Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamawayne

Re: Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjä

Inlägg av mamawayne »

kanske svårt att dra några slutsatser redan, men idag krångla alla lurar under dagen :( så jag kanske ska skippa att sikta på vakenpass á 2h... och hålla mig till det schema som jag haft fast att jag lägger honom kl 19.00 på kvällen ist för 20.00.
Får se hur det fungerar imorgon.
Kram!
Mamma till Wayne född 10-08-28
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

En till fråga som handlar om mat, jag har börjat ge banan en gång om dagen...hur utökar man matbiten? När börjar man med gröt osv? Skulle behöva lite tips på den fronten. :)

Kram! :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej! Mitt favoritämne: mat! :D

Jo du, banan är en bra början men förslår snart inte långt.

Gröt kan man starta med runt 4 månader, vissa drar igång redan runt 3,5 om dom har en matglad rackare som inte riktigt nöjer sig med bröst eller flaska.
Vissa lagar egen, jag föredrar och förordar faktiskt "industrigröten" eftersom den innehåller extra vitaminer, järn etc och är praktisk. Serveras gärna med en stor klick smör eller rapsolja.
(All mat till små personer ska innehålla massor av fett, riktigt fett, inga lättprodukter någonsin. Osaltat smör är dessutom nyttigare eftersom det är färskare)

Jag har gett mina egna Havregröt bara för att jag är gammal hästtjej och tycker Havre låter gott.. :lol: Det finns flera smaker när liten tröttnat på första paketet.
Viktigt är bara att det är märkt 4 eller 6 månader, fullkorn ska man vänta länge med.

Sen är det dags för mos - potatismos, sötpotatismos, ärtmos, passerad majs, morötter, palternacka, rotmos, fruktmos. Just sötpotatis och majs brukar slinka ner extra lätt i början eftersom det är sött i smaken. Koka råvaran mjuk (inget salt!) ner med mixerstaven och mosa loss. Tillsätt fett och rör om, sen är det dags för mat! Busenkelt!

Gillas det som kommer på tungan så erbjud mer tills liten själv säger stopp. Spottas det ut flera gånger så ta nya tag nästa dag.
Jag hade alltid två rätter på menyn - en säker favorit och sen ett wild card, en ny smak eller en som inte gillats tidigare. Smaklökar kan ändra sig från tisdag till torsdag.

Om du upptäcker att en viss smak gillas extra så gör du storkok och fryser in i istärningsfatet så du alltid har hemma.

För vidare äventyr kan jag tipsa om Johanna Westmans Första och Andra Mosboken (första är en bilderbok och andra är kokboken :D ) Den är sprängfylld med bra recept och tips.Finns på biblioteket!
Bland burkmaten kan jag rekommendera Hipps - deras risgröt är allmänt poppis och deras andra burkar luktar faktiskt gott, till skillnad från flera andra märken :shock:

Så - något att börja med i alla fall :lol: :lol:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

:lol: Tack så mycket Clara!! :heart:
Det ska bli spännande att ge sig in i mos-världen :lol:
Ska även inhandla industrigröten lagom till jul där, då blir lilleman fyra månader.

Till en föjldfråga då: spelar det någon roll när man ska servera gröten eller moset eller fruktsmakisen? Tillexempel att man ska ge gröt på morgonen och mos till "lunch" och frukt till "kvällsmat" eller någe sånt?? Jag är nybörjare så jag vet inte riktigt hur man gör :oops:

Tack på förhand!! :heart: :)
Clara Cecilia

Hej,
kul att du blir inspirerad - det är ju kul med mat!
mamawayne skrev:Till en föjldfråga då: spelar det någon roll när man ska servera gröten eller moset eller fruktsmakisen? Tillexempel att man ska ge gröt på morgonen och mos till "lunch" och frukt till "kvällsmat" eller någe sånt?? Jag är nybörjare så jag vet inte riktigt hur man gör :oops:
Gröt är bra både som frukost och mellis och mos med frukt till efterrätt passar ju ofta bra som lunch och midddag :lol:

Egentligen spelar det ju ingen roll alls för bebis - liten ska få börja smaka på världen. Men gängse är väl att tänka lagad lunch och middag och välling/gröt till frukost/mellis. Men i många länder äter redan små barn kyckling och ris till frukost så det handlar ju också om kultur. Hur äter ni hemma? Anpassa efter det.

