Sömnrubbning nattetid på 13 månaders

Skriv svar
Lina & Oskar

Sömnrubbning nattetid på 13 månaders

Inlägg av Lina & Oskar »

Hej där,

Nu var det allt ett tag sedan sist och detta eftersom allt numer gått så bra. Jag är så stolt över våran 13 månaders kille och tänk att han både sover, äter, mår gott utan napp osv. Jiiippiiiii! Men... just det... sömnen! Konstigt nog så har han sedan ca. 2 månader tillbaka vaknat varje natt och bökar runt som bara den, sätter sig upp (ibland ställer han sig upp) och blir ledsen. Vad ann detta? Han som har sovit sitt nattpass om 12 timmar sedan 4 månaders åldern? Vad kan detta nu bero på och hur ska man egentligen göra?

Så som vi bor, så sover vi alla tre (jag, min sambo & son) i samma rum. Vår son i sin spjälsäng & vi i vår säng. Det är inga problem vid läggning. Han stökar runt där i mörkret i ca 20 minuter & somnar sedan gott. Men som sagt, vaknar en eller fler gånger per natt och är ledsen/orolig. Någon av oss brukar gå upp, stoppa om honom lite på nytt och klappa honom lugnande över huvudet. Ok, ingen större fara på taket, men undrar så vad detta kan bero på och om det är något vi kan göra? Hoppas på några fina & bra tips, för det har vi alltid fått härifrån förut. :)
son född 09-11-04 (v.40+2)
Sagalinda
Kontakt:

Re: Sömnrubbning nattetid på 13 månaders

Inlägg av Sagalinda »

Hej på er :D

Min erfarenhet är att många ettåringar kan bli lite oroliga just runt årsdagen. Ofta lär de sig gå då, och jag tror att det spritter i benen på dem och de undrar om de verkligen måste ligga ner och sova nu då det är så spännande att upptäcka världen...

Har ni någon ramsa? I ert ställe skulle jag servera en ramsa från sängen genast som lillkillen blir orolig, en ramsa som talar om att allt är ok och att det är natt fortfarande. Kolmörkt har ni väl? Har ni skärmat av hans säng så han har ett eget litet rum? Om inte så kan ni komma långt med bara det. Häng upp ett draperi från tak till golv och gör en egen vrå åt gossen!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Lina & Oskar

Inlägg av Lina & Oskar »

Hej igen,

Känner mig lite nere idag och som "världens sämsta mamma" då vi haft en "ledsen natt med vår lilla prins". Sovrummet är kolmörkt och han ställer sig inte längre upp och "kikar efter oss" men en väldans massa knorrande och små-skrik om nätterna och som sagt... så här har det varit nu senaste 3 månaderna.

Vilket genererat i att vi bäddat om honom på nytt och han somnar tills... nästa små-skrik, då vi gått upp, bäddat om honom på nytt osv. Vissa nätter sover han som en stock, andra får vi "bädda om 3-10 ggr. Och så här i efterhand kan jag tänka att vi gjort oss alla en björntjänst som sysslat med detta och att han har vant sig vid att när han piper till, så klappar vi om honom lite mysigt. Hm!? :?

I natt tyckte dock jag att det var nog och gick inte upp, utan låg i sängen och väntade ut knorrandet, som övergick till pipande och som tyvärr övergick till skrikande och gråtande. Jag ramsade från sängen och han fortsatte svara med skrik och gråt. Jag ramsade vidare och han svarade. Så här höll vi säkert på i 1 timma (men kändes som flera dygn).

Det känns hemskt att han till slut somnade av ren utmattning, och vi som föräldrar får en klump i magen. Men jag påminner mig om att vi haft samma vända då vi började med buffning och sova-hela-natten-kuren och nappen-bort osv. Men gör vi rätt? Ska han skrika och gråta, och vi fortsätta ramsa?

Puh! Hoppas på tips och råd :shock:
son född 09-11-04 (v.40+2)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lina & Oskar! :D
Lina & Oskar skrev: Vilket genererat i att vi bäddat om honom på nytt och han somnar tills... nästa små-skrik, då vi gått upp, bäddat om honom på nytt osv. Vissa nätter sover han som en stock, andra får vi "bädda om 3-10 ggr. Och så här i efterhand kan jag tänka att vi gjort oss alla en björntjänst som sysslat med detta och att han har vant sig vid att när han piper till, så klappar vi om honom lite mysigt. Hm!? :?
Ja, faktiskt! :lol: Det var väl onödigt? :mrgreen:

Å andra sidan tror jag att du är på rätt väg nu. =D> Se det som en minikur och ramsa ifall han vaknar - och kom ihåg att bekräfta när man tystnar så att han inte somnar ledset utan tryggt. Du har en natt avklarad redan, så håll ut en eller två nätter till så ska du se att han kommer ihåg sedan. För han VILL ju sova tryggt och inte behöva vakna och fråga efter er hela tiden. :heart:

Det kan vara dags att se över dagsschemat också nu när han har blivit ett år. De flesta går ned till en dagslur där i faggorna, och han behöver ca 13,5h sömn totalt nu.

Lycka till inatt! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"