Vilse i nattvakan
-
M&Ms mamma
Re: Vilse i nattvakan
Låter jobbigt just nu, men på samma gång väldigt bekant hur vi hade det en tur och det löste sej liksom av sej själv på nåt vis. Jag vagnade en natt när jag inte orkade lyssna på gråtet och var säker på att jag sabbat allt, men det hade jag inte. Så, försök orka kämpa vidare och hoppas du får hjälp med en bra plan.
Angående nattandet så hade vi precis samma problem. Melker var jätteledsen och hade så svårt somna, men det gick lätt dagtid. Vi löste det på följande sätt: (jag vet inte om det är ett "tillåtet" sätt, så jag vet inte om jag kan rekommendera att ni ska göra lika, men här funkade det) Vi lät Melker somna på sida eftersom han blev så ARG på magen (dagtid sover han på sidan/rygg ute i vagnen) och när han somnat kippar jag över honom på mage. Efter ett par nätter började det funka super och nu somnar han i princip bums på sida. Kan det vara ett alternativ?
Angående nattandet så hade vi precis samma problem. Melker var jätteledsen och hade så svårt somna, men det gick lätt dagtid. Vi löste det på följande sätt: (jag vet inte om det är ett "tillåtet" sätt, så jag vet inte om jag kan rekommendera att ni ska göra lika, men här funkade det) Vi lät Melker somna på sida eftersom han blev så ARG på magen (dagtid sover han på sidan/rygg ute i vagnen) och när han somnat kippar jag över honom på mage. Efter ett par nätter började det funka super och nu somnar han i princip bums på sida. Kan det vara ett alternativ?
Hej vännen! 
Som du vet är jag ingen expert på tidiga morgnar. Med storebror tycker jag mig minnas att knappt något hjälpte och med lillebror funkar det mesta utan min förtjänst...
Men jag har däremot tips gällande läggningarna, och dessa har jag stulit av majbrittsanna som också har en tråd här på kurforum.
Hon skriver så här i en annan tråd:
Styrkekramar!
Som du vet är jag ingen expert på tidiga morgnar. Med storebror tycker jag mig minnas att knappt något hjälpte och med lillebror funkar det mesta utan min förtjänst...
Jag tycker det är toppenråd och använder mig själv av dem.Vi har pyntat Loas spjälsäng så att vi inte längre kallar den för säng, vi säger att vi ska lägga henne i "den tyska julgranen". Jag vet inte om detta kan ge dig en idé om hur den ser ut![]()
Snyggt och stilrent är inga ledord om man så säger....Vi har två mobiler, en i varje ända av sängen, varav en med speldosa. Längs med sidorna av sängen har jag hängt upp en massa bilder, mest vykort som jag köpt på Gallerix med färgglada, glada bilder av djur och Disneyfigurer som jag har hängt upp i röd sidenbandstråd. Dessa tycker hon är jättemysiga att pilla med. När jag fixat sängen på detta vis har jag börjat med "operation sängterapi", vilket bara går ut på att jag lägger henne i sängen då jag VET att hon är på gott humör.. spelar mobilerna och lockar henne på hennes favoritleksaker samt bilderna som hänger på sidan. I början var jag noga med att inte lämna henne ens för en sekund utan busade med henne och lekte tittut genom att ligga på golvet och sen fara upp med huvudet över sängkanten och säga "tittuuuuut!!". Hmm.. ja Loa gillar det iaf. Ibland la jag henne också naken i sängen eftersom hon älskar att vara naken. Gradvis har jag sedan lämnat henne ensam korta stunder i sängen med alla attiraljer men då inte för att sova. Och jag har varit noga med att ta upp henne medan hon fortfarande är nöjd, vilket i början innebar endast några minuter (om ens det..) i sängen.
Utöver detta fick jag rådet att vid läggning (av bebisen), frammana den sköna känslan man själv (iaf jag) har när man får lägga sig för att sova. Jag älskar att sova.. och försöker ta fram min känsla av hur skönt JAG tycker att det är, när jag lägger Loa. Så pratar jag om hur skööööönt det är att sova och lägga sig medan jag "flyger flygplan" med henne ner i sängen. PAng bums, inga långdragna läggningar är vad som funkar bäst för oss, rejält med skratt och leenden visst, men inte försöka "tvinga" hur länge som helst, utan snabbt och odramatiskt!!
Styrkekramar!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Tack vännen för jättebra tips!
