Nattskräck...??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
CattiM

Nattskräck...??

Inlägg av CattiM »

Min son är nu 7 månader.
Kurades vid 5 månader och det gick bra.
Till och från har han dock gråtit i sömnen. Han blir alldeles förtvivlad.
Han somnar vid 19.00 och sover i regel gott till ca 23.00
Då brister han ut i gråt, utan att vakna, han kan kasta med armarna och vrida med huvudet.
Han är ganska svårväkt.
Jag har pratat med bvc som säger att han bearbetar saker som hänt underdagen...men att det inte behöver
vara hemska saker. Men det ser ju verkligen ut som om det skulle vara fruktansvärda saker.
Han är aldrig så här på dagen. Inte heller när han sover under dagen blir han så här.
Han är en glad kille, god aptit.
Vi går varken på babysim elelr öppen förskola eller andra "aktiviteter". (Jag har fått frågan om han har för mycket)
Vi har lugna stillsamma dagar. Han träffar samma människor regelbundet och vi hittar på roliga saker, men
vi ser alltid till att ha balans i det och har många dagar bara vi i familjen.

Har nu ringt bvc igen då jag inte alls vet vad jag ska göra!! Jag är så oerhört trött.
Och orolig. De trodde att detta var så kallad nattskräck.
Och tipset jag fick var att vecka honom strax innan det brukar börja, alltså före 23. Hålla honom vaken i 5-10 min i lugn.
Sen låta honom somna igen. Det är tydligen det rådet de ger till de äldre barn som har nattskräck.
Det enda jag funderar på är om det nu är så att han bearbetar (vilket låter rimligt) ska jag då avbryta det??
Måste han inte få bearbeta? Vad händer om han inte få göra det på det sättet han gör nu??

Jag kanske tänker alldeles för mycket!! Men jag behöver verkligen hjälp.
Jag är så väldigt trött och jag behöver stöttning.
Om det bästa för honom är att helt enkelt låta honom skrika och gråta i sömnen så måste jag känna mig trygg i det,
att jag gör rätt. Och i så fall försöka koppla bort och se till att jag får min egen sömn.

Jag vore så tacksam för hjälp från er då jag verkligen känner förtroende för det som Anna Wahlgren lär ut.

Catti

sorry att jag skrev så mycket!! :lol:
Catti M

Mamma till älskade Jack 6 månader 10 dec.
Tveksamt kurad vid nästan 5 månader.
chokladkaninen

Re: Nattskräck...??

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Catti! :D

Min spontana tanke är: får han tillräckligt med sömn? Han behöver ca 15h per dygn fortfarande - och en del barn är tröttisar som behöver ännu mer. :shock: Jag har alltid kopplat ihop "nattskräck" med övertrötthet. Så hur har ni det med sovtiderna på dagen?

:heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
CattiM

Inlägg av CattiM »

Han sover:

19.00-07.00 (men han vaknar ca 05.30 och så får jag kämpa)

09.00-09.45
12.00-13.30
16..00-16.45 (han är oftast väldigt trött vid 16)

så det enda som spricker är mornarna.
Ja förutom när han gråter på nätterna.

Så det är i så fall dom som spökar... att han får för lite sömn för att han vaknar så tidigt och jag inte lyckats få honom att sova 19-07 än.

Ska jag strunta i bvcrådet och istället kämpa på lite bättre med mornarna.
Jag har varit så trött de senaste två veckorna att jag faktiskt tagit honom till min säng och där har han somnat om efter en stund.
Usch jag känner mig så misslyckad, förvirrad och trött :)

TACK!!!
Catti M

CattiM

Inlägg av CattiM »

Ska jag försöka ge honom mer sömn på dagen?

