snälla, hjälp! han gråter och lyssnar inte (snart natt 4)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
bentemaria

snälla, hjälp! han gråter och lyssnar inte (snart natt 4)

Inlägg av bentemaria »

eftersom min urpsungstråd om svantes kur (till min stora glädje:) blev en allmän kurtråd för oss som startade samma natt börjar jag en ny tråd nu för mina frågor. jag är jätteglad för all peppning och stöttning där bland mina medkurare :heart: , men jag gissar att det blir svårt för någon få en helhetsbild av just våra nätter, där. hoppas att detta är ok??

vi behöver hjälp!! jag hoppas hoppas så att någon av er proffs orkar läsa och framförallt orkar/hinner svara, för jag känner mig så otroligt osäker inför natten som kommer. jag tar en resume. frågorna/problemet kommer längre ned.

svante har sovit dåligt sen han var fem månader. vi har hoppats på att det ska bli bättre, men det har det såklart inte blivit. jag blev för någon månad sedan tipsad om SHN och lånade (den gamla) boken på bibblan. jag läste och läste och läste och blev övertygad om att detta var rätt för oss. vi planerade noga in 1½ vecka som skulle kunna vara relativt lugn och där pappan skulle kunna vara ledig om dagarna den första veckan. vi var/är alltså hur peppade som helst! detta ska funka!

natt ett gick otroligt smidigt. svante protesterade vilt vid läggningen, men eftersom man då "fick" buffa och solfjädra hur mycket som helst fick jag honom ändå lugn efter 30 min. han somnade pang på och jag blev så paff att jag nästan kom av mig med ramsan. sa den x4, men undrade om han verkligen ens hört den eftersom han somnat så snabbt??
sen sov han ända fram till två (med gnyenden och små uppvak emellan, men då somnade han om själv), då det först gick att lugna honom med buffande och ramsa, men en kvart senare blev det ett gråtkalas utan dess like. ramsan tog inte alls, men jag fick ju buffa, så det gjorde jag och när han nästan somnat gick jag ut med ramsan.
det var i stort sett hela natten. på morgonen vaknade han 45 minuter för tidigt, men var glad och pratade, så det blev väl någon ramsa, men sedan lät jag honom hållas.

dagen tog pappan hand om. han sov i vagnen och var inte helt nöjd (antagligen för att han saknade nappen som vi tagit bort på kvällen). han vagnade vagnen lite och dagramsade och sedan sov han under promenaden. helt ok.

natt två kom och svante buffades några gånger. jag borde gått ut tidigare än jag gjorde, men jag kom iallafall ut efter 10 minuter och jag kände att jag fick säga ramsan så att han lyssnade den här gången + bekräftelse.
den här natten kom det stora gråtkalaset efter tre timmar och det var omöjligt att få honom tyst! jag sprang ut och in med buffande (så kort jag kunde) och ramsa flera gånger, utan att den tog överhuvudtaget. det slutade med att jag buffade honom ett bra tag för att alls få honom lugn. till slut lugnade han sig och jag smet ut precis innan han somnade. och ramsade som jag skulle.
han vaknade sen upp och lät lite ibland, men somnade om själv. vid fyra vaknade han ordentligt och jag lyckades faktiskt få honom lugn och omsomnad med enbart ramsor. :)
sen sov han till 06.21, men den här morgonen var det verkligen inget glatt joller. han var jätteledsen/sur och jag föröskte tillämpa det jag läst om den tiden ... att man ska ramsa snabbt sen låta barnet vara. till slut började jag diska, sen sätta på musik (helt fel, eftersom det verkligen inte är vad vi kommer att göra senare, men jag var ju tvungen att göra något). till slut fick vi lyssna in minsta lilla paus och gå in, glatt.

de första två nätterna gick alltså ganska bra. lite för bra, kände jag. första natten kände jag att jag nästan aldrig fick någon riktig chans att sätta ramsan. jättefint att han sov så bra, men hur ska ramsan kunna bli ett beting om den aldrig sägs, så att han hör, iallafall? hade väntat mig betydligt fler uppvak med ramsa som medel i slutet.

så blev det pappa davids tur att ta över natt tre. han är väl påläst och kände sig peppad.
det började inte bra alls. svante blev sååå ledsen över att läggas i sängen. nu hade vi ju läst att buffningen enbart skulle användas vid kriiiiis, så han försökte vara väldigt sparsam med den och mest bara ramsa. svante skrek och skrek och skrek och david ramsade och ramsade och ramsade (med inlyssningspauser). läggningen tog sammanlagt en timma :(
sen sov han bra (med många hostningar och små gnyenden dock, men inga uppvak) fram till tre. då hörde jag från min madrass i tv-rummet hur han lugnades och tystades bra med ramsan. david hade dock en annan uppfattning.

