6 månader, vrålhungrig på morgonen

Skriv svar
Hermione

6 månader, vrålhungrig på morgonen

Inlägg av Hermione »

Kära forum,

Vi kurade vår dotter när hon var 4,5 månad och själva kuren gick bra, men vi har aldrig riktigt kommit ur vargtimme-trasslet och vi har lite andra fnurror också. Nu är hon 6 månader. Vi har kämpat på och turas om att ta nattvaket. När hon vaknar (allt mellan kl 4 och 6) får man lägga sig på madrassen utanför hennes rum och ramsa. Hon somnar om ibland, ibland inte. Vi tar dock aldrig upp henne innan det är officiell morgon. Även om hon sover många sammanhängande timmar är det ändå slitigt i längden (för oss föräldrar) att varannan morgon bli väckt jättetidigt.

* Nu senaste mornarna har hon vaknat allt tidigare och hon hinner bli ganska ledsen och upprörd innan hon får gå upp. Hon har dessutom verkat vrålhungrig så vi tror det kan vara ett hunger-problem. Idag försökte jag kontra detta genom att ge extra välling på morgonen och gröt både lunch och middag. Resultatet blev dock bara att hon vägrade både välling och bröst efter lunchluren (fortfarande mätt antar jag?!) både före och efter vi varit på babysim kl 14. Jag fick inte i henne något förrän kl 16 då vi hämtat bröderna på dagis och då blev det bara lite amning.

* Sista dagsluren krånglar. Hon somnar ibland inte alls eller så sover hon ofta bara 20 min. De dagar hon inte sover verkar hon pigg och glad ändå på kvällen. Detta trots att hon vaknat alldeles för tidigt på morgonen. Jag fattar inte riktigt.

* När stumpan ska sova dagslur inne (i regel den första luren, ibland någon av de andra) så somnar hon inte om vi inte buffar. Vi har alltså fastnat i buffa-till-sömns-träsket. :oops: På kvällen somnar hon dock alltid av sig själv.

* Lilla H ägnar dagarna åt krypövningar, men idag lärde hon sig sitta utan stöd för första gången :D så just nu vill hon mest sitta och pilla med olika saker.

1) Hur sjuttsingen får vi i henne mer mat på dagen? Jag tycker vi ger henne så mycket hon orkar redan (se schema nedan). Kan det vara en idé att sluta amma helt och förlita sig på vällingen?? Då har man ju mer koll på mängden hon får i sig tänker jag.
2) Behöver vi ändra schemat på något sätt?
3) Hur kommer vi ur buffa-till-sömns-träsket på dagarna?

7:00 Morgon. Välling ca 100 ml + amning.
8:45-9:30 Sova 45 min
10:00 Lunch. I regel puré med extra fett. Amning efteråt.
11:30-13:30 Sova 2h. Oftast blir denna lur lite förskjuten någon kvart.
14:00 Amning eller välling.
15:30-16:15 Sova 45 min
16:45 Middag (gröt). Ibland med efterrätt.
17:30 Mer välling eller amning.
19:00 Nattslurk. Ibland lite välling men alltid amning sist.
19:30 Sova natt. 11,5h.

Efter middagen försöker vi få i henne så mycket välling det går fram till läggdags men det blir sällan mer än 100-150 ml totalt. Hur mkt bröstmjölk hon får i sig har jag ingen riktig uppfattning om.

Mycket tacksam för svar från någon av alla kloka på forumet! :heart:

/Hermione
Lilla H (flicka), född 2010-07-04
Tvillingarna J & T (pojkar), födda 2005-07-20
Mian71

Re: 6 månader, vrålhungrig på morgonen

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Vill först säga att jag INTE är någon av alla våra gulliga " experter" som hjälper oss mammor med diverse fnurror och tips.
Men ville bara berätta att min dotter hade vargtimme lääänge ... läääänge. jag gav mig DEN på att vi skulle över den tröskeln.
Hur gjorde jag då? nja, jag la mig inte utanför hennes rum och ramsade. jag ramsade 1 gång, möjligen 2 sen på med musik.. sen fick det vara! såvida det inte blev kris. En vacker morgon var den bara borta!
Ville bara delge det. Att den passerar och kanske ni ska högaktingsfullt strunta i att känna " varannan morgon är det en som måste gå upp och lägga sig utanför" . Säg till varandra att nu slutar ni med det. Ramsa en Pangis så fort hon säger piiip och låt henne vara, gå och lägg er igen.. så kanske hon reder ut det själv. Prova ;-)

Dock tror jag våra " experter" har kloka och mer konkreta svar. Ville bara dela med mig just gällande vargtimmen..

