läskiga maskiner

Samtalsforum med barnen i fokus
Luvisen

läskiga maskiner

Inlägg av Luvisen »

Nu har vi hamnat knasigt igen... :roll:

Allt är så bra UTOM dom läskiga maskinerna...

Min lille var alltid med mig när jag mixade hans mat när han var 8 mån ic han tyckte det var kul. Jag har låtit honom lägga i saker osv men när han blev 1 år började saker och ting förändras. Han blev skrajsen utan att ngt hänt. Han har alrig gjort sig illa eller så. Till en början gick det fint att mixa och samtidigt le. Då log han lite grann och forts vara lugn men de senaste veckorna har det bara blivit pannkaka. Jag trodde att detta var som en liten grej. Att ena dagen kan dammsugaren vara läbbig och sen är det bra. Men detta blir bara värre. När jag ska mixa ngt så skriiiiiiiker han så blodet fryser och börjar stor gråta och slänger sig i min famn och sen så fort jag tar upp honom slår han mig och vill ner. Jag har prövat att låta honom undersöka när den inte är i gång och visat och sagt att den gör spännande ljud. Det har inte hjälpt. Min sambo bar bort honom en gång för han tyckte så synd om lillen. Jag känner mig mest :-s

Nu har det eskalerat känns det som. Det är inte bara mixern, det är mixer staven, det är ångkokaren, det är äggkokaren... Bara jag petar på dem utan att ens sätta på dem så börjar det. Skriiiiiiiii! Tårar och kastar sig i famnen och ändå inte. Jag ska vara nära, nej jag ska bort och saken är bara sååååååå hemsk.

Vad ska jag göra? Sluta mixa?
Jag orkade inte med detta idag så jag morrade åt honom att sluta. :oops: Fy på mig!
Men det känns himla jobbigt. Vad mer ska bli läskigt nu? Han tyckte också att hårtorken verkade suspekt idag... Ugh!

Jag lyckades ju så fint med stora borrmaskiner och allt vad det var. Att få honom att tycka att de var spännande men det går inte med detta.. Why?

Och just detta med att han inget vill. Han vill vara i famnen men ändå inte. Mamma är tryggast och hemskast. Han river mig hårt ibland också. När jag tagit bort maskinen och sagt att den är borta så går han fram till mig tittar och sen ger mig en rejäl örfil.

Det är ngt som gått snett här. Lillen är arg på mig men jag vet inte vad han behöver... :cry:

Vad tror ni?

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: läskiga maskiner

Inlägg av TorsMamma »

Hej Luvisen :D

Jag har sagt detta innan och säger det igen. FÖRTROTS!! Läs på! Världen är som vid 8 mån i gungning. Den behöver vara trygg och förutsägbar. Därmed inte förändrad för att passa barnet utan man möter faror tillsammans. Det kommer att gå över.

Snart skriver du om den tuffa 2-åringen som är ur kontroll och kan allt själv. Är inte rädd för något och dänger alla i huvudet. :shock:

Skämt och sido, Världen är jobbig just nu, lite extra omtanke och att få vara lite liten ibland kan vara skönt när man möter den där stora läskiga världen av maskiner. Det kommer bli bättre, men tänk lugn och trygg, förändra inte en massa (precis som i 8-mån ångesten) utan var förutsägbar. Säg att om 5 min skall mamma mixa. Om 4 min skall mamma mixa. Om 3 min skall mamma mixa, skall du hjälpa till? Om 2 min skall mamma mixa, strax går vi. Om 1 min skall mamma mixa, nu går vi tillsammans.
Typ!

jag införde just nedräkning från 5 min till allt. Allt från att gå in när man varit ute, till att gå och lägga sig ja allt som var knepigt och svårt och behövde förberedelse. Eftersom de inte förstår hur länge 5 min är så räknar jag ner så de lär sig.

Det är mitt tänk.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

.... och jag hämtade ett par hörselskydd (finns i bebisstl på Claes Ohlsson om du inte har). Nu ska mamma mixa, här är öronskydden, typ. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: Lustigt och skojsigt tips! Man tackar!

