Nu ska Melker få börja sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
M&Ms mamma

Re: Nu ska Melker få börja sova

Inlägg av M&Ms mamma »

lillmatte skrev:Hej igen!

Jag måste få fråga dig bara, visst var det så att du kurade själv (tror du skrev så i min tråd)? Jag är lite nyfiken på hur ni har fortsatt efter själva kuren och under uppföljningsveckan, delar ni på nattningarna? Om ni gör det, när började din man natta och blev det en slags minikurstart då?
Ja, jag kurade själv. Det är i huvudsak jag som lägger Melker på kvällarna, badproceduren delar vi på, sen brukar det bli så att jag lägger Melker och maken Madicken. En kväll (tror det var natt 7 typ)var jag borta och då nattade maken och det gick riktigt bra. Vi mammor måste våga dem pröva bara :D

På nätterna om det behövs ingripande är det också oftast jag som gör det, eftersom jag ändå vaknar och maken sover mycket tyngre.
Acnaib skrev:Åh va kul att nätterna flyter på så bra nu! Den där sista halvtimmen brukar reda ut sig efter ett tag, men för att hjälpa den på traven så är det viktigt att lille älsklingen får i sig massor av mat, mera mat och jätte mycket mat på dagen :wink: Är maten ordentligt uppfetad? Hur sovs det på eftermiddagen nu?
Nu har vargtimmarna spökat två nätter, men är väl bara att nöta på? Är det pangramsa man ska satsa på då eller ska vi avvakta och se hur det utvecklas?

Jag tillsätter matolja 2 x / dag, ca 1 tsk per gång. Kan jag sätta ännu mer fett?

Lurarna dagtid funkar riktigt bra. Den sista är 16.30-17.15 (sovdax 19.30). Jag har funderat ifall den borde sättas lite tidigare, 16-16.45 istället. Åsikter om det?

Vi fortsätter och hoppas den hela natten kommer!
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
:heart: Lilla M (26.7 2010) kurstart 23.11 2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jag skulle tillsätta mer fett :wink: Jag tillsätter fett vid alla måltiderna :P
Hur ser ett vanligt dagsintag av mat ut hos er?

Jag tycker att du kan lägga sista luren tidigare, vid 16 som du föreslog. Det är viktigt att det inte sovs för sent och för mycket innan natten.

Jag tycker ni är duktiga och snart kommer ni få hela nätter! Jag lovar :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

En vanlig dag ser matintaget ut såhär:

Kl 7: 2 dl potatis/morotvälling
10.15: Knappt ½ burk grönsakspuré (vi har börjat introducera kött nu också)+olja, ½ burk plommonpuré till efterrätt. Ersättning efteråt ca 1 dl.
14.15: Samma som 10.15.
17.30: Gröt gjord på 1dl ersättning + babygrötpulver + 3 tsk plommonpuré (vi har börjat introducera vanlig havregrynsgröt). En skvätt ersättning efter.
19.20: Gonattslurk = 1,5-2 dl välling.

Hur ser det ut tycker du? Melker blir 5 månader 26.12. Han får mycket plommon eftersom magen är så hård. Ibland blandar vi maltextrakt i ersättningen också eftersom det är bra mot hård mage.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jag tycker det ser bra ut! :) Om du vill så skulle du kunna ta två tsk olja till maten eller byta till smör vid ett av tillfällerna. Dessutom kan du, om du vill tillsätta smör även i gröten. Den havregrynsgröten du gör själv blir mumsigt god med massor av smör i :wink:

Sen hade nog jag personligen valt att lägga gröten där vid 14:15 och maten där vid 17:30. Mest för att riktigt "middag" med puré och kött är lättare att stå sig på hela natten än en prot. gröt. :wink:

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Hej igen!

Här sover vi gott, men än krånglar mornarna och vargtimmarna lite. Men det går med myrsteg frammåt! =D>

Melker blir 5 månader nu i julhelgen och jag funderar om vi borde justera schemat lite. Nu sover han 15 h 45 min.

