Kura min snart 9månaders tjej

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ebson-2010

Kura min snart 9månaders tjej

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!

Mitt namn är Maria och det har nu blivit dax att kura min snart 9 månaders gamla tjej! Köpte "sova hela natten" boken redan i somras. Men det har inte blivit av förens nu! Mycket på grund av att vi inte förens nu fått iordning hennes rum!

Har läst "sova hela natten" boken 2gånger och även endel ur "barnaboken". Och även mycket här på forumet. Så börjar nu känna mig redo!

Hon har ALDRIG sovit en hel natt! (eller jo 3st under hennes snart 9månader.. och då har hon sovit från 21-6)

Vi har tänkt att köra igång redan imorgon(torsdag). Så jag hoppas att nån hinner svar på några funderingar!

Har kopierat ett schema från boken. (men har förlagt morgonen 30min senare)

Natt. 19.30-7.30
Äta. 7.30 (då tänkte jag amma)
Äte. 8.45 (frukost med mig & pappa)
Sova. 9.45-10.30
Äta. 12
Sova. 13-14.30
Äta. 15.30
Äta. 18
Bad, skoj nattslurk. 18.30-19.30
Natt.19.30

Tar mer än gärna emot synpunkter!

Idag brukar min lilla tjej ta morgon runt kl.6-7. Ska jag ändra tillbaka schemat och ta morgon vid kl.7 istället? Men jag skulle vilja att hon inte sov på förmiddagen förens vid 9.30. Orkar hon att vara uppe från kl.7 till kl.9.30???

Sen undrar jag med vaggningen i vagnen.. Hon sover på rygg i vagnen, är för trångt för henne nu att sova på mage i den. (men hon sover på mage i sängen sen hon var 2månader)! Om hon inte skulle somna eller ta väldigt lååång tid på sig att somna så att hon kanske bara hinner sova 15 min eller till och med inget alls.. Av de 45min som jag tänkt. Ska jag då strunta i förmiddagsluren den dagen? För om hon sover senare blir ju hela schemat fel resten av dagen!
Och hur länge ska man vagna? Tills hon är tyst.. säga ramsan och gå där ifrån.. Om hon börjar skrika ska jag fortsätta vagna eller ska jag bara ramsa??

Nu ska jag läsa lite till och öva ramsa! :D
Grannarna kommer tro att jag blivit galen! :D

Hälsningar/ Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
svalsta

Re: Kura min snart 9månaders tjej

Inlägg av svalsta »

Hej min dotter är också 9 månader,
jag tror din dotter kommer orka vara vaken i 2, 5 h (men ja vet ju iofs inte hur pass morgontrött hon är!? :)

Vi har schema som ser ut såhär
07:00 morgon välling 260 ml
09:00-10:30 sova
10:45 lunch
13:15-14:00 sova
14:15 gröt
16:15-16:35 sova
17:00 Middag
18:30 välling 260 ml
19:00 godnatt

Vi ska flytta fram morgonluren till 09:30 hade vi tänkt så småningom, (tror hon kommer kunna vara uppe i 30 min till utan problem)
Nu får hon ju totalt 14, 45 h sömn. Och 9 månaders ska ju ha runt 14 timmar. alltså får hon lite mer än vad som "ska vara". Men allt är ju individuellt och så olika från barn till barn. En del behöver mer sömn tror jag helt enkelt.

Men i framtiden (om ca 1-2 mån) så är de tänkt att vi också ska flytta fram lunch luren från 13:15 till 14:15.. Och på så sett också ta bort em. luren.

Kruxet är bara hur man ska bära sig åt för att hon ska orka vara vaken från 15:00 till 19:00 !!?? :?

Jag är ingen expert (är ej diplomerad sömnkurare, men ska åka på kurs i sommar!) :D

Men ang. vagningen, så har jag gjort som så att jag har vagnat henne på rygg (hon får heller inte plats att sova på mage med overall och allt) visst, de har blivit en del skrik, men max 3-5 min, men sedan har hon kommit till ro och somnat själv. Då har jag bara gått ifrån vagnen och ställt den still på en plats och ramsat mig därifrån. Om hon börjat skrika/gnälla igen så avvaktar jag, om hon fortsätter så ramsar jag och avvaktar igen och ser om hon kan somna om. Men allt beror ju på hur långt du kommit i kuren. Om du ska vagna henne första dagarna så kanske du behöver vagna om hon inte lärt sig lyssnapå ramsan :)
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Tack för svar!
Har inte ens tänkt på att det blir ett väldigt långt pass för henne att vara vaken på eftermiddagen... :?
Hur skulle man kunna lösa det??