Förtrots hit och dit....seriously detta har han i så fall håll på med i månader och det var ju inte så den trotsen skulle se ut. Den skulle ju inte hålla i sig liksom. Sedan tänker jag mer att det är när man vill och inte vill och... Jag tycker mig ha fångat upp de situationerna ganska bra och han blir ganska nöjd när det bara finns ett val. Eller om vi trollar bort gnäll med skoj. Men just det där med maskinen känns som att jag och sambon inte lyckats hantera på något bra sätt annars tror jag inte han skulle balla ur så mkt. Jag tyckte ändå att 8-mån ångesten var ganska gräslig men den gick ju ganska bra att hantera med tricksen i BB och envishet. Men just bara det här blev... blä....Men nu har jag ju ditt tips :D så det ska vi genast prova!

Värme!/Luvisen
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja du det är knepigt, jag har träffat mammor som haft 8-mån ångest i typ 6 mån för att sen bli avbytt med förtrots i långt mer än 6 mån och en kort vila med tuffa 2 åringen. För sen kommer trotsen. :lol:

Jag vet inte varför vissa drar ut på saker och andra kommer över dem fortare... :-k

Läser man BB så är ju typ trotsen i 1 år med paus i mitten, och så var det för oss, men lite slängar i några månader efteråt.

Så att ha fötrtos i lätt 6 mån är nog ingen överdrift. Den håller sig nog så länge och lite till. Även om man hanterar saker "rätt" så tar det tid innan det går över. Det går också lite i vågor.

Jag minns att Tor var rädd för mixern hemma, minns dock inte hur länge. Länge var det ljudet, sen tålde han det men ville absolut inte hjälpa till. Men nu kör han den som han inte gjort annat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack söta Torsmamma!
Jag minns att Tor var rädd för mixern hemma, minns dock inte hur länge. Länge var det ljudet, sen tålde han det men ville absolut inte hjälpa till. Men nu kör han den som han inte gjort annat.
Vad skönt att höra att det kommer komma en tid framöver då den lilla människan kommer mixa grejer igen! :P Det lugnar mig mkt ska du veta. :wink: Tror du sagt mig det tidigare...Trög som jag är behöver jag höra det igen. Tack för att du orkar påminna mig!

Igår var det hela en sådan cirkus att jag tänkte det värsta. Att det skulle bli ett livslångt trauma och att han aldrig skulle kunna titta på maskinerna igen. Knäppa tankar kommer ibland...

Ljudet bryr han sig inte om, bara själva åsynen av mixern/mixerstav. :? Men nedräkning innan jag tar fram ngn av dem ska absolut testas...! När den väl är igång så har lillen oftast slutat med skri och tårar...Vilket bidragit till min förvirring. :oops:

Märkte idag att mixningen gick helt ok med en rejäl muta imorse: iPhone som pappa stoppat i hans hand. Bebis hade inte tid helt enkelt. Puh!

Men sedan hade vi en freak out- session när vi var ute och slängde återvinningsbart skräp- vet inte riktigt hur men jag fick för mig att han var trött så jag la honom bara och han somnade omedelbums. :shock: Och jag minns att vi avhandlat det tidigare att de små kan bli extra trötta när världen är i gungning. Han har ju haft perioder i somras och tidig höst då han behövde få tebax sin fm lur på 20.

Han kanske bara är tröttis. Fått nog liksom.

Kram på er båda! /Luvisen
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Japp Tor är lika dan, sömnbehovet har ökat runt 8 mån, 1,5 år och 2,5 år, för att efter utvecklingen minska igen. Det finns ju liksom inget som hindrar att du ökar dagsvilan med 30 min eller lägger in en extra på 20 eller så.

