Ny Kurare, fråga om magläget!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SarahvonTrött

Ny Kurare, fråga om magläget!

Inlägg av SarahvonTrött »

Hej Alla!
Jag har en liten Arvid på snart 7månader som alltid har hållt igång sin armamoder på nätterna. Nu vaknar han en gång i timmen MINST och ibland vägrar han. Min viktigaste fråga inför kurstarten som ska ske i morgon natt är angående att ligga på magen. Arvid har alltid sovit på sidan och somnar alltid jätte gott när man lägger honom så. Har tänkt prova lägga honom på magen nu med den nya kuren men min unge är väldigt sprattlig och framför allt väldigt stark. Jag vet att han kommer åla sig som en orm och sprattla undan. Jag tror inte jag kommer kunna hålla honom på plats. Ska jag köra på sidan i stället tro eller ska jag ge det en chans ändå? Tips om hur jag ska lägga honom är välkommet.

Sen undrar jag om andningslarm är nödvändigt när barnet är så gammalt som 7 mån?

Jag undrar också om tupplurarna på dagen. Måste dom också vara på mage? Blir svårt att lägga honom på mage i vagnens sittdel tänker jag. Ska man ramsa på dagen också eller hur gör man på dagen?

Hoppas någon kan hjälpa mig med svar på detta

Mvh Sarah och Arvid
Marelb

Re: Ny Kurare, fråga om magläget!

Inlägg av Marelb »

Jag är ingen expert här men har fått liite erfarenhet av vårt eget kurande (som iof bara är på dygn 3).

Jag trodde inte heller att hon skulle vilja ligga på mage. Hon blev gnällig rätt fort när hon var ännu yngre av att ligga på mage på filt osv. Man fick vara där och locka och ha sig... MEN, hon låg på mage utan problem. Ja, den första natten var ju tuff och hon vaknade många ggr, mycket säkert för att det hela var nytt med magläge och allt. Men att hålla kvar henne var inga problem. Höll ju vänsterhanden som solfjädern med lillfingret på huvudet när jag buffade. Hon blev lugn av buffningen. Höll inte på så länge varje gång, inte ens 20 min. Så jag vill bara säga att DET GÅR! Även om man inte tror det... Det är ju lättare att buffa i magläge än från sidan.

Dagtid behöver de inte sova på samma ställe eller på samma sätt. Bara daglurarna i sig är konsekventa. Vår dotter sover i vagn vid alla tre dagpass. Det långa sover hon utomhus. Hon ligger på rygg i vagnen eftersom jag tycker det är lite väl med magläge när hon har åkpåse mm. Hon skulle liksom bli kvävd då känns det som.

Resten får nog andra hjälpa dig att svara på. Lycka till! :D
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
SarahvonTrött

Tack för ditt svar!
Hoppas att du har rätt ang. magläget jag ska prova med det!

mvh Sarah
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Sarah och varmt välkommen :D !
I natt gäller det alltså, lycka till!

Om barnet sover på mage är det lättare att få till en bra buff eller solfjäder, det går att buffa på sidan eller på rygg men det är inte lika lätt. Här är vi ju lite partiska som du vet :wink: , men magläget gillas skarpt! Vi har haft larm till ettårsåldern ungefär. Kanske kan du hyra ett larm för den lilla tid som är kvar, allt för att hålla sin egen oro borta tänker jag?

Det finns inga måsten, vi har haft dagslurarna på mage i en bekväm gammal vagn från Blocket eller i syskonvagnen med båda ryggstöden nere och bäddat mysigt. Tycker det blir mindre skarvar på det sättet. Men det är klart att det går att sova på rygg om ni föräldrar ger er 17 på det! Du jobbar på samma sätt på dagen, men kan få gå lite mer försiktigt fram om verktygen inte tar lika snabbt som på natten. Tänk att du vagnar istället för att buffa och sen jobbar med ramsan på samma sätt som på natten.

Håller tummarna för er i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
SarahvonTrött

Tack Emma för tipsen!

Jag håller just nu på för fullt. Han har varit vaken tre gånger sen vi börja och nu är kl snart 23.30. Känner att jag börjar få upp knycken nu. Lite orolig för hur det ska gå under vargtimmarna om man ska gå in eller inte?

Man får tänka positivt nu är det bara 7.5 timme kvar till det är god morgon show. Ska bli skönt när det är över för natten!

Kram sarah
SarahvonTrött

HJÄLP!! Ny Kurare, fråga om magläget!

HJÄLP!!!

Jag håller på förfullt och funderar om jag gör rätt. Det är första natten och jag fattar som att vid minsta pip ska jag in och buffa honom lugn och sedan ramsa ut. Men varje gånga jag gör solfjädern så blir han vild och skriker som en dåre. sen ska jag försöka att bara ramsa utan att behöva gå men han lyssnar inte på ramsan och blir bara mer och mer arg. Till slut går jag in för att buffa igen. Han lugnar sig nästan omedelbart när jag buffar och börjar gnälla lite klagosång istället men så fort jag gör solfjädern så går han igång igen. Detta gör att jag lockas att buffa lite längre stund varje gång tills han blir sömntung och mer avslappnad. Detta är fel gissar jag... ELLER? Det är bara dom gångerna jag gjort så som han tar emot ramsan utan att gå i taket. Jag försöker buffa bestämt så jag ger besked men Arvid vill bli buffad till sömn märker jag slutar jag så blir han förbannad.
Vad göra? Ska jag buffa ännu hårdare så det blir obekvämt för honom?

Ja jag vet inte ens vad jag ska fråga om mer nu men jag tvivlar på att jag gör rätt nu känner jag!

Mycket tackksam för svar!
Sarah
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Sarah! Vill du berätta lite mer exakt hur du gör, när använder du solfjädern?

