Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Marelb

Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!

Inlägg av Marelb »

Halloj! Som många andra har jag hittat denna kur... och efter någon månads funderande och "väntan på att det ska lösa sig själv" har vi nu bestämt oss för att genomföra hela programmet efter punkt och pricka. Jag blir tröttare och tröttare och mer desperat liksom säkert min dotter blir också.

Vi valde startdatum med omsorg. Min man har två veckors ledighet fom det datumet. Vi har två syskon att ta hänsyn till också och då underlättar det ju om vi är två på hemmaplan så länge som möjligt. Bättre start kan man väl inte ha?

Jag har läst boken en gång. Tyvärr har jag bara fått tag på upplagan från 2005. Nu har jag lånat den igen och ska läsa igen. Förra gången jag lånade boken såg vi också den medföljande filmen, både jag och min man. Nu måste såklart han också läsa boken. Jag har också läst allt som går att läsa på denna hemsida, lathunden osv. Sen en hel del här på forumet.

Vårt problem är uppvaknandet MÅNGA gånger varje natt, speciellt i vargtimmarna. Hon har oftast väldigt svårt att somna om och komma till ro. Jag är oftast helt vaken mellan 03-06 eftersom jag inte hinner somna om mellan gångerna då hon vaknar. Är min man ledig från jobb turas vi ju om men jag sover inte ändå, vilket (konstigt nog) min man gör. Detta gör att jag oftast tar nätterna och sover mer på fm som kompensation.

Dagtid är 45 min lurarna problematiska då hon aldrig sover så länge utan max 20-30 min. Svår att få att somna om. Det som funkar kanonbra är det längre sovpasset ute i vagn. Då somnar hon innan jag ens hunnit rulla ut vagnen. Utan vagning alltså.

Läggningen går oftast väldigt smärtfritt. Hon somnar ofta själv, i egen säng i eget rum. Hon har aldrig haft napp, bara en snuttefilt. Hon sover nu på rygg men det får vi lära om sen iom kurstart. Slutade med nattamning inatt. Var mer envis än henne kan man säga och det har jag inga svårigheter med att vara om jag har bestämt mig.

Vi funderar ut schema och här är vårt förslag:
07.00 godmorgon :-D plus amning
07.30 frukost gröt
08.30-09.15 SOVA
11.00 lunch
12.00-13.30 SOVA
14.00 amning+mellis (välling el youghurt-bärmos?)
15.45-16.30 SOVA
17.00 Middag (ej introducerad än)
18.30 Amning+gröt (byta ut mot välling när middagen är introducerad)
19.00 "Godnatt godnatt och sov så gott" (eller vad vi nu ska ha för ramsa)

Vi har haft en "ramsa" sen hon föddes; "Nu ska du sova så gott". Den har vi använt vid hennes säng men även utanför hennes rum. Den funkar ofta på så sätt att hon blir lugn och tyst men börjar skrika igen när jag blir tyst. Som nu eftermiddag när hon skulle sova och jag sa ramsanx4 och hon blev tyst. Sen efter en sekund börjar hon igen... Är denna ramsa "förstörd" iom att vi ej använt den på rätt sätt utan lite som vi känner? Är den ens bra? Ska vi välja en ny?

Hur kan vi på bästa sätt förbereda oss nu? Förutom att läsa på... Schemat följer vi så gott det går utan verktygen. Det ska ju bli lättare sen! Det är ju främst dagslurarna som strular om hon inte somnar i tid. Mattider håller vi strikt.

Vill gärna att hon sover ute i vagn åtminstone det långa sovpasset. Måste alla dag sovpass vara lika? Eller kan de korta alltid sovas inne medan de långa ute? Eller blir det inte konsekvent nog?

Ni får gärna ge synpunkter på allt ovan... :-D Är bara tacksam för lite hjälp. Är det fler som ska börja kura samtidigt vore det ju kul att kunna prata lite där på nätterna?! :-D

//Maria
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Ny här med 6 mån tjej som ska kuras med start 14/1!

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen är du! :heart:

Va roligt att ni hittat hit och att ni har bestämt er för att hjäple er dotter till att få den sömn hon behöver :thumbsup: :sleep:

Startdatumet kan ju inte bli bättre, så skönt för att att ni hittat ett så perfekt datum!
Jag har kikat på ert schema och det ser kalasbra ut! Bara att tuta och köra med det! :D
Gällande lurarna så ska man vara konsekvent på så vis att lur 1 alltid är på samma plats, lur 2 på sama och lur 3 på samma. Som du skriver kan ni då ha lur 1 och 3 inne i sängen och lur 2 ute i vagn (eller inne i vagn, men alltid i vagn)
Att älsklingen vaknar efter va 20 min är tyvärr vanligt då 20 min är en naturlig sömnskarv som du säkert läst i boken. det kommer bli lite att trixa med på dagarna när ni påbörjat kuren men sen kommer älsklingen sova så gott de tider som hon ska! :mrgreen:

And. ramsan så vet jag itne om dne är "förstörd". Rent spontant tänker jag att ni ska börja på nytt med en kur och då börjar använda redskap tänkta för kuren. Och personligen hade jag då valt en ny ramsa just bara för att så tydligt som möjligt visa att "nu gör vi så här"!
Ramsan ska ju även (helst) vara i fyrtakt (eller vad det nu heter) Den ska liksom klinga sjungande. I ert fall hade jag nog lagt till "lilla vän" - "Nu ska du sova så got, lilla vän". Det blir väl fyra takter - Nu ska du sova gott lilla vän.
Tankar kring det?

