Vi kurade vår dotter när hon var 4,5 månad och själva kuren gick bra, men vi har aldrig riktigt kommit ur vargtimme-trasslet och vi har lite andra fnurror också. Nu är hon 6 månader. Vi har kämpat på och turas om att ta nattvaket. När hon vaknar (allt mellan kl 4 och 6) får man lägga sig på madrassen utanför hennes rum och ramsa. Hon somnar om ibland, ibland inte. Vi tar dock aldrig upp henne innan det är officiell morgon. Även om hon sover många sammanhängande timmar är det ändå slitigt i längden (för oss föräldrar) att varannan morgon bli väckt jättetidigt.
* Nu senaste mornarna har hon vaknat allt tidigare och hon hinner bli ganska ledsen och upprörd innan hon får gå upp. Hon har dessutom verkat vrålhungrig så vi tror det kan vara ett hunger-problem. Idag försökte jag kontra detta genom att ge extra välling på morgonen och gröt både lunch och middag. Resultatet blev dock bara att hon vägrade både välling och bröst efter lunchluren (fortfarande mätt antar jag?!) både före och efter vi varit på babysim kl 14. Jag fick inte i henne något förrän kl 16 då vi hämtat bröderna på dagis och då blev det bara lite amning.
* Sista dagsluren krånglar. Hon somnar ibland inte alls eller så sover hon ofta bara 20 min. De dagar hon inte sover verkar hon pigg och glad ändå på kvällen. Detta trots att hon vaknat alldeles för tidigt på morgonen. Jag fattar inte riktigt.
* När stumpan ska sova dagslur inne (i regel den första luren, ibland någon av de andra) så somnar hon inte om vi inte buffar. Vi har alltså fastnat i buffa-till-sömns-träsket.
* Lilla H ägnar dagarna åt krypövningar, men idag lärde hon sig sitta utan stöd för första gången
1) Hur sjuttsingen får vi i henne mer mat på dagen? Jag tycker vi ger henne så mycket hon orkar redan (se schema nedan). Kan det vara en idé att sluta amma helt och förlita sig på vällingen?? Då har man ju mer koll på mängden hon får i sig tänker jag.
2) Behöver vi ändra schemat på något sätt?
3) Hur kommer vi ur buffa-till-sömns-träsket på dagarna?
7:00 Morgon. Välling ca 100 ml + amning.
8:45-9:30 Sova 45 min
10:00 Lunch. I regel puré med extra fett. Amning efteråt.
11:30-13:30 Sova 2h. Oftast blir denna lur lite förskjuten någon kvart.
14:00 Amning eller välling.
15:30-16:15 Sova 45 min
16:45 Middag (gröt). Ibland med efterrätt.
17:30 Mer välling eller amning.
19:00 Nattslurk. Ibland lite välling men alltid amning sist.
19:30 Sova natt. 11,5h.
Efter middagen försöker vi få i henne så mycket välling det går fram till läggdags men det blir sällan mer än 100-150 ml totalt. Hur mkt bröstmjölk hon får i sig har jag ingen riktig uppfattning om.
Mycket tacksam för svar från någon av alla kloka på forumet!
/Hermione