Kura min snart 9månaders tjej

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ebson-2010

Re: Kura min snart 9månaders tjej

Inlägg av ebson-2010 »

Nu var det dax för pappa att ta över i 2nätter! Han var allt lite nervös! :)
Kändes skönt att man då kunde vara den lugna!
Jag pussa god natt och gick ut! Pappa la tillrätta och buffa mest bara för att markera.. Avsluta med solfjädern och ramsa sig ut x4. Hon gnällde till lite snabbt och blev sen tyst! Pappa som då kommit ut till mig fick jag skicka tillbaka till hennes rum för att ge bekräftelseramsan x4. Inte ord inne från våran lilla tjej! Tog 3min!! :D Har en chokad pappa brevid mig nu i soffan! Som förhoppningsvis byggde på sitt självförtroende inför natten med denna smidiga läggning!

Så nu hoppas hoppas vi att hon kanske kan börja fatta galoppen!
Jag ser fram emot att få sova i sängen inatt! :sleep: Förhoppningsvis en hel natt.. Den första på 9 månader! Då jag alltid varit uppe och ammat innan!

:heart: Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ebson-2010 skrev: Så nu hoppas hoppas vi att hon kanske kan börja fatta galoppen!
Jag ser fram emot att få sova i sängen inatt! :sleep: Förhoppningsvis en hel natt.. Den första på 9 månader! Då jag alltid varit uppe och ammat innan!
Så klart hon fattar galoppen. Det är ju mest det där med att saker och ting måste kontrolleras om de fortfarande gäller eller inte som man svarar på lite då och då i framtiden.

Tänk på att ramsan hänger med många år, så slarva inte med den framöver!

:idea: Mitt råd, Stoppa in öronproppar inatt och sov riktigt gott!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Ååh vad jag har fått sova inatt! :D Känns helt fantastiskt! Hade nästan glömt bort hur det var att sova!

DEt har gått strålande bra för min lilla tjej och pappa inatt oxå! Läggningen gick ju hur bra som helst! Sen behövde han inte göra nåt förens vid kl.6 Då ramsa han x4 och strax därefter gav han bekräftelseramsa x4.

Men sen strax efter kl.7 började hon gnälla lite.. Börja nog som lite "prat" men sen tyckte hon nog att det blev lite tråkigt och började jobba upp sig lite! Men inte så farligt! Då bestämmde vi att pappa skulle testa att ramsa! Vilket vi nog inte skulle ha gjort! För oj oj oj vad hon blev arg/ledsen! Hon snyfta och skrek om vartannat! Snoren rann man hörde hur jobbigt hon tyckte det var! Pappa gick in och buffa.. då blev hon tyst men så fort han skulle ramsa sig ut drog hon igång igen! Så gjorde vi 2 gånger.. Sen vänta vi för att ta morgon.. Hon blev ju aldrig tyst så vi gick in även fast hon inte var helt lugn! Hon skrek inte hysteriskt i alla fall... Vad ska vi göra???

Nu är vi alla uppe och dax att äta frukost! För våran tjej är det nu frukost nr.2!! (har fått tuttat en gång,frukost nr.1) Nu hoppas vi att dagen kommer flyta på bra!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> Som du märker är ramsa så nära morgonen mer störande än lugnande. Skippa den i morgonbitti.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Nu har tredje dagen på kuren passerat! Och inne på fjärde natten! Dagen har funkat kanon! När hon ska sova på dan lägger vi ner henne i vagnen..Vagnar lite snabbt för att markera ramsar x4 och går in! (hon sover ute på balkongen).
Hon reagerar och skriker till precis när man går in men lugnar ner sig snabbt och somnar! Har i smyg tittat på henne hur hon bara ligger i vagnen och ögonlocken blir tunga.. Och sen somnar hon bara! Har väl som längst de här dagarna atgit 5min! Fattar ingenting! Men det känns underbart! :D
Hon har varit ganska trött nu på sen eftermiddag så vi har fått kämpa med att hålla henne nöjd!
Pappa fick idag för sig att raka bort skäggstubbet! Var ett tag sen han raka bort allt.. Och vår lilla tjej kände inte igen honom! Hon vart rädd! Vi har bara skrattat åt henne och på alla tänkbara sätt försökt få henne att busa med pappa.. men hon har bara varit reserverad mot honom.. Det släppte lite när pappa fick ta hand om kvällsbadet! Man kan ju tycka att hon borde känna igen sin pappa vid det här laget! :wink: Så vi vart ju lite smått oroliga då det var pappas tur med läggningen igen! Jag pussa god natt och gick ut och hon titta på mig precis som ska du lämna mig här med honom?? Men hon tog det med ro och lugna ner sig! Pappa la ner och la tillrätta, buffa lite snabbt och gjorde solfjädern.. ramsa sig ut x4 och hon var tyst! Så hon fick då direkt bekräftelseramsan x4. Tog 2min!