Kramar
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu är ju då vi inga "experter". :oops: :D

Utan jag är en vanlig mamma som alla andra och vi går alla in och hjälper varandra. Så du Mian gör ett strålande jobb!! =D>

När jag ser till "experter" så anser jag att det är de som just nu kurar eller håller på eller har precis. Just för att de vet precis hur det känns. För oss andra har det ju gått ett tag och då glömmer man lätt. :D

Så, jag (som är dipl. kurare hos Anna) säger exakt som mian. Bryt nu det "Nya" mönstret som ni upprättat och följ Mians råd. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Då fortsätter jag lite..
*fast i buffningsträsk vid dagslur -- buffa som markering kort. UT med ramsa. Låt vara. Ramsa vid kris och gå in vid KRISKRIS.
Var bestämd för dig själv. SLAMRA i köket med viktiga saker! Prata i telefonen
Tänk " nu ska jag banne mig göra så här en vecka - varje dag" . Lovar du ser resultat. Om du är konsekvent. Och ja, jag vet det är svårt många gånger.
*Om hon inte absolut inte kan och vill så låt henne bara sova 20 minuter på em. Är mitt tips.
*När det gäller maten tänker jag så här. Middag 16:45 sen kommer välling redan 17.30. Prova flytta vällingen till.. säg 18:45 ( om du nu lägger henne 19.30) Då kanske hon med glädje äter 200ml till och med.
Sen klarar hon sig galant till kl 7. ;-)

Som sagt ( nu ska jag inte säga experter ) ;-) det finns säkert någon mer som kan komma med ideér till dig.
Vet man går hemma och trampar nr man väntar på svar i bland från forumet.

Mången kram
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Hermione

Inlägg av Hermione »

:heart: Stort tack för kloka svar Mian! :heart:

Jag måste övertyga min man om att det är rätt att "bara" pangramsa vid vargtimmen. Han menar att om man inte ger svar på morgonen när Lilla H blir mer och mer upprörd så skiljer sig inte metoden från skrik-metoderna. Jag håller lite med men att sätta på musik är ju att göra någonting iallafall. Hon vet att vi finns i närheten. Problemet är väl ändå hur vi ska kunna sova med musik och skrik i bakgrunden? :? Man vill ju inte stänga dörren och sätta i öronproppar om man har ett andningslarm... 8-[ Jag är ändå beredd att försöka några nätter för att se om det gör någon skillnad.

* Jag är glad om hon sover 20 min på eftermiddagen bara hon sover någonting. Senaste två dagarna har hon varit vaken hela eftermiddagen och ikväll var hon rätt gnällig i slutet. Jag misstänker att en bidragande faktor kan vara att jag bytt den trånga liggdelen i vagnen mot en sittdel ( i liggläge) och att hon kanske inte riktigt somnar lika lätt i den - ännu. Men på lunchluren gick det iallafall bra att sova i den.

* Dagslurar utan buffning ska vi ta tag i!

* Vällingtiden ska genast flyttas! :thumbsup:

Tack-kramar! :heart: :heart: :heart:

/Hermione
Hermione

Inlägg av Hermione »

Jaha nu har det varit natt och det gick verkligen inget vidare.
Vaknade vid 2-tiden. Ramsa. Somnade om.
Vaknade vid 4-tiden. Denna gång var det tyvärr "vårt" fel. Batterierna i andingslarmet började ta slut och larmet ger då ifrån sig ett varningsknäppljud som Lilla H förstås vaknade av. Upp och byta batterier. Ramsa. Sen gick jag och la mig men det var kört. Hon somnade inte om. Det nya är nu att hon sitter upp i sängen och gråter.
Jag var inne och la tillrätta några gånger eftersom hon var så ledsen. En gång hade hon också fastnat med benet i spjälorna. Efter 1,5h stod jag inte ut utan buffade henne till sömns 05:40. Sen sov hon tills vi väckte henne.

Nu är det morgonlur och jag ska INTE buffa till sömns. Resultatet är att hon gråtit och vrålat i 50 min. Snart är det dags att ta upp henne. Jag har ramsat, diskat, slamrat, dammsugit men klagosången fortsätter. Känner mig som ett monster. :cry: Tycker verkligen hon borde vara trött nu eftersom hon sovit uselt inatt men det räcker tydligen inte för att somna.

