Nu ska Melker få börja sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
M&Ms mamma

Nu ska Melker få börja sova

Inlägg av M&Ms mamma »

Hej alla!

Jag är riktigt ny här och ska nästa torsdag (25.11) börja kura vår son Melker 4 månader. Nätterna blir bara trassligare och trassligare, så det är verkligen nödvändigt att ta tag i saken. Jag har pluggat SHN-boken och äntligen börjar jag förstå vad det handlar om :) Jag antar det är en god början.

Just nu filar jag på schemat. Här är det förslag som känns bäst:

7:30 Godmorgon! Välling
9:30-10:15 Tupplur 1 (45 min)
10:30 Grönsakspuré + nan
12:30-14 Tupplur 2 (1,5 h)
14:00 Grönsakspuré + nan
16:30-18 Tupplur 3 (1,5 min)
18:00 Gröt + välling
19:00 Bad och kvällsskratt
20:oo God natt! (natt 11,5 h)

Totala sömntimmar: 15 h 15 min.

Tuppluren klockan 12.30 vill jag helst inte rucka på, för den infaller samtidigt som Storasysterns (1 år 5 månader). Men annars tar jag tacksamt emot förslag och tips angående schemat!

Nu ska jag läsa lite till och förhoppningsvis få rätat ut ett par frågetecken. Annars vänder jag mej hit med mina frågor.

Hälsningar förväntansfull men rätt så trött tvåbarnsmor
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!

Grattis till ett bra beslut :) Du kommer inte ångra dig! Superbra att du pluggar på. Jag tycker schemat ser bra ut, det enda jag personligen skulle ändrat på är att jag skulle lagt in en 12 h natt och gjort sista luren till 45 min. Beror visserligen på barnet men jag har en känsla av att många barn har svårt att sova en längre period vi den tiden. Glöm inte nattslurken strax innan läggdags! Lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Tack för din kommentar - det där lät vettigt och bra, ska ändra så det blir natt 19.30 istället. Det blir då 15 h / dygn och vi kan vid behov slänga in en 20-minuters lur om det blir kris.

Sen när kurstarten är här, när ska man börja liksom? På morgonen med schema eller på kvällen vid läggning?
_lill

Inlägg av _lill »

Skriv gärna in din sons födelsedatum i profilen så vet vi exakt hur gammal han är! 15 h är bra om han börjar närma sig 5 mån, annars kan du förlänga middagsluren så den är 2 h. Jag hade 2 h middagslur när jag kurade min son vid 4 mån och drog ner den till 1,5 när han blev 5 mån. Det funkade bra för oss :)

Själva kuren börjar man på kvällen vid läggdags, men det finns inget som säger att man inte kan börja sträva efter att följa schemat redan innan man börjar kura... :D
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Hej igen!

Nu har jag filat på schemat ytterligare:

7:30 Godmorgon! Välling
9:30-10:15 Tupplur 1 (45 min)
10:30 Grönsakspuré + nan
12:00-14.00 Tupplur 2 (2 h)
14:00 Grönsakspuré + nan
16:30-17:15 Tupplur 3 (45 min)
17:30 Gröt + välling
19:00 Bad, gonattslurk & kvällsskratt
19:3o God natt! (natt 12 h)

Totala sömntimmar: 15 h 30 min

Sen kommer nästa fråga: dagslurerna. De sover han nu ute i vagnen, somnar relativt lätt själv. Kan jag fortsätta med det? Att sova på mage i vagnen är inget alternativ, eftersom han sover i syskonvagnen ute och den är mindre än vanliga vagnen. Jag och storasyster brukar passa på vara ute under någon/några av sovturerna och samtidigt får jag rastat vår hund. Men är det då viktigt att Melker först somnar själv före vi går ut på promenad eller måste vi skippa promenerandet helt under hans lurar? Eller ska jag börja ha honom sova inne?

Tusen tack ni som orkar svara!

H. M&M:s mamma

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå! :P

Vilket tjusigt schema! =D> :wink:

Ang dagsluren kan han absolut sova i vagnen. Min lille hade alla sina lurar ute i vagnen på rygg (i spjällisen sover han på maggen) . Det gäller bara att vara konsekvent så om man har börjat och det är ngn gg man inte vill gå ut får man helt enkelt bara ställa ut vagnen. :wink:

Det enda är att han måste somna in själv innan ni börjar promenera. Så vagna, sedan skak sida sida och sedan en ramsa och så går ni undan och väntar. Somnar gossen så är det bara att gå. :mrgreen:

Lycka till! :D :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Tack för svaret!

Larm är inköpt och vi känner oss riktigt taggade och pålästa, så vi startar på tisdagkväll istället för torsdagkväll. Jag ska meddela hur nätterna går sen :)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Toppen! :thumbsup: /Luvisen
SM rookie
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Godmorgon!

Första kurnatten avklarad *gäsp*. Det gick ändå helt okej tycker jag med tanke på att lilla M inte är van att sova på mage utan napp och dessutom inte få mat.

