Hur gör jag med dagslurarna när hon skriker sig igenom dem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gullerika

Hur gör jag med dagslurarna när hon skriker sig igenom dem

Inlägg av Gullerika »

Hej!

Vår dotter är nu 5,5 mån och igår kväll började vi kuren. Natten gick över all förväntan och krävde inte mycket av varken buffning eller ramsning och för oss var detta helt fantastiskt!

Jag har läst boken, fram och bak och surfat forumet men kunde inte riktigt hitta ett svar på mina funderingar gällande dagslurerna.

Hennes schema är from igår

20:00-07:00 Sova
07:00 Äta
8:30-10:00 - sova i vagnen på promenad
10:00 Äta
11:30-13:00 sova i vagnen på promenad
13:00 Äta
15:00-15:45 Sova i spjälsängen
16:00 Äta
17:45 - 18:30 Sova i spjälsängen
18:30 Äta
19:00 myshäng med föräldrar
19:15 Bad
19:30 rejäl nattslurk
20:00 Godnatt

Nu till min fråga. Hon blev helt vansinnig när vi la ner henne i spjälsängen på dagen som förväntat för det har hon gjort i flera månader nu (dock var det inte så när vi la henne på kvällen) Hon skriker upp sig fenomenalt till den gräns att hon faktiskt kräktes lite grann, men kan känna att det är ilska och att hon är förbannad på att ligga ner, inte nödvändigtvis att hon är rädd och ängslig. Men oj vad svårt det var för mig att komma till saken :)

Om hon skall sova 45 min men skriker hela 45 min - tom mer, kan jag fortsätta försöka lugna henne tills hon är så lugn så hon kanske somnar ohc kan sova en kvart eller så (marginalkvarten) eller måste jag försöka lugna henne och sen ta upp henne för att hon förverkat sin vila?

Vet inte om jag var tydlig med vad jag undrade men annars skriver jag igen. Om jag har missat nån tråd som svarar på dessa frågor hänvisa mig gärna dit så slipper ni svara igen :)

Tack på förhand
mvh Ulrika
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Hur gör jag med dagslurarna när hon skriker sig igenom d

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen hit är du! :D :heart:

Va roligt att ni har börjat kura er lilla skatt! Snart väntar njutningen :sleep:

ang. daslurarna så kan det vara knepigt i början. Eftersom älsklingen får mer sömn nattetid så tror hon att hon är utvilad och inte behöver mer sömn på dagen. Men det vet ju ni att hon behöver och det är här ni måsta lära, leda, visa. Hon kommer protestera men då arbetar ni med ramsan för att lugna henne. Hon ska inte skrika i 45 minuter i sträck, men det är ofta låååånga diskutioner i början = Hon skriker, ni ramsar, hon tystnar, skriker igen, mer ramsa osv. Man kan behöva hålla på hela luren till en början.
Och ja, när luren är slut så är den slut. 8) Om hon precis somnat innan luren tagit slut kan ni gott låta henne sova den där extra kvarten, men om hon ändå är vaken och inte alls tänker komma till ro så tar ni hellre upp henne när luren är slut.
Det är viktigt att ni håller schemat riktigt noga nu, så älsklingen har en chans att ta det till sig. Och då är det sova vid schemalagda lurar som gäller. Sover man inte ena luren, så sover man kanske nästa istället. Om 1-2 veckor sitter schemat bättre och då kommer protesterna under dagslurarna ha minskat! :D

Ang. schemat så har ni lite tätt mellan de två sista måltiderna. AW skriver att det minst ska vara 3 timmar mellan målen för att magen ska hinna vila och att älsklingen ska hinna bli hungrig igen. Ni ska ju inte ändra något nu, men vid nästa justering kanske dessa mattider skulle kunna passa:
7:00, 11:00, 14:00 (alt. 14:30), 18:00 (alt. 18:30), 19:30 (nattslurk)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Sömnbehovet för en 5+6 mån är 15 timmar och när jag tittar på ditt schema får jag ihop 15,5 vilket är lite för mycket. Dessutom brukar så här stora barn inte klara av 4 lurar så jag hade tagit bort den sista helt enkelt. 4 tim innan natten är jättelagom att ha. Men jag hade nog också skjutit lite på lurarna. Ca 2 timmar vaken innan nästa lur brukar vara lagom. *pet, pet*

Sömntider skulle kunna vara...

morgon 07
09.00-10.30 sova
12.30-14.00 sova
16.00-16.45 sova
20.00 natt (eller 19.45 för att kompensera den kvarten som är för lite)

Detta ihop med råden från Acnaib så kommer lurarna gå mycket bättre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Åh kanon - tack för snabbt svar!

Är det ok att justera sovtiderna lite nu, så att vi tar bort en av lurarna helt enkelt. Jag var nog kanske lite väl snabb där att sätta för mycket tid - jag tror nog 15 h är precis perfekt.

