lite fundering om sova hela natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: lite fundering om sova hela natten

Inlägg av Acnaib »

Hej hej!

Ska se om jag kan hjälpa dig med dina frågor.

1. När man dra ihop ramsorna så ramsar man x3 som vanligt och sista fjärde versen är bekräftande.

2. Om det är 25min kvar på vilan då älsklingen somnar hade jag valt att väcka 5 min för tidigt, alltså efter 20min sömn. Då fär man till en naturlig skarv och utnyttjar lite av marginalkvarten.

3. Om brösten spänner som mest så pumpa ut lite, så att det inte spänner längre. Mend et viktiga är att inte pumpa för mycket, för då tror ju brösten att mer mjölk behövs och då kommer det produceras mer. Så pumpa mindre och mindre.

4. Om älsklingen vaknar för tidigt så ska du försöka få henne att somna om. Annars kommer hon fortsätta att vakna efter exem´pelvis 45 min. Så vaknar hon 13:45 så försöker du få henne att somna om. Somnar hon om 13:55 använder du marginalkvarten och låter henne sova 20 min. Somnar om inte innan kl blir 14, så tar du upp henne. Skulle hon råka somna precis kl 14 så ger du henne 5 min innan du väcker henne igen.
Det är bra om man kan väcka de små och om de kan väckas i en naturlig skarv, så man får laborera lite med marginalkvarten både före och efter för att få det att bli så bra som möjligt. ;)

5. Om du väljer att gå in med solfjädern, så håller du den tills hon inte är ledsen längre utan sömntung, då först ramsar du dig ut.

Hoppas jag kunde vara till någon hjälp!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
milla82

Inlägg av milla82 »

Tack Bianca för ditt svar!

tycker jag har läst boken 1000 gånger men ändå kommer det upp flere frågetecken under resans gång.

påbörjar uppföljningsveckan i kväll och undrar hur det är när pappa börjar jobba och inte är med på morgonen. kan han ändå lägga henne på kvällen?
Meya 4 juli 2010
kurs start 5 januari 2011
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Så klart han kan! :D Pappa kan lägga och mamma kan väcka, eller så kan båda väcka och en lägger, eller tvärt om eller vad som nu passar.
Det viktiga är de 4 första nätterna att samma person tar samma natt. Men det har ni ju redan passerat. :thumbsup:
Nu kan ni blande lite som det passar! ;)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
milla82

Inlägg av milla82 »

hjälp vilken natt vi haft, var nästan påväg att ge upp. Meya vaknade bara två gånger första gången kl. 00.30 men var då vaken i nästan 2 timmar. andra gången var 05.45 och somnade om först 07.00. båda gångerna var det mycket skrik och gråt. hoppas hoppas det inte kommer en sådan natt igen.

fundera hur man ska göra när man dragit ihop ramsan (och hon tystnar när man går ut) men hon ändå skriker/gråter efter en stund. ska man då bara bekräfta eller?
Meya 4 juli 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och spännande att ni nu är igång. :D

Bekräftelsen är till för att bekräfta ett lugn, när lugnet infinner sig efter att man t ex ramsat eller svarat genom husljud - då bekräftar man att "sååå ja, nu kan vi sova lugnt".

När man "drar ihop" ramsan bakar man in en vers med bekräftande tonfall sist efter tre vanliga verser om man säger, förutsatt att tystnad eller lugn infunnit sig under de tre första verserna.

Om hon börjar fråga efter en stund skulle jag svara med en uppmuntrande påminnelse x4 verser och direkt gått till någon lagom ljudande hushållssyssla. Dammsugaren i andra rum är sövande och trygg att lyssna till.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
milla82

Inlägg av milla82 »

Tack för ditt svar!

vi är ju nu på uppföljningsveckans andra dag. känner mej inte "full lärd" ifall det kommer en lika natt som den förra var. Tips på vad jag ska göra tas gärna emot.

Meya har annars ätit bra de senaste dagarna förutom på kvällen när hon äter kvällsgröt 45 min innan läggdags. Välling har vi provat tidigare med det ratade hon totalt. Flaska tar hon inte alls heller. Så jag försöker truga på henne så mycket det går vid ammningen men ibland vill hon inte ha så mycket. Undrar ifall det är det som gjorde senaste natt så hopplös?!
Meya 4 juli 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Har ni henne enbart på BM, bröstmjölk? :? Det är få barn som klarar kuren och även SHN sömn på enbart BM, ett fåtal gör det.