Catti
Catti M

chokladkaninen

Aha! :idea: Morgnarna alltså.... :-k

Nästa fråga blir då: hur har ni det med maten? Halvårsbarn kan vara rent otroligt hungriga ibland, och lyckas han inte peta i sig tillräckligt mycket mat under dagen är det förmodligen en skurk som förstör för er på morgnarna. ](*,) Så vad äter han?
CattiM

Inlägg av CattiM »

ca 07.30 gröt
09.00 lite välling innan han somnar
10.30 mosad banan
14.00 lunch:
17.30 gröt
18.45 välling ( 220 ml)

jag hade ett till "mellanmål " mellan lunchen och kvällsgröten förut....men den senaste tiden har han inte velat ha den så just nu ser det ut så här.

TACK!!!!
Catti M

chokladkaninen

CattiM skrev: ca 07.30 gröt
09.00 lite välling innan han somnar
10.30 mosad banan
14.00 lunch:
17.30 gröt
18.45 välling ( 220 ml)
OK - jag tror att han behöver MER MAT för att sova hela morgnarna. Jag skulle satsa på välling till frukost (massor av välling, den största flaska du har eller två flaskor), samt lite "second breakfast" i form av t ex macka och frukt el annat plock när du själv äter frukost. Sedan kan du skippa 9-målet (för täta måltider ger sämre aptit! :wink:) och satsa på en riktig lunch istället kl 10.30 - mos/puré i stora lass, med smör. Sedan mellanmål kl 14 (där kan gröten vara en hit! :D) och middag kl 17.30 (ännu mer mos). Och slutligen välling igen kl 18.45, gärna mer ifall han får plats med det. Själv klippte jag sönder en flasknapp för att liten tröttkille skulle få i sig mer kvällsvälling med mindre ansträngning.... :mrgreen:

Mitt förslag är alltså att du tänker "paltkoma" :lol: samt lägger upp en konsekvent strategi för de tidiga morgnarna. Max en pangramsa per uppvak och ingen mer trafik förrän det är morgon är det jag själv lyckades bäst med. Vad tror du?
CattiM

Inlägg av CattiM »

Japp, jag är på :P
MER MAT!!!

Men macka vet jag inte om det funkar....kan barn på 7 månader äta macka.?
Jag har försökt ge honom majskrokar tex men han stoppar dom inte i munnen...

Men jag förstår hur du menar och ska från och med imorgon ge honom så mycket han bara orkar...och stoppa en klick
smör i purèn ;)
Bara av nyfikenhet? varför välling istället för gröt på morgonen?

tusen tusen tack!!!!! Du har gett mig hopp :heart:

c
Catti M

CattiM

Inlägg av CattiM »

Och bara en fråga angående mmornarna:
om han är vaken men inte ledsen, alltså ligger och snackar, ska jag ge en pangramsa då?
Eller bara om han är ledsen?

Vi sover i samma rum, kan jag ramsa liggandes kvar i sängen...alternativt kan jag sova på soffan tills saker och ting blivit bättre....

tack igen!
Catti M

chokladkaninen

CattiM skrev:Japp, jag är på :P
MER MAT!!!
:thumbsup: :D
CattiM skrev:Men macka vet jag inte om det funkar....kan barn på 7 månader äta macka.?
Jag har försökt ge honom majskrokar tex men han stoppar dom inte i munnen...
Jag kommer faktiskt inte ihåg.... :oops: Men jag har för mig att de börjar gilla plockmat i ung den åldern. Så om han inte gör det än är det bara att fortsätta försöka - han greppar det snart! :D Macka kan man förstå som rån, skorpor eller brödbit med smör på. Och kanske en ostrulle?
CattiM skrev:Bara av nyfikenhet? varför välling istället för gröt på morgonen?
Jo, för att gröt gör du kanske en portion, på kanske 2 dl, som lillkillen måste sitta upprätt och bli skedmatad med = det är lätt att han tappar tålamodet när han har fått den värsta hungern stillad. :wink: Vällingen däremot kan du göra en bautaflaska av och så dricker han den bekvämt installerad i ditt knä i soffan, och märker knappt att han har ätit en jättefrukost in no time. 8)
CattiM skrev:Och bara en fråga angående mmornarna:
om han är vaken men inte ledsen, alltså ligger och snackar, ska jag ge en pangramsa då?
Eller bara om han är ledsen?

