Om 1v. ska vi börja kura vår snart 7mån. gamla son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
2xA mamma

Re: Om 1v. ska vi börja kura vår snart 7mån. gamla son

Inlägg av 2xA mamma »

Oj, jag glömde ju en sak till...

Själva buffandet....det står att man inte ska slå, ok det förstår jag ju!!! :wink: Men är det så att man låter den knutna handen hela tiden ligga på blöjbaken och man föser liksom uppåt....förstår du hur jag menar. Att handen alltid är i kontakt med rumpan, mandrar inte handen bakåt och ger en puff i rumpan? För då blir det ju nästan som att slå. Men håller man handen kvar och bara gör en fösande rörelse med handen, så blir det mera som en buff. Oj, detta var svårt att förklara! Hoppas du fattar hur jag menar. Jag har nämligen övat lite ikväll :wink:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen. Nej det är itne riktigt så det är tänkt. Högerhanden buffar rytmiskt i fjärdedelstakter och vänsterhanden trycker till på varje hel. alltså det blir:
en, två, tre, fyr, och, en, två, tre, fyr, och, en, två, tre, fyr osv.
och är vänsterhanden.
Dte finns ett filmklipp där AW visar hur man gör. Ska se om jag hittar det.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ps, man övar INTE på barnet. öva på mannen, björnen och dina egna ben tills det sitter.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack igen!!

Filmklippen hackade väldigt och det första, mest intressanta, så slutade just då hon skulle lägga barnet på bordet och visa buffning å solfjäder!!!??? :cry: :-o

Jag har övar på mina egna ben hittills och på storebror :wink:

Hur ska jag få klippet att fungera nu då?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Klippet hackar inte på min dator, så prova från en annan :D
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Det hackar på min dator oxå, men den är knäpp! Här funkar det om jag låter datorn vara med klippet på så den får hacka sig igenom hela klippet. Sen trycker jag på start igen (utan att jag stängt ner sidan och öppnat igen förstås) och då funker det fint. Kanske kan det fungera hos dig med? :-k

Bianca
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Ok, jag ska testa på sambons dator imorgon...passar på att läsa boken nu just! Men det är inte bara det att det hackar, utan det första klippet om buffningen slutar just när hon ska lägga ner barnet!!!! Det blir svart ruta där det står "klipp 5". Mer ser jag inte av det klippet än att hon hämtar barnet från golvet och ska just lägga ner det på bordet.De andra klippen ser jag nog hela, men de hackar! *irriterande*
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Nu ska jag läsa nån sida till i boken och sen ta natt. Vill ju inte vara allt för trött imorgon kväll då vi ska börja på!! :wink: På nåt sätt känner jag mej tryggare denna gång än i julhelgen, då vi tänkte börja kura men han åkte på penicillinkur. Kanske har det jag läst fått gro lite inom mej och jag har tagit det till mej under lite längre tid. Även om starten kom plötsligt på nu, så känner jag mej trygg med den kunskap jag nu har.
Detta är mycket tack vare er alla som hjälpt mej här!! Kram på er :heart: Ni är underbara!!

Jag hoppas att ni fortsätter att följa vår resa genom kure, för jag vet att jag kommer att behöva er fortsatta hjälp!!

Tack å go´natt! :sleep:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vi är med :heart:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Go´morgon!!

Gah, inatt har vi haft en konstig natt...han har varit oroligare än han brukar och varit vaken flera gånger. Undrar om han känner på sej vad som är på G!!! :wink: Jag är trött och har huvudvärk och längtar tills sambon kommer hem tidigt idag, så jag får lägga mej å vila en stund.

Jag kollade just på filmklippen på hans dator. Det fungerade lite bättre där, ju fler gånger man tittade på ett klipp, destu mindre hackade det...kanske det är lagat så, så man ska se flera gånger :wink: Jag fick också se hela klippet om tillrättaläggande, buffning å solfjädern....vilket inte fungerade på min dator. Så nu vet jag hur buffningen ska göras.

MEN, på nåt vis så får jag en känsla av att buffningen hör hemma med riktigt småa spädbarn. Jag tror inte det skulle kännas rätt att buffa vår "stora" 7månaders kille. Hon sade ju i klippet attman också kan använda endast solfjädern. Men är det då senare i kuren?? Är det meningen att man MÅSTE buffa första natten???

Vagningen på dagen fick jag heller inget svar om. Ska man vagna som hon gör i klippet, trots att han inte gråter el. protesterar???