Ang. förberedelser inför kuren så skulle jag verkligen, verkligen rekomendera er att ni letar rätt på Internationella SHN, den nya upplagan alltså. I den står det om "säkerheten" alltså varför det är så viktigt att ni själva är lugna och förmedlar säkerhet till älsklingen. Kan ni inte be biblioteket att fjärrlåna? Om ett bibliotek inte har den upplagan man behöver så kan de låna den från ett annat bibliotek. :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Marelb

Inlägg av Marelb »

Hej och tack för ett bra svar! :-)

Spontant så har jag nog också tänkt att en helt ny ramsa markerar något nytt. Sen är JAG så inkörd på denna så jag börjar med ordet "Nu" per automatik. Men på något sätt har jag känt att det "fattas nåt" och du har nog rätt i att den är i fel takt eller vad man ska säga. Får väl fundera ett varv till på detta... din slutkläm "lille vän" var bra.

Bra... då vet jag det där med sovandet under dagarna. Känns bra. På den förskolan jag vill ha henne på sen (dröjer ju ett år men iaf) sover alla barnen ute i vagn jämt. Det skadar ju inte att hon då är van vid det. Sen tycker jag att frisk luft mår man ju bara bra av.

Ska kanske fixa fjärrlån då... Vill vara PÅLÄST TILL MAX. Även fast man läser och läser så snurrar det lite i huvudet med "besked", "bekräftelse" "påminnelse" och allt... Men, men... Som sagt, att attityden är viktig har jag förstått. Vi måste TRO på detta helhjärtat, såklart.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Vad tror du om:
Nu är det natt, sov gott min skatt. (börjar med nu :wink: )
(Och en annan ramsa till dagen, men det vet du va :-k )

Ja, man kan aldrig bli tillräckligt påläst. Och frågorna hjälper vi dig med här! :D
Ett litet tipps till första natten kan vara att du på ett A4 skriver ner alla begrepp på verktyg och när de anväds. För när man sitter där, mitt i natten, såå trött och med en älskling som frågar, då vill man gärna ha verktygen översiktliga. 8)

Bianca
Marelb

Inlägg av Marelb »

Tänkte faktiskt det... Jag tror jag har koll men man kan ju lätt virra ihop det mitt i natten. Man ska avvakta på svar... men när de vaknar ska man in "på stört" första natten... ja, så står man där och vet inte vad man gör... :roll:

Din ramsa var ju klockren! :mrgreen:

Eller "Nu är det natt, godnatt min skatt" :?: Mycket samma samma... Herregud att det ska vara så svårt med en "enkel" ramsa :shock:

Jo, jag vet att man inte ska nämna ordet "natt" på dagen he he :D
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Jag tog bort ett av de dubbla inläggen :wink:

"God natt min skatt, sov gott i natt" :wink: Där har du en tredje. :lol:

Bianca
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:idea: Tips! Skriv ramsan och sätt på dörren med stora bokstäver, sen läser ni den INNAN ni går in så ni kommer ihåg den. Då är risken mindre att man säger fel när man väl kurar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Marelb

Inlägg av Marelb »

Har nog bestämt mig för "Nu är det natt, sov gott min skatt".

Grejen är att de senaste nätterna har hon blivit mer och mer "duktig". Det var en vecka sedan jag slutade nattamma nu. Det verkar ha hjälpt en hel del. Hon har sovit i ett svep till 04 ett par ggr, till 05, sen till 06 och idag till 07! Herre jösses... kunde gå in och göra morgon show i morse och jag har inte ens börjat kura. Hon vaknade endast en gång och då somnade hon snabbt om när jag la händerna på som solfjäder (typ). Har också många gånger lyckats söva om henne från vår säng genom att säga vår gamla ramsa...

