Idag är den stora dagen ....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
_lill

Re: Idag är den stora dagen ....

Inlägg av _lill »

Hej!

Ni behöver inte gå in och rätta till honom, han är såpass stor att han själv kan avgöra hur han vill sova. min egen 10-månaders sover oftast utan täcke - han har ett men kryper ur. Så jag tar på honom lite varmare nattkläder istället. Strunta i att rätta till om ni inte verkligen tror att det behövs (om han har fastnat el så men då lär ni höra det på honom)!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Marelb

Inlägg av Marelb »

Jag skulle inte rättat till heller förutom om de ligger HELTOKIGT och kan skada sig själva på nåt sätt. Hela täcket över huvudet el nåt. Då skulle jag försiktigt lyfta bort det bara.

Ni gör ju jätteframsteg!

Här går det också bra. Långa dagpasset har strulat lite då hon vaknat efter en tim nu två dagar i rad men hon somnar ju om iaf med ramsa och vagning vid kris. Denna natt var betydligt bättre. 4 uppvaknanden. Hon tystnar på ramsan men börjar ibland skrika igen som en protest för att jag blir tyst... Hon äter dåligt tycker jag nu, men det blir väl bättre!
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Jag tycker aptiten har inte kommit rejält förrens idag...han stoppar i sig allting ,får inte ha något ifred allt ska han smaka på och vid matdags skriker han.. :D Kämpa på det kommer gå hur bra som helst...(fick beröm av mina svärföräldrar ikväll :wink: dom tyckte innan att vi var taskiga mot Josef,så det känns skönt..)
Josef 27/2-10 kurstart 13/1-11
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Fick sova ända till 5:30 åhh vilken lyx, men iochmed att det är i s.k vargtimman så gav jag honom bara en påminnelseramsa gånger 4 han blev tyst men låg sen och småpratade både länge och väl....jag visste inte riktigt om jag gjorde rätt med att bara ge en påminnelse och sátte sen på Bach, låg och ville springa dit och ramsa men tänkte bort från rummet...Gjorde jag rätt??? han pratade nämligen sådär sömnigt han tystna börja tystna börja och sen somande han vid 6:30 och vaknade 7:00 ????gjorde jag rätt??

Sen undrar jag en annan sak min man går upp till jobbet vid 5:30 och det var då josef vår son vaknade..Hur tyst ska man vara ???? Kan man göra ljud men inte prata??

Sen en tredje sista sak, marginalkvarten?? är det rätt uppfattat att vid kort eller lång lur kan man lägga till om det tog 3-15 min innan barnet somnar?? att allt inom den kvarten kan man lägga till?? jag menar så att det blir exact 45 min eller 1,5 tim. ??

Tog förresten bara 3 min att lägga honom vid middagslur :lol: är så otroligt glad och lättas att jag hittade Anna och hennes metod (eller rättare sagt min man kom hem med Metro och visade hennes artikel , rätt ska vara rätt :wink:
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

NU Måste jag få svar ......imorse vaknade han i vargtimmen igen kl 6 (pappa hade varit så tyst han bara kunde när han stack till jobbet) jag gjorde likadant igen påminnelse satte på Bach och gick och la mig, han pratade och pratade ibland tyst för att sedan börja prata igen, 6:45 funderade jag på marginalkvarten och bestämde mig 6:50 att ta upp honom men då hade han blivit grining så jag väntade tills han var tyst en sekund och stormade in med ett Jättegodmorgon och mötte en surmulen son. Lyckades få leenden men var ändå surkart tills han fick frukost som han skrek efter.... :o

Hoppas hoppas jag får svar, vill inte en morgon till som denna.. [-o< #-o
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Vet du, om du skriver in sonens födelsedatum samt när du började kura i din profil så blir det mycket enklare att råda dig! :wink:

Jag tycker att det låter som att du gjorde precis rätt, både i går morse och i morse, och det går ju åt rätt håll också! :thumbsup: Ang makens tidiga morgnar så skriver ju Anna ganska tydligt i boken att det viktiga är att barnet lär sig sova tills det är morgon för barnet - vid vilken tid det är morgon för pappa är alltså inte så relevant i sammanhanget. Och han behöver ju inte anstränga sig för att slamra, men inte vara tyst som en mus heller. 8) Så kämpa på likadant, ni är snart där.

Med reservation för att jag inte har koll på hur gammal din son är (sambandet är tydligast på halvårsbebisar) så är min erfarenhet att vargtimmarna ger sig när man lyckas få i barnet tillräckligt med mat på dagen. Så fortsätt mata på allt vad du kan och ge det ett par dagar till. Hos oss var det en ökad dos välling till kvällsslurken som gjorde susen (jag klippte sönder flasknappen lite :oops: så att sonen fick i sig mer välling med mindre ansträngning när han var trött på kvällskanten).
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Vill bara kolla om jag ger honom för lite eller??
frukost 1 1/2 port gröt för 6mån. då han inte tål fullkorn som är i nästan allting :(
Mys-stund med 1 kex+smör
Lunch 1 190g burk för 8-mån+lite frukt
Mellis 2 st 100 yougurtburkar
Middag samma som lunch
Kvällsslurk 275 ml godnattvälling

