snälla, hjälp! han gråter och lyssnar inte (snart natt 4)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Va roligt att ni ska få komma bort lite. Den kan man behöva, faktiskt! :D
När jag har lämnat mina hos mannens föräldrar så har jag (vän av superprdning och listor) gjort en detaljerad lista där jag bit för bit på dagen ingående beskriver hur de bäst borde göra. Jag börjar kl 07, då dagen början och slutar 19:00 (även om de inte ska vara där hela dagen, men då ser de sammanhanget) Borde skrev ja, jo de gör ju inte alltid som jag vill, men då tänker jag att, okej, de får "funka" den dagen, hur de än gör, så reder jag upp det imorgon.
Förstår att det känns tufft med dagslurarna borta, då de inte satt sig ännu. Men tänk så här. Vad funkar bäst (utom långpromenader då)? Finns det något sätt som skulle kunna funka för mormor och morfar att göra på? Även om det inte är det sättet som ni vill använda sedan så får det gå, den dagen. Ni reder upp et när ni kommer hem igen. Så tänker jag...

Sen tänkte jag på en annan sak. Sover älsklingen mörkt eller ljust på dagarna? Vår Freja tillhörde (och tillhör fortfarande) dem som endast kan sova beckmörkt, oavsett om det är dag eller natt. Vi hade problem länge med lurarna, men så fort ja gav vika för mörkret så löste det sig! När vi var ute i vagn räckte det om hon hade ett skynke över vagnen för att dämpa dagsljuset, men innen ville hon ha det svart! Kanske kunde vara värt att prova, om ni inte redan gör?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

men åh, tack för dina peppande ord ang. bortavarandet. jag låg hela natten och tänkte att jag kanske inte borde följa med. har verkligen sett fram emot den här resan. min mans bror ska disputera och vi ska till uppsala och få sova på hotell, men nu känns det som att jag bara bara kommer att tänka på det här och hur det går med barnen.
dels är jag orolig att hela kuren kommer skita sig om det inte funkar, men framförallt är jag ju orolig för svantes del. om mina föräldrar inte alls kan förmedla samma säkerhet som vi gör (vill göra iallafall ;) ) blir han kanske bara ännu ledsnare. och vad gör mormor och morfar när de inte "får" ta upp honom då? vad tror du? går allt åt skogen om de faktiskt går in och tar upp honom??

det är så typiskt, för innan kuren har svante sovit där ett par nätter (när vi varit nära avgrunden av sömnbrist och vi har varit tvungna att få sova, bl.a.!!) och då har det ju funkat skitbra, eftersom de gått på instinkt och tagit upp honom om han varit ledsen. för att inte tala om den där nappen som funkade så bra att bara proppa i ;-) (men som jag är sååå glad att den är borta nu!!!).

för några dagar sedan var jag inte så orolig alls, eftersom dagarna funkat jättebra och han sedan börjat sova tryggare och tryggare på natten, men nu i och med att dagslurarna krånglar är jag så rädd att det helt kommer vända upp och ner dygnet, för svante.

hur som helst. jag får fundera lite till på hur jag ska göra med resan och får se hur sängsovandet artar sig på dagen.
och det var egentligen anledningen till att jag loggade in nu.
har nämligen kört "min" första dagslur i sängen nu.

jag var superkaxig och tänkte såklart att jag skulle fixa detta mycket bättre än min man. vi lekte lite innan och när han skulle läggas gjorde jag det roligt ända ner i sängen (men han blev ledsen redan innan han kom ned, precis som på kvällen). jag buffade lite lite för att göra honom lugn, men sen gick jag ut med dagramsan.
sen följde skrik, frågor, gråt och gnäll. jag började diska för att göra husljud och för att distrahera mig själv. han sov inte en blund! någon gång var han lite tyst, en liten liten stund började han brumma, men mest var det alltså väldigt missnöjda ljud. efter 45 minuter gick jag in och försökte låtsas som ingenting, som att han sovit hela tiden.

puh! david fick honom iallafall att sova 20 minuter under den här luren igår. hur han nu lyckades med det.