Vi får pimpa upp sängen ordentligt helt enkelt
Och tack för uppmuntran M&Ms mamma. Tänker på er ibland och hoppas på att vi ska komma dit ni är snart!
Igår försökte jag låta bli att buffa vid läggning. Fick gå in och buffa ändå men mindre än tidigare. Inatt var vi dessutom peppade till tänderna med vad vi skulle göra och förberedde oss på att morgonkaffet fick komma kl 4 om det behövdes. Lillsumo vaknar verkligen tidigare och tidigare för varje morgon och imorse började han gnöla vid 02 (ramsa, somnade om), 03 (ramsa, somnade om) och sen kvart över 4 (pangramsa, somnade inte om). Men eftersom vi bestämt oss för att gå upp hursomhelst gjorde vi det, och satte på TV, vattenkokare och småpratade i köket. Lillkillen somnade om på 5 minuter. Sen har vi hållt på sådär hela morgonen. Pangramsa, TV, sova. Pangramsa, TV, sova. Gud vad många dåliga tv-serier det går på morgonkvisten... Han har iaf sovit rätt bra tror jag, även om vi körde det här tiotalet gånger. Han vaknade av sig själv kl 7 på strålande humör, jollrade och gurglade förnöjt i sängen. Jag vågade inte dra ut på det så mycket utan tog upp honom 7.25 (väcktid annars 7.30).
Frågor från tidigare inlägg kvarstår dock så om nån orkar får ni gärna svara! Jag tycker att vargtimmen är så rackarns knepig och vågar inte ta ut något i förskott även om det verkade funka hyfsat idag.
Och tack för uppmuntran M&Ms mamma. Tänker på er ibland och hoppas på att vi ska komma dit ni är snart!
Igår försökte jag låta bli att buffa vid läggning. Fick gå in och buffa ändå men mindre än tidigare. Inatt var vi dessutom peppade till tänderna med vad vi skulle göra och förberedde oss på att morgonkaffet fick komma kl 4 om det behövdes. Lillsumo vaknar verkligen tidigare och tidigare för varje morgon och imorse började han gnöla vid 02 (ramsa, somnade om), 03 (ramsa, somnade om) och sen kvart över 4 (pangramsa, somnade inte om). Men eftersom vi bestämt oss för att gå upp hursomhelst gjorde vi det, och satte på TV, vattenkokare och småpratade i köket. Lillkillen somnade om på 5 minuter. Sen har vi hållt på sådär hela morgonen. Pangramsa, TV, sova. Pangramsa, TV, sova. Gud vad många dåliga tv-serier det går på morgonkvisten... Han har iaf sovit rätt bra tror jag, även om vi körde det här tiotalet gånger. Han vaknade av sig själv kl 7 på strålande humör, jollrade och gurglade förnöjt i sängen. Jag vågade inte dra ut på det så mycket utan tog upp honom 7.25 (väcktid annars 7.30).
Frågor från tidigare inlägg kvarstår dock så om nån orkar får ni gärna svara! Jag tycker att vargtimmen är så rackarns knepig och vågar inte ta ut något i förskott även om det verkade funka hyfsat idag.
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Inatt har vi pangramsat och satt på TV:n några gånger. Tyvärr "försov" jag mig efter att ha varit uppe kring 4 flera nätter i rad och vaknade inte av hans skrik förrän tio i åtta. Känns ju rätt värdelöst. Men han måste ju åtminstone ha sovit en bit av tiden eftersom jag somnade på soffan så det är väl bra på sitt sätt.
Undrar nu:
- Ska man börja husstöka (efter att ha pangramsat) även när han bara ligger och rumsterar lite i sängen eller avvakta? Hur brukar ni andra göra? Inatt testade jag båda.
- Kan nån förklara närmare hur ni har använt er av väckarklocka? När/hur introducera?
Undrar nu:
- Ska man börja husstöka (efter att ha pangramsat) även när han bara ligger och rumsterar lite i sängen eller avvakta? Hur brukar ni andra göra? Inatt testade jag båda.
- Kan nån förklara närmare hur ni har använt er av väckarklocka? När/hur introducera?
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Och så var det det här med att solfjädra på sidan, var det nån som hade nåt bra tips?
Hej!
jag hoppar bara in här lite snabbt så jag har tyvärr inte hunnit läsa allt i tråden så jag kanske svarar goddag yxskaft men vad är det som är speciellt med solfjädern på sidan?
