (grannarna tror nog att jag har blivit galen, inte långt ifrån sanningen i och för sig) Han somnade vid 4 igen men bara i 45 innan han började om och då höll han på till kl 6 och då blev han lite mer arg emellan åt. Under vargtimmen körde jag bara pangramsa och musik. Vid 06.50 väckte jag honom för att inte riskera att han drog igång igen.

Kanske har jag för kallt i rummet han var kall om händer och fötter när jag tog upp honom i morse. Men igår morse var han jätte varm så jag sänkte elementet. Bevisligen så sov han ju dåligt båda nätterna så verkar inte ha så stor betydelse dock.

Är det vanligt att det går jätte bra fört och sen blir värre än andra natten sen? Tröttare nu än när jag började kuren för då behövde jag i alla fall inte göra hushållsarbete på nätterna :lol:

Vet inte om jag ens har någon fråga men stöd är välkommet.

Mvh Sarah :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det är MYCKET vanligt att barn sover som stockar och svarar på kuren som man "vill" för att efter just någon vecka eller så ha hittat mera ORK att ställa frågor på. Det såkallade "bakslaget". Det är efter det som det hela sätter sig som man i handling och med ramsan verkligen visar att mamma och pappa VET vad de gör och att allt är som det skall. Lugn och trygg förmedling ges. Husljuden är perfekta!
Tor 2006

SarahvonTrött

OK men det är väl inte mycket annat att göra än att kämpa vidare då! :-({|=
SarahvonTrött

Denna natten har äntligen varit bättre igen!

Ungen sov utan ett knyst fram till kl 4 då pratade han lite men somnade om efter pangramsan sen vaknade han kankse tre gånger till men låg lugn och pratade och somnade om själv. Inget skrik i natt och diskmaskinen är inte ur plockad heller.

Så himla glad \:D/

:heart: Tack alla för erat stöd, man behöver verkligen det för att orka när det strular!

Kram Sarah
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: Nu nosar ni nog på njutningen skulle jag vilja säga! :mrgreen:
Tor 2006

SarahvonTrött

Aldrig får man vara glad!

Nu har lillkillen blivit sjuk under natten. Snorat, slemmat och vaknat var tionde minut hela natten. Nu på morgonen tog jag tempen och han har feber. Hur gör jag nu med sömnen? Behöver han inte sova mer nu när han är sjuk, särskilt efter att ha varit vaken större delen av natten.

tacksam för svar

kram Sarah 8-[
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vissa bedriver "fri sömn" och "fri mat" när det är feber.

Andra "fri sömn" men håller mattider.

Och jag, jag använder marginalkvartar och får på så sätt 30 min mer sömn/lur och lägger 30 min tidigare på kvällen.

För alla sätt gäller direkt upp på banan så fort barnet inte har nämnvärt mycket feber längre.

Tips! Hacka lök och ställ under sängen antingen i en kastrull med uppkokat vatten så du får ånga, eller som den är.
Höj huvudändan med ca 7 cm, rejäla plankor eller kataloger.

Gå in och kolla av läget när barnet sovit 10 min. Känna på panna m.m. kan man ju göra i sömnen på dem. FÖrsök att inte ta upp utan sköt så mycket som möjligt i sängen.
Tor 2006

SarahvonTrött

Hej Igen

Nu har jag en fråga om det här med att spela klassisk musik på natten. Det har visat sig att det är mycket effektivt för att få vår son att komma till ro igen när han vaknar på natten. Tidigare har vi använt det endast i vargtimmen men nu när han är sjuk och vaknar ofta så har vi använt det nästan hela nätterna. Så fort vi stängt av så har han vaknat igen så musiken har fått stå på hela natten. Jag inser att vi antagligen skjuter oss själva i foten men när man inte fått sova alls på många nätter och inte fått sova på dagen heller blir man ju lätt desperat. Vi har använt ramsan mycket också och den fungerar också ganska bra för det mesta men musiken gör att sonen inte vaknar alls lika ofta.

Hoppas att det är ok att fuska med musik nu när han är sjuk men vill också gärna ha tips om hur man ska fasa ut musik användandet eller är det ok?

Tur att detta forum finns för alla dessa frågor hade man ju aldrig fått svar på annars och troligtvis gett upp direkt!

Mvh Sarah
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Musik ÄR bra, men man vill inte fasta i träsk, tro mig! :mrgreen: [-X Med musiken så är det som med alla andra verktyg, man backar smått, hela tiden. Nu när han är sjuk kan det ju vara okej med lite mer musik, men ni vill ju inte behöva ha musik på hela nätterna hela tiden framöver. Så backa med den är mitt tips. Ni kan arbeta som ni gör med ramsan. Sänk musiken när han tystnat.
Det allra bästa är ju om ni kunde arbeta med ramsan och ramsa älsklingen lugn och sen ramsa igen om han blir arg på nytt. På så vis befäster ni ramasan, ohc inte musik.
Musik är bra i vargtimmen och då spelar man den till älsklingen somnat. Då kan man stänga av om man vill. Men att spela musik hela natten för att undvika uppvak är kankse inte riktigt fullt så toppen. :-k
Det ni vill uppnå är väl att älsklingen sover 12 timmars natt (eller 11 eller 11,5) utan hjälp, alltså somnar om av sig själv om det skulle vaknas. Inte sant? :wink:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"