Vi valde startdatum med omsorg. Min man har två veckors ledighet fom det datumet. Vi har två syskon att ta hänsyn till också och då underlättar det ju om vi är två på hemmaplan så länge som möjligt. Bättre start kan man väl inte ha?
Jag har läst boken en gång. Tyvärr har jag bara fått tag på upplagan från 2005. Nu har jag lånat den igen och ska läsa igen. Förra gången jag lånade boken såg vi också den medföljande filmen, både jag och min man. Nu måste såklart han också läsa boken. Jag har också läst allt som går att läsa på denna hemsida, lathunden osv. Sen en hel del här på forumet.
Vårt problem är uppvaknandet MÅNGA gånger varje natt, speciellt i vargtimmarna. Hon har oftast väldigt svårt att somna om och komma till ro. Jag är oftast helt vaken mellan 03-06 eftersom jag inte hinner somna om mellan gångerna då hon vaknar. Är min man ledig från jobb turas vi ju om men jag sover inte ändå, vilket (konstigt nog) min man gör. Detta gör att jag oftast tar nätterna och sover mer på fm som kompensation.
Dagtid är 45 min lurarna problematiska då hon aldrig sover så länge utan max 20-30 min. Svår att få att somna om. Det som funkar kanonbra är det längre sovpasset ute i vagn. Då somnar hon innan jag ens hunnit rulla ut vagnen. Utan vagning alltså.
Läggningen går oftast väldigt smärtfritt. Hon somnar ofta själv, i egen säng i eget rum. Hon har aldrig haft napp, bara en snuttefilt. Hon sover nu på rygg men det får vi lära om sen iom kurstart. Slutade med nattamning inatt. Var mer envis än henne kan man säga och det har jag inga svårigheter med att vara om jag har bestämt mig.
Vi funderar ut schema och här är vårt förslag:
07.00 godmorgon
07.30 frukost gröt
08.30-09.15 SOVA
11.00 lunch
12.00-13.30 SOVA
14.00 amning+mellis (välling el youghurt-bärmos?)
15.45-16.30 SOVA
17.00 Middag (ej introducerad än)
18.30 Amning+gröt (byta ut mot välling när middagen är introducerad)
19.00 "Godnatt godnatt och sov så gott" (eller vad vi nu ska ha för ramsa)
Vi har haft en "ramsa" sen hon föddes; "Nu ska du sova så gott". Den har vi använt vid hennes säng men även utanför hennes rum. Den funkar ofta på så sätt att hon blir lugn och tyst men börjar skrika igen när jag blir tyst. Som nu eftermiddag när hon skulle sova och jag sa ramsanx4 och hon blev tyst. Sen efter en sekund börjar hon igen... Är denna ramsa "förstörd" iom att vi ej använt den på rätt sätt utan lite som vi känner? Är den ens bra? Ska vi välja en ny?
Hur kan vi på bästa sätt förbereda oss nu? Förutom att läsa på... Schemat följer vi så gott det går utan verktygen. Det ska ju bli lättare sen! Det är ju främst dagslurarna som strular om hon inte somnar i tid. Mattider håller vi strikt.
Vill gärna att hon sover ute i vagn åtminstone det långa sovpasset. Måste alla dag sovpass vara lika? Eller kan de korta alltid sovas inne medan de långa ute? Eller blir det inte konsekvent nog?
Ni får gärna ge synpunkter på allt ovan...
//Maria