Idag var hon dock jättegnällig här på fm. Fick i henne 1/4 dels burk mat men sen var hon för trött. Tempade henne och hon hade lite feber 37,5. Får väl se hur det utvecklar sig. Vi har haft magsjuka i familjen nu med lite feber på syskonen också. Detta var väl väntat. Får se hur det utvecklar sig...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ibland räcker det bara att man som förälder bestämmer sig för att kura. Något händer med ens attityd tror jag och vipps så sover ungen.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Marelb

Inlägg av Marelb »

Nu är vi igång!!! :mrgreen:

MEN, hon skrek inte! Hallå? Skrik unge... Hade förväntat mig en protest eftersom hon aldrig sovit på mage förut. Jag blev lite ställd. Ska jag gå ut på en gång då med ramsa x4? Jag stog där några minuter och buffade ändå som en markering eftersom detta var första gången. När hon var helt lugn (ej jollrade och snackade) gjorde jag en kort solfjäder och gick ut med ramsan x4. Nu har hon sovit 15 minuter :mrgreen: =D>

Ska inte hoppa över ån än men det började ju bra!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hello, nu är jag här! :-)

Verkar ju som att det börjat bra? Hur har det gått ikväll då?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Marelb skrev:Nu är vi igång!!! :mrgreen:

MEN, hon skrek inte! Hallå? Skrik unge... Hade förväntat mig en protest eftersom hon aldrig sovit på mage förut. Jag blev lite ställd. Ska jag gå ut på en gång då med ramsa x4? Jag stog där några minuter och buffade ändå som en markering eftersom detta var första gången. När hon var helt lugn (ej jollrade och snackade) gjorde jag en kort solfjäder och gick ut med ramsan x4. Nu har hon sovit 15 minuter :mrgreen: =D>

Ska inte hoppa över ån än men det började ju bra!
OK, nu är jag med :roll:

Du gjorde väl inte "fel" direkt som buffade ändå eftersom det är en markering tänker jag. Svårt att säga om ni ska strunta i buffningen el ej...den KAN ju behövas inatt ...samtidigt så tycker jag att man så fort som möjligt ska inta attityden av självklarhet och enl mig så är det ramsan som bäst återspeglar den.Gör som du vill (?) - men min erfarenhet är att ju snabbare man släpper buffningen desto bättre... Och hon har ju visat att hon fattar ramsan - eller?

Om ni förlorar kontrollen/kontakten och inte vill buffa, så solfjädra istället, så här 2 första nätterna kan man ju isf vara mer "generös" med sådana tänker jag. Nu är det kontakt vid första lilla pip som gäller!

I övrigt: helt korrekt (avs att man ska vänta med att gå ut tills barnet är helt lugnt och avslappnat - ramsan funkar ju då som en modell och sedan kommer bekräftelseramsan alldeles strax efter och talar om att hon gjort alldeles rätt :-)) Jag gör fortfarande en kort solfjäder på Sigge alldeles efter jag lagt ner honom, bara för att markera, innan jag ramsar mig ut.

Håller tummarna. Fast jag tror det kommer bli en ganska så lugn natt för er del :-)
Marelb

Inlägg av Marelb »

Ja, jag tänkte att nästa gång ska jag absolut inte buffa i onödan. Men ville ändå visa henne på nåt sätt. Jo, hon fattar ramsan ibland... Försökte ju inatt tex från min säng men då skrek hon bara upp sig. Fick gå in och köra lite "gungning". Svårt att solfjädra i ryggläge så detta är ju bättre. Man kan vara stadigare på händerna liksom. Jag gjorde en bekräftelse också...

Ja, nu blev det körigt... :shock:
Hon vaknade 19.50 Gick in och ut 5 ggr. De gånger hon skrek upp sig ordentligt så buffade jag. När hon var tyst, bekräftelse -ut. De gånger hon reagerade på mitt besked snabbt, innan jag hann ut alltså, så ramsade jag ju högt.

:?:
Marelb

Inlägg av Marelb »

Påminnelsen funkade inge vidare förut... Hon skrek ännu mer... fick gå in, ge nytt besked då...

Får jobba ordentligt med ramsan... :!:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Var konsekvent bara. Nu har du börjat buffa så kör med det. Och ge dig inte förrän hon är avslappand och på väg att somna in. Ramsa x 4 och ut. Vaknar hon omedelbart efter det så in och buffa igen och kör samma style. Det är så man får göra första dygnet, vid första lilla "pip" så är det IN som gäller, bara för att visa att man är där och vad de ska göra sen - dvs slappna av och somna. Imorgon natt kommer ni låta ramsan ta över mer och mer - och belive me: hon kommer klara det, fast ni kommer säkert ha nån/ngr duster av ramsande under kuren- vi hade nåt pass på ca en timme andra natten vi kurade Sigge. Men klarar man det så är man hemma :mrgreen:

Bekräftelseramsan ger du ju utanför dörren när du bedömer att hon är på väg att somna in, vänta inte för länge bara. Man är ofta rädd för att väcka dem , men det brukar lösa sig, och b-ramsan är viktig eftersom det är tecknet på att de gjort rätt.

Nu är ni på natt 1, ramsan ska ju faktiskt inte funka ännu :? så sänk kraven 8) och satsa på att finnas där för henne just nu.

Får se om jag kollar in här ngt mer innan jag lägger mig, annars hörs vi imorgon.
=D>
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"