:arrow: :?:
nu undrar jag; vad är viktigast - att jag är konsekvent eller att han faktiskt får sova överhuvudtaget idag? att gå ut och gå i minus 13 i en och en halv timma, känns inte som något alternativ när han är så förkyld som han är, men jag skulle ju kunna "fuskköra" vagnen inomhus. jag gissar att jag skulle få honom att sova då, iaf en stund, så om det viktigaste är att han får sin sömn kan jag göra så. det lär honom ju knappast hur man sover i sängen dock.
om någon har möjlighet att svara på detta innan klockan 12 vore jag väldigt glad!!

vi har en lampa med ett litet skynke över, nu på dagen. tänkte verkligen på det förut, att det kanske distraherar honom. så nu när du skrev att din tös helst ville ha beckmörkt på dagen också, ska jag kanske testa det. tack!!

[/i]
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Om jag hade varit i er situation så hade jag låtit mormor morfar sköta läggningarna som de gjort förut, alltså låtit dem ta upp honom om han inte kommer till ro. Jag hade nog itne sagt till dem att "ta upp om han blir ledsen" men nåt i stil med "Om han blir ledsen så ramsar ni så här, om han blir mer ledsen då så ramsar ni igen, men om han inte vill bli lugn så kanske ni kan gå in och "trösta lite"" Ja, eller nåt i den stilen. Dom kommer lösa det, jag lovar! De har ju själva haft barn, eller hur. Och även om de inte använt SHN så är deras sätt att hantera det hela bara tillfälligt och de är inte ni! Vilket är viktigt. Det är inte du som gör annorluna utan någon helt annan. När ni är hemma sen i gen kommer han förmodligen bli så glad över att ordningen är återställd att han kommer sova gott bara p.g.a. det. :wink:

Viktigast om han får sova eller konsekvent? Ja, om du tänker så här:

Hur lär han sig snabbast vad som gäller?

Om du ändrar gång på gång?
eller
Om det hela tiden fungerar likadant?

Vilken ledande fråga va? :roll: :lol: Men faktum är ju att han kommer lära sig mycket snabbare om ni bara bestämmer hur det ska vara. vill du ha honom i vagnen så har du det. Du kan ha vagnen inne, eller bara vagnens liddgel i spjälsängen (det har jag haft). Eller så gosar du till sängen och gör den mindre/trängre med täcken och kuddar. Eler så väljer du att ha honom i sängen, precis som den är.
Men vad du än väljer så tror jag faktiskt att nyckeln ligger i att vara konsekvent!
Och jag tror stenhårt på beckmörker, så testa det!

Kram
Bianca
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

Acnaib skrev:
Viktigast om han får sova eller konsekvent? Ja, om du tänker så här:

Hur lär han sig snabbast vad som gäller?

Om du ändrar gång på gång?
eller
Om det hela tiden fungerar likadant?

Vilken ledande fråga va? :roll: :lol:
haha, jag visste ju att du skulle svara så, egentligen. skönt att få det på pränt! men med andra ord är svaret därmed också att det inte är supeviktigt med sömnen i några dagar? tidigare under kuren har han ju verkligen fått varenda liten sömnminut på dagen, men nu blir det absolut mindre!

så, nu följde jag ditt råd och släckte på rummet, helt. jag kom även ihåg ett inlägg jag läst från anna wahlgren till en strulande dagunge om att det var ok att ta till solfjädern för att få honom lugn. för första gången funkade faktiskt den! jag stod där och fjädrade i några minuter, tills han var riktigt riktigt lugn. jag trodde nog inte att han sov och det gjorde han inte heller, för han blev tvärarg när jag gick och började ramsa, men jag hann iallafall signalera att all aktivitet skulle upphöra.
fick ramsa i flera minuter (med uppehåll), men sen 17 minuter sover han faktiskt!! den här luren sov han 9 + 7 min igår, så det är ju än så länge ett framsteg med en minut ;)

dock - det blev ingen bekräftelseramsa :( några gånger trodde jag att han hade somnat och bekräftade, men varenda gång vaknade han och blev arg, så när han väl blev tyst på riktigt vågade jag inte ramsa. hans sömn kändes för viktig. var det dumt?? :oops:

ja, det får gå som det går hos mormor och morfar! jag ska skriva noggranna instruktioner och skicka över lathunden, så att de får läsa på innan. mer kan jag inte göra och som du skriver är det ju inte vi som gör "fel" om det blir några!
faktum är att mamma körde en egen variant av SHN med oss. hon minns inga sömnproblem alls med oss tre barn och när hon berättar om hur hon la oss när vi var små påminner det väldigt mycket om allt i SHN. skönt. önskar att jag hade ärvt hennes sätt. jag behövde ju tydligen en bok efter två barn och 9 månader av sömnlöshet innan jag fattade!