Har kommit på en fundering till..
Vi ser olika på det här med första natten.. Jag har tolkat det som att jag (är jag som ska ta det första 2nätterna) ska vara vaken hela natten.. För att lättare då ha koll. Medans min sambo har tolkat det som att man kan sova bara man gör det nära typ utanför dörren så att man hör! Och jag menar då att det kan man göra efter typ andra natten! Förstår nån vad jag menar! Svårt att förklara mig! :wink:

Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
ebson-2010

Nu börjar jag tveka....

Inlägg av ebson-2010 »

Nu börjar jag tveka...
Vet ju innerst inne att vi måste göra något åt lilltjejens sömn... Men nu när första natten börja närma sig börjar jag känna stor tveksamhet!

Som det ser ut nu ammar jag henne 1 till 2 gånger/natt. Och det vill jag gärna sluta med. Samtidigt blir hon sååå lugn och harmonisk när hon får tutta en liten stund.

Napp tog hon aldrig som nyfödd...men den fanns alltid här hemma och en dag så tog hon den. Hon har bara sovit med den ett fåtal gånger.. dock har det blivit en vana för henne att ha nappen i mun när hon sover på dagen!

Ska man ta bort nappen helt??? Att den ska bort under natten har jag förstått och det blir nog inte så svårt eftersom hon nästan aldrig haft den då! Men innan vi tänkt att "kura" henne såg jag den som ett substitut att ta till när jag väl skulle sluta amma henne på natten. Men jag antar att från och med i natt så försvinner allt sånt??!!

Åter till nappen.. ska den bort även när hon sover på dagen??
Och får hon ha den undr dagen när hon är vaken?? Hon brukar få ha den när hon precis har vaknat eller när hon börjar bli trött.

Ååååh vad skönt det känns att få skriva!

Hoppas att jag orkar att genomföra denna natt!! Är otroligt trött redan... Men det är jag ju alltid nu för tiden.. Så det har väl ingen betydelse!

Vi har bestämmt att pappa ska sova borta.. Så nån av oss får sova.. Men att han kommer hem lagom till att det är dax för lilltjejen att vakna! Sen tänkte jag sova! :sleep:

Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Inte tveka nu! Klart ni kommer att klara det här. Det kommer gå så bra så, men du måste skjuta dina egna vargar som kommer smygandes nu. Dem kan vi inte behöva!! [-X Ni kommer fixa det här och snart får alla sova såå skönt!
Och vad vore väl alternativet? :-k

Den som tar första natten får försöka hålla sig vaken hela natten. Det är buff vid minsta pip som gäller och om man då råkat somna så kanske man kommer in för sent, alltså när lilla älsklingen redan hunnit arbeta upp sig.
Andra natten kan man sova lite, lite om älsklingen sover, men nu gäller ju ramsa vid första pip, så inte mycket sömn till vaktarn då heller. Tredja natten sänker sig lugnet och alla kan sova så gott som hela natten. :sleep:

Nappen ja... :roll: Antingen så har man napp, eller så har man napp inte! Vi (här inne) brukar inte rekomendera att man har napp då den stör sömnen mer än den hjälper. Så bort med den och då ska den vara borta för alltid. Det är förvirrande för en liten älskling att man får ha napp ibland och ibland inte och då glöms den heller inte bort på en natt. Hon är stor tjej nu, hon behöver faktiskt inte napp :wink: 8)
jag tyckte det var tufft att ta bort nappen för vår lilla Freja när hon var 5 mån och skulle kuras, men sen tänkte jag "är det hon som behöver nappen, eller är det egentligen jag som gör det?" :-k :roll: :lol:

Det kommer gå så fint i natt ska du se!! :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
svalsta

Inlägg av svalsta »

Napp ska bort! Min mammakompis som också gjort kuren hade en liten kille på 7 mån som var helt "nappgalen", visst han protesterade första natten och lite andra natten också på kuren när nappen plockades bort, men sedan var den total glömd tredje natten!

Min tjej har aldrig tagit nappen, men använde mig som napp! :) Hon låg fastklistrad vid mitt bröst nonstop hela nätterna igenom. Hemskt var det.

Man kan ju jämföra bröstet vid nappen :) Samma sak - iaf om barnet är beroende av något av det för att kunna somna om.
svalsta

Inlägg av svalsta »

Hur har det gått??

Ingen är nog "pigg" när sova hela natten kuren inleds.

