Det går inte käpprätt åt skogen men det går inte helt hundra

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
NinjaM

Det går inte käpprätt åt skogen men det går inte helt hundra

Inlägg av NinjaM »

Vi började med kuren natten till den 6e januari, det har gått bra, på nätterna sover hon & vi är nu på uppföljningsveckan, igårkväll drabbades vi dock av ett bakslag, min man fick inte henne att somna, det tog ca 30-45min. Så fort han lämnade rummet med en ramsa flög hon upp & jag läser ju i boken att man inte ska gå inte om det inte är kris. Men hon sitter upp på knä, vi känner vår tös, det finns inte en chans att hon lägger sig ner själv.

Nu var det samma sak när jag skulle lägga henne, fast nu gallskrek hon & varje gång hon blev lugn & jag lämnade rummet så flyger hon upp, skrattar & är glad (i synnerhet när jag kommer in för att lägga henne till rätta). Det är så dubbla budskap, hon sätter sig upp där, det finns inte en chans att hon lägger sig ner på eget bevåg! Ska hon sitta där tills hon somnar?! Jag begriper inte, då får hon ju sitta där i en evighet.

En fråga till; hon slappnar inte av om man inte håller fast henne & enligt boken är solfjädern också ett krisverktyg men om man inte får henne att slappna av då? Hur många ggr kan man lägga henne tillrätta?

Dessutom känns det som o jag är nära att hamna i buffningsträsket för jag känner mig så desperat :(

Ett frågetecken till: Vi försov oss igårmorse (maken är grym på att stänga av väckarklockan & jag var visst utslagen..jäklars). Hon ska väckas kl 7, kl 7.25 vaknade vi & sprang in, hon var vaken men tyst. Imorse så vaknade vi av henne kl 6.40, vad gör man i det läget? Ska hon somna om, det är ju inte inom marginalkvarten men snudd på.
Flicka född 100505, började kuras 110105
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Det går inte käpprätt åt skogen men det går inte helt hu

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Barn som ställer sig upp, lägger man inte ner förrän de BER om hjälp. Så här gäller att vänta, vänta och åter igen vänta. Lyssna på skriket som säger HJÄLP, DÅ kommer hon att ligga ner och ligga kvar. Ingen solfjäder eller något.

Du tillrätta lägger och går ut med ramsan. Detta skall bara behövas EN gång/vakenpass. MAX 2. Så ni måste lära er att lyssna av VAD betyder skriken?

Sist men det behöver jag väl knappast säga.... [-X man får INTE försova sig, stänger maken av klockan skaffa egen, eller ställ en utaför barnets rum så har barnet en egen, så gör vi. :^o

Sist pepping...

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Du har lärt dig lugna med verktygen, nu skall du se till att ramsan och husljud har samma effekt. Det är upp till dig. :wink:

NI kan, Pepping, pepping.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
NinjaM

Inlägg av NinjaM »

Åh tack för förtydligandet, jag har inte alls begripit det där...men nu så!

Ja det där med att försova sig...jag vaknar lätt, hör i regel väckarklockan...men jag tror att det här med att sova en hel natt är mamman i familjen inte van vid...inte nån annan heller för den delen så det slog väl över med sömen tror jag. SKärpning, det där med väckarklocka utanför rummet är ju toppensmart!

Men det där med att hon vaknade för tidigt, natta om eller låta vara vaken?
NinjaM

Inlägg av NinjaM »

Ok, nu känner jag mig som ett pucko igen, hon satte sig upp direkt när jag gick ut, nu sitter hon därinne & babblar, vad gör jag? Bara låter henne vara, ingen ramsa ingenting?! Då ruckar jag ju på rutinerna, JAG VET säkerheten hos mig själv saknas, men jag vet ju inte vad jag ska göra :cry:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Som jag sa, inget! Du kan inte sova ÅT ditt barn, bara ge förutsättningarna. När lurtiden är slut är förutsättningarna slut de med. HOn kommer att fatta galoppen, jag lovar. Så fort underhållningen slutar... :roll: :wink:

Ang. tidiga uppvak. Lite beroende på HUR tidigt. Men EN, ramsa kan man unna sig tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
NinjaM

Inlägg av NinjaM »

Ok, så när kl nu blir 13.30 & hon ska väckas efter luren, då ska hon upp helt enkelt trots att hon inte sovit har, så får hon vara vaken & trött tills nästa tillfälle uppstår?

Tack snälla för svar, man känner sig lite vajig i vinden *phu*
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

japp, så är det. Hur skall man annars lära sig klockan och bli en "skalman"?
Tor 2006

NinjaM

Inlägg av NinjaM »

YES! Hon har somnat efter solfjäder & ramsa, helt förtvivlad var hon, mamma med. Kanske var det dumt att ta till solfjädern men jag undrar om jag inte väntade FÖR länge med att gå in...
NinjaM

Inlägg av NinjaM »

Fråga:
Vi är inne på uppföljningsveckan, hon sover bra på nätterna men på dagarna är hon så gnällig & övertrött. Jag funderar på om hon sover för lite på dagarna? I slutet av tiden hon är vaken så gråter hon förtvivlat, det är fruktansvärt synd om henne vid dessa tillfällen & jag tvingar henne att vara vaken för att vi måste följa schemat. Har jag satt upp ett för tufft schema för henne?

Schemat:
7.00 Godmorgon & frukost
8.45-9.30 Sova fm
10.30 Lunch
12.00-13.30 Sova middag
14.00 Mellanmål
16.30-17.15 Sova em
17.30 Kvällsmat
18.50 Gröt
19.30 Godnatt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vad har du för ålder på barnet?

Jag får ihop 14,5 timmar vilket är vad en 7+8 mån skall ha. Är hon yngre behvöer du lägga på 30 min (typ på lång luren eller natten) :wink:

:idea: Skriv gärna i din profil barnets födelsedata och när du började kuren.
Tor 2006

NinjaM

Inlägg av NinjaM »

Hon är 8 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen! :D

Jag skulle gissa att ni är inne på 8-mån ångesten. Vissa barn (bl.a min son) behöver faktiskt mer sömn än vad schemat då säger. Det du skulle kunna göra är att förlänga långluren med 30 min, 15 min innan och 15 min efter. Vad tror du om det? Sen när du märker att hon piggar på sig tar du bort de där extra 30 min.

Vissa barn har ett jätteunderskott av sömn och därför behöver man ta till lite extra också.

Annars kan du förlänga natten, det burkar också hjälpa på dagen. :wink:
Tor 2006

NinjaM

Inlägg av NinjaM »

Ok va bra, jag ska testa det!

Är det vanligt att insomningen börjar kladda efter några dagar? Istället för en sisådär 5-10min, tar det 20-60min nu, vilket bakslag...vissa lurar lyckas vi ff inte få henne att somna :(
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det kan bli så när de börjar sova längre sammanhängande pass på natten. Det är som om de tror att de inte behöve sova mer, fast de behöver det. Så ge det lite tid och ha tålamod så kommer det om en stund ge med sig.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"