Gör jag rätt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Trolldockan

Gör jag rätt?

Inlägg av Trolldockan »

Hej!
Jag har en son som är drygt 7 månader :D . Jag slutade att vyssa och vagga honom till söms när han var ca 4 månader, och det har inte varit några problem att lägga honom. Han har ropat en kort stund,sedan jollrat och somnat av sig själv. Problemen har varit nattamningar och napptapp. Fick låna shn-boken av en vän. Har nu läst den från pärm till pärm 3 ggr och även varit runt på forumet några varv. Har under de här veckorna börjat ändra våra vanor och gör nu helt enligt shn. Har slutat med napp och nattamning. Har fått ett eget rum med mörkläggningsgardin. Har ett schema och ramsor som känns bra. Skrattar till godnatt mm. Pendlar nu mellan hopp och förtvivlan och har samlat på mig en hel mängd frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Det känns som jag ställer till det för oss..men vet från både boken och forumet att det kan bli så i början. Vill höra från er om jag gör rätt eller fel. (Nu tycker mannen att inlägget blir för långt....men jag måste få ventilera mammahjärtat.)
Sonen har fortfarande lätt för att somna själv på kvällen även om det inte är lika lätt som innan shn. Jag lägger tillrätta och ger en bekräftelseramsa på väg ut sedan somnar han själv efter en kort stunds rop och joller. På natten vaknar han ett par ggr men somnar om efter tillrättaläggande, en mkt kort buffning och bekräftelseramsa. På morgonen och på dagen är det däremot jättejobbigt...han vaknar för tidigt och vill inte lugna sig. Känns inte som han lyssnar på mina ramsor. Älskar när jag buffar men det är ju ett krisverktyg. Ramsar mig tokig, dammsuger och stökar men inget hjälper. Väntar förgäves på en kort paus för att kunna göra god morgon. Känns som att det blir mer negativt laddat att sova än någonsin.Vad ska jag göra? Funderar på om jag gör något fel och om jag behöver kura "på riktigt" i helgen.
Långt krångligt inlägg...men jag hoppas ni orkar hjälpa mig. Tack på förhand :D :) :!:
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
Trolldockan

Inlägg av Trolldockan »

Hej igen!
I väntan på svar från någon vänlig själ [-o< så fortsätter jag att ventilera mig....
Igår var dagslurarna hemska. På fm ska han sova mellan 10-11.30, men kl 11 vaknade han med ett gallskrik. Bestämde mig för att få honom att lyssna på ramsan. Hade svårt att höra om han var ledsen eller arg så ibland gick jag in och buffade mkt kort och gav påminnelseramsa. Han blev tyst på 2 buffningar och sedan skitarg när jag slutade ...så jag bedömde att han var ARG :evil:. Väntade förgäves på en kort paus så att jag kunde ta upp honom. Efter 50 minuters gallskrik valde jag tillslut att sätta honom upp i sängen så han fick lugna sig själv i sängen. Han var genomsvettig av allt skrikande, hes och hulkade en lång stund :cry: . Vill inte ta upp honom ledsen. (Vill så gärna att han skall vakna glad.) Med andra ord så blev dagsluren rejält förskjuten men jag fortsatte sedan enligt spikat schema. Gjorde jag rätt? Vad ska jag göra om det händer igen?
Efter detta var jag rejält förtvivlad och rädd att jag "förstör" hans sömn som ändå fungerat ganska bra tidigare MEN jag tror starkt på shn och att sluta finns inte på kartan. Var mkt svårflörtad vid skratt till godnatt men somnade ändå lätt. Vaknade till 2 ggr inatt men somnade om själv :D :!: =D> . OCH vips så är jag fylld av hopp och förtröstan igen. Och nu måste jag gå och väcka honom från hans dagslur =D> :D
Trolldockan

Inlägg av Trolldockan »