Vissa har det ju liksom så jobbigt med sig själva att de bara måste få en paus från det hela. Inget konstigt.
Tor 2006

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag ska lägga tebax 20 minutaren! :thumbsup:
Vissa har det ju liksom så jobbigt med sig själva att de bara måste få en paus från det hela. Inget konstigt.
:lol: :( :lol: Sötnosar. :heart:
SM rookie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

oj, vilken igenkänning! Vi är några månader "före" er och Ester har haft sin förtrots sedan i juni... :lol: ... med tyngdpunkt på i september. Då hade vi haft MYCKET sömn på schemat ett tag och hade ett tag till.

Hon hade också problem med mixern, men bara i någon vecka. Hon har inte varit så "våldsam", mest blivit ängslig och ledsen. Jag har inte slutat med det jag hållit på med (för att visa att allt är som det skall om man säger), bara tagit till mig henne, hållit om henne etc etc. Med mixern minskade jag hastigheten, och därmed också ljudet. Nu mixar hon saker på egen hand - och SKALL - på egen hand, när mamma kommer med sina händer säger hon "bort" och föser bort mig som en hund... :lol: :shock: :lol:

När vi varit ute och melt-downs har kommit har jag också märkt att massor av kärlek är hennes melodi, jag har satt mig på huk och varit en stor portion kärlek en stund. Helikoptrar var sååå läskigt ett tag, men jag satte henne i mitt knä nere på marken och så tittade vi tillsammans på dem, jag pratade om lampor och att den var på väg hem etc etc.

Så förtrots och annan utveckling nu gör att världen är knepig och "rocky" i omgångar tror jag. Just nu kan damen gråta i sömnen ett par gånger varje natt, ofta vid samma klockslag. Typiskt för henne i utvecklingsstadier.

Och hon är mycket velig - vill ha på skor inne, sedan inte när hon väl fått hjälp att ta på dem, vill / vill inte... hela tiden. Hon vet inte själv liksom, så jag är SNABB som en vessla på första ingivelsen och "styr" henne till ett beslut, innan hon hinner "vela till det". Är jag det minsta tveksam eller frågar henne #-o vad hon vill kan hon bli vansinnigt :evil: ... Ibland har jag bara ignorerat henne, fortsatt med mitt, låtit henne bli både velig och klara ut det på egen hand, frustrerad över ett ting och så hanterar man det själv liksom. Detta brukar faktiskt fungera bäst. Världen (jag) håller på med mitt, och hon får klara sina saker utan att jag också blir velig liksom.

Tänk mycket i OJDÅ-tankar, förbered som TorsMamma säger - utmärkt i MÅNGA lägen, nedräkning vid gungan och annat :wink:

Läs även i BB om tvååringen - Ester har redan börjat visa den där ansvars-biten AW skriver om där, och kan-själv blir mer och mer.

Tänk inte i ord när "kriserna" kommer, utan bara finnas där och visa i handling. Sätt ner honom om han inte vill vara hos dig, och jag tror på att fortsätta med det man håller på med. För att inte bekräfta oron liksom. Kan hända att han känt din "förvirring" och måste "fråga" gällande fler saker än mixern...

Några tankar... som blev till långa... :oops:

God fortsättning!!! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack för dina tankar Anna09! :heart:

Det känns just tungt eftersom han blir så till sig, så jäääätteledsen men vill inte ha omsorg. Det tycker jag känns jobbigt. Självfallet får han komma ned omedelbart men det är svårt att forts mixa eller fylla mixern med ett barn som håller en i benen och skriker/gråter omvartannat men som inte vill att ngn rör honom. :?

Som du säger så känner han ju av BIG time att jag inte står pall. Bara det där skriet får mig ur balans. Måste försökta bättre att hålla tillbaka men det är svårt. Jag har skrivit en lapp så jag slutar att hoppa till varje gång han råkar få syn på ngn läskig maskin och skriker. På den står det bara: " När som helst kan mitt barn skrika som en tok. Var beredd." Det hjälpte mig under dagen idag. Pappan erfor skriet när han kom hem men då var det av förtjusning. Vilket är väldigt trevligt iofs, att bli uppskattad men, aj vad ont det gör i öronen. Pappa satte på sig sina öronproppar och skulle behålla dem på framöver för han har så ont i sina öron. Jag får inte ont på samma sätt men det skär i själen på mig. Ungefär som man hoppar till när ett brandlarm går. Om ni fattar hur jag menar. Det är just det som jag måste sluta med annars kan jag ju inte hjälpa...Står där paralyserad som ett fån... :oops: :oops: Och sen kommer vanmakten smygande när min son vill ha en kram men ändå inte... :(

Ska gaska upp mig nu! Det är ju trots allt mest läskiga maskiner och inte så mkt annat så det är ju ganska bra iaf.