Samma dag som vi började kuren, hade jag gråtit hela eftermiddagen för att jag var så trött och med sprängande huvudvärk. Min dotters ögon var helt rödsprängda för att hon aldrig SOV, var grinig och tjurig och ingenting dög. Min sambo var också helt slut. Det var han som var den peppande. VI måste genomföra detta, för VÅR DOTTER SKULL, men såklart även för våran egen skull också. För att orka vara en sådan bra förälder som man vill vara så måste man få sömn, sammanhängande sömn

Jag tog första natten (fast mina ögon gick i kors) Jag hade laddat upp med godis och kaffe så ja skulle orka hålla mig vaken. Satt i köket, med datorn och anteckningblock och penna :)

Tycker INTE man ska sova (inte ens halvsova) när kuren inleds, vi satt beredda och på helspänn för minsta ljud för att kunna gå in och tillrättalägga, buffa/sf, ramsa..

Först tredje natten så kunde vi slumra till då och då.. Men hon sov sin första hela natt den tredje natten förvisso också!
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!

Natten har gått över förväntan! Läggningen tog bara 20min! Men kan ju då tillägga att vi som jag skrivit tidigare köpte boken redan i somras och har efter det haft en godnatt ramsa och ofta lagt henne vaken! Så själva läggningen var jag inte orolig för.

Men natten flöt på riktigt bra! Kan ju tillägga att hon inför den här natten fått en ny ramsa, bara för att markera att det händer något nytt!

Det "strulade" lite mellan 4 och 5.30. Men hon skrek egentligen inte.. utan "jämra" gnällde mest! Tyckte det var så svårt att avgöra om jag skulle gå in då eller inte! Har läst att man första natten ska gå in vid första ljud! Men hon blev bara argare om jag gick in... Testade att ramsa utanför ett par gånger innan jag gick in.... Men gick in bara för att lägga tillrätta och för att markera mer bestämmt att hon ska sova!

Satt med spänning och bara vänta på att få gå in och väcka.. Väckte pappa innan så han oxå var med! Men 5min innan så gjorde hon ljud ifrån sig.. Inget skrik så när hon var tyst rusade vi in och gjorde morgon! Och oj vad glad hon blev! :D Väldigt mammig, men det har hon varit en tid! Och vad jag hade längtat efter att få hålla henne. När man inte gjort det på en hel natt!

Jag amma henne som första frukost sen gick ja och la mig!
Pappa har fått skött resten och det har gått strålande! Han har nog fått kämpa mer att hålla henne vaken än att få henne att sova!

Nu sover hon sin eftermiddagslur (tog 3min för henne att somna) som är på 1,5h. Sitter och funderar på om hon ska få marginalkvarten då oxå. För hon är såååå trött!

Ser med skräckblandad förtjusning fram emot denna natt! Är beredd på att den kommer bli jobbigare... Mest för att jag tyckte att det gick "för lätt" denna första natt. Och dels för att jag kommer vara tröttare! Dags att vila en sväng nu! Så man orkar med att skåla in det nya året! :D Och hålla vargarna borta för min lilla tjej!

Stort Tack till AW för din fantastiska metod! Tror stenhårt på den! Har rekomenderat denna kur till hela min mammagrupp trots att vi än så länge bara genomfört en natt och en halv dag! Men allt känns så himla bra redan! Skönt för både min lilla tjej och oss att äntligen få lite struktur över våra liv!

Nappen är helt borta... Om jag inte redan skrivit det i detta låååna inlägg! :D

Gott nytt År till er alla! Med en önskan om att vi alla stora som små kommer få sova och orkar leva och ha roligt! Och ta emot vad detta nya år har att erbjuda!

:heart: Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobb!!!

två små tankar... Men dessa är mina. :wink:

1. jag kompenserar aldrig lurar under kuren och uppföljningsveckan för hur skall då barnet lära sig att bli en egen skalman om man inte håller tiderna? Så jag använder inte marginalkvartar förrän kuren och uppföljningsveckan är klar. Det är jag det!

2. Prova inte att ramsa först för att SEN gå in, då lär du henne att ramsa betyder att mamma kommer in. Så OM du ramsar måste det gå ett tag innan du går in. Annars går man in snabbt, kollar läget och UT med ramsan. Den är punktsättande och avslutande. Inget annat.

Härligt jobb och hoppas nu ni kan få en aning med sömn i natt. Var rädda om det ni bygger upp och börja inte tänka en massa konstigheter, utan behåll attityden och förhållningssättet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Tack för dina synpunkter! Tar tacksamt emot!

Då tar vi bort marginalkvarten från med idag... Får vänta och se om den behövs efter kuren!

Inte lätt att få till det där med buff- solfjäder- ramsa. Men jag lär mig!
Ska försöka vara avvaktande idag! För hon har kunnat somna om på egen hand tidigare. (alltså före kuren) Inatt upplevde jag att hon bara blev förvirrad av att jag helt plötsligt börja ramsa! Nu efteråt känns det som att hon aldrig "fråga" då. Utan att det var lite allmänt gnäll.... Och att hon försökte somna om själv. För hon låg och greja, gäspa....
Men man är ju nybörjare och rädd för att göra fel! :?