Jag skyndade mej att flytta hans spjälsäng till hans nya rum nu imorse....bara för att jag inte ska kunna backa ur. För nu känns det riktigt pirrigt, som när man hade tent i skolan. Tänk om jag gör nåt fel, det blir inte till nåt osv. Jag är lite rädd för att förstöra den nattning vi nu har, för den har fungerat SÅ bra. Med storebror gick vi och bar honom tillls han somnade, gungade i famnen osv. Så redan innan lillebror kom, beslöt vi att detta skulle vi INTE göra med honom också. Han skulle lära sej att somna själv i sängen. Det gjorde han också vid ca.2mån. ålder. Så nu känns det lite fel att börja rätta till honom i sängen, börja buffa osv. Han kommer garanterat att protestera!!!!!

Tacksam för snabba svar!! :P
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Ingen som kan hjälpa mej idag!!??
Vi ska ju börja ikväll, så jag börjar bli lite nervös!!! :P
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

När man kurar så buffar man första natten vid minsta pip. En 7-mån är prima att buffa :wink: Jag vill minnas att AW buffat barn över året oxå.
När hon säger att man även bara kan änvända solfjädern så tror jag hon menar senare i kuren, vid kris-situationer. Nu första natten så buffat man. Det kommer gå så bra så, ska du se. Du buffar tills älsklingen är lugn , då sölfjädrar du kort och ramsar dig sedan ut. Skriker älsklingen igen så går du tillbaka in och buffar och så håller ni på.
Andra natten lägger ni buffet och solfjädrandet åt sidan och verktygar med ramsan istället.

Ang. vagning. Tänker ni låta älsklingen sova någon lur i vagn? Alla lurar hålls på samma plats tills dess att schemat satt sig som det ska. Alltså lur 1 är alltid på samma plats, exempelvis vagn. Lur två är alltid exempeilvis i säng, lur 3 är alltid på samma plats. Du förstår va? :-k
Om ni väljer att ha 1 eller 2 eller 3 lurar i vagn så lägger ni älsklingen där och vagnar lite lätt. Är älsklingen lugn skakar ni lite kort innan ni ramsar er bort. Protesteras det så vagnar ni igen. Vilda protester kräver kraftigt vagnande.
Ja personligen har inte hållt ned huvudet vid varje vagning utan bra vid behov.
Prostesterar eller "gråter" inte älsklingen så vagnar ni inte.

Eftersom älsklingen somnar så bra själv på kvällen, så lägger ni honom tillrätta, buffar honom lugn om han skulle protestera (skrika) annars kan ni lägga honom tillrätta och förblir han lugn så lägger ni bara en kort solfjäder och ramsar er ut. Hur känns det?

Bianca
2xA mamma

Inlägg av 2xA mamma »

Tack för ditt svar!

Han har ju bara 2 lurar / dag, en på f.m. och en på e.m., precis som han har nu. Båda gångerna får han sova ute i vagnen, skulle vädret vara för kallt eller så, så sover han inne men i vagnen. Så då vet jag hur vi ska gå tillväga med det. Tack! :)

Tack för tipset om läggningen till natten. Som sagt, det har gått så bra hittills, så jag känner att börjar jag buffa och göra en massa annat, så kommer jag att förvirra honom totalt. Jag brukar bara ge honom en puss på kinden och säga go´natt och sen lägga ner honom i sängen, men då på RYGG. Han protesterar nästan aldrig, kan böka lite och nån gång kan ja få gå in och rätta till honom eller sätta tutten (som vi nu tar bort) i munnen. Men oftast somnar han själv ganska fort!
Så om jag vid läggning ikväll, lägger honom tillrätta på mage och verkar han lugn, så solfjädrar jag bara och ramsar mej ut. Men om jag inte alls buffar vid läggning, kan jag ändå buffa om det blir kris t.ex. runt den tid han är van att få mat (bröst)????
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Så hade jag gjort.
Lagt ner älsklingen på mage, lagt tillrätta, solfjädrat kort och ramsat mig ut. Protesteras det då hade jag gått in och buffat och sen kört som det står i boken med buff, solfjälder, ramsa ut.
Om det inte behövs buff vid läggningen så kan ni iaf buffa när älsklingen vaknar på natten. Det är ert sätt att få honom lugn. Behöver ni inte lugna honom - behöver ni inte buffa. Behöver han lugnas så buffar ni! :mrgreen:

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"