Hej igen!
Nu har han sovit em och det var inte lika roligt :cry: .....Blir ledsen som vanligt när jag lägger ner honom i sängen. Lägger honom tillrätta och ramsar mig ut. (Lämnar alltid rummet ramsandes med honom skrikandes :cry:) När han tystnar så ger jag honom bekräftelseramsa. Vaknar sedan efter 25 min och ropar. Avvaktar att påminna tills jag hör att han jagar upp sig. (Har läst att jag inte ska ramsa förrän det känns som jag vill buffa. Stämmer det :?: )Ramsar sedan men det känns inte som han lyssnar. Har svårt att höra om han är ledsen eller arg. Går då in och buffar en kort omgång, solfjädrar 3-5 sek och ramsar mig ut. Som förra gången så blir han jättenöjd när jag buffar men förbannad igen så fort jag flyttar händerna till en solfjäder. Känns därför som att han är arg, hade han varit ledsen borde solfjädern lugna (eller :?: ). Borde jag stått kvar och solfjädrat honom lugn eller gjorde jag rätt i att gå ut :?: Därefter dammsög jag huset (golvet är renare än någonsin :D) Lugnar sig efter en stund och då ger jag en bekräftelseramsa ihopp om att han är på väg att somna men då sätter han igång igen :twisted: :!: :?: Går då därifrån och avvaktar tills han lugnat sig. I en kort paus går jag in och gör goddag. Gjorde jag rätt :?: Eller ska jag fortsätta påminna tills han är lugn igen, bekräfta, se om bekräftelsen tas emot med fortsatt lugn och sedan väcka :?: Det skulle ta tiiiid och hur blir det då med schemat. Och som jag frågat i tidigare meddelande....hur gör jag när det aldrig kommer en kort paus :?: Det känns som att ramsan blir betingat med skrik, hur vänder man den till något positivt. Just nu står vi ju och ramsar (jag)och skriker(han) på varsin sida dörren :?: :!: :?: Vet att jag har många frågor men......hoppas, hoppas, hoppas någon har tid, lust och ork att hjälpa mig :oops: :lol: [-o< :heart: :heart: :heart:
helamig

Re: Gör jag rätt?

Inlägg av helamig »

puffar din tråd, hoppas du får hjälp snart :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Kanske bra medan du väntar om du skriver in din sons schema. Har du läst om åtta-månadersångesten? Kanske gör det att han "frågar" extra mycket just nu.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Systeryster

Inlägg av Systeryster »

Kurar min 8 mån nu med , nu somnade han andra natten snabbare men jag får köra solfjäder länge o ingen buffning för den blir han bara tokarg av, ok att köra mest bara solfjäder? kämpa på i natt!
Lilleskrutten född 18 april 2010. Kurstart 5 jan, 2010
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

HejTrolldockan!

Jag är ingen hjärtevänskontollant men har kurat min son 7 mån för en månad sedan och vill prova o hjälpa.

Såg inte ditt schema.. Har du det så man kan få sig en snabb kik?

Jag kan tänka mig att det är allra säkrast att kura "riktigt" från början. Efter vad jag har läst verkar det inte funka med några genvägar utan man måste börja från början och liksom först med handling få honom att förstå vad ramsan innebär och med det ge honom säkerheten o njutningen. Alla steg har en mening liksom...och det är dom första dygnen som lägger hela grunden för resten av det njutbara livet :)

Det låter som om du fortfarande är inne och buffar ibland fast man egentligen ska ha slutat med det redan andra natten förutom Kris förstås... din lilla goding är ledsen. Protestera får man.

Sen skriver du att du väntar med att ramsa när han vaknar efter 25min på dagsluren.
När lillen vaknar o tror att det är dags att stiga Upp skulle jag ge en pang ramsa. Innan lillen hinner vakna till, ramsar man hurtigt o tydligt x 4 för att säga...inte dags att stiga upp än...o sedan lämnar man dom. Vissa sätter på musik utan vokalist...typ mozart står som exempel i boken för att bäbben ska slippa höra på sitt eget gnäll. Jag hade en avslappningsskiva i början som funkade bra. Om han vaknar nu ger jag bara "pang ramsa" o låter honom tystna själv.
Brukar inte ta mer än en min Max... Men det är ju nu förstådd. Kunde ta längre tid i början :D .

Jag är ingen profetionell kurare som sagt men har precis kurat själv och det har gått helt galant från att Min son kunde vakna upp till var 20 min. Så tvivla inte!!! Det här fungeerar :D :D :heart:

Kolla boken igen... Vad man gör natt ett, två och så vidare. Grunden är viktig för att den lille ska förstå vad du kommunicerar. Du har ju en jätte bra attityd o lillen vill ju sova... Så det kan inte bli annat än rätt i slutändan!
massa pepp, pepp o mer pepp :heart:
Men skriv gärna upp ditt schema

Joanna
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Trolldockan

Inlägg av Trolldockan »

Hej!
Åh så gott med feedback :D :!: . Det känns otroligt att ni bryr er och vill hjälpa :heart: :heart: :heart:.

Helamig- tack för puffen! :D Jag har oxå tänkt tanken om 8 månadersångesten men jag tror inte att han är där än...har inga problem med att vara ensam och är en mkt glad och nöjd liten kille förutom när han skall sova.