7:00 Godmorgon
8:30-10 tupplur 1
12-14 tupplur 2
16-16.45 tupplur 3
19:30 gonatt!

Förslag 1:

-Förlänga natten 19.30-7.30 (nu 19.30-7) Fördel: Vi föräldrar får sova lite längre och storasyster också som oftast vaknar när vi börjar stöka på i hemmet med lillebror.
-Förkorta tupplur 1 till 45 min (nu 1,5 h)
-Eventuellt förkorta tupplur 3 till 20 min

Förslag 2:

-Endast förkorta tupplur 1 till 45 min.

- Vilket alternativ verkar mest vettigt?
- När ska man införa 2 lurar/dag istället för 3?

Ha en bra vecka! :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt jobbat med sömnen, snart sover han hela vägen fram, jag lovar. :D

Jag hade förlängt natten, kortat lur 1. Just för att en kort lur på 20 min på e-middagen kan bli för ojämn fördelning.

GOD JUL om vi inte krivs innan! :santa:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Tack för svaret!

Vi ändrar nu schemat så det ser ut så här:

7:30 Gomorgon! Välling.
9:00-9:45 tupplur 1
10:00 mat
12-14 tupplur 2
14:15 mat
16-16:45 tupplur 3
17:00 mat
19:00 bad + välling
19:30 Gonatt!

Hur ska vi göra de kvällar Melker är extra trött (tex om vi haft mycket program på dagen)? Han har då svårt orka till 19:30, börjar gnälla redan före 19 och vill sova. Så ikväll fick han börja sova redan 19:15, fick inte dragit ut det längre. Är det ok göra så? En 5 min tupplur känns inte som ett alternativ eftersom det ändå är så nära på gonatt.

GOD JUL TILL ER ALLA!! :santa:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Ja, en kvart tidigare är inom marginalkvart och det gör inget alls. Vid sjukdom eller så kan du alltid lägga upp till en halvtimme tidigare just på kvällen utan att rubba schemat.

God jul :santa:
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Hej igen!

Ursäkta att jag startade en ny tråd ang hur göra när barnet är sjuk, men jag var lite desperat och tänkte att det inte är så många in och kikar på juldagen... :oops: Hur som helst gick det riktigt bra trots feber och dåligt matintag.

Ännu bråkar mornarna, Melker vaknar kring 5, men somnar oftast om själv. Ibland behövs en ramsa, den tar bra nu för tiden och det räcker oftast med en omgång. Sen vaknar han någon gång till men somnar så han sover när det är godmorgondax. Så egentligen är det inget stort problem, men jag undrar om det finns något vi kan göra för att ge Melker en liten knuff så han skulle sova ända till morgonen? Eller ska vi bara vänta?

GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA! :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Nu behöver vi hjälp! :(

Melker har varit sjuk nu mellan jul och nyår. Diarré, lite feber och dålig matlust. Detta gör att vi har ramlat av kärran känns det som och detta måste styras upp på något vis.

Dagslurarna funkar fint. Nattningarna funkar fint och nätterna går riktigt bra fram till klockan 5 ungefär. Då vaknar han, gråter och kan inte somna. Tidigare har det hjälpt med ramsa, ibland en uppreping av ramsan. Men nu har det bara blivit värre och värre. I desperation (ja, jag vet... men jag fann ingen annan utväg då, storasyster som också är sjuk vaknade av Melkers skrik och för att få henne att somna om måste jag få tyst på Melker) började jag dra vagnen och Melker somnade. Följande natt upprepades det, jag drog vagnen, Melker somnade. Men vaknade efter en stund, ville vagnas mer... Vi ramsade, väntade, ramsade, han skrek mer osv osv. Jag vagnade, kände mej uppgiven, Melker skrek och det slutade med att vi tog god morgon 45 minuter tidigare än det var tänkt. Samma sak i morse, förutom att det blev morgon en timme för tidigt. Det känns som det bara går nerför nu och jag vet inte hur jag ska stoppa det.