Kram! /Luvisen

PS. Jag läste om tvååringen och min son är helt klart på väg att bli kung över tillvaron :P , vilket är jätteskoj! Sedan läste jag om trotsen och blev lite missmodig :oops: . Jag tyckte det verkade så svårt att veta vad som är vad och hur just jag ska göra när min son gör vad han nu kommer att göra. Jag la det åt sidan för jag kände att det inte hjälpte mig just nu men det är så med BB för just mig att jag bara kan ta in lite i taget annars känns det som jag ska gå i bitar. Vet inte varför... Oj oj, nu börjar jag halka in på annat här... :lol: :oops: DS.
SM rookie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Skrik ja... hade en tråd om skrikattacker på detta forum. Hittar du den, så läs den. Mycket bra tips i den vill jag lova, särskilt från AW själv.

Tänk inte att det rör upp din själ - vilket jag förstår. Tänk i frågor och svar hela tiden, och att HANS värld är i gungning - INTE DIN. Hade Ester ryckt mig i benen och "krävt" att jag reagerat hade jag INTE gjort det, hon visar sin "velighet" på annat liknande sätt, men jag är mjukt BENHÅRD på min linje. Dvs trygg och säker i det jag håller på med och svarar på det sättet att allt är okej.

Glöm inte sängdumpningen, enligt konstens alla regler. Att vårda som det guldverktyg det är. För alla parter.

Ju lugnare vi varit, desto lugnare har Ester blivit och desto fortare fått svar på de frågor hon har.

Du kan ju så fint leverera svar i sovsituationer och andra, eller hur? Tillbaka med din fina attityd, som du så väl besitter!!! :twisted: :D :twisted:

KRAM!
//Anna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, jag har ju läst din tråd, gjorde tom ett inlägg :wink:
Jag ska ta det lungt nu när jag vet fr er kloka att detta inte är ett bestående tillstånd som jag behöver vara orolig för. 8)

Idag har det gått strålande. Hela tiden har jag gett det lilla livet ngt viktigt att göra. :lol: En bra dag helt enkelt! :P

Hoppas på fler fram över.

Idag körde han ett par skriiiiin men nu har jag bepansrat mig med den fina Attityden så han kom av sig. :thumbsup:

Kram! /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Här kommer liten rapport...

Nu går det ju JÄTTEbra. Jag har använt Chockos fin fina nedräkningsknep! :mrgreen: För allt möjligt! :wink: Fungerar utmärkt! Lillen har börjat våga sig fram ni när det ska mixas. Även om han inte kan stanna för länge , för lite läskigt är det nog ändå... 8)

Tack alla ni rara för era fina svar. :heart: /Luvisen
SM rookie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,
superbra!

Men delge gärna nedräkningsknepet, hittade inte det i tråden här. :wink:

Kram
//Anna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Så här! :mrgreen:
Säg att om 5 min skall mamma mixa. Om 4 min skall mamma mixa. Om 3 min skall mamma mixa, skall du hjälpa till? Om 2 min skall mamma mixa, strax går vi. Om 1 min skall mamma mixa, nu går vi tillsammans.
Typ!

jag införde just nedräkning från 5 min till allt. Allt från att gå in när man varit ute, till att gå och lägga sig ja allt som var knepigt och svårt och behövde förberedelse. Eftersom de inte förstår hur länge 5 min är så räknar jag ner så de lär sig.
Enkelt och väldigt effektivt! :shock: /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"