Här är vårt schema:
7 godmorgon och amning
9.45 amning och välling
10-11.30 sova
13-13.30 äta mat
15-16 sova
17-17.30 äta gröt
18.30 nattslurk, skratt till godnatt
19 godnatt

Systeryster- vad synd att han inte verkar tycka om när du buffar :cry: . Mitt tips är att inte ge upp. Öva på låren och på mannen tills du får självförtroende som en buffmästare och gör ett nytt försök :) . Vore synd att inte ha alla verktyg till hands.

MammaFrankie- I och med att han innan shn somnat glad för sig själv så tänkte jag att det inte behövdes kura "på riktigt" men nu vet jag inte. Är rädd att en kurning nu gör att han blir allt för glad i buffningarna. Känns ändå som att vi har kommit en bit på väg. Jag förstår inte varför han nu är ledsen när jag lägger honom, innan tyckte han att det var gott att gosa in sig i kudden :cry: . Kanske är det att han blir uppjagad av skratt till godnatt #-o

Jag buffar väldigt sällan, bara ngn gång per dygn. Det är när han gallskrikit länge och jag inte kan tyda om han är arg eller ledsen. Då går jag in och tillrättalägger, buff x 4, solfjäder 3-5 sek och ramsar mig ut. Han har hittills alltid blivit helt lugn efter redan 2 buff och skriker högt igen när jag går över till solfjädern. Men då vet jag att han är ARG och inte ledsen och ensam. Är det fel?

Vaknar han och grymtar så avvaktar jag för att se om han somnar om själv men vaknar han med ett illvrål som håller i sig så pangramsar jag och gör ljud i huset. Igår hjälpte inte detta, han skrek utan paus i 50 minuter:cry: .

Nej nu snurrar det i huvudet. Det är nog dags att sova på saken :sleep: Tack för att ni finns :heart: och hoppas ni orkar med oss lite till [-o< Kram :heart: :heart: :heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Ja, nog bäst att någon kunnig ser på detta :-k
Men jag kan innan det svaret kanske ge förslag på hur jag ser det om det kan hjälpa.

Jag tänker att detta är ett nytt sätt att sova på.. vilket kan ge upphov till fler och nya frågor eftersom något nytt händer så måste han ju försäkra sig om att det är ok att somna så här också. Och då tänker jag att det är viktigt att man svarar honom så tydligt som möjligt för att få honom införstådd med hur ni gör nu och ska göra framöver. Kanske man kan göra på ett annat sätt men jag hade gjort en riktig kur från början. Men mer kunniga personer kanske har ett bättre mer effektivt tipps?

Som sagt.. att gå in är krisverktyg.. så om han skriker och är arg får han lov att va arg. Jag har aldrig gått in efter andra dygnet fast älsklingen har varit rosen rasande.... jag har ramsat HÖGT och TYDLIGT ända från magen tills han lyssnar. Men givetvis ska man gå in om han är ledsen.

Har läst om och erfarat själv. Min lilla frankie blev väldigt sur när man slutade buffa och va på väg att ge solfjädern eftersom han då förstod att jag va på väg att gå ut utan att buffa honom till sömns. Viktigt säger AW att få dom ur denna villfarelse att dom ska vagnas eller buffas till sömns... det är bara för att lugna...man behöver inte ens buffa tills dom är tysta, men lugn ska han väl va.

Schemat borde också någon annan uttala sig om men jag vill ändå ge det ett försök av egen erfarenhet av alla timmars läsande och min nyligen kurade son.
Enligt AW ska 7 månaders bebisar sova ca 14 1/2 timmar per dygn eller börja göra det iaf. Vid 6 månader ska dom sova 15h så man börjar väl liksom dra ner vid sju månader någon gång. Dom sover i intervaller om 5min, 20min, 45min och
1 1/2h. Dagslurarna bör vara uppdelade i 3 fortfarande som jag har förstått det.
Jag lägger in mitt eget schema här så får du se

07:00 vakna frukost(i form av gröt och ersättning)
08:45-09:30 Sova morgon 45 min
10:30 lunch (mat + efterrätt med tillägg av ersättning)
12:00.13:30 sova 1 1/2h
14:00 Mellis (gröt + frukt)
15:45-16:30 Sova 45 min
17:00 Middag (mat + efterrätt med tillägg av ersättning)
18:00 kvällstoalett ombyte till pyjamas o en massa skratt...

18:40 havrevälling följs av skrattet till Gonattet
19:00-07:00 Sova natten

På morgonen ger jag inte 1 1/2 timma som du gjort eftersom han kanske inte är lika trött här efter natten.
långluren kommer på lunch.
Vi har precis dragit ner på eftermiddagsluren till 20 min eftersom älsklingen snart är 8 månader.

Hoppas du får sova i natt och att det här hjälper dig tills imorgon :P
Glöm inte attityden av självklarhet!