Under kuren gäller pangramsa direkt - men jag skulle nog backa med det och inte göra nåt väsen ö h t innan han faktiskt frågar ngt. Jag svarade på en annan fråga om tidiga morgnar här: http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =7&t=23843
CattiM skrev:Vi sover i samma rum, kan jag ramsa liggandes kvar i sängen...alternativt kan jag sova på soffan tills saker och ting blivit bättre....
Det är rätt svårt att fortsätta sova i samma rum om man har en skrutt som är vaken, så jag skulle nog avsätta lite tid för detta och sova på soffan under den tiden. Det kommer att motivera dig extra att faktiskt lösa detta också..... :wink:

Heja heja! :D
chokladkaninen

PS Lite plockmatstips hittade jag här: http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 12&t=23251
CattiM

Inlägg av CattiM »

Åååå tack snälla du chokladkaninen!!!

Jag trodde faktiskt ingen skulle svara redan i gårkväll...
Jag känner mig så mycket mer trygg och tillfreds med dina svar än de som bvc gav mig.
Att satsa på mera mat och okompromissade mornar känns helt rätt! :P

Så tusen tack!!

Vi börjar dagen med hur mycket välling som helst =D>

Jag skulle också vilja fråga, nu när jag ändå är igågn här ;)....om man tex måste bryta schemat för en dag, hur bör jag lösa det då.
Han ska vara hos läkaren idag 12.30. Och vi är förmodligen inte hemma förrän 13.30
Han sover ju normalt mellan 12.00-13.30. Har du (eller någon annan) tips på hur jag gör detta på bästa sätt?
Ska jag ge honom en 1,5 timmes lur innan eller efter besöket?

TACK!!! du har varit helt underbar TACK!! :heart: :heart: :heart:
Catti M

chokladkaninen

Hej igen! :D

Vad bra att du känner dig mer peppad nu! Hoppas att det hjälper. :heart:

Idag får du nog sy ihop dagen så gott det går - och försöka boka tider som passar in i schemat i fortsättningen. :wink: Jag skulle nog satsa på att försöka förlänga fm-luren idag och så ta en kortare lur efter besöket hos doktorn, alternativt tidigarelägga och förlänga emluren också så att du får två långlurar. Med tanke på nattskräcksproblemet bör du nog försöka få ut samma sömnmängd som vanligt totalt om det går, så han inte spär på sömnbristen ytterligare.

Lycka till idag! :D
CattiM

Inlägg av CattiM »

Tack!

Jo jag försökte få till en tid innan eller efter hans middagslur, men det fanns ingen och han behövde komma dit innan veckan är slut. Akuttid.
Annars brukar vi planera våra dagar efter hur han ska sova och äta.

Han har sovit 45 min 08.30-09-15 ( la honom lite tidigare)
Och nu nu sover 11.30-12.15
Så får han sova 1,5 tim i eftermiddag.
Jag hoppas att det blir bra då :)

Vällingen på morgonen var ingen ingen hit, men en stpr portion gröt (4 dl)
och en halv burk päronpurè efter det.
Fick sjunga och tramsa mig lite så att det inte blev långtråkigt som du sa :) och han åt allt med hull och hår.

10.30 fick han lunch...lasagne med en klick smör, och den resten av päronpurèn på det.

So far so good...men natten blir ju kvittot på hur jag skött mig idag :)

Ha en bra dag! :heart: :heart:
Catti M

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Hoppas det gick bra igår med sömn och läkarbesök.

Härligt att maten börjar gå ner ordentligt. Mina barn i den åldern kunde sätta i sig en stor burk mat, en stor burk frukt och på det amma. Att det kan gå ner så mycket i de små magarna är nästa ofattbart. Tänk att du erbjuder förrätt, varmrätt och efterrätt tills det verkligen inte går ner mer. Sluta inte mata för att du tycker det borde räcka uta mata tills han säger stopp.

Tänk på att de brukar ta tre dagar innan man märker resultat. Det gäller även det här med mat.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"