vid 05.30 vaknar han för morgonen. han vägrar somna om och david ramsar. först precis som man ska i vargtimman, dvs inte störa för mycket, men svante bara gråter och gråter. till slut fick david gå in och buffa lite, men eftersom han inte får vara där länge blev det ingen effekt.
det var ett evigt gråtande och ibland ramsande fram till 06.50, då vi inte stod ut längre. det fanns verkligen ingen bra paus att gå in och göra morgon på, så vi fick ta minsta lilla andhämtning.

idag har vår vanligtvis väldigt glada kille varit väldigt tyst och dyster. vi känner inte igen honom riktigt. han hade verkligen rosor på kinderna i morse, men de kom från att han skrapat tåriga kinder mot madrassen.

:arrow: :?:
så. det ser kanske inte så katastrofalt ut på "papper", men i verkligheten kändes det helt hemskt. att först läsa om tredje natten att "Denna tredje natt ska påminnelseramsan fungera ensam (följd, efter nogsamt avlyssnande, av bekräftelseramsan). Du eller pappa ska inte behöva gå in alls. Nu ska "dialogen" märkas. Reaktionerna, protesterna blir kortare eller uteblir helt. Barnet frågar - får svar - och nöjer sig. " och sedan uppleva inget av det stämmer, känns nästan som ett hån. och vad gör man när det inte alls är sådär? vad "får" man göra? vad har vi gjort fel?
vi upplever att ramsan inte alls tar. att han inte alls blir lugnad av den. det har hänt några få gånger att det funkat, men nu är det nästan så att vi undrar om kanske var tillfällen då han ändå hade somnat om.
kan man börja om? vi vill verkligen inte fastna i buffningsträsket (verkligen inte!), men ska man ändå börja göra det igen, så att han blir lugn och kan få in ramsan igen?

missförstå mig rätt, men nu känns det som att vi trots allt kör fem-minuters-metoden. visst, vi visar att vi är där utanför och står vakt, men om inte ramsan betyder något för honom spelar det ju ingen roll. han är helt förkrossad (visserligen ibland mest arg, men väldigt ofta ledsen) och verkar känna sig extremt övergiven där inne. när vi kom in på morgonen nu var det flera stora fläckar av tårar på madrassen.
det känns inte ok att han skriker och gråter i 1,5 timma. är det det??

vi vill ju verkligen att det ska funka. vi vill göra rätt. vi är peppade (iallafall jag, david är rätt uppgiven efter natten), men det känns som att vi fått en törn på vägen. vi förstår att det är en process och att allt inte kan vara bra redan natt tre, men det borde gå framåt och i boken låter det verkligen som att det inte finns några andra alternativ än att han ska vara jättenöjd den här natten. om man gjort rätt. vilket vi alltså undrar om vi gör. och om inte, vad kan vi göra?
framförallt undrar jag alltså vad jag (ja, jag får ta denna natt, eftersom jag nog är den som är mest övertygad i nuläget) kan göra inatt? hur ska jag bete mig om han vaknar och skriker och inte lyssnar på ramsan? jag vill inte förutsätta att det blir så, men vill veta vad jag ska göra om det händer.

puh. någon som orkat läsa? någon som orkar svara? om inte på allt, så kanske på något. jag känner mig väldigt villrådig. dock fortfarande helt övertygad om att detta är det rätta för oss, så jag tänker inte ge upp!

tack för att ni finns, allihop! SHN i sig och detta forum är fantastiskt och jag är framförallt så himla glad över mina medkurare som är världsbäst på att stötta och peppa! :heart:
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Helt okej med er egna lilla, er förra blev ju "kapad" :wink: :lol:

Jag förstår ert dilemma. Det verkar faktiskt inte som om lilla Svante verkligen förstått det här med ramsa. :-k Det borde han ha tagit till sig natt två, eller kanske natt tre. Jag tror dte blev väldigt snurrigt för honom där, andra natten. I mina ögon buffades det lite väl mycket redan då - även om det säkert var så att ni kände att det behövdes.
Jag brukar inte råda någont ill att börja om så här tidigt i kuren, men jag tror att det skulle kunna vara ett alternativ i ert fall. Från första natten, med mycket buff, men aldrig tills han somnar. Sen andra natten måste ni backa med buffandet! Låt ramsan ta över! Han tycker säkert det är superskönt att bli buffad och vill gärna att ni buffar hela tiden, men redan natt 2 är det i princip slutmed det. Då måste ni ramsa, och ramsa högt! Variera tonläget och se vilket som fungera bäst. Draaaaa uuuuuut pååååååå raaaaaaamsaaaan när han skriker som mest för att få en lååååååång ramsa. Sen får ni vara envisa. Han skriker ni ramsar, han skriker, ni ramsar osv! Sen är bekräftelseramsan så viktigt, innan han somnar! Det är där han tar själva ramsan till sig! Då hör han "ja, precis så ska jag göra" "ramsa = sooooova" Han kommer förmodligen skrika igen och då börjar ni om.
Sen natt tre är det dags att ge lite utrymme för honom så att han själv kan lugna ner sig lite innan man ramsar igen och igen. Men det vet ni ju!