och DÄR vaknade han!!
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Något som är bra att ha i bakhuvudet tänker jag är att vi som föräldrar bara kan ge förutsättningar för sömn. Vi kan inte sova åt barnet. Vad barnet gör med sovtiden är upp till henne/honom.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Jag såg nu efter att jag svarat dig att du har två trådare igång här inne. Det är bra att hålla sig till samma tråd när det gäller samma barn så att vi som försöker hjälpa kan läsa hela er historia. Så nu fortsätter vi i den andra tråden tycker jag och stänger den här.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

smyger in lite...
Fast jag har ju "godkänt" denna tråden, (när den skapades) så jag tycker vi låter den vara kvar. :wink:
Bentemaria behöver ju en egen tråd, och hennes tidiagre fungerar ju numera som pepptråd får många mammor och pappor!
Så vi fortsätter här, tycker jag \:D/
Smyget ut...

Bianca
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack bianca! :) ja, jag gillar den andra tråden skarpt, men just när jag vill ha "expertråd" håller jag mig till denna!

och tack ida för tänket! jag ska verkligen försöka tänka sådär när jag stressar upp mig över att han inte sover på den utsatta tiden!

:)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Okej okej, nu fattar jag ](*,) :lol:

Såg bara att det var samma användarnamn på trådarna :oops: . Jättebra med pepptråd tycker jag (har läst den nu)

kram
Ida

www.sovgott.net
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

så, nu är uppsalaresan över och vi är hemma igen. jag lyckades ha riktigt roligt utan att tänka föööör mycket på barnen. mamma fick dock ringa och lämna rapport när nattningen av dem båda var över ;)

det gick över förväntan! vi sov där allihop från torsdag till fredag och då var mamma med när jag la svante. då protesterade han i början, men sen låg han mest och pratade i flera minuter innan han somnade. igår när mamma lagt honom själv hade han somnat på två ramsor! så skönt!
han har sovit hela nätterna och inte vaknat förrän vid sextiden. utan protester har han legat kvar och pratat och och "klarat" sig fram till tio i sju ungefär.

på dagarna har det dock fått bli vagnen (inne eller ute). jag ville inte utsätta mina föräldrar för den skrikfest som varit när jag försökt få honom att sova i sängen dagtid :shock:

hur som helst, vi är såklart så himla glada över detta!! inte bara över att övernattningen gick så bra, utan för att svante verkligen sover hela nätter! vår svante! nattstrularen #1 liksom. jag skriver om kuren i min statusrad på facebook ibland och jag har fått flera mejl där om vad det är vi har gjort och om jag tror att kuren kan hjälpa deras barn. och jag skickar såklart gärna vidare kunskapen! :) :)

några frågor har jag dock igen;

nu går som sagt läggningen jättebra! jag hade önskat att han inte skulle få panik när han ser sängen bara, men man kan väl inte få allt. nu sträcker han sig mot första bästa annan person, för att komma bort (!), men efter att man lagt ner honom och han visat sitt missnöje någon halv minut (ungefär till efter första ramsan) är han tyst. det är dock inte alltid han somnar precis med en gång. han ligger ofta och stökar en lång stund. stökar, muttrar och pratar lite.
då undrar jag - inte ska jag väl stå där redo med bekräftelseramsa när han väl somnar?? om jag inte har ramsat på tio minuter verkar det jättekonstigt att sätta in en ramsa när han väl somnat? eller? rätta mig gärna! det skulle ju även betyda att jag måste stå utanför dörren och lyssna och det är väl inte tanken i längden?