Jag gjorde det är par ggr på min goding när han närmade sig 1 år och då körde jag bara ett statiskt grepp. Att bara hitta en "position" för båda händerna som känns stadig på lilla kroppen och som gör att älsklingen inte kan åma sig ur utan kan "ta till sig" den som ett besked.
Hoppas det inte blev för flummigt.../Luvisen
jag hoppar bara in här lite snabbt så jag har tyvärr inte hunnit läsa allt i tråden så jag kanske svarar goddag yxskaft men vad är det som är speciellt med solfjädern på sidan?
Jag gjorde det är par ggr på min goding när han närmade sig 1 år och då körde jag bara ett statiskt grepp. Att bara hitta en "position" för båda händerna som känns stadig på lilla kroppen och som gör att älsklingen inte kan åma sig ur utan kan "ta till sig" den som ett besked.
Hoppas det inte blev för flummigt.../Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Nja, speciellt och speciellt. För ett tag sedan bad jag om hjälp med det här eftersom jag hade svårt att få till det med att solfjädra på sidan, tycker det känns som att jag pressar ihop bröstkorgen med den handen vilket knappast gör lillkillen lugnare hur länge jag än står. Den personen som svarade på mina frågor då skulle kolla runt lite och återkomma. Nu är jag lite svältfödd på svar rent allmänt efter några dagars vilsenhet och det var en av de grejer jag undrade över, därav min fråga. Har svårt att få det att funka utan att det känns brutalt och tänker nog att jag ska stå över om jag inte måste. Ville bara höra om tips.
...så tack för tipset 
oj, så ska det inte vara. Var exakt håller du handen?tycker det känns som att jag pressar ihop bröstkorgen med den handen vilket knappast gör lillkillen lugnare hur länge jag än står.
/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Jag har provat lite olika. Han ligger oftast på vänstersidan så jag har testat med ena handen ungefär över högra höften och andra handen dels längs med ryggen, över axeln, dels tvärs över. Får inte till det. Han är en stor kille, och stark både till kroppen och viljan så det blir svårt att parera med sprattlandet. Om han hade legat på mage hade jag nog tyckt att det var lättare, känns lättare att förstå instruktionen.
Har egentligen mer funderingar kring det andra jag skrivit om i några inlägg, tidiga morgnar och vargtimmen. Men det kanske inte finns mer att säga från experthåll? Det har känts lite motigt på sistone. Även om det bara är att kämpa på såklart.
Har egentligen mer funderingar kring det andra jag skrivit om i några inlägg, tidiga morgnar och vargtimmen. Men det kanske inte finns mer att säga från experthåll? Det har känts lite motigt på sistone. Även om det bara är att kämpa på såklart.
Och du kan inte lägga honom på mage? Blir han fortf arg? :-k
Axeln funkade för oss. Jag lät mig hänga med i sprattlandet men släppte aldrig taget, på det viset fick min son veta att jag fortf var med honom och att jag inte gav upp så att säga. Jag väntade helt enkelt ut honom tills kroppen blev lugn. Det tog lååååång tid med det var ju bara vid kris och det är ju inte ofta. Så det går ju.
Det var många frågor du hade lite här och var. Kan jag be dig lista dem igen. Snälla [-o< jag är lite trött härborta.
Värme/Luvisen
Axeln funkade för oss. Jag lät mig hänga med i sprattlandet men släppte aldrig taget, på det viset fick min son veta att jag fortf var med honom och att jag inte gav upp så att säga. Jag väntade helt enkelt ut honom tills kroppen blev lugn. Det tog lååååång tid med det var ju bara vid kris och det är ju inte ofta. Så det går ju.
Det var många frågor du hade lite här och var. Kan jag be dig lista dem igen. Snälla [-o< jag är lite trött härborta.
Värme/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Oj, jag ska försöka sammanfatta, det är några dagars vilsenhet här...
Vi har haft jättejobbiga nätter med tidiga uppvaknanden som fyllts med skrik, skrik åter skrik. Jag har bland annat undrat om det finns någon bortre gräns för musikspelandet osv. Det känns jättefel att låta honom skrika tills det är dags att vakna kl 7.30 när han vaknar vid fyratiden. Musik har INTE funkat utan han har skrikit mer och mer.
Jag har också undrat om man kan ta upp och börja från början eller om man förstör nåt då?
Vi har upptäckt att han ibland kan somna om om vi sätter på TV:n i vardagsrummet (alltså i vargtimmen). Jag tycker dock att det är svårt med timingen här. Hur länge ska man vänta efter att man har pangramsat? Räcker det med att han rumsterar om i sängen eller ska han börja skrika och jobba upp sig?