Kram Emma
SarahvonTrött

Hej Igen

NU är natten över och min lille prins är så trött så han knappt håller ihop och kräver mycket. Inte utan att det dåliga samvetet kryper på mig nu :-(. Vargtimmen gick över förväntan han var förvisso vaken mellan 4 och 5 men han låg med och pratede lite lungt ooch gnydde bara till då och då.

När jag gör solfjädern så buffar jag först tills han är lugn och tyst sedan sprider jag ut händerna över hans kropp och trycker till lite innan jag ramsar ut. Är osäker på om det är solfjädern i sig som gör att han bryter samma egentligen. Jag tänker att det är för att han vill ha mer buff.

Är nu orolig för hur det ska gå i natt när man ska avbryta buffningen tidigare. I natta har jag fått buffa mellan 5-10 min dom gångerna som jag fått honom att somna om. När jag bara buffat tills han lugnat sig och direkt ramsar ut har det blivit katastrof och lilla prinsen har skrikit som en dåre. Behöver pepp inför natten känner jag. Energinivån är sämre nu efter en natt utan någon sömn dessutom.

Mycket tacksam för svar!
Sarah
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om ni får dessa reaktioner över buffen, hade jag slutat buffa HELT. Gå över till LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNNNNNNGGGGG solfjäder. Den skall kunna lugna mist lika bra som buff, bara du förmedlar lugn. DJupandas HÖGT (typ YOGA andning) och förmedla totalt lugn. Gå med ramsan. (första långa solfjädern kan ta så lång tid som 45 min, inget ovanligt)

Här är tråd om "thaimassage" som är oftast problemet för dessa små som gillar att bli buffade. :roll:

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?p=91777
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SarahvonTrött

Tack!

Jag ska alltså gör solfjäderna istället för buff nu andra kvällen och när han skriker som en dåre ska jag då göra den igen eller ska jag bara ramsa? Hur ofta ska jag ramsa andra natten? Mer sällan har jag förstått men hur länge ska jag vänta och se om han lugnar sig? Lätt stressad nu inför kommande natt som närmar sig med stormsteg!

Mvh Sarah
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det viktiga är ATT du lungar nu andra natten. Funkar ramsan kanon, du kan ramsa upp till X100 om det behövs. MEN, ramsa inte först för att sen gå in. Då betyder bara ramsan "jag kommer". Det vill vi inte [-X

Så, känner du att OJOJOJ NU ÄR DET MEGA KRIS, GÅ in lunga med solfjäder, var lugn, tänk lugn, tänk lugn och trygg. Upprepa detta mantra. Titta på lathunden som du helst har uppklistrad på dörren så du VET vad du skall göra.

Lugn, stabil och trygg. Råkar du gå in lite för ofta natt två är det ingen kris. Utan då får du backa lite till natt 3 istället. TA det i er takt. Du måste känna LUGN och SÄKERHET!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Läs nu länkarna ORDENTLIGT som pepping inför natten. läs, läs, läs. Ha strategin klar för dig och SE målet!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SarahvonTrött

Fantastiskt!!

2a natten till ända om 55 min och allt har fallit på plats. Nog för att nattningen tog över en timme men det gav resultat. Ungen har sovit timtal i sträck och jag har bara ramsat inte vart inne i rummet alls sen läggningen! Efter första natten trodde jag inte att han fattat något och i natt har han inte varit hysterisk någon gång och ett par gånger till och med somnat om själv utan ramsan.
Inte ens vargtimmen strulade, kan inte tro att det är sant, hihi ! Nu ser jag fram emot en tredje natt med förhoppning om ännu mer förbättring och kanske lite sömn till och med!

Självförtroendet och energin tillbaka!!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

=D> =D> =D> =D>
SarahvonTrött

Hej Igen alla goa!

Nu är 3e kurnatten till ända. Arvid vaknade 4 ggr det första 4 timmarna men 3 av dom somnade han om själv utan ramsan så jag är ändå verkligen nöjd! Sen sov han 4 timmar i sträck och det har han aldrig gjort innan :D ! En ramsa och bekräftan och inom 3 min så sov vi båda igen!

Men nu till en vidare fråga. Alla tre nätterna har han vaknat runt kl 6 och morgonen är satt till kl7. I morse låg han och pratade i godan ro i 40 min och alldeles innan marginalkvarten började så bröt han samman och var jätte ledsen och lyssnade längre inte till ramsan. Efter att ha ramsat typ x300 så tystnade han i ett par sekunder då kastade jag mig in i rummet men innan jag han fram till sängen så grinade han igen. Liknande scenarion de andra mornarna! Känns inte alls bra men vet inte hur jag ska göra. Han åt varken gröt igår eftermiddag och väldigt lite välling med så visste att han var jätte hungrig så visste att han inte skulle lugna sig igen. Skulle jag tagit upp honom 06.40 då han fortfarande var lugn eller skulle jag håll på och ramsat och klampat i trappan utanför tills han lugnat sig helt om det så tagit halva förmiddagen? :? Tacksam för svar!

MVH Sarah
SarahvonTrött

Natt 4 till ända.

Den har varit ungefär som natt 3 känns det som, förutom att min sambo skötte nattningen. Och han har ju bra sömn så honom fick man väcka varje gång sonen vaknade :lol: !

Men morgonen strular lite fortfarande. I morse ryckte vi upp honom 3 min innan marginalkvarten eftersom han var vaken och fortfarande någorlunda lugn. Ville inte riskera att han skulle bli jätte ledsen som igår. Han åt ingen välling igår kväll heller så jag visste också att blir han ledsen för att han är hungrig så går han inte att trösta med ramsan.

GÖR JAG FEL????

Skulle bli mycket tacksam för svar!!

Kram Sarah
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"