ASlternativt kan ni redan i natt köra från natt 2, om ni tycker att det känns bäst. Men eftersom du är lite orolig över hur du ska hantera situationen när han skriker som mest, så kanske det bästa är om du i natt, men bara inatt får buffa honom lugn igen. Då kommer han känna trygghet i dina buffningar och om du då även jobbar med ramsan var gång han tystnar, alltså bekräftar så kommer han koppla det avslappnade näastan sovande stadiet med ramsan.

Jag har kanske missat några frågor nu?! :-k
Fråga i gen isf så ska jag se om jag kan svara! :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack snälla snälla snälla bianca för din hjälp!! :heart:
jag hann faktiskt in och läsa ditt svar jättesnabbt på mobilen, innan sidan "försvann" igår. och sen när jag inte kom in på datorn blev jag så himla glad att jag läst den på mobilen, för där låg den fortfarande kvar, så jag kunde peppa mig själv innan läggningen.

tack vare det du skrev kände jag mig inte alls så nervös innan läggning som jag gjorde tidigare på dagen. när jag gick in hade jag inte bestämt om jag skulle köra en "natt 1"-variant eller en "natt 2"-variant. jag tänkte se hur det gick där inne.
svante var lika sur som vanligt över att bli lagd, men blev långsamt lugn när jag buffade. när han kändes lagom lugn gick jag faktiskt ut och tänkte att jag skulle testa ramsan. redan med en gång verkade det kört, men jag stod kvar en liten stund, ramsade mer bestämt och långsamt och hörde sen honom lugna sig. till slut var han tyst och 12 minuter efter att vi släckt lampan bekräftelseramsade jag!
sen vaknade han igen en kvart senare, men då räckte det med ramsan. det blev fyra påminnelser (x4 alltså), varvat med lite gnäll och stök från svante. så blev han tyst och jag bekräftade!

inte förrän 00.55 vaknade han och skrek lite. jag ramsade x4, han blev tyst och jag bekräftade x4. sen gnölade han igen och jag gjorde om samma procedur igen och han blev tyst.

ungefär samma sak hände 05.30, men då tänkte jag att det var vargtimman och struntade i bekräftelsen, eftersom han blev tyst på första ramsan ville jag inte störa mer än nödvändigt. var det fel??

sen vid sex vaknade han av storebror. verkligen så typiskt, för jag tror att svante hade sovit vidare om det inte vore för det. han lät från och till och var hela tiden nöjd och glad. när han blev mer missnöjd ramsade jag, eftersom jag inte ville ha någon upprepning från igår (då han som sagt skrek i en och halv timma, trots ramsning visserligen). ungefär fem minuter innan han skulle vakna (vilket är vid 07) började han gråta utan att det gick att stoppa honom. jag såg ingen annan råd än att gå in då ändå, för jag hörde verkligen att den gråten inte skulle sluta. trist slut på en jättebra natt, men han blev ändå väldigt glad väldigt snabbt (till skillnad från igår).

allt gick alltså så otroligt bra! jag kan fortfarande knappt tro det. jag tror mycket berodde på att jag kände mig väldigt säker när jag stod där och buffade inför läggning, när det liksom var "okejat" från dig ;) hade jag inte frågat här hade jag inte vågat buffa alls och han hade varit jättearg och ledsen. i och med att nu blev lugn väldigt snabbt och jag då gick ut med ramsan, verkade som att han äntligen fattade vad det gick ut på. inatt kan jag verkligen säga att han svarat på ramsan. vi har kommunicerat! :) :) :)

med andra ord kan väl natten ha räknats som en "natt 2", eller? så fortsätter jag som att det är natt 3, inatt?