Sen undrar jag också om väckarklocka, när/hur har man introducerat det och har det hjälpt?
Han är fortf väldigt olycklig vid läggningarna och behöver buffning. Vi försöker att bara lägga honom kort och sakligt efter skratt och allt det där men det slutar alltid med buff även om det har blivit kortare. Där har vi fått bra tips från Nemita som vi ska genomföra efter julhelgerna när vi kommer tillbaka.
Jag har känt mig så himla vilse och osäker på hur jag ska göra. Hur länge kan man förvänta sig att den sitter i, den här förbaskade vargtimmen? Kan man verkligen förvänta sig att han lär sig sova igenom den när han liksom blir invand vid att höra TV:n varje morgon han vaknar upp för tidigt? Varför betingas inte det beteendet när man menar att ramsan betingas?
De två senaste nätterna har han vaknat vid fem och vid sex, men kunnat sövas om med ramsa och TV-ljud, så jag kan inte klaga, det är på väg åt rätt håll (så kändes det inte häromdagen), men det är jättetufft (som ni alla vet). Man känner sig så ensam, men vi gör ju så gott vi bara kan.
Vi har haft jättejobbiga nätter med tidiga uppvaknanden som fyllts med skrik, skrik åter skrik. Jag har bland annat undrat om det finns någon bortre gräns för musikspelandet osv. Det känns jättefel att låta honom skrika tills det är dags att vakna kl 7.30 när han vaknar vid fyratiden. Musik har INTE funkat utan han har skrikit mer och mer.
Jag har också undrat om man kan ta upp och börja från början eller om man förstör nåt då?
Vi har upptäckt att han ibland kan somna om om vi sätter på TV:n i vardagsrummet (alltså i vargtimmen). Jag tycker dock att det är svårt med timingen här. Hur länge ska man vänta efter att man har pangramsat? Räcker det med att han rumsterar om i sängen eller ska han börja skrika och jobba upp sig?
Sen undrar jag också om väckarklocka, när/hur har man introducerat det och har det hjälpt?
Han är fortf väldigt olycklig vid läggningarna och behöver buffning. Vi försöker att bara lägga honom kort och sakligt efter skratt och allt det där men det slutar alltid med buff även om det har blivit kortare. Där har vi fått bra tips från Nemita som vi ska genomföra efter julhelgerna när vi kommer tillbaka.
Jag har känt mig så himla vilse och osäker på hur jag ska göra. Hur länge kan man förvänta sig att den sitter i, den här förbaskade vargtimmen? Kan man verkligen förvänta sig att han lär sig sova igenom den när han liksom blir invand vid att höra TV:n varje morgon han vaknar upp för tidigt? Varför betingas inte det beteendet när man menar att ramsan betingas?
De två senaste nätterna har han vaknat vid fem och vid sex, men kunnat sövas om med ramsa och TV-ljud, så jag kan inte klaga, det är på väg åt rätt håll (så kändes det inte häromdagen), men det är jättetufft (som ni alla vet). Man känner sig så ensam, men vi gör ju så gott vi bara kan.
Då ska vi se... :-k
Är det ok att han skriker fr fyra till 7.30? Nej, självklart inte. Då får man ju göra NGT.
Kan ni ta det fr andra hållet. En ramsa vid minsta pip kl 4 och sedan avvakta. Låta det vara tyst. Tystnaden är ju också ett budskap tänker jag.
Det är inte bara betingning som sker i denna process så kasta de frågorna i sopen.
Ja, det kan kännas ensamt men det är ett verkligt fint arbete. Ni vet ju varför ni gör detta eller hur?
Värme och styrka!
/Luvisen
Hur har ni spelat musiken? Högre än hans skrikande? Och sen? Eller typ samma volym?Vi har haft jättejobbiga nätter med tidiga uppvaknanden som fyllts med skrik, skrik åter skrik. Jag har bland annat undrat om det finns någon bortre gräns för musikspelandet osv. Det känns jättefel att låta honom skrika tills det är dags att vakna kl 7.30 när han vaknar vid fyratiden. Musik har INTE funkat utan han har skrikit mer och mer.
Är det ok att han skriker fr fyra till 7.30? Nej, självklart inte. Då får man ju göra NGT.
Kan ni ta det fr andra hållet. En ramsa vid minsta pip kl 4 och sedan avvakta. Låta det vara tyst. Tystnaden är ju också ett budskap tänker jag.