Han har hela tiden god aptit och allt jag äter på vill han ha.....?? så hur mycket ska man mata??
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Oj är han hela 11 månader! :shock: Då tycker jag att du ska börja ge honom vad du själv äter när du kan - jag gjorde så att jag gav mos/puré först och sedan satt sonen med vid bordet när vi åt ändå och provsmakade allting och gradvis förlorade han intresset för moset och åt mer av vår mat. Och strax före året slutade jag erbjuda moset överhuvudtaget. :D

Och du.... man KAN inte ge för mycket mat - det kommer ut i endera änden! :lol: Så ös på med så mycket mat som går ned bara, så får du nog fason på morgnarna också, vad det lider. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Jmen då är jag nog på rätt väg, har erbjudit honom grövre mat hela tiden men han har bara velat kräkas, ska jag vara ärlig så är det först nu som han vill ha allt möjligt, riven morot,äpple kött advokado osv....jag kämpar på och ikväll klippte även jag ett hål i nappen :wink:
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Jaha Josef vaknade 5:15 suck...påminnelse och en till efter en halvtimme....han vaknade aldrig helt men gnydde blev tyst gnydde osv....sen 6:30 somnade och så fick jag väcka honom ..han vaknade dock med ett leende ....ska försöka mata honom ännu mer idag.

Dock skulle jag gärna vilja ha svar på min tidigare fråga ang. marginalkvarten....är jättetacksam för dom svar jag fått...

Sen undrar jag hur man själv kan slappna av och sova...ligger så spänd och lyssnar om han ska vakna :cry:
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Hjälp vad händer???? från att varit nere i 3 min läggning till 10 min (detta är på dagslurarna), och nu på den långa dagsluren vaknade han efter 20 min och storgrät direkt jag ramsade 3 ggr på 20 min och till slut somnade han igen...Vad gör jag för fel ???

Hoppas hoppas på svar...
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

det hela gick rent ut sagt åt helvete...han somna vakna storgrät,påminelser somna igen ända tills 13:48 då han somna och jag funderade på att ta upp honom (marginalkvarten) tvekade 1 minut och givetvis grät han igen vänte då tills han var tyst en sekund storma sen in och sa godmiddag så glad jag bara kunde och han svarade med att storgråta...förstökte trösta i sängen för att inte släppa in några vargar med det blev bara värre så jag tog upp honom....han hade bajsat, trots att han hade bajsat 2 stora lass tidigare...jättearg ett bra tag och sur och Jättehungrig ,matade honom igen allt vad han orka , äter kopiöst mycket nu....vilket är roligt....

Men snälla snälla ni som kan det här tusen gånger bättre än jag Svara.....jag vill inte att det ska gå fel.....väntar desperat på svar....kanske jag borde ändra trådens namn men jag vet inte hur?? :oops:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag förstår att du gärna vill ha svar men jag vill påminna dig om att vi jobbar på så gott vi kan. Alla här inne arbetar helt obetalt och regeln är att inget inlägg ska stå obesvarat mer än tre dygn. Men jag förstår din frustration.

Jag tror att ni har det klassiska bakslaget och då är det bara att jobbs på lygnt och metodiskt. Svar hnom på hans frågor så kommer allt lugna sig snart.

Jag hittar inte din fråga om marginalkvarten, kanske kan du skriva den igen?

Något som brukar var bra är att tänka på allt som går bra nu. Fokusera på den positiva förändringen somni genomgått. Se att han sover så mycket bättre och att han äter som en häst. Och 10 minuters läggning låter inte så konstigt i mina ögron så här i början.

Ha tålamod och tänk att det tar ca 4 veckor för de flesta innan allt sitter som berget.

Lycka till!
Ida

PS. det svåraste brukar vara att få just mammorna att kunna sova "normalt" igen.
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MammasÄngel

Inlägg av MammasÄngel »

Du har helt rätt, och jag har med flit undvikit att gå in och läsa svarena Bara för att få lite balans och självförtroende.. :oops: och det har hjälpt...jag har ju läst så mycket så jag vet allt nästan utantill..För det var ett bakslag :oops: har lyckats få honom somna på 2 min...men jag kämpar fortfarande med Vargtimmen....jag har ökat alla måltider rejält, proppar i honom allt jag kan och han har rejäl aptit...men jag ska nog backa bandet och ge max 1 påminnelse (läste en annan tråd om detta problem) har varit lite frikostig med påminnelserna och göra husljud fungerar inte för då är vi vakna och då vill han absolut upp....men är det då ok att han på morgonen efter att ha fått 1 påminnelse skriker upp sig???
Imorse vaknade han 5:00 somnade dock om men vaknade kl 6 pratade grät-gnydde och blev till slut förbannad när jag inte tog upp honom, väntade och gjorde morgon 6:45 i en sekunds tystnad och då var han glad som en liten sol att jag kom in ???

Tack på förhand att ni tar er tid....
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Allt beror ju på hur han skriker... Men i regel är det inte bra med mkt ramsande på morgonkvisten.

Hoppas du fått lite med ordning på det hela sen du skrev. Såg att du fått vänta på svar... :oops: Förlåt.

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"