Gott Nytt!
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Äh, vi ligger väl alla och grämer oss ibland när vi inte kan somna on direkt. Så inatt kan du avvakta om du vill. Svara på frågor med ramsan och glöm inte bekräftelsen på det.

I morgon kan du om ramsan "tar" slå ihop dem. (ramsan är alltid minst x4, som ett fyrfaldigt leve inte kan vara 2 om du hänger med :wink: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Läggningen gick på 3min igår kväll! Men hade en mycket trött tjej!
Tillrättaläggande-snabb buff-snabb solfjäder och sen ramsa mig ut x4. Bekräftelseramsa x4 ganska direkt efter! Inga protester..bara tyst!

Sen har hon gnällt till och ifrån nästan hela natten... Men har låtit henne vara de flesta av gångerna... Hon somnar om själv för att sen gnälla till i typ 10-20sek för att sen vara tyst i kanske 10min. För att sen börja om ett par gånger till. För att slutligen kunna sova ett lite längre pass!

Valde att vid 20.30 att gå in tillrättalägga och solfjädern en stund.. ramsa x4.
Fick upprepa samma sak ytterliggare en gång... Men drog ihop påminnelseramsan med bekräftelsen.(3x1).

Fick ramsa ett par omgångar vid kl.1.30 men hon sov igen inom ca.5min.
Likadant vid strax före kl.4. Men då gick jag även in en gång! Mycket för att jag var orolig att det skulle hänt nåt i blöjan...men det var lugnt! Somna om efter totalt.8min.

Sen var det dax för henne igen vid kl.5 Vart endel ramsanden då... Och ett tillrättaläggande med solfjädern. (ingen buff denna natt! :D ) Tog emot bekräftelseramsan x4 efter ca.20min!

Nu börjar jag förstå vikten av att anteckna!! Jämnförde nyss med gårdagens natt och som det ser ut nu så ha det gått bättre!

Hon ha haft fler "gnäll" perioder men dom har hon fått fixat själv!

Nu när klockan är runt 6 så känns det som man är i mål redan även fast vi inte har morgon förens kl.7.30. Har slumrat till ett par gånger under natten... Börjar längta ordentligt till att få väcka min familj för att sen få sova! Håller tummarna för att dagen flyter på lika bra som igår! Hon var visserligen suuuper trött hela dagen. Så hon somnade tacksamt vid lurarna på dan! (ute i vagn på balkongen).

God fortsättning på det nya året!
:heart: Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat. Det är jättebra och titta på gamla anteckningar så man ser framgången.

Lycka till i natt och tänk att du kan sova lite nu! Du behöver inte svara minsta lilla pip och nu JOBBA med ramsan. Inget mer spring ut och in. (om det inte är upplösningstillstånd där inne) Nu skall kommunikationen till med ramsan.
Tor 2006

ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Morgonen blev inte lika smidig som jag hade hoppats! Hon vakna strax efter att jag skrev sist! Sen ville hon INTE somna om! :(
Jag ramsade.. väntade... ramsade... väntade! Gick in nån gång la henne tillrätta och gjorde solfjädern.. Då lugnar hon ner sig hyffsat, hon ligger och gnyr lite. Men tänkte tillslut att det kan hon väl få göra. Men när jag tog sats för att lämna rummet tog även hon stats och började skrika! Då stod jag utanför och ramsade x4 och nån gång x8. Med olika tonlägen och olika högt! Jag lät henne hållas ganska länge mellan gångerna jag ramsade... Så höll vi fram till att det var dax för henne att vakna!

Vi stod utanför och lyssna tills hon i alla fall var tyst några sekunder innan vi tågade in i hennes rum... Hon var inte allt för nöjd! Men vi lattjade och stoja en liten stund tills hon i alla fall kunde le emot oss! Då tog vi upp henne!

Efter det har förmiddagen flytit på bra! Hon sover sin förmiddagslur nu! Märks att hon tycker om att bli vagnad nu! :wink: För hon protesterar när man slutar! :wink: Tog ca.7min innan hon somna!

Hoppas hon kommer vara på lite bättre humör den här eftermiddagen! Var inte lätt att hålla henne nöjd igår! Men det känna ändå väldigt skönt att ha ett schema att följa!

Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Märks att hon tycker om att bli vagnad nu! För hon protesterar när man slutar! Tog ca.7min innan hon somna!
Om du märker just detta, så är det klart dags att backa. Kanske nöja sig med skak i handtaget och jobba med ramsan ordentligt.

Ni har verkligen jobbat kanonbra!
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"