dagslurarna. nu har han inte sovit i säng på flera dagar på dagen, så jag gissar att vi börjar om från noll. inte för att vi hade kommit längre förut heller. det är vilda protester, gråt och tandagnisslan! han är helt förstörd. hjärtat går verkligen sönder på mig när jag är där utanför och jag tycker att det är svårt att veta hur man ska handla. han har nog aldrig gråtit och skrikit så mycket på natten, ens första kvällen.
jag solfjädrar när jag lägger honom för att få honom lugn, men annars håller jag mig utanför och ramsar och/eller är tyst resten av tiden. vilket är 1,5 timma andra luren. ve och fasa.
hur som helst, även här är jag osäker på ramsan. när han snyftandes somnar efter att ha skrikit/gråtit/muttrar/snyftat sig igenom 40 miniter, är det då viktigt med bekräftelseramsa? även i detta fall kan det hända att jag inte ramsat på ett tag, innan.
sen måste jag ju erkänna att jag drar mig för att ramsa, bara av den anledningen att han äntligen äntligen har somnat :oops:
läxa gärna upp mig, påminn mig. jag vill veta vad som är "rätt"!

svantes schema innehåller egentligen en kvart för mycket sömn just nu. ibland när han faktiskt sovit sina hela 45 minuter på morgonen (9.00-9.45) upplever jag att det ganska svårt att få honom att somna igen klockan 12.15 (då han ska sova 12.15-13.45). jag skulle kunna förkorta morgonluren till 20 minuter istället för 45 minuter. det betyder då istället att han skulle få 10 minuter för lite sömn istället.
vad tror du/ni? skulle det göra att han blev sömnigare till lunchluren? och är det "ok" att göra så - han har precis fyllt 10 månader.

när kan man tänka sig att det är ok för oss att flytta in i sovrummet igen? :wink: svante sover i vårt rum nu. tanken är att han och storebror ska sova i samma rum senare, men innan han sover bra (han står näst i "kur-tur"!) vill vi inte att de ska störa varann.
och hur ska man göra om man ligger där i samma rum och behöver ramsa? ska jag ramsa väldigt tyst, så att det låter som att jag är utanför? eller ska jag faktiskt smita ut för att ramsa?
vi har inte några tyger från taket som skärmar av, bara en klädställning med ett tyg på. dock helt kolsvart i rummet, så han ser oss inte ändå.