19:25 Gonatt! Melker läggs på mage med armarna upp och benen raka. Vagnar 5 minuter, ramsar ut. Melker börjar genast gråta. Väntar lite, går in, lägger tillrätta, vagnar och ramsar ut. Upprepas totalt 5 gånger. Sista gången tyst under hela ramsan, fortsatt tyst. Bekräftelseramsa efter en liten stund 19:45.
20:15 Vaknar. Lägger tillrätta, vagnar och ramsar. Bökar runt, men är tyst. Får bekräftelseramsa --> vaknar. Vagnar kort, kort, ramsar ut. Melker ligger och pratar lite, men tystnar själv. Bekräftelseramsa 20:20. Sover ett par minuter, vaknar och är arg. Vagnar och ramsar x flera. Somnar 20.35.
20:45 Vaknar, arg och sur. Vagnar och ramsar x flera + bekräftelseramsar.
20:55 Samma som ovan.
23:00 Melker vaknar. Vagnar och ramsar många gånger. Får bekräftelseramsa 23:22 och där efter inget ljud från rummet.
23:28 Pratar lite (i sömnen?). Tystnar genast själv.
00:17 Samma som ovan.
02:21 Samma som ovan.
02:30 Vaknar. Riktigt arg och upprörd. Vagnar kort och ramsar, får upprepa många gånger. Melker verkar lyssna lite bättre till ramsan nu. Bekräftelseramsa 02:57.
03:01 Samma som ovan, bekräftelseramsa 03:36.
04:45 Vaknar. Vagnar och ramsar x 3. Bekräftelseramsa 04:55.
05:15 Vaknar. Snabb vagning och en ramsa, en liten paus och sen bekräftelseramsa. Snabbt och smidigt!
05:55 Samma som ovan.
06:00 Samma som ovan.
06:14 Samma som ovan.
06:25 Samma som ovan.
06:52 Vagnar och ramsar x 4. Bekräftelseramsa kl 07.
07:10 Vagnar och ramsar. Svårt somna om.
07.20 God och glad morgon!

Jag hoppas vi är på rätt väg. Gäller kämpa vidare nu!

Inlägg av Luvisen »

Tyckte du jobbade fint. :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Nu är natt 2 & 3 avklarade och lillen är nattad till natt 4. Så här har det gått:

Natt 2 24.11 2010

19:40 Gonatt! Ramsar och vagnar x 3. Somnar på 10 minuter.
23:59 Vaknar. Ramsar. Melker ARG! Vagnar snabbt och ramsar x 2. Tystnar så snabbt jag börjar vagna (han gillar det), blir superarg när jag slutar och börjar ramsa. Ramsar, ramsar, sätter på köksfläkten som bakgrundsljud. Jag går snabbt på toa och när jag kommer tillbaka är det tyst. Fin och glad bekräftelseramsa i dörröppningen klockan 00:12. (vaken 13 min)
01:30 Gråter. Ramsar, ramsar. Vagnar och ramsar x 2. (Jag har svårt låta bli vagna.) Ramsar x 2. Tillrättalägger, vagnar superkort, ramsar snabbare och mer punktsättande. NU funkar det, Melker lyssnar till ramsan och tystnar. Fint! Bekräftelseramsa 01:40. (vaken 10 min)
03:24 Superarg, ramsan tar inte alls. Tystnar så fort vagnen börjar rulla. Ramsar, ramsar. Tystnar under en ramsa. Bekräftelseramsa 03:31. (vaken 7 min)
04:32 Tillrättaläggning och ramsa x 2. Tystnar! Bekräftelseramsa 04:34. Pratar lite glatt i vagnen för sej själv, somnar sen. (vaken 2 min)
04:45 Nu går det inte lika lätt. Ramsar och vagnar superkort x 2. Ramsa, ramsa. Bekräftelseramsa 04:54. (vaken 9 min)
06:01 Vaknar, vagnar snabbt x 3 + ramsar. Melker gråter. Ramsar mer, tystnar mitt i en ramsa. 06:10 bekräftelseramsa. (vaken 9 min)
06:29 Somnar själv om innan jag hinner göra något. (vaken 2 min)
07:30 God och glad morgon!

Natt 3 25.11

19:30 God natt! Ramsar x 3, somnar på 10 minuter.
20:30 Ramsar x 2 + bekräftelseramsa. (vaken 2 min)
01:06 Somnar själv snabbt.
01:59 Ramsa x 3 + bek.ramsa. (vaken 4 minuter)
03:28 Ramsa x 1 + bek.ramsa (vaken 3 minuter)
03:42 Ramsar. Pratar, blir argare. Ramsa x 4. (vaken 9 min)
05:15 Ramsar x 1 + bek.ramsa. Upprepas. (vaken 10 min)
06:32 Ramsa x 1
07:00 Ramsa x 3 (vaken 8 min)
Gnäller lite till och från. Sover lite mellan varven. Tyvärr hinner an precis vakna och börja gråta före god morgon. Vagnar för att han ska tystna, sen supersnabbt god morgon, tjo och tjohej 07:35.