Ett problem är att Melker bara har ätit knappt ½ av vad han annars äter och detta är en orsak till att han har så svårt att somna om tror jag, han är helt enkelt hungrig. Men nu verkar det som aptiten sakta återvänder.

Det känns som det inte funkar att fortsätta där vi ramlade av, utan att vi måste ta några steg tillbaka i kuren. Ska vi köra en minikur för att reda upp mornarna? Gör vi i så fall då som när vi började SHN-kuren?

Som ni märker känns det lite uppgivet nu. Det funkade ju så bra och det känns som ett misslyckande att det backat. Jag vill så gärna få ordning på det men ändå står jag där och drar vagnen och egentligen funkar ju det inte heller, för Melker protesterar så fort vagnen stannar.... :(

Så.... help!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja du det är dags att göra en "mini kur" då börjar du från natt 2 enl. lathunden. Så man vagnar/buffar INTE vid minsta pip.

Sen är det så här, barn måste på reagera! Arg, förbannad osv... det kan du inte verktyga bort som du märker. Bara en riktigt ledsen bebis tar emot ramsan och behövliga verktyg.

så här är pepping trådar att läsa.

”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?p=91777

”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Tack Torsmamma! Vi ska köra från dag 2 nu från och med inatt.

En annan sak: när "brukar" man övergå till 2 tupplurar/dag? Melker sover 15,5 h/natt nu ( han är 5 mån 1 vecka).
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, 2 lurar är vanligast vid 8-9 mån. Så håll er till 3 lurar ett bra tag till. (det finns undantag) :wink:

Man brukar korta den sista luren tills den liksom försvinner av sig självt ungefär skriver anna i BB.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Nu är vi på gång - nu SKA morgonstrulet redas upp!

Jag och Melker flyttade ner till varsitt rum för två nätter sen, så jag i lugn och ro kan koncentrera mej på honom utan att oroa mej för att storasyster ska vakna.

Natt 1: Somnade fint. Vaknade kring 5.30, pangramsa och somnade om. Vaknade igen 6.30. Pangramsa. Blev mer och mer arg och skrikig. Jag ramsade mera -> ingen effekt. Solfjädrarde tills han var lugn och fin, avslutade med ett lätt tryck och ramsade ut. Började genast skrika. Jag blev rådlös, vagnade lite snabbt, gick tyst ut. Detta gillades INTE av Melker, han ville jag skulle fortsätta vagna. Efter en stund tänkte jag nej nu tusan, solfjädrade läääääänge (envisa unge! :) och tillslut sov han fint. Jag tassade ut, klockan var då 7.30. Han fick sova marginalkvarten och blev väckt med tjo och hurra 7.45. Sur och butter var han, han sov ju så skönt och skulle gärna ha fortsatt med det :)

Natt 2: Somnade bums. Grät 23, ramsa + bekräftelse, samma sak kring 3 och 5. Vaknade 6.30, gnölade på lite, fick en ramsa, tystnade och fick bekräftelseramsa. Lite prat 7.20, men tystnade och sov gott när han blev väckt 7.35 (tog upp storasyster först, så blev liiite senare väckning.)

Så det går bra! Känns som "striden" där första morgonen behövdes. Jag fick bekräftat för mej själv att det är absolut slutvagnat nu och Melker fick bekräftat att man verkligen SKA sova ända till morgon.

Som belöning har vi fått en supergo och mysig kille på dagarna nu som dessutom äter fint igen! Hurra för Melker!

Jag måste erkänna att vi tidigare varit halvhjärtade med skrattet till gonattet, men nu sätter vi stor vikt på det. Melker skrattar gott när vi fjantar oss före sovdax och han har varit SÅ mycket nöjdare att sova. Fy på oss som inte gjorde det helhjärtat från början, Melker förtjänar verkligen ett gott skratt före sovdax.

Min uppgivenhet är borta och jag känner mej laddad och på g igen med sovkuren. Nu tusan ska vi ha en hel natt snart! Vi har skumpa på kylning färdigt.... :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

VIILKEN attityd!!! GO GO!! =D>
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"