Det här går galant och hela familjen kommer snart få uppleva sin fulla njutning :heart:

Lita på er lilla goding, dom kan mer än man vågar tro :heart:
helamig

Inlägg av helamig »

puff igen :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Trolldockan

Inlägg av Trolldockan »

Hej på er!

Vad gulliga ni är som är kvar med mig...för att klura och puffa :D

Han har sovit 3 hela nätter nu =D> så vi är på god väg. Jag har dock kvar en hel del frågetecken :?: #-o :?: som jag inte får klart svar på i boken (risk för att jag har förläst mig nu). Jag vill så gärna betinga ramsan positivt och ännu finns det inga tecken på det. Vet inte om jag gör fel eller om det ibland kan ta tid. Jag är i uppföljningsveckan nu och då skall man väl inte ramsa så mkt längre, eller :?: Istället skall man avvakta och ramsa när man egentligen vill gå in, eller :?: Och vad gör jag när han snedtänder på min bekräftelseramsa :?: Skall jag låta reaktionen klinga ut och låta han somna eller skall jag vara idog med nya bekräftelser trots upprepade snedtändningar :?: Innan shn gosade han in sig i kudden och myste, nu skriker han alltid en stund :cry: . I boken står det att man inte skall titta bakåt, är det sånt här det gäller tror ni :?:

Har inte fått svar på om jag skall kura om "på riktigt" i helgen så vi får nog fortsätta på denna banan tillsvidare. Känns som att det hade förvirrat oss ytterligare just nu i alla fall. Han minns ju fortfarande det goa buffdygnet och vill antagligen stanna i det stadiet :D [-X .

Hur gör ni när ni åker hemifrån :?: Min kotte vill gärna somna i bilen och vi bor lite på landet så vi kör ca 20 min för att tex handla. Detta pajar ju schemat och han vaknar när jag flyttar över honom till vagn/säng :?

När kände ni att ni fick en god sömn :sleep: själva efter alla månader med sömnstrul :?: Känner mig fortfarande dimmig i huvudet. Väntar på att bli en pigg, företagsam, glad mamma :D

Som sagt....underbart att ni finns :!: :-D :!: KRAM :heart: :heart: :heart:
Trolldockan

Inlägg av Trolldockan »

Hej MammaFrankie!

Såg först nu att våra pojkar är lika gamla. Min älskling är född 100520 :!: :D :!: . Lite kul :lol: Hittar inte vart jag skall skriva in det i profilen #-o ( är glad att jag lyckas skriva här).
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Haha...så kul...en dag imellan dom små livena. Och du... om min kan så kan din!

Min erfarenhet har varit att ramsandet kan va knepigt... men jag tror att tricket är att inte tveka. När man väl ramsar ska man liksom vara helt övertygad om hur. Men jag har gjort så att jag har ramsat endast när det känns som om han inte kan lugna sig själv.. eller ibland för att sätta punkt när det har varit ett evigt gnölande.
Om han protesterar på bekräftelsen tror jag AW har skrivit och jag har liksom sagt till på skarpen då.. att neej.. nu fåre va bra... lägg dig ner å sov nu! oftast inte mer än x4 men antar att man kan göra mer om det behövs sen är jag tyst och ofta tystnar han också fort då...2a bekräftelsen efter protest på första har aldrig varit några problem här men det viktigaste är ändå att du får sista ordet. Att du bekräftar hur än många gånger du får göra det. Det kommer gå bra :P

Bilen kan va tricky.. jag hade försökt hållt han vaken om han inte ska sova då.

O blicka inte bakåt..inte ens på älsklingen för å se om han gosar in sig i kudden eller reser på sig. Ut genom dörren och se inte bakåt heller vad det gäller läggningarna. Det är en process och AW säger ju att man måste göra baksteg för att göra framsteg...eller hur! :P

Vi kurade för ca en månad sedan och nu sover han alltid 12 timmar per natt och alla dagslurar utan problem. Men det betyder inte att han alltid är helnöjd vid läggning. Vissa stunder ligger han o gnölar å så..men i det stora hela har vi nog en näst intill perfekt tillvaro nu. Och ja.. du kommer bli pigg och företagsam. Jag är superpigg och jätte företagsam o så är Frankie. Det kommer, det kommer...tvivla inte på det!!! :) :)

Jag är inget proffs so hoppas någon av de rutinerade tjejerna vill ta en titt på dina frågor också!

Här kommer en dos energi skickat! :heart:
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

O just ja.... klicka på ditt eget namn så kommer din profil upp...där kan du skriva in avsändar fras :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

MammaFrankie, du ger så strålande svar så jag kan bara =D>

Pepping pepping. Jobba med ramsan ordentligt nu, det skall bli en dialog där ni har sista ordet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"