Återigen vi fattar ingenting! Kan det funka så här bra?? Vi är överlyckliga!! Men på nåt sätt känns det som att allt gått för lätt och vi väntar på ett bakslag!

Ska vi imorgon kväll skippa buffningen?? Nu gör vi den mest bara för att markera att nu ska vi sova! Buffar kanske 20-30sek.

Nu hoppas vi på en bra natt och att morgonen kommer funka bättre! Och vi ska testa att inte göra nånting OM hon vaknar före utsatt tid! (så länge hon inte gallskriker förstås)

Tack för allt stöd! Känns så otroligt skönt att kunan få skriva av sig här och få svar på sina funderingar!

:heart: Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej!

vad härligt att ni fått en sån otrolig respons fr älsklingen!
Ska vi imorgon kväll skippa buffningen?? Nu gör vi den mest bara för att markera att nu ska vi sova! Buffar kanske 20-30sek.
Absolut! Den lilla fattar ju! :P

God forts! :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Då har fjärde natten passerat! Hon har varit ganska gnällig inatt... Pappa har haft vakten och han har avvaktat ganska mycket men har fått ramsat ett par gånger... Vid kl.22.09, 23.16, 00.15, 02.20, 05.15, 06.08. (alla gånger x4) Hon nöjt sig med det... men ändå gnytt vid fler tillfällen men slutat självmant! Vid strax före sju blev jag väckt att av pappa som inte visste vad han skulle göra! Hon var på väg att skrika upp sig ordentligt och bli ledsen! Så jag gick in och la tillrätta och buffa... ganska länge måste jag erkänna och gav solfjädern även den ganska länge.. Sen ramsa jag mig ut x4.. Då var kl.6.56. Hon gnällde till men tystna. Sen hörde jag henne nån mer gång efter det.. Vi tog morgon kl.7.30 och hon sov som en stock när vi kom in i rummet! :D Kändes faktiskt bra att få väcka henne för en gång skull.. Hon har ju alltid varit vaken innan!

Idag är pappa på jobbet.. Så ska klara av dagen själv.. Har blivit bortskämd med att ha pappa hemma nu ett par dagar över nyårshelgen! Har även idag en ganska trött och gnällig tjej! Idag ville hon inte heller somna vid sin förmiddagslur! Vagna för att markera.. Gunga till lite på vagnen precis innan jag börja ramsa mig in x4. Hon skrek till men lugna sig.. Men sen drog hon igång igen! Och skrek hysteriskt! Så jag gick ut och vagna igen.. Så fort jag sluta börja hon skrika..hon fick ramsa x4.. Men hon gav sig inte! Så vagna IGEN! Och ramsa x4 IGEN!! Tillslut så stod jag bara och gunga på vagnen tills hon nästan sov då fick hon ramsa x4 och sen sov hon! Vet att jag gjorde fel som gunga henne till sömns men visste inte riktigt vad jag skulle göra! Kände nog panik över att jag tycker att hon måste sova för att hon är trött och för att varenda granne skulle vara ute just då och titta upp på balkongen när de gick förbi! Och jag vet att jag måste lära mig att ignorera dem men kändes som att de dömde mig bara för att jag ändå ganska långa stunder lät henne skrika!
Vi har ju haft sån "tur" med dags lurarna.. Och tog väl idag ca.15 min innan hon somna... Kanske inte så lång tid men ändå!!

Oj vad fort den här tiden sprang förbi.. är ju dax att väcka henne om 2min!! Bara att ta nya tag! Ska nog ut en sväng så hon får åka lite pulka! Måste ju få dagen att gå!!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

De små är fullkomligt uppkopplade till ens känsloläge. Det är kanske det du erfarit?

Läs i lilla boken, peppa er och jobba tillbaka er fina Attityd av Självklarhet!

Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Ikväll gick läggningen hur bra som helst! Jag hade bestämt mig för att inte buffa.. hade tänkt solfjädern men hon la sig bara ner.. Så la tillrätta och ramsa mig ut! Hon reagera.. kändes som att hon låg och vänta på att bli buffad! Men under tiden jag ramsa mig ut x4 så tystna hon! Gnällde till kort därefter men kunde ge bekräftelseramsan redan efter 1min! Så tog allt som allt 2min!!! Har varit inne och tittat till henne 10min efter att hon blev tyst! Hon ligger lite konstigt men vågar inte röra henne.. la bara på henne filten!

