Gör jag rätt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Trolldockan
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 11:55

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Trolldockan »

Hej på er!

Jag börjar förstå nu att jag oroar mig i onödan....men det vet ni ju redan :D Jag måste erkänna att jag gärna vill veta hur en film eller bok slutar och så är väl även fallet här :oops:

Idag har fler bitar fallit på plats. Idag blev älsklingen sprallig och fnissig när vi gick upp på hans rum :D och det var mkt lättare att få han att skratta ordentligt :lol: . Nu har jag ramsat mig ut ur rummet och han var helt tyst så jag kunde avsluta med en bekräftelse direkt :!: :D :!: Är så glad så jag vet inte till mig. Ni som tvekar :arrow: läs denna tråd från början så kan ni se att jag oxå varit orolig men att det blivit bättre för varje dag. Det peppar :!:

Återkommer med rapport och troligen fler frågor om jag känner mig själv rätt :) Hoppas ni vill vara med :wink:
Kram :heart: :heart: :heart:

En extra varm kram till dig MammaFrankie för all fin hjälp =D> :heart:
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
MammaFrankie
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:09
Ort: KARLSTAD

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av MammaFrankie »

BRAVO!!!!!

=D> :-({|= \:D/ :heart:

Ja, tro mig...jag förstår allt om oro :oops: :P ... min egen mor tyckte typ att jag kanske skulle skippa att kura eftersom hon tyckte att jag var allt annat än lugn och hur skulle jag kunna förmedla lugnet till godingen som var så orolig själv.

Men man kan.. o i värsta fall får man ta fram sina skådespelar talanger ibland... I'm cool 8)

Men oroa dig inte mer. Detta är det ända rätta :D Ni har så mycket att se fram emot :heart: :heart: :heart:
Ni får samma lilla gounge fast ännu goare .. Som han kommer att blomstra :P :P

Åhh...blir rörd av ditt tack! Så härligt att äntligen kunna få hjälpa någon tillbaka :heart: ..

Kom igen, kör hårt .. det går ju SÅÅ bra....tänk vad njutningen är nära :wink: :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av helamig »

Underbart härligt att det går så bra för er :D =D> Vet inte exakt hur lång tid det tog att bli "pigg" igen men några veckor. Snart ska du se att det vänder :D

Vår dotter somnade också titt som tätt när hon inte skulle men man får försöka hålla dom vakna eller planera in åkturerna. Det ska väl egentligen gå att lyfta över till sängen när man kommer hem men det har aldrig funkat så bra här. Men jag vet att det funkar för många..

Det låter ju inte som ni kommer behöva kura efter det här utan kör bara på så fint som ni gör. Underbart att höra :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Trolldockan
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 11:55

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Trolldockan »

Hej igen!

Dags för lägesrapport och lite mer råd och tips.....

Vi har fått mkt bättre sömn :D sedan vi börjat med shn men det är en bra bit kvar...

Sedan en vecka tillbaka så vaknar han ca 45 minuter för tidigt på morgonen. Småpratar ibland och skriker ibland, somnar ibland om och ibland inte. Jag tycker inte att ramsan biter :cry: , utan tvärtom så blir han mer arg och skriker högre. Därför avvaktar jag ofta länge, märker jag att skriken ökar så ramsar jag en gång och gör husljud. Försöker att ta upp i kort paus men ibland vill han inte sluta skrika. Då har jag satt honom upp i sängen och försökt locka honom glad. Är detta rätt :?:

Dagslurarna krånglar fortfarande av och till på samma sätt som morgnarna men när jag lägger honom för natten ligger han och småpratar i 5 minuter och somnar sött :D .

På kvällen tar han emot ramsan men övriga gånger känns det som att den gör honom arg. Får ofta kämpa för att få sista ordet med bekräftelseramsan på dagarna. Då han lugnat sig och tystnat efter att ha ropat så börjar det om när jag ramsar. Vill så gärna att ramsan skall fungera och längtar efter att han lägger sig glad även på dagarna.

Tror ni att det ger sig självt om jag fortsätter så här eller borde jag göra något annorlunda?

Tack på förhand :heart: :heart: :heart:
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av nilam »

Hej :D

Hr läst din tråd och du har fått fantastiska svar från mammaFrankie.

Som svar på ditt sista inlägg så tycker jag att du stör honom för mycket, nu när du är i efterdyning av kuren så behöver du inte bekr ramsa separat, det är alltså inte super viktigt att just du får sista ordet, vill han svära en omg till så är det helt ok.