:?:
har några frågor ang. bekräftelsen. förutom det jag skrivit ovan vaknade han några gånger, men somnade om själv. han är jätteförkyld och hostar hur mycket som helst. ibland leder det till att han vaknar och stökar runt (utan att "säga" något), men jag hör hur han lugnar sig. hur ska jag agera då? hade det varit bättre att ramsa när han höll på att somna, bara för att få in ramsan i sömnögonblicket, än att vara tyst, som jag varit vid de tillfällena?

undrar också om jag gjorde rätt där vid 05.30, som struntade i bekräftelsen?? jag tänkte ju att jag inte ville störa i vargtimman, men samtidigt är det ju viktigt med bekräftelsen??

det känns lite trist att vi ännu inte har kunnat gå in och väcka honom, när han ska upp på morgonen (att han varit vaken, eller t.o.m. varit ledsen, redan), men det kanske är något som kommer med tiden?

jo, en fråga till också. vi kör alla dagslurar i vagnen. inte för att vi väldigt gärna vill det, utan för att det är det enda som funkat tidigare utomhus (inomhus har det bara gått att få honom att sova i sele på magen och det vill vi verkligen komma bort ifrån!). ska vi fortsätta med det under kuren och uppföljningsveckan, eller ska vi våga oss på att söva i sängen på dagen? det är ju vad vi eftersträvar, men det kanske är dumt att försöka, när han ännu inte hittat lugnet av sig själv, vid läggningen på kvällen? han gillar ju inte sängen, ännu, så att säga :?

återigen; tusen tack!! ditt svar gjorde jättemycket, både rent handgripligt och i min attityd!
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Du får ursäkta om mitt svar verkar kort, men jag måste skriva fort innan mitt internet kastar ut mig igen. Det har strejkat heeeela dagen :(

Härligt att natten gick så bra som den ju faktiskt gick! Han börjar lyssa på ramsan nu, inte sant! :thumbsup:

Ang. bekräftelsen så brykar jag alltid bekräfta vid läggning. Om älsklingen vaknar på natten med själv klarar upp det uppvaket och somnar om på egen had så bekräftar jag inte. Om jag däremot behöver ramsa älsklingen så bekräftar jag oxå! :wink:
Du behöver itne ramsa om han lugnar sig själv. Det är ju dit vi vill komma, eller hur? Att han vaknar och somnar om utan hjälp! 8) :sleep:

Japp, 05:30 gjorde du helt rätt. I vargtimmen ger man en ramsa, glad, saklig, upplysande i förbigående. Sen inga fler ramsor och ingen bekräftelse, även om älsklingen stlkar vidare. Somnar älsklingen och vaknar på nytt kan man ge en ny pangramsa/upplysningsramsa (som det kallas)
Egentligen gör man inte så förrän fr.o.m. natt 4, men det fungerade ju bra för er i natt, så fortsätt så! (det är ju egentligen natt fem nu ju)

Det där med väckningen på morgonen kan strula lite ett tag. Men han kommer sova hela natten och efter en tid kommer ni få väcka honom. Eller inte :shock: (kom jag precis på :P ) Ronja vaknar själv strax innan morgon, men är alltid glad. Snackar lite och väntar till mamma kommer. så antingen kommer han senare vakna men vara nöjd tills ni kommer, eller så kommer ni få väcka honom.

Ang. dagslurarna så väljer du själv vart du vill ha dem. Vill du senare ha dem i säng så varför inte börja redan nu? Han kommer förmodligen ha svårt att sova dagtid ett tag framöver, eftersom han får så mycket sömn på natten, men det tar ett litet tag sen sover han, oavsett om ni valt vagn eller säng. Ni kan ju variera oxå. Men ha gärna samma lur på samma plats. Exempelvis: lur 1 ute i vagn, lur 2 i säng, lur 3 inne i vagn. Hänger du med?

Så! Håll nu tummarna att jag kan skicka det här utan att jag kopplas ned!!

Bianca
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

åh, tack igen för dina fina svar! det gick jättebra inatt eftersom jag visste precis hur jag skulle ramsa och när. han vaknar verkligen väldigt mycket, men jag tror att det är pga att han är förkyld och hostar sig vaken. hur som helst somnar han för det mesta om själv varenda gång och de få gånger jag fått ramsa och gjort det enligt dina/bokens råd vid rätt tid, funkar det :)

än så länge har inte vi fått börja sova några längre perioder alltså (eftersom man vaknar direkt när han hostar och gnyr till sen), men huvudsaken är att svante börjar lära sig hur man gör!!