Känner att Attityden och modet tryter här... Och jag är tröööött. :(

/Hermione
Mian71

Inlägg av Mian71 »

:heart: ( styrkehjärta till dig)
Att larmet pajjar kan ju ingen råför. Nu blev det så i natt. Nya tag kommande natt nu. Putsa upp attetyden, vet det är svårt när man är så trött!!
Hur har dagen varit och hur har det gått för er?
Bra du lämnar buffningens träsket på dagslur och backar . Håll i det! =D>
Kör nu samma i morgon. Stenklar attetyd på att nu är det sova för henne och du har MASSOR AV JÄTTEVIKTIGA SAKER ATT GÖRA ..otroligt viktiga. ;-)
Min tanke gällande just det här med att man känner det är en " skrikmetod" ..när det blir sådär arma jobbigt.. Jag tycker Anna har skrivit skillnaden i detta så bra i SHN boken. Läs det igen.

Jag finular lite i det du berättar och jag kan ju som sagt bara tänka "högt med dig" här.
- Näe, man lägger ju sig inte med öropnpoppar , sätter på musik och försöker somna om. :? Det fixar man ju inte.. Men jag tänker som att ni sover ju ndå inte när ni får ligga utanför hennes rum och ramsa i vargtimmen. Det jag menar är att kanske flytta koncentrationen för er alla. Hon hör ngt annat än bara sig själv och ni får den här " ljudväggen" mellan er.
I bland var min radio i gång i 5 minuter, i bland 30 osv. Jag smög upp när hon tystnade och skrurvade ner. Vissa gånger var den tills morgonen , men då lite lägre. Men försök ndå dra ner på ramsandet om ni nu inte vill sätta på musik.ä r mitt tips.
Håller ni i det så kommer vargtimmen passera. Jag lovar! Bara ni håller attetyden. jag gav mig FAN på i min kur ( om jag får utrycka mig så) att vi skulle över den. Även fast jag i bland nästan ville ge upp. Men vad hade jag för val ??

Kramar
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Hermione

Inlägg av Hermione »

Hej igen!

Tack för stödet - det uppskattas! :heart: :D

Hur gick dagen? Jo tre minuter innan jag skulle ta upp lillan enligt schemat så tvärsomnade hon. Då hade jag inte hjärta att väcka henne och jag behövde själv vila så jag lät henne sova 1,5h - dvs totalt avbrott mot schemat! Medan hon sov satte jag mig och skissade på ett helt nytt schema med bara två dagslurar. :-k Det ser ut såhär:

7:00 Morgon. Välling + amning.
9:15-10 Sova 45 min
10:15 Lunch
12:30 Mellis
13-15 Sova 2h
16:15 Middag
18:45 Välling och sen amningsnattslurk
19:30 Sova 11h30

Det blir lite mindre sömn än AW rekommenderar för 6 månader, men å andra sidan är hon aldrig i närheten av att sova maxdosen enligt det nuvarande schemat så det borde inte spela så stor roll.
Fördelarna är att man trollar bort den krånglande dagsluren och sen blir det även lite mer praktiskt för mig själv (långluren i anslutning till att jag hämtar storkillarna på dagis och jag hinner äta lunch hemma). Sen får hon vara vaken lite längre innan första luren så hon är förhoppningsvis lite tröttare då.

Jag tänker införa det här schemat från imorgon och se hur det går - om ingen här tycker att det verkar helt galet! Idag blev det lite mittemellan. Hon sov 1,5h mellan 13:30-15.

Jag hade nog missuppfattat det där med musiken. Jag satte på den i lillstumpans rum (utan märkbar effekt), men det kanske är bättre att ha den utanför som ett "husljud". #-o

Hoppas på en bättre natt!

/Hermione
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, sömnbehovet för en 5+6 mån är 15 tim och jag får ihop 14.15 vilket jag anser vara MYCKET under även en "piggis" schema. Så vill du ha ett piggis schema skulle jag lägga 30 min tidigare till natten också så får du 15 min för lite.

Tänk också på att när man inför ett nytt schema så har man det i 2 veckor innan man utvärderar eller ändrar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej igen!
:-)
Det jag lärde mig under min kur med min flicka var att " sömn föder sömn". Alltså, bra sömn på dagen ger bra sömn på natten. Hur konstigt det än låter faktiskt! Jag lärde mig också att om jag la henne i bland 30 min tidigare .. så sov hon längre. :shock:
Har fortfarande inte förstått hur det går till men så är det faktiskt!! :-)

så det jag tänker på är det är att schemat har lite lite för lite tid gällande sömn. Går det inte lägga 19?
Jag tror nämnligen på det jag med. :-)
Musik utanför ja! Jag uttryckte mig kanske otydligt! :oops:

Hoppas nu att det gått bra natten som var och i dag och kommande natt!