det var nog alles just nu!
åh, så glad jag är över att det här forumet finns och att man kan ställa frågor som man garanterat får bra svar på!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
Så roligt att ni hade det vra och att lille Svante haft så fint och lugnt hos Mormor! :thumbsup:
nu går som sagt läggningen jättebra! jag hade önskat att han inte skulle få panik när han ser sängen bara, men man kan väl inte få allt. nu sträcker han sig mot första bästa annan person, för att komma bort (!), men efter att man lagt ner honom och han visat sitt missnöje någon halv minut (ungefär till efter första ramsan) är han tyst. det är dock inte alltid han somnar precis med en gång. han ligger ofta och stökar en lång stund. stökar, muttrar och pratar lite.
då undrar jag - inte ska jag väl stå där redo med bekräftelseramsa när han väl somnar?? om jag inte har ramsat på tio minuter verkar det jättekonstigt att sätta in en ramsa när han väl somnat? eller? rätta mig gärna! det skulle ju även betyda att jag måste stå utanför dörren och lyssna och det är väl inte tanken i längden?
Om han reder ut det sista själv och itne frågar mer liksom utan bara bökar lite behöver du inte bekräfta. :wink:
dagslurarna. nu har han inte sovit i säng på flera dagar på dagen, så jag gissar att vi börjar om från noll. inte för att vi hade kommit längre förut heller. det är vilda protester, gråt och tandagnisslan! han är helt förstörd. hjärtat går verkligen sönder på mig när jag är där utanför och jag tycker att det är svårt att veta hur man ska handla. han har nog aldrig gråtit och skrikit så mycket på natten, ens första kvällen.
jag solfjädrar när jag lägger honom för att få honom lugn, men annars håller jag mig utanför och ramsar och/eller är tyst resten av tiden. vilket är 1,5 timma andra luren. ve och fasa.
hur som helst, även här är jag osäker på ramsan. när han snyftandes somnar efter att ha skrikit/gråtit/muttrar/snyftat sig igenom 40 miniter, är det då viktigt med bekräftelseramsa? även i detta fall kan det hända att jag inte ramsat på ett tag, innan.
sen måste jag ju erkänna att jag drar mig för att ramsa, bara av den anledningen att han äntligen äntligen har somnat
läxa gärna upp mig, påminn mig. jag vill veta vad som är "rätt"!
Jag förstår hur du känner med bekräftelsen där. Men här är det faktiskt bra om du bekräftar, eftresom du ska ha sista ordet i en "konversation". Om han lugnar sig och du bekräftar men han bara bökar sedan så behöver du inte bekräfta, men om han skriker och tystar så borde du bekräfta. Fast jag måste erkänna att jag när jag var i din situation faktiskt oxå struntade i den sista bekräftelsen, och det redde ut sig ändå... Men det ska jag kanske inte säga högt... :roll: :-$
Jag förstår att det är jobbigt med säng-lurarna nu. Men du måste vara övertygad om att det är där han ska sova, och faktiskt ska sova. Annars kommer han känna din tvekan... Ett alternativ kunde ju vara att ha honom i vagnen inne. Men ni hade svårt att få upp vagnen va? Kanske kan ni skaffa en till, innevagn som ni köper begangad, typ på blocket?
svantes schema innehåller egentligen en kvart för mycket sömn just nu. ibland när han faktiskt sovit sina hela 45 minuter på morgonen (9.00-9.45) upplever jag att det ganska svårt att få honom att somna igen klockan 12.15 (då han ska sova 12.15-13.45). jag skulle kunna förkorta morgonluren till 20 minuter istället för 45 minuter. det betyder då istället att han skulle få 10 minuter för lite sömn istället.
vad tror du/ni? skulle det göra att han blev sömnigare till lunchluren? och är det "ok" att göra så - han har precis fyllt 10 månader.
:thumbsup: Jag hade gjort så. Så kan du ju bjuda på en marginalkvart någon gång om han behöver.
när kan man tänka sig att det är ok för oss att flytta in i sovrummet igen? svante sover i vårt rum nu. tanken är att han och storebror ska sova i samma rum senare, men innan han sover bra (han står näst i "kur-tur"!) vill vi inte att de ska störa varann.
och hur ska man göra om man ligger där i samma rum och behöver ramsa? ska jag ramsa väldigt tyst, så att det låter som att jag är utanför? eller ska jag faktiskt smita ut för att ramsa?
vi har inte några tyger från taket som skärmar av, bara en klädställning med ett tyg på. dock helt kolsvart i rummet, så han ser oss inte ändå.
Jag hade flyttat in dit nu, om jag vore ni. Han sover ju på nätterna nu, eller hur? Även om han skulle vakna för tidigt på morgonen. Och om det skulle behövas hade jag ramsat från sängen... Men du behöver kanske inte gå in i hans lilla "vrå". :wink:

Bianca
bentemaria

var är njutningen?

Inlägg av bentemaria »

hallå igen!
först måste jag ju be om ursäkt för att jag inte kommenterat ditt sista svar, bianca! det trodde jag faktiskt ... hur som helst läste jag och begrundade :)

mycket har hänt sen sist. vi lyckades till slut med dagslurarna. "lyckades" i bemärkelsen att vi fick honom att bli lugn efter en stund och att han sen sover långa perioder av luren. eftersom han tidigare aldrig någonsin sovit längre än en kvart, högst, i egen säng på dagen, var detta ett enormt framsteg och det minns vi fortfarande och kan vara tacksamma över.

men.
det är fortfarande inte bra. några få få gånger har han somnat relativt snabbt och sovit hela luren utan att gnöla allt för mycket, men i stort sett varenda gång är det istället gråt och tandagnisslan en lång stund innan han somnar. när han väl sover blir det oftast 45 minuter i taget, men det tar många minuter att få honom att somna om och han gråter oftast då också. och vi ramsar.

fram tills för några dagar sedan hade vi två lurar. den första var vid 09.00 och han skulle sova 20 min. han var aldrig trött när klockan blev nio och han skrek och gormade ofta hela luren och vi fick ta upp honom utan att han sovit alls när tiden var ute. eller så somnade han efter 15 min, varpå vi gav honom en marginalkvart så att det blev sömn i 20 min iallafall.
nu fyller han ett år om två veckor ungefär och vi beslöt oss att ta bort den där första luren helt. oj, så trött han är framåt halv elva nu! trots att han alltså tidigare inte sovit den där luren vid nio ändå, oftast.
hur som helst, det blir bättre för varje dag, så nu kör vi vidare på det här. han ska alltså sova 2 timmar mitt på dagen istället för 1,5 som förut. gör vi fel?