Och skall även rätta till ätandet lite.

Igår när vi började gick så himla smärtfritt så vi var nog lite överväldigade att det gick så "lätt" första natten när vi hade tokpeppat varandra och stålsatt oss att det är nu det börjar bli kaos - lugnet före stormen så att säga. Ha ha, men efter 40 min, buffa, ramsa, gråta, böka fråga gråta igen så somnade hon och har i skrivandets stund sovit i snart 3 h och sover som aldrig förr :) Nu vaknar hon väl snart bara för det ;)

Det känns trots allt jättebra, kanske för att jag har min man, som är minst lika påläst och peppande, kommer och kramar mig varje gång jag kommer ut från hennes rum och försäkrar mig om att vi älskar vår dotter och därför vill vi att hon skall sova. För oavsett hur bra man VET att hon mår bra av produkten av denna process så är det mammas hjärta som bara vill ta upp och hålla om, vilket i så fall skulle innebära att hon kommer sova i min säng tills hon antagligen är 12 år - inte ok ;)

Får jag ok från er så tweekar vi nog schemat lite, trots att jag vet att man skall vara noga med att hålla tiderna till fullo nu i början och under uppföljningsveckan.

Tack ni fantastiska människor som hjälper till och stödjer och peppar
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!
Justera schemat ni, men sen kör ni på det så älsklingen kan ta det till sig! 8) :wink:

Härligt med en make som är så stöttande!! Min var mest skeptisk och flinade retligt åt mig när jag ramsade. :roll: Men nu inser även han att mamma vet bäst :wink: :lol:

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Gullerika skrev:Frågar en annan fråga här trots att jag har en annan tråd.

Hos BVC har de sagt (nu är inte deras ord lag i min bok längre) att barn bör inte vara ute när det är under -15 grader ute och inte heller stå ute och sova när det är under -10 grader. Vi har ju precis börjat kura vår lilla och har i schemat två utomhuspromenader. Jag skall inte skryta med min vagningsteknik trots att jag försökt öva, så om vi inte kommer ut nu när det börjar krypa ner mot en -20 grader, blir det helt galet om vi försöker sova henne i spjälsängen på de tillfällen vi skulle haft en utepromenad.

Typsikt att det skall bli tokvinter just nu ;)

mvh Ulrika
Hej igen!
Vi gör lite olika där. Många tar med de små ut även om det är flera, flera minusgrader - jag t.ex.! Men andra vill hellre ha dem inne, då kan de sova luren inne i vagn istället så blir inte omställningen så stor.
Om du tar med älsklingen ut så är det fäll i vagnen, mössa, vanliga kläder (overall blir så oskönt att sova i) och massor av filtar/täcken som gäller.

Men jag måste bara fråga, du skriver
Jag skall inte skryta med min vagningsteknik trots att jag försökt öva, så om vi inte kommer ut nu när det börjar krypa ner mot en -20 grader, blir det helt galet om vi försöker sova henne i spjälsängen på de tillfällen vi skulle haft en utepromenad
Menar du att ni måste promenera henne till sömns då? För det är verkligen inte att rekomendera. Man låter älsklingen somna i stillastående vagn, sedan går man - eller går inte - vilket man väljer. Om älsklingen somnar till själva promenaden så är det ungefär samma sak som att buffa till sömns och snart kommer älsklingen inte kunna somna utan just denna gungande insomningsmetod. :?

Bianca
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej Bianca, pappa svarar då mamma sover :)

Idag är dag 2 efter två nätter som varit mycket framgångsrika. Och svaret på din fundering är ja. Jag som pappa har gått med henne ute de två första sovpassen på dagen. Men det ser jag att det verkar vara ett misstag. Vi ska alltså ha stillastående vagn när hon somnar och efter att hon somnat kan vi gå en promenad. Vi är båda av den inställningen att det är väldigt gott och skönt att få en promenad eller två under dagen på 45 minuter. Håller oss pigga och fräscha helt enkelt. Men din rekommendation är alltså att vi vagnar till sömns innan vi börjar promenaden? Om så är fallet kör vi på det direkt. Vi vill inte skapa en ovana som ger oss problem med kväll eller natt så klart. Detta börjar jag med vid nästa sovpass.

Förskjutningen till ditt rekommenderade schema verkar inte vara ett problem så det kör vi på med start nu på morgonen.

För mig handlar det inte om att stötta. Det handlar om att aktivt delta för sitt barns bästa. Frun och jag är ett team i alla lägen och mår min dotter bättre av detta så är ingen gladare än jag. Just nu ser det otroligt lovande ut måste jag säga. Natten var riktigt, riktigt bra.