har några frågor till, som du, eller någon annan, väldigt gärna får svara på;

kanske inte det lättaste att svara på, men jag är verkligen nyfiken på hur det funkar att barnen ska bli trygga och somna direkt när man lägger dem?
jag läser ju om hur (det ganska snart) ska bli så att barnet lägger sig ner självt och är nöjt, i princip, när man lägger ned det. svante för sin del börjar gnälla direkt när han får syn på sängen, efter skrattet till go´nattet. det är verkligen inte något glatt läggande, även om jag märker att han "intar position" snabbare nu. och själva läggningen tar 10-20 min (ca 1 min på rummet och sedan resten med ramsor utanför).
det känns så ologiskt att det ska sluta så, att han ser sängen som en "vän", när varje läggning följs av gnäll/skrik och gråt, innan han somnat. i boken låter det som att det sker ganska snart? är det många barn som fattar snabbt?
jag förstår ju att det blir så till slut, men jag förstår verkligen inte logiken. jag själv skulle inte vilja gå tillbaka till ett ställe jag förknippar med att jag brukar stå och gnälla och ropa och ibland gråta på.

skrattet till go'nattet. hur vilt "får" det gå till? är det ramsor och sång eller typ jagning och busning av storebror? vi kör alltihop, men särskilt att busa och stoja med storebror går ju just storebror igång på. svante tycker att det är jätteroligt, men han är ju verkligen inte "lugn" när han ska sova sen.
(och storebror galltjuter varje gång för att buset är slut! stackarn)

lite till om daglurarna;
det är tyvärr så att vi aldrig kommer att kunna vara konsekventa med dem. brorsan går varannan dag på dagis och de dagarna måste lurarna bli i vagnen (på väg till dagis för att lämna och för att hämta). de dagarna vi alla är hemma är det istället sängen som blir ett måste, eftersom jag inte kan släpa ut brorsan bara för att svante ska ut och sova vid nio (bor i lägenhet på tredje våningen dessutom). luren vid tolv går dock nästan alltid att ta i vagnen, eftersom brorsan också sover då och de kan göra det tillsammans.
så jag hoppas verkligen att det här kommer att funka trots att förmiddagsluren (och även den andra ibland) kommer att bli på olika ställen?
hur som helst, det är kanske ändå bäst att vara konsekvent uppföljningsveckan ut?

om jag nu ska vara konsekvent; nu när det är så kallt och blåsigt börjar det bli lite jobbig att gå ut och gå två gånger om dagen. hur skulle svante reagera om man tog upp vagnen och han fick sova i den här hemma på förmiddagsluren? skulle han ta det som samma sak som utomhus, eller är det bara att förvirra honom ännu mer? (det finns ingen hiss, så det går inte att transportera honom i vagnen i den)

när jag väl ska testa att lägga honom i sängen, kan man börja verktyga från början då? nu är det ju no no till buffning på kvällen, men kan jag buffa på dagen den första gången, för att göra om proceduren med dagramsan?

hur länge är det ok för en tiomånaders (fyller idag) att vara vaken från sista dagsluren till nattning? nu sover han till 13.45 (fast ofta blir vi lite sena ut och då blir det till 13.55). han är riktigt trött vid 18-tiden redan, men lyckas med nöd och näppe hålla sig vaken till läggningen vid 19.

lika bra att skriva upp schemat, kanske:

07.00 glad väckning
07.30 gröt, gärna dubbla portioner om svante får bestämma
09.00-09.45 sova
11.00 lunch
12.15-13.45 sova
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.30 "nattgröt"
18.45 (ca) saga, sång, bus i vardagsrummet
19.00 god natt!

verkar det ok?

det var nog något mer jag tänkt fråga, men det kan kanske räcka sådär just nu ... ;)

tusen tack för all peppning och alla råd, igen!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