hur som helst, det jag undrar är vad vi kan göra för att förändra hans dagslurstrassel? vi väntar på den där njutningen, som aldrig kommer.
varken han eller vi njuter. han sover mycket bättre än tidigare, men vi går oftast runt med en klump i magen när vi tänker på hans sömn och procedurerna runt den. både jag och min man tänker ibland att vi vill ge upp alltihop, men samtidigt ser vi inget alternativ. han måste ju sova!

vad kan det vara som vi gör fel?
vi är dåliga på husljud, men har försökt förbättra oss. det har känts så viktigt att kunna höra honom, att man velat göra så tysta saker som möjligt. på kvällen försöker vi nu göra så att en av oss får ha "barnvakten", så diskar den andra (de har flyttat ihop i samma rum nu, efter att storebror "minikurats", så nu får en av oss ledigt från nattningen). vad finns det mer för husljud man kan göra? tips?

ibland undrar jag också om vi varit för dåliga på att verktyga och handla "handgripligen". jag gick benhårt på boken och att man inte skulle vara inne och solfjädra/buffa efter de första dagarna. istället har jag stått och ramsat när han varit ledsen och upprörd. bara. kanske borde jag gått in och solfjädrat mer, för att göra honom trygg?

undrar också om vi kanske ramsar för mycket? jag ska läsa på i boken igen, men skulle gärna vilja få ett svar här också. hur mycket ska man ramsa egentligen? är det meningen att de ska kunna somna om helt själva nu, efter över en månad? dels är vi ju där och ramsar på dagen, när han vaknar, men sen är vi även ganska bra på att ramsa på natten också. särskilt sedan barnen flyttade ihop, eftersom vi är rädda att svante ska väcka storebror om han vaknar "på riktigt".
som det är nu avvaktar vi om det bara är ett enda litet pip/skrik, men om det blir minsta uppföljning är vi där och ramsar. rätt eller fel?

morgonen blir jättetidig! och detta gäller båda barnen. har vi tur sover de till sex båda två (när de sov separat sov de i princip alltid till sex, sen storebror kurats), men de ska gå upp 07.00 då väckarklockan ringer. i vargtimman (fram till sex alltså) ger vi bara en pangramsa och sedan tystnad. men när de sen ligger och avlöser varann i prat, gnöl och ibland lite smågråt, så ramsar vi väldigt mycket ... inte så bra, gissar jag? det känns inte riktigt aktuellt att börja göra husljud då heller, eftersom storebror verkligen verkligen vill komma upp vid det där laget och skulle bli riktigt upprörd om han förstod att vi gått upp.
eller tänker jag helt fel? jag börjar jobba nu (idag egentligen, men har fått halsfluss!) och kommer att behöva gå upp tidigare än sju ... kanske lika bra att testa att låta lite mer (som det är nu smyyyyger jag när jag har varit tvungen att gå upp tidigare).

jag har bläddrat mig runt på forumet lite efter att hitta andra dagsstrulare. hittade bl.a. den här tråden; http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 23&t=17779