Tack för dina snabba och konkreta svar.
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt jobb och team ni har där hemma. Det är jättebra! :D

Man lägger i vagn och lägger tillrätta precis som till natten. Men, man vagnar inte till sömns! [-X

Man gör som med buffen, man lugnar med vagning tills barnet är lugnt men inte sover. Somna skall man klara själv och till ramsan på sin höjd.

När barnet sovit 10 min DÅ kan ni börja promenaden.

Men tänk på det, buffning, vagnning och solfjäder är lugnande verktyg till ledsna barn.(inget för att söva) det skall ramsan och husljud klara av.

Har ni lathunden framför er? Den är kanon för att ha koll på vart man är på väg.

Här kommer länkar.

Lathund
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

januari krönika som är värd att läsa om och om igen.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej

Tack för berömmet :)

Buffningen används enbart för att lugna. Hon har somnat med hjälp av ramsan varje gång hittills. Undantaget mina promenader. Men det korrigerar vi nu direkt så det inte blir en vana hon har med sig, det vore ju helt fel.

Hon har en tendens att somna otroligt snabbt när vi kommer utomhus med vagnen, jag menar tio meters promenad räcker för att hon ska slockna ibland. En lösning kan vara att vagnen tas ut först, sedan läggs hon ner i den och får somna själv. Om vi är inne så vagnar vi bara för att lugna annars får det vara vanliga husljuden som söver henne med eventuella ramsor.

Är det en taktik att köra och kan vi göra den korrigeringen omgående utan att störa någon uppbyggnad. Jag menar, det blir ju lite nya bud såhär dag 2 för henne?

Natten och kvällen är inget problem, det funkar lysande med buff för lugn och sedan ramsa. Lathunden är med hela vägen, det enda som vi tyckt varit otydligt är just genomförandet på dagen. Därför haglar våra frågor :)

Tack!
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

byt nu, lägg henne ute i vagnen. Gå sen in och klä på er själva under tiden och sen kan ni väl prata lite med varandra ute, så har ni husljud. När hon sovit 10 min (inte så lång tid det tar att somna alltså) så går ni.

Trevlig promenad.
Tor 2006

Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Nu är mamma vaken och uppskattar rejält att pappa svarat och fått så fantastiska svar tillbaka. Det är verkligen tydligt att det här är en process, där små korrigeringar ska ta en mot målet, och inte fastna i en bestämd grej som uppenbarligen inte passar vår lilla tjej. Dock inte menat att man justerar efter hennes missnöje - nädu mamma o pappa vet minsann bäst :) (med hjälp av forumet förståss)

Tack för att ni hjälper oss - jag vet ju att ni gör detta ideellt

mvh Ulrika
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack själv. :lol: Att svara i varandras trådar är ju vad forumet går ut på. Så hjälp gärna till och stötta andra i din tur. det är den absolut bästa återbetalning man kan göra. :heart:
Tor 2006

majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Va fint ni jobbar :thumbsup: Pepp, pepp!!
Det känns trots allt jättebra, kanske för att jag har min man, som är minst lika påläst och peppande, kommer och kramar mig varje gång jag kommer ut från hennes rum och försäkrar mig om att vi älskar vår dotter och därför vill vi att hon skall sova.
Detta var bara så gulligt så jag fick lite tårar i ögonen denna onsdagseftermiddag :D :wink:

Det här kommer ni att fixa STRÅLANDE :thumbsup:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Jösses - det är inte utan att nackmusklerna blir lite spända av allt det som pågår just nu.

Dagsluren idag utomhus funkade perfekt. Vi gick ut med vagnen, la ner henne när vi var på plats där hon skulle sova och ställde henne i uterummet. Vi började greja, slå på möbler etc. och detta gjorde susen. Några ramsor och 4 minuter senare sov hon och sov utan uppvak fram tills tiden var slut 14.00 när vi väckte henne. :D

Nu har vi lagt henne för en eftermiddagslur i sin spjälsäng, men dessa är banne mig skitsvåra!!! Hon skriker upp sig och kränger upp sig i ena hörnet på spjälsängen (jag antar att det är ok) jag buffade några få gånger då blir hon lugn, men så fort jag påbörjar lämna rummet med ramsan så börjar hon skrika igen. Jag går ut och fullföljer ramsan och försöker lugna henne den vägen, men det är inte lätt. Nu somnade hon äntligen efter 45 minuter (nästan hela luren) och sover marginalkvarten för att det inte ska bli helt fel för henne. Det är helt klart hjärtskärande när de snyftar så där och låter helt förstörda, men vi stålsätter oss... Behövde bara få skriva av mig lite... Ni har ju sagt att dagslurarna kan vara lite extra bökiga så jag har det i bakhuvudet hela tiden...
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jättebra jobbat med lurarna. =D>

Tänk på att om ni har första luren i vagn skall den alltid vara i vagn och om andra luren är i sängen skall den vara i sängen osv... Helst ett tag efter uppföljningsveckan innan ni altinerar.
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"