bentemaria skrev:åh, tack igen för dina fina svar! det gick jättebra inatt eftersom jag visste precis hur jag skulle ramsa och när. han vaknar verkligen väldigt mycket, men jag tror att det är pga att han är förkyld och hostar sig vaken. hur som helst somnar han för det mesta om själv varenda gång och de få gånger jag fått ramsa och gjort det enligt dina/bokens råd vid rätt tid, funkar det :)
Testa det här:
Hacka en röd lök, lägg i en skål tillsammans med lite timjan. Hett vatten över. Ställ skålen under älsklingens säng när han ska sova. Här fungerar det älltid vid hosta och förkylning. Så himla bra!! :D
bentemaria skrev: :arrow: :?:
kanske inte det lättaste att svara på, men jag är verkligen nyfiken på hur det funkar att barnen ska bli trygga och somna direkt när man lägger dem?
jag läser ju om hur (det ganska snart) ska bli så att barnet lägger sig ner självt och är nöjt, i princip, när man lägger ned det. svante för sin del börjar gnälla direkt när han får syn på sängen, efter skrattet till go´nattet. det är verkligen inte något glatt läggande, även om jag märker att han "intar position" snabbare nu. och själva läggningen tar 10-20 min (ca 1 min på rummet och sedan resten med ramsor utanför).
det känns så ologiskt att det ska sluta så, att han ser sängen som en "vän", när varje läggning följs av gnäll/skrik och gråt, innan han somnat. i boken låter det som att det sker ganska snart? är det många barn som fattar snabbt?
jag förstår ju att det blir så till slut, men jag förstår verkligen inte logiken. jag själv skulle inte vilja gå tillbaka till ett ställe jag förknippar med att jag brukar stå och gnälla och ropa och ibland gråta på.
Busa i sängen dagtid oxå! Lek där och skojja när han inte ska sova. Ha det som "roliga-platsen" så kommer han snart förknippa sängen med skojj istället!
skrattet till go'nattet. hur vilt "får" det gå till? är det ramsor och sång eller typ jagning och busning av storebror? vi kör alltihop, men särskilt att busa och stoja med storebror går ju just storebror igång på. svante tycker att det är jätteroligt, men han är ju verkligen inte "lugn" när han ska sova sen.
(och storebror galltjuter varje gång för att buset är slut! stackarn)
Skojja hur mycket som helst! Man kan inte ha för roligt!
lite till om daglurarna;
det är tyvärr så att vi aldrig kommer att kunna vara konsekventa med dem. brorsan går varannan dag på dagis och de dagarna måste lurarna bli i vagnen (på väg till dagis för att lämna och för att hämta). de dagarna vi alla är hemma är det istället sängen som blir ett måste, eftersom jag inte kan släpa ut brorsan bara för att svante ska ut och sova vid nio (bor i lägenhet på tredje våningen dessutom). luren vid tolv går dock nästan alltid att ta i vagnen, eftersom brorsan också sover då och de kan göra det tillsammans.
så jag hoppas verkligen att det här kommer att funka trots att förmiddagsluren (och även den andra ibland) kommer att bli på olika ställen?
hur som helst, det är kanske ändå bäst att vara konsekvent uppföljningsveckan ut?
Det allra bästa är såklart att ha samma lur på samma plats. Går det ta ut liggdelen från vagnen och ha den inne de dagar ni inte ska till dagis?
Annars får det ju lov att fungera iaf. Eller hur? Huvudsaken är att du gör på samma sätt vid de olika sovplatserna. Rutinerna kan skilja från säng och vagn, men ska vara samma var gång han ska sova i vagnen och var gång han ska sova i sängen. :wink:
om jag nu ska vara konsekvent; nu när det är så kallt och blåsigt börjar det bli lite jobbig att gå ut och gå två gånger om dagen. hur skulle svante reagera om man tog upp vagnen och han fick sova i den här hemma på förmiddagsluren? skulle han ta det som samma sak som utomhus, eller är det bara att förvirra honom ännu mer? (det finns ingen hiss, så det går inte att transportera honom i vagnen i den)
Jag tror iten det spelar någon roll om vagnen är ute eller inne, snarare tror jag att "platsen" är den som ska vara samma vid en spec lur. Alltså vagnen är ju trängre och luktar på ett sätt, medan sängen är på ett annat sätt. Men omgivningen spelar nog ingen roll. :wink:
när jag väl ska testa att lägga honom i sängen, kan man börja verktyga från början då? nu är det ju no no till buffning på kvällen, men kan jag buffa på dagen den första gången, för att göra om proceduren med dagramsan?
Jag hade inte gjort så. Jag hade bara lagt honom i sängen som om det vore det mest naturliga och så ramsat precis som vanligt då han ligger i vagnen.
hur länge är det ok för en tiomånaders (fyller idag) att vara vaken från sista dagsluren till nattning? nu sover han till 13.45 (fast ofta blir vi lite sena ut och då blir det till 13.55). han är riktigt trött vid 18-tiden redan, men lyckas med nöd och näppe hålla sig vaken till läggningen vid 19.
Ja, det är lite olika det där, hur länge de klarar. Om han blir väldigt trött kan du erbjuda honom en 5-min utanför schemat. Det brukar göra susen!
bentemaria skrev: lika bra att skriva upp schemat, kanske:

07.00 glad väckning
07.30 gröt, gärna dubbla portioner om svante får bestämma
09.00-09.45 sova
11.00 lunch
12.15-13.45 sova
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.30 "nattgröt"
18.45 (ca) saga, sång, bus i vardagsrummet
19.00 god natt!

verkar det ok?
Det ser prima ut! Dubbla portioner är väl underbart! :D
Har ni badkar? Det som funkar här om jag ska hålla älsklingen vaken och hon är trött är att lägga sig i badet med henne. Där får hon ny energi. Älskar att bada!