Om du läser mitt förra inlägg igen så ser du mina tips på "vad du kan göra" ifall natten blir som den förra. :wink:
//Anna
milla82

Inlägg av milla82 »

Senaste natt gick mycket bättre än den förra. Kände att med din hjälp Anna09 visste hur jag skulle göra. Meya sov från 19.45 till 04.30, så länge har hon aldrig sovit förr, då började hon fråga men inte så mycket som förra natten. Jag var genast där och gav en glad men lugnande ramsa, pysslade på lite upp (dammsög, diskade...) hon somnade om och så höll vi på några gånger (tror det var 5 gånger) till 06.30. Sen somnade hon om och sov till 07.40.

Hon får nog annan mat än bm,

såhär ser vårt schema ut

7.45 God morgon, amma
9.30 Sova 45 min
11.00 Lunch (kött,potatis,grönsakspure+fruktpure) amma
12.45 Sova 90 min
14.30 Mellis (fruktpure), amma
16.15 Sova 45 min
17.30 Fruktpure, amma
19.00 Gröt, amma
19.45 God natt

Tycker du hon får för lite mat? Hon är inte så stor (7 kg och 68 cm), men vid bvc tycker de att hon inte behöver få mera mat :?
Meya 4 juli 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

på BVC har man den ena tanken efter den andra gällande hur "mycket" mat små spädisa skall ha... AW säger, och jag håller med, att barn under året kan inte få för mycket mat. Så mata på, allt som hon vill ha!

Vackert jobbat inatt - så skall de se ut. 8) Målmedveten strategi som man håller konsekvent - då kommer resultatet skall du se. =D>

:thumbsup:
//Anna
milla82

Inlägg av milla82 »

då hon äter så äter hon massor ( och det har kommit under den senaste dagarna :D ) men funderar ifall jag borde ge kött/potatis/grönsaker till 17.30 målet också? men blir det för nära grötmålet som är 19.00 då?

en annan fråga också. vi är väldigt fast här hemma för tillfället, kan inte ens gå på en promenad för då somnar hon i vagnen fastän vi går genast efter att hon ätit. kommer det att ändra när hon sen sover alla turer och hela natten?
Meya 4 juli 2010
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ja, jag hade givit lite mer bastant mat även 17.30, att nattslurken/målet kommer tätt inpå gör inget.

Ja, det kommer bli bättre när hon är helt utsövd 8) , de brukar bli som små klockor och somnar inte hur som helst.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
milla82

Inlägg av milla82 »

Ååh... vad trevligt det är att få sova :D :D :D

Lill skrutten sov från 19.45 - 07.15 och sedan låg hon nöjt och pratade i sin säng till jag tog upp henne.

Gav ordentligt med mat vid 17.30 och hon åt så det stod ut genom öronen. Men tänkte sedan att nu äter hon säkert bara lite gröt istället. Men oj så fel jag hade. Hon åt mera gröt än vad hon någongång gjort förut. Härefter lyssnar jag bara med ett öra på bvc och gör sedan som jag känner är bäst för min dotter.

Hoppas hoppas allt nu fortsätter som det gjort inatt och tack alla ni som hjälp min dotter att få sova :heart: :heart: :heart:
Meya 4 juli 2010
milla82

Inlägg av milla82 »

nätterna hos oss går nu fortfarande bra \:D/ , men dagsluren som är 1,5 h ville inte alls. först tar det ca 15-30 min innan hon somnar efter en massar gnöl runt om i sängen. gråter och ropar nu som då. är det för tätt mellan sovtiderna? eller ska vi fortsätta?
Meya 4 juli 2010
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att läsa dina inlägg om hur bra det går för er. Snyggt jobbat.

Det är ganska vanligt att daglurarna strular i början när de små börjar sova hela nätterna. De tror att de inte behöver sova mer då. Men om man har lite tålamod och erbjuder lurarna på dagen så upptäcker de snart att de behöve sova under dem också. Så jag skulle inte göra något åt schemat på 2 veckor.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
milla82

Inlägg av milla82 »

Dagslurarna börjar nu gå bättre och bättre :D , somnar för det mesta inom 10 min och utan en massa gnöl och gnäll nu. så otroligt skönt att allt nu börjar löpa smidigt. vi är nu på sista dagen i uppföljningsveckan.

Men hur ska man nu göra så att allting inte förstörs :-k ? Hur gör man ifall man vill fara någonstans. Kan man ha henne att somna i bilen? ska man då ramsa också? och kan man ha henne att somna i vagnen fastän vi haft alla lurar inne i sängen? Tänkte sådanna gånger man vill fara någonstans?!
Meya 4 juli 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"