där jag främst fastnat för detta svaret, av TorpSara:
2. Daglurarna måste vi få bukt med. Jag valde den här strategin då vi hade trassel, inte helt efter boken, men daglurastrassel och större barn är svårt: ALLA förutsättningar uppfyllda. MASSA utevistelse på förmiddagen, han fick gå själv i timmar. Kan man inte gå får man krypa, motion ska man ha. Ge melliset utomhus. Social delaktighet, livet måste vara meningsfullt också. Ordentligt mörkt och svalt rum. Slarva inte med någon av dessa delar, även om det spöregnar. Du vet hur man själv känner sig efter en dag i skidbacken eller skidspåret? Precis så ska det vara för henne. Trött i kroppen och lugn i knoppen.
Vi körde två dagar solfjäder, i stort sett ända in i sömnen. Ramsa ut. Ordentligt hög, men lugn klassisk musik på utanför. Samma agerande vid skarvning, även om man behöver stå sovtiden ut. Signalen ska vara att man ska ligga still. Väckarklocka som berättar när luren är slut. Väckning som på morgonen, med buller och bång.
Dag tre backade jag. Solfjädrade bestämt intill avslappning, ramsade och lät musiken ta hand om eventuella protester. Han hörde inte sig själv och han hörde att jag inte hörde, då är det lättare att komma till ro och låta musiken lugna, det gör den. Musiken stod sedan på hela sovtiden. På en vecka hade vi löst vår fnurra, och den har faktiskt aldrig återkommit.
just nu har vi (vi är två hemma just nu, eftersom jag som sagt är sjuk och pappan föräldraledig) haft svante ute i pulka på förmiddagen och till middagsluren nu satte vi på bachs air utanför dörren (ska man sätta på det innan eller efter att man varit inne och lagt honom? vi satte på det innan). vi körde det vanliga skrattet till gonattet (och som vanligt blev han inte nöjd när han förstod att vi skulle släcka) och la ned honom. han har aldrig varit ett fan av solfjädern och vrider sig som en ål när man gör den, men jag bestämde mig för att göra den ändå (buffning känns inte ok, lätt att fastna i gissar jag). till slut efter låååångt skrik lugnade han ned sig och somnade nästan. då gick jag ut och ramsade. sen dess har han faktiskt sovit och jag har suttit här och surfat på forumet och skrivit på detta.
hoppsan! tänker jag ... är det musiken som gör det? den rullar fortfarande på här ... och om det nu är så att musiken hjälper till - hur länge måste man ha den på utanför? inte per lur nu alltså, utan i tiden framöver? ska man behöva spela musik varje gång, eller kan man ta bort den såsmåningom? känner mig själv lite knäpp redan ;)

puh ... det här blev långt. hoppas att mina frågor inte verkar väldigt röriga. det vi vill ha hjälp med är alltså tips för dagslurarna och sen även råd om hur vi ska hantera de tidiga mornarna.

tack på förhand, ni bästa hjärtebarnskontrollanter! :)
Bobos mamma

Re: snälla, hjälp! han gråter och lyssnar inte (snart natt 4

Inlägg av Bobos mamma »

Maria! Det var länge sen! Låg aktivitet på vår pepptråd kan man säga...

Jag har inga direkta tips till dig - men vill bara säga HEJA! Ni är så duktiga som kämpar! =D> Det måste ju onekligen vara lite svårare att ha två i samma rum än en enda.

Våra dagslurar strular också lite ibland, ibland går det som smort. Jag ser själv inget mönster i om vi haft mycket/lite aktivitet etc. Vi kör fortfarande med dagslurarna i vagnen och den står där det är som mest livat i vårt hus (nu är det inte så livligt, men radio, kök och så).
Faktum är att Bobo somnar och sover bäst på dagarna när det är lite liv - man pratar, diskar, har radion på etc.

Hoppas du får några mer expertsvar än mitt. (Det får du ju, det vet jag :heart: )
Jag är fortfarande så glad att vi började kura samtidigt!!!

Lycka till så hörs vi!
Kram
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

hej catarina!! :lol: ja, det är lite segt i vår pepptråd! har tänkt skriva till er på facebook istället för lite uppdateringar, men det blir visst aldrig av. kul att höra från dig och roligt att höra att bobo sover så bra på dagen. jag är verkligen lite avis på er som kommit dit. hoppas det händer oss också. nu har vi kört på med musik tre dagar i rad på dagsvilan. han är helt tokig när han ska somna och skriker massor, varpå jag får solfjädra. sen sover han faktiskt mycket bättre när musiken är på, så vi får väl hitta något bra sätt att fortsätta på den stilen. vill ju dock helst inte att han ska bli beroende av musik för att sova, heller! :roll:

ja, jag hoppas att jag får något expertsvar, även om jag förstår att det nog var lite röriga frågor. puh ... vi måste få bukt med dagslurarna, annars vet vi snart inte vad vi gör!

kram!
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Nu kom jag på ett trick som vi kör med - att skoja med Bobo innan han ska ta en dagslur. De gånger vi glömmer att skoja har han oftast mycket svårare att somna. Vi bara busar lite grand, tex klockan som tickar, eller pruttar i magen eller något sånt. Sen brukar jag fortsätta skoja när han ligger i vagnen innan jag drar ramsan en gång och går därifrån.
Kanske kan det hjälpa?
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"