Bianca
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack igen Bianca, för dina svar!!
Acnaib skrev: Hacka en röd lök, lägg i en skål tillsammans med lite timjan. Hett vatten över. Ställ skålen under älsklingens säng när han ska sova. Här fungerar det älltid vid hosta och förkylning. Så himla bra!! :D
ååh, kom inte iväg till någon affär idag (vi har inte en enda lök hemma just nu!) låter ju spännande. ska det vara färsk timjan??
Acnaib skrev: Busa i sängen dagtid oxå! Lek där och skojja när han inte ska sova. Ha det som "roliga-platsen" så kommer han snart förknippa sängen med skojj istället!
klokt! ska testa det! har du några bra tips? ;)
Acnaib skrev: Det allra bästa är såklart att ha samma lur på samma plats. Går det ta ut liggdelen från vagnen och ha den inne de dagar ni inte ska till dagis?
Annars får det ju lov att fungera iaf. Eller hur? Huvudsaken är att du gör på samma sätt vid de olika sovplatserna. Rutinerna kan skilja från säng och vagn, men ska vara samma var gång han ska sova i vagnen och var gång han ska sova i sängen. :wink:
jösses. jag testade idag. tog upp hela vagnen hit upp och körde på samma stil som när vi ska ut på promenad (dock ingen overall då ;) ). han blev sååå sur!! till slut började jag vagna jättemycket, för att han överhuvudtaget skulle få någon sömn den där luren. allt kändes helt fel, så det gör vi nog inte om.

undrar förresten om skrattet till go'nattet. eftersom svante blir så ledsen så snart vi kommer in i rummet och ser sängen - borde vi istället köra skrattet där i sovrummet, så att det inte blir en så tydlig övergång till att "det hemska" kommer?

jag tycker att allt börjar gå så mycket bättre nu! på natten sover han jättebra. inatt vaknade han nog bara en enda gång innan vargtimman och jag tystade honom med ramsa. jag tror iallafall att det var så. jag har blivit förkyld och har nog dessutom inte hunnit ta igen den förlorade sömnen de två första nätterna, så jag sov som en klubbad säl och vaknade själv upp mitt i hans skrik :shock:
sen vaknade han såklart framåt morgonen, som vanligt, men var ganska nöjd fram till väckning.
det enda är läggningen då. han somnar hyfsat snabbt (10 min typ), men det är så trist att han är så ledsen/sur/avigt inställd! jag hoppas att det här med buset vid sängen dagtid hjälper!

:) :)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D
Jag orkar inte citera nu, men du hänger nog med på svaren ändå va?

Jag kör på torkad timjan, men färst funkar nog lika bra. Ta det du har! :wink:

Titt-ut gillar min lilla. Täcke över och så "titt-ut" och så gillar hon "Räven kommer, lankar går, lankar går, tar vad han får och så piiiiiper han" :lol: Eller bara "kasta" upp över huvudet (fast inte i sängen då, men bredvid kanske) Eller nåt annat skojjigt som din lilla brukar gilla annars.

Anna W har skrivit (mins inte vart) att man ska skratta heeela vägen ner i sängen. Så börja ni utanför rummet som vanligt, men fortsätt in i rummet, fram till sängen och sista buset i sängen innan ni lägger till rätta.

Man kan inte ha för roligt eller busa för mycket! Gör sängen till en rolig plats så tror jag att läggningarna kommer bli mycket bättre. Men, sen får du inte blanda ihop ledsenhet med vanligt "varför kan jag inte somna på en gång" Små älsklingar kan tycka att det är jobbigt att de inte somnar med en gång (precis som vi kan tycka) Då säger dem ifrån. Vi gnäller ju inte högt på samma sätt som de små, men visst kan det vara jobbigt även för oss.

Bianca
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

tack!! :)

idag har jag jobbat och inte haft någon tid vid datorn överhuvudtaget, så det är lite stressigt såhär inför läggningen om 50 min. har jag förstått det rätt att vi faktiskt "får" busa i sängen? om vi börjar med en kort sång sådär in på rummet och sedan avslutar den i sängen? isåfall kör vi på det!

idag har pappa varit hemma med svante och de har försökt busa och skoja i sängen så mycket som möjligt :) hoppas att det ger resultat!

tusen tack för alla fina råd! bra att tänka på det där, att han kanske inte alls gnäller för att han verkligen inte vill sova, utan för att det inte går så snabbt och enkelt som han vill ;)

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

bentemaria skrev: har jag förstått det rätt att vi faktiskt "får" busa i sängen? om vi börjar med en kort sång sådär in på rummet och sedan avslutar den i sängen? isåfall kör vi på det!
Helt rätt! Så hade jag gjort. Men när buset är slut så läggs man tillrätta som vanligt. :wink:

Lycka till med läggningen och natten! Det kommer gå så fint så!