Allt gott!
Hejjar på dig!
mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Hermione

Inlägg av Hermione »

Hej igen!

Återigen tack för svar! :heart: Mitt senaste svar verkar ha försvunnit så jag skriver en gång till!

Vi har nu haft en helt ok natt och två mindre bra. Första natten vaknade hon 06:50 efter ett kort uppvak på natten. :thumbsup: Sen har vi haft två nätter då hon vaknat 5 igen utan att kunna somna om. Igår var hon riktigt upprörd i två timmar men idag satt hon relativt nöjd och snackade och lekte med sin apa i sängen. Att hon kan krypa längst bak i sängen och hämta ett gosedjur och sen sätta sig och leka med det är helt nytt. Det är ju iofs bra att hon inte var ledsen men vi vill ju att hon ska sova! Detta kan ju också vara ett tecken på att vi inte har tillräcklig mörkläggning i rummet. :-k Lilla H har en stor balkongdörr i rummet som vi har ett draperi för men detta släpper ju igenom en del ljus. Rullgardin är inte ett alternativ då öppningen är alltför stor. Får kanske börja surfa på mörkläggningstyger att ha bakom draperiet...

Dagarna har gått bra, men att få henne att somna på första dagsluren tar tid.

Vi ska *försöka* lägga henne tidigare än 19:30 men det är faktiskt svårt att hinna med övriga familjens tider. Min man kommer hem vid 18 och då ska vi laga och äta middag.

Nu vill en viss liten person ha lunch!

Kramar,
/Hermione
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Ser ut att gå framåt!! :D

Mörkläggningstips är ju svarta sopsäckar. Om du vill garantera ännu mer mörker ( för de KAN läcka ändå lite) så folie under.
Att det blir BÄCKSVART är kanon.

Ha fin dag!
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Hermione

Inlägg av Hermione »

Liten statusrapport:

Nätterna strular fortfarande. Hon vaknar antingen mitt i natten och tar tid på sig att somna om eller alldeles för tidigt på morgonen. Vi har nu fixat mörkläggningen med nytt tyg så det är kolsvart inne, men ännu har det inte gjort någon skillnad. Däremot har Lilla H sin första lilla tand på väg upp och det sägs ju att det kan störa sömnen, även om hon inte verkar ha direkt ont av den.

Dagschemat funkar rätt bra nu och vi lägger numera kl 19. Har INTE kommit ifrån buffning helt på första dagsluren men har inte riktigt orkat ta tag i det när nätterna strular. Efter en för kort natt känns det som högsta prio att hon verkligen somnar på luren så inte hela dagen blir katastrof. Jag vet att det kanske är fel men det känns som man måste vara pragmatisk här...

Idag hade stumpan iallafall ovanligt bra aptit så vi hoppas en proppmätt liten mage kan hjälpa till. Sedan nya schemat infördes har jag ammat allt mindre och nu får hon mest välling. Ammar gör jag nu bara morgon och kväll EFTER vällingen.

Vi kämpar på.

/Hermione
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Datakrångel hos mig :evil:

Hur har det gått med allt?

Kram
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Hermione

Inlägg av Hermione »

Hej!

Tack för intresset! :heart: Det är väldigt mycket status quo på sovfronten. Vissa helt ok nätter blandat med riktigt dåliga (som inatt, vaken mellan 02:00-03:45). Samtidigt har lillan haft feber i 2 dagar (över nu) och det är flera tänder på väg upp så vi hoppas att det lugnar sig efter detta. Samtidigt har hon lärt sig krypa och börjar ställa sig upp mot möbler så det är mycket som händer det lilla livet.

Jag är väl lite uppgiven vad gäller nätterna. Hennes storebröder var betydligt enklare att få att sova hela nätterna trots att de var tvillingar. Kanske fick de extra trygghet av att vara i samma rum? (De har fortfarande aldrig sovit helt ensamma!) Vi ska nu åka på skidweekend med familjen nästa vecka så vi får se hur det fungerar för lilllstumpan att sova på ett nytt ställe.
Efter denna lilla resa kanske vi orkar ta nya tag igen.

Dagarna funkar bra men jag buffar fortfarande till sömns på första luren. :oops: Annars somnar hon inte inom den schemalagda tiden...

På det stora hela har vi det ändå ganska bra men det vore ju trevligt om nattsömnen var mer förutsägbart god.

/Hermione
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"