Det känns som vi är på rätt väg, är vi det? - hoppas det! Hur snabbt kan man förvänta sej att antalet uppvak minskar? När ska man börja dra ihop ramsan och bekräftelseramsan? Ska Melker vara helt tyst före man börjar med det?

Vi ramsar vidare och hoppas på fler framsteg. Dagslurarna funkar riktigt bra ute i vagnen på rygg. Jag ställer bara ut vagnen och ramsar tupplursramsan. Ibland beöver den upprepas, men oftast inte.

Glad lillajul till er alla!

/M&M:s mamma
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!

Det verkar ju som det går väldans bra :thumbsup:
Bra att du slutade med vagnandet natt 3 :wink: .

Nu gäller det att spara ned på ramsan också :wink: Men säg mig, när du skriver att du ramsar x 1 eler x 3, hur menar du då?

Ramsan är ett som ett fyrfaldigt leve. Dvs x4 som minst om man säger...

Bekräftelsen drog jag ihop när lillen började svara omgående på ramsan. Eller om han var tyst vid läggningen när jag gick ut så ramsade jag x4 med bekräftelseramsan som den sista versen så att säga.

Värme :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

God morgon!

Alltså vår Melker har sovit 9½ h i sträck inatt!! Helt otroligt!! :D Snart dax att göra glad morgon.

När jag skriver ramsa x 1 menar jag 4 gånger, dvs en "omgång". Ramsa x 2 blir då alltså 8 gånger. På tal om ramsa, är det alltså inte så att (bekräftelse)ramsan jämt måste få sista ordet mer?

Det som verkar vara svårt är att få honom somna om på morgonen. Jag läste extra igår och det stod man ska undvika trafik och ramsning under vargtimamrna 4-6. Vargtimmarna är inte största problemet nu, utan kring 6.30. Nu på morgonen 6.30 hade Melker jättesvårt somna om, blev bara mer och mer ledsen och ramsor bet inte alls. Så jag vagnade och han tystnade, jag ramsade ut och han somnade. Förstör jag mer än jag hjälper när jag vagnar? Men jag kunde inte ha honom att gråta, han blev bara mer och mer ledsen :( Det är liksom annan sorts gråt än den som ramsa biter på om ni förstår.

Men nu ska jag focusera på framgångarna - 9½ timmar är helt fantastiskt tycker jag! Hurra gör vår Melker! :heart:

/M&M:s mamma
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart! \:D/ Grattis till 9½ timmars sömn! :D

När älsklingarna har börjat tystna efter att man ramsat första omgången så kan man dra ihop den ramsan med beskräftelseramsan. De tre första "verserna" är "vanliga" och den sista versen blir då den bekräftande,
typ: Hurra, Hurra, Hurra, Huuuurraaaaa!
Om du fortfarande behöver påminna efter första omgången ramsa så tror jag att du ska fortsätta att bekräfta efter det.

Nej, i vargtimmen ska man inte trafikera och 6:30 är ju inte heller någon "vargtimme" men om du går in till honom då finns ju risken att han tror att han ska få komma upp då. Men går du in i totalmörker och utan att säga något eller röra vid honom kan du säkert vagna en omgång utan att "störs" av det, med attityd av att du aldrig ens var inne. Ramsa honom då när du kommit ut igen, och inte vid sängen eller i rummet. Det bästa är såklart att låta honom reda ut det själv, med hjälp av en pengramsa/upplysningsramsa, men jag förstår ju att man ibland vill hjälpa lite extra.

Jättebra jobbat! Fortsät så så ska du se att ni snart har nått njutningen! :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Nu sover Melker, natt nummer 5 har alltså börjat. Nattningen tog ca 10 minuter, han gråter före an kommer till ro och jag ramsar ett par gånger. Borde jag hålla mej till en ramsa (alltså en omgång = 4 ggr)? Eller ska ramsan få sista ordet? Jag har svårt med det där märker jag.

Och nu till natten: Om han vaknar under vargtimmarna, då ska han få ramsa genast eller hur? Bara en ramsa har jag förstått, alltså inte att man upprepar och upprepar flera omgångar?

Jag måste jobba på min attityd, men jag har sååå svårt att "låta" honom gråta. Och att veta var gränsen går, när jag borde ingripa. Han låter så ledsen ibland och ramsan tar inte alls. Vad ska jag göra då? (Det märks skillnad när han är arg, sur eller ledsen) Svårt det där.

Sen när han vaknar efter vargtimmarna, skulle det vara en bra idé göra annat ljud då? Vet inte riktigt hur jag ska lösa det, för storasyster sover också på vinden och vaknar om jag börjar stöka omkring för mycket där. Har en klocka med fågelkvitter, kunde man sätta på den i Melkers rum? Eller blir han då för van och vill ha fågelkvitter hela tiden?

Och sen till vagningen som jag "var tvungen" ta till imorse. Har läst lite här och det verkar som det är bäst att OM man är tvungen vagna ska man bara göra det tyst och INTE ramsa ut. Stämmer det? Liksom låtsas att man aldrig varit där inne i rummet.

Nu ska jag peppa och läsa på. Heja heja! :)

/M&Ms mamma
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"