Förstör och förstör. Alltså det gör den lilla människan synnerligen olycklig. Ej att rekomendera alltså. Och det vet jag som gjort det.Jag har också undrat om man kan ta upp och börja från början eller om man förstör nåt då?
Låt TVn brumma hela natten då. Vad tror ni om det? Enkelt och ni lägger er inte i, så att säga.Vi har upptäckt att han ibland kan somna om om vi sätter på TV:n i vardagsrummet (alltså i vargtimmen). Jag tycker dock att det är svårt med timingen här. Hur länge ska man vänta efter att man har pangramsat? Räcker det med att han rumsterar om i sängen eller ska han börja skrika och jobba upp sig?
Det hjälpte oss en del. Jag visade klockan för lillen och sa "Klocka"- that's it. Sen ställde jag den en bit bort fr hans rum och sedan fick den ALLTID låta sitt larm först innan vi gick in och gjorde morgon. Då blev det tillsist så att han lystrade efter den signalen om man säger, innan han började gorma. Så då stod jag beredd och så fort klockan larmade så gjorde jag GLAD morgon. När väl upvaket slutade då brydde han sig inte om klockan utan sov och sover fortf tills ngn väcker honom.Sen undrar jag också om väckarklocka, när/hur har man introducerat det och har det hjälpt?
Här har du problemet i ett nötskal. Bättre att tveklöst göra fel än tveksamt göra rätt!Jag har känt mig så himla vilse och osäker på hur jag ska göra.
Det är inte bara betingning som sker i denna process så kasta de frågorna i sopen.
Ja, det kan kännas ensamt men det är ett verkligt fint arbete. Ni vet ju varför ni gör detta eller hur?
Värme och styrka!
SM rookie
SM rookie
-
M&Ms mamma
Hej!
Tänkte bara höra hur det går för er Lillmatte? Börjar ni få ordning på nätterna?
GOTT NYTT ÅR!!
/M&M:s mamma
Tänkte bara höra hur det går för er Lillmatte? Börjar ni få ordning på nätterna?
GOTT NYTT ÅR!!
/M&M:s mamma
Hej mamman! 
Nja, vi har varit på resande fot hos respektive familjer ett tag och har väl haft varierande framgångar. Vi är totalt fast i vargtimmen ännu, om han inte gnölar i vargtimmen vaknar han en timme tidigare än Godmorgon, och vi har fortfarande rätt bökiga läggningar. Men lillkillen klarar längre och längre sömn sammanhängande, och har den senaste dryga veckan faktiskt sovit igenom sin första skarv (som regel haft ett uppvak inom cirka en timme efter nattning), bortsett från vid ett tillfälle. Dagslurarna funkar bra.
Vi står och stampar lite, antagligen pga vi inte är hemma och har känt oss lite villrådiga. Jag tänker att vi kör på med det vi har och kanske får starta om och göra nån slags minikur för det som återstår när vi kommer hem igen. Just nu känns det lååångt till både tvåminutersläggningar och tolvtimmarsnätter
Vi gör ju vad vi kan iaf, det får räcka för tillfället.
Hur går det själv? Ni hade också en del grejande i vargtimmen, va? Hoppas ni har haft fortsatta framgångar och tagit er förbi den! Ni är ju en av våra inspirationskällor
Gott nytt år!!
Nja, vi har varit på resande fot hos respektive familjer ett tag och har väl haft varierande framgångar. Vi är totalt fast i vargtimmen ännu, om han inte gnölar i vargtimmen vaknar han en timme tidigare än Godmorgon, och vi har fortfarande rätt bökiga läggningar. Men lillkillen klarar längre och längre sömn sammanhängande, och har den senaste dryga veckan faktiskt sovit igenom sin första skarv (som regel haft ett uppvak inom cirka en timme efter nattning), bortsett från vid ett tillfälle. Dagslurarna funkar bra.
Vi står och stampar lite, antagligen pga vi inte är hemma och har känt oss lite villrådiga. Jag tänker att vi kör på med det vi har och kanske får starta om och göra nån slags minikur för det som återstår när vi kommer hem igen. Just nu känns det lååångt till både tvåminutersläggningar och tolvtimmarsnätter
Hur går det själv? Ni hade också en del grejande i vargtimmen, va? Hoppas ni har haft fortsatta framgångar och tagit er förbi den! Ni är ju en av våra inspirationskällor
Gott nytt år!!