Eftermiddagsluren gick mycket bättre! La ner och hade bestämmt mig att bara vagna 20 gånger! Hon protestera så fort jag sluta... Men det kom en granne förbi som jag började prata med..och hon tystan så fort hon hörde min röst... Men när grannen gick och jag blev tyst gjorde hon en ansats till att börja skrika.. men då kom det ett tåg förbi! (har turen att bo nära järnvägen och hon har alltid sovit gott när det bullrat lite!) Så hon la ner och låg tyst! Så jag smög in...(kröp faktiskt så hon inte skulle se mig) Är väl tur att ingen såg mig, folk skulle väl tro att jag blivit helt galen!! :lol:

Hon har varit suuuuuper trött hela dagen!! Gnällt och skrikit! Så har hafr fullt upp med henne idag! Fattar inte att hon är såå trött! Tycker ju att hon sover mer nu än vad hon gjort tidigare!
Idag har hon även varit svår med maten! Är i vanliga fall ett riktigt mat monster! Men tror hon varit för trött för att äta!

Kändes i alla fall skönt att kvällsläggningen gick så bra som den gjorde! Hoppas att hon sover bättre inatt och inte håller på och små gnäller titt som tätt!
Är min "vakt" inatt... Sover utanför hennes rum.. Och det kommer vi nog göra ett tag till.. Tills vi känner att allt funkar bättre och vi kan börja lita lite mer på att hon sover!

Tack för uppmuntran! Och vi ska inte tappa attityden!! Vi ska "vinna" det här! :D

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh, va roligt att det går så bra för er! :thumbsup:
Hon har varit suuuuuper trött hela dagen!! Gnällt och skrikit! Så har hafr fullt upp med henne idag! Fattar inte att hon är såå trött! Tycker ju att hon sover mer nu än vad hon gjort tidigare!
Åh, de små älsklingarna har många timmars sömnbrist att ta igen och det ser man tydligt på hur trötta de faktiskt är. Om några dagar kommer du se en stor förändring. Lilla älsklingen kommer bli piggare än någonsin :lol: Och då kommer även aptiten tillbaka. :wink:

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Nu är vi inne på uppföljningsveckan... Natten har varit bra det börjar strula runt kl5 för att sen hålla på till väckning! Hon skriker egentligen inte men ligger och pratar och gnäller lite om vart annat! Känns inte som att hon sover nåt de sista 2 1/2 timmarna. Gjorde om samma misstag att ramsa vid kl.7.02... (jag borde ju ha lärt mig att mitt tidigare misstag vid den tiden på morgonen #-o ). Hon blev HYSTERISK... Så då gick jag in och buffa... och gav solfjädern... Och ramsa ut.. Sådär höll vi på.. Tills vi tog upp henne inom marginalkvarten 7.15. Jag vet att jag gjorde fel......... Är ju inte hennes fel! Att man kan vara så dum! ](*,) Vad ska man göra vid de tillfällen som hon ligger och gnäller... från ca.5.. Hon gnäller blir tyst i kanske 5min.. Gnäller igen tyst i kankse 10min.. Vad ska vi göra?? Hon skriker ju inte... Så ska man ramsa?? Bara för att markera att hon ska sova och inte ligga och gnälla!

Dagen har gått bra än så länge! Har fortfarande en trött tjej.. som kräver underhållning hela tiden! Men hon har somnat bra vid sina "lurar". Hon ligger och sover nu! Så själv får man nu sitta i lugn och ro och njuta av en kopp kaffe!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Det känns som att vi gör framsteg!! Inatt sov hon från 19.30 (läggningstid hos oss) Fram till kl.05.55 då vart full cirkus! Det vart massor med ramsanden och tillrättalägganden och buffing och solfjädern.... VAD ska vi göra???? Hur länge ska man avvakta??? Nu låter vi det kanske gå nån minut innan vi gör nåt!! Hon kan skrika nåt alldeles förskräckligt! Fattar inte att en sån liten människa kan göra så stora ljud ifrån sig! Innan har hon ju legat och gnällt fram och tillbaka iunder de sista 2½timman... Vad kan man göra åt det?? Bara låta henne hållas??

Sen undrar jag med dagslurarna.. Lägger henne ut vagnar ca.15gånger för att markera.. Ramsar och går in.. Hon kan då skrika till och sen ligga och gnälla en stund. Ska jag gå ut igen och ge bekräftelseramsa när hon väl är tyst??? Det har jag nämligen inte gjort förut. (Bara under natten.)