Ang. morgonen så TÄNK!!! :!: Super vilken kille som sovit 11,15 timmar i sträck, HELT FANTASTISKT =D> =D> \:D/ :-({|= Jag skulle plocka upp honom när han är nöjd med tjo och tjim, inte vänta på tandgnissel, det är så tråkigt att börja morgonen så :( Nu svär jag i kyrkan, det är din son, du får ta upp honom 06,30 någon gång, nobody´s perfect :wink:
Vaknar han däremot 05 och tror det är morgon kommer jag att svara helt annorlunda :mrgreen:

Daglurarna, var är dom, i sängen inne?? är det mörklagt?? Kan han sova ute i vagn??
Överkoncentration, sover han inne, ramsa dig ut en (1) gång, sedan börjar du med husljud, låt han sköta sitt, du kan aldrig ramsa ett argt barn, glöm inte att vi tar olika lång tid på oss att somna, han kommer med all säkerhet att somna gott även på dagen inom en snar framtid, jobba med den målbilden, skratta mycket, mycket

Superbra jobbat hittills trolldockan =D> =D> snart är ni i mål

:heart: Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Trolldockan
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 11:55

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Trolldockan »

Hej igen :heart: !

Nu är det dags för lite hjälp och stöd igen....
Sonen är nu 9 1/2 månad och det var två månader sedan som vi började med shn.

När jag lägger honom för natten så ställer han sig upp och ropar så fort jag går iväg. Han ropar inte så länge men det känns tråkigt att han alltid gråter sig till sömns :cry: Vet inte om det är 8-månaders ångesten som spökar fortfarande.

Tycker inte att ramsan biter ännu. Hur får jag den att fungera utan att överkoncentrera mig?

Han fortsätter att vakna ca 45 minuter tidigare varje morgon. Jollrar och ropar om vartannat....men somnar numera inte om. Han skriker upp sig så jag har svårt att hitta en paus för att göra godmorgon. Gör pangramsa och husljud utan effekt.

Funderar på om jag behöver göra schemaändringar...

07 godmorgon, amning och välling
09.30 gröt
10-11 sova
13 lunch
15-16 sova
16.30 middag
18.30 amning, välling
19 sova

Jag tror på metoden och tvekar inte på att det är detta som gäller men mammahjärtat undrar om det är något jag kan göra för att minska tårarna #-o

Tack på förhand!!!
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
Trolldockan
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 11:55

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Trolldockan »

Hej :heart: !
Prövar att puffa lite för mig själv :oops: ......hade varit skönt med lite råd och tips.
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Anna09 »

Nämen, oj... har du inte fått svar på tre veckor... ??? :oops:

DET är inte bra, så skall vi inte ha det. Gällande ert schema...

Hur har ni det med mörkläggningen? Vårljuset kan vara nog så störande. BEckmörkt är det bästa.

Sedan hade jag nog lagt middag och kvällsslurken lite tätare. Om han får kvällsslurk 18.30 hade jag lagt middagen 17.30.

Om han vaknar tidigare kan det vara vanskligt att ramsa, då tror man lätt att morgonen är här och att man snart blir upplockad. Bättre med musik eller andra husljud efter EN pangramsa...

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Trolldockan
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 11:55

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Trolldockan »

Hej!

Jag vet att ni gör så gott ni kan med att svara alla frågvisa så fort ni kan =D> .

Vi har det beckmörkt. Skall klura på andra mattider #-o . Tror ni att schemat funkar för övrigt? Känns som att det är något jag borde ändra på i och med att morgonen inte blir bra fastän det gått så lång tid. Kommer bara inte på vad det skulle vara....
På kvällen och natten så somnar han efter inget eller några minuters ropande men på morgonen så gallskriker han utan paus :cry: .

Kram :heart:
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
gahmen
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 mar 2011, 13:59

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av gahmen »

Hejsan!
Är ganska ny här men ville bara berätta att min son Melwin är 2 dagar yngre än ditt lilla charmtroll :D
Jag är så ny med shn så jag har inte så mycket att komma med. Har kört i 3 nätter och det börjar funka ganska bra tycker jag.
Hoppas du får ordning på allt!
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Emma80 »

Hej! Du har 14 h sömn på schemat så det är perfekt. Jag hade nog lagt första luran lite tidigare, kanske efter 2 h vakentid och lagt en 45 min (eller 20 min om det är en piggis) och en 1,5 h så blir det naturligt sömnintervall och ni riskerar inte att väcka i helt fel fas.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Trolldockan
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 11:55

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av Trolldockan »

Hej!

Har oxå funderat på att ändra sovtiderna. Spelar det någon roll vilken sovtid jag gör längre/kortare? Om ca 2 månader så är det väl dags för att ändra till en sovtur? Vet inte riktigt vilken tid jag ska lägga den.

Är det någon som har tips på en bra cd-spelare för barn. Dammsugaren behöver vila, den har gjort husljud för en livstid :D

Lycka till med fortsatt kurning gahmen! SHN är toppen. Vi har fått mkt bättre sömn, har bara lite kvar att finslipa :)

Kram :heart: :heart: :heart:
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av ilindstrom »

Jag personligen skulle förlänga den sovlur du tänker behålla långt upp i åldrarna. En sak som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg om att gå över till en lur. De flesta barn behöver två lurar en bra bit över året. Mina har haft en kort fm-lur (20 minuter) tills de är närmare 1,5 år.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"