Bianca
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

äsch, det gick inte sådär jättebra. han blev ledsen som vanligt och fattade inte grejen med att vi skulle stå där och sjunga klart sången. men men, man kan ju inte begära att han ska fatta första kvällen, så vi kör vidare i morgon :)
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

hjälp! eftersom det är så fruktansvärt kallt ute har min man (som har varit hemma med svante de två dagar som jag jobbat denna vecka) börjat med dagslurar i sängen. det. går. inte. alls.
han vägrar vara med och både skriker och gråter och ... ja, vägrar. på hela dagen idag har han sovit ca 36 minuter, sammanlagt. han var så trött att han nästan såg i kors nu ikväll.

eftersom han vägrar att ligga i sängen på dagen har det inte varit så lätt att ge honom en femminutrare heller. inte ens i min famn kunde han somna, när jag kom hem från jobbet.

hur ska vi agera nu? fortsätta att jobba på lurarna i sängen, för att vara konsekventa, även om det betyder att han inte får någon sömn alls på dagen, eller vända om och börja köra vagn igen? vi vill ju såklart att han ska kunna sova på båda ställena, framöver.
hur mycket kan detta dagstrulande påverka/förstöra våra just nu väldigt lyckade nätter (nu, en vecka efter kurstart, sov svante sin första heela natt, utan ett enda uppvak!)?

puh. i morgon är det min tur att vara hemma med svante och då måste jag ha bestämt hur jag ska göra!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej.

Jag hade bestämt vart jag vill ha lurarna och så hade jag haft dem där :wink: 8)
Han protesterar nu, men om 3 dagar så är han på banan igen. Det tar 3 dagar (och en uppföljningsvecka) vänja sig vid nåt nytt.
Han kommer sova där, för det finns ju inget alternativ. Eller hur? :wink: Attityd av självklarhet!

Bianca
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej Maria,
Vad roligt att ni hade en HEL natt!!! =D> Där är inte vi ännu.
Men däremot har våra dagslurar börjat fungera toppen. Vi kämpade ju på med vagnen inomhus - första dagarna tog det ibland 20 minuter, någon gång till och med 30 minuter av vagnande och ramsande innan Bobo somnade. Men både i går och i dag har det bara tagit ett par minuter att få honom att somna. Tror att det handlar om två saker - dels att han har fattat sitt dagschema. Sen har jag verkligen försökt skoja med honom innan han ska sova på dagen och pussa på honom när jag lägger honom i vagnen. Sen sätter vi på radion (husljud).
Vi vågar oss inte på att lägga honom i sängen på dagen, inte än i alla fall. Dessutom har vi ändå vagnen i hallen - som ligger mitt i huset, där det händer saker. Jag läste någonstans i boken att dagslurarna liksom bara ska vara att vila mitt i alltihop. Inte som en nattning.

Som du vet är jag lika novis som du... Men jag har fått en känsla av att det även här handlar om att bryta en vana - att somna i vagnen under promenad. Precis som vid nattsömnen tror jag att det kräver en del att vänja sig vid något nytt.
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

ah, tack, båda! attityd, var det, ja!! jätteskönt att läsa att det går så mycket bättre för er på dagen nu, catarina. har ju förstått att det inte var det lättaste förut (när allt gick så enkelt för oss, eftersom vi var ute och knatade i kyla och snö, dagarna igenom ;) ).

okej, tre dagar - vi håller ut!!
det finns bara ett litet problem och det är att jag och min man ska iväg på fredag och barnen ska sova hos mormor och morfar. när vi skulle börja med kuren tog det flera veckor innan vi verkligen kunde starta, eftersom det var så svårt att hitta 1½ vecka med lugna dagar och som kunde börja med fyra dagar då vi kunde vara hellediga. tyvärr inföll den perioden vi fick ihop exakt precis så att den tar slut dagen innan vi åker. vi pallade inte att vänta ytterligare två veckor, eftersom vi verkligen gick på knäna av sömnbrist och vi tänkte att då är ändå kuren + uppföljningsveckan slut, så det kanske fungerar ändå.

så, detta med dagsluren måste ju funka hos mina föräldrar också. jag förstår ju att det är jättedumt att ändra rutinen för dagen sådär tre dagar innan dess, men samtidigt blir det jättesvårt för min mamma, som är ensam med dem på dagen, att gå ut och gå de där långa turerna!

apropå det där med bortasovningen. inte den bästa, men nu är den där den är och det är bara att göra det bästa av situationen. har du/ni några tips på hur jag bäst förbereder mina föräldrar inför detta?? :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"