Annars känns det fantastiskt allt det här! Hade Ebbas Farfar här igår som fick vara med under hela kvällsprocessen.. från middag till bad till nattslurk och skrattet till go nattet! Sen la jag henne och hon sov inom 2min! Han satt som ett stort frågetecken i soffan! Han första kommentar! SOMNA HON?? Och det gjorde hon!! Känns underbart! :heart:

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Nu börjar vi närma oss slutet på uppföljningsveckan! Är bara en natt kvar på den! Så för oss innebär det sista natten på madrass utanför hennes rum! Vi har inte vågat sova båda två i vårt sovrum än... Men snart så!
Nätterna har gått rikrigt bra... Har varit lite strul från kl.5-6 fram till väckning kl.7.30. Men nu inatt var hon jätte duktig!! Hon sov över hela vargatimmen!! Är första gången det sker! Hon gnällde till vid. 6.53 och 7.20.. och hon var vaken när vi tog morgon men tyst! Hon låg och böka omkring i sängen! Jätte yrvaken!
Kan inte med ord beskriva hur skönt det känns!! Nu är starten snart avklarad så nu är det bara att köra på.... Är en sån himla skön känsla att känna att man har kontroll... Sen är vi beredda på att det kan komma att strula lite då och då.. men det gör inget för nu vet vi hur vi ska lösa det!!

Dagarna flyter på och har en nu en mycket glad liten tjej.. Som för ett par dagar sen sa: Mamma för första gången! :heart: Hon har en liten trött period från ca.16.30 fram till kvällsmat kl.18. Sen blir hon super glad så fort det börjar närma sig bad! Nu till veckan tänkte vi försöka ge oss ut på några äventyr.. Träffa mamma gruppen på tisdag. Ska bli spännande att se hur det går! (har varit hemma under denna period, förutom några turer ut med pulkan). Träffar mamma gruppen kl.10 och Ebba ska sova 9.45. Så får köra ner vagnen (bor två trapppor upp) bädda ner henne och söva.. Sen får jag stå ute och filosofera i 10min innan jag kan börja gå.. (eller hur??) Ska bli kul att se hur detta nya liv kommer att funka när man ska ut på olika saker... Men har ändå tänkt att ta det ganska lugnt ett tag till så detta får sjunka in ordentligt hos oss alla!
Idag börja hon gäspa och gnugga ögonen 10min före eftermiddagsluren.. Så då längta hon till att få sova! :D

Tack för allt underbart stöd och peppning och svar på frågor jag har fått här!! Har kännts så skönt att ha någonstans att kunna ventilera och skriva av sig på! Min sambo fråga mig härom dan om jag blivit beroende av detta forum.. och det har jag nog! :D

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Förlåt att du fått vänta så länge på svar, ser att de skrivit redan i tisdags, det måste vi ha missat!

Nu har ni ju jobbat så fantastiskt bra själva så mina svar ang. morgonstrulet är kanske helt överflödiga, men här kommer de iaf :wink:
När älsklingen vaknar från kl 04 och framåt till tänkt morgon så hanterar man det efter 3 natten med en pangramsa/upplysningsramsa. Men ramsar en gång i förbigående, glatt, sakligt och upplysande. Det man säger till älsklingen är då "det är fortfarande natt, sov du" (fast man använde ramsan såklart). Sen kan älsklingen reagera igen, men då ramsar man inte mer och man undviker all trafik! Om man vill kan man spela lite musik typ mozart utanför barnets rum eller stöka med husljud. Vad man än väljer att göra så gör man på samma sätt varje morgon, vid varje uppvak. Somnar älsklingen om och vaknar igen efter exempelvis 15min så ger man en ny pangramsa/upplysningsramsa och sen husljud, musik eller ingenting - vilket man nu väljer.

Du har sörstått helt rätt ang. luren i vagnen. Du väntar tills älsklingen sovit 10 min innan du börjar gå! Om du vill kan du untnyttja marginalkvarten innan luren vid 9:45 så att hon hinner somna och ni hinner fram till mammagruppen innan kl 10. ;)

Fortsätt nu jobba så prima som ni redan gör! :D

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!
Och tack Bianca för dina svar!! Nu har hon sovit över vargtimmen ett par nätter men är skönt att veta vad vi kan göra om den kommer tillbaka! Tack för tipset om marginalkvarten innan på förmiddagsluren... På så sätt hinner jag ju inte bli stressad av att komma iväg för att träffa mina andra mammor!

Och inatt har hon sovit 12h!!!!! :D För allra första gången!! :heart:
:heart: Min lilla tjej! :heart: Hon är suuuuper duktig!

Tack återigen för allt stöd och support! Ni är underbara! :heart:

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"