Kram Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Okej, Tack så mycket! :) :heart:

Och JA! mat är kul! \:D/ :lol:

Kramar!
Clara Cecilia

:thumbsup:

Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej!

Nu behöver jag vekligen hjälp här! Har kört fast! ](*,)
För fyra dagar sedan, tror jag det var, ändrade jag lillens rutiner och lade till mer sömn under dagen eftersom jag misstänkte att han blev övertrött under dagarna och därför hade svårt att somna på kvällen. Den första dagen gick det klockrent, han sov jättebra under dagen och sedan hela natten :shock: Men dagarna efter har verkligen varit kämpiga, med krångel vid varenda lur! Det enda som fungerar är natten, då han sover gott. Under dagarna skarvar han jättemycket, och jag har försökt att vagna bort skarvarna, vara ute och gå under skarvarna osv, men de verkar envist hänga kvar :( Känns som jag har hamnat i en negativ spiral därjag blir osäker på allting jag gör... Sover han för mycket? sover han för lite? Blev han övertrött nu? eller är han inte trött? Osv... säkert överkoncentrationsträsk #-o

Nu ser hans tider ut såhär ungefär:
07.00 god morgon!
08.00 eller 08.30 (beroende på hur länge han orkar) sova 2h
10.00 vaken 1,5 h
11.30 sova 2h
13.30 vaken 1,5 h
15.00 sova 1,5 h
16.30 vaken tills 18.30 ungefär och då är det godnatt.

Det verkar som väldigt mycket sömn jag vet, men eftersom jag misstänkte övertrötthet så blev det såhär, dels för att han inte ska bli övertrött på kvällen och ha svårt att somna och dels för att han har svårt att klara 2 h vaken under dagen :shock:

Men uppenbarligen så fungerar inte det här schemat heller och nu vet jag inte vad jag ska göra?? :cry:

Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut hur jag ska få ordning på hans sovtider....

Tack på förhand!!! kram :heart: :heart: :heart:
Clara Cecilia

Hej,

ja det låter som för mycket sömn som spökar men bra att du har ögonen på övertröttheten eftersom det är ett vanligt trassel.
Elle har bollat tider med en mamma med en liten i samma ålder som din, kolla den här länken

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 6&start=45

Annars hör du av dig igen så funderar vi :-k :-D

Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack Clara! :) :heart:
Ska kolla länken! Det konstiga är att idag gick allt som smort! :lol: :-k Han har sovit så gott alla lurar under dagen, utan skarvar och krångel! Får se om kvällen fungerar också... Hm! Fortsättning följer.... :)

Kram!!
Clara Cecilia

Ordet kanske är tålamod? :lol:

:thumbsup:

Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Ja precis! [-o< :lol:
Han somnade nu precis utan ett pip också \:D/ Fantastiskt! Den här dagen gav mig nya krafter och gott mod.
Kram på dig! :heart:
Clara Cecilia

Underbart!
(Och så kommer vi ihåg ett steg fram och två steg bak om det skulle trassla imorgon :lol: )

Kram Clara
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

exakt! :lol:
:heart: Gonatt! :sleep:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej och Gott nytt år! :lol:

Har några frågor angående schema just nu eftersom det har börjat strula lite.
Ska berätta lite kort vad som hänt den senaste tiden. Min på nu 4 månader har sovit 12 h natt plus 5,5 h dagtid :shock: ungefär, ibland lite mindre. Hans schema såg ut såhär:
vakna 07.00
sova 08.00 eller 08.30 (beroende på hur länge han orkar) 2h
vakna 10.30
sova 12.00 2h
vakna 14.00
sova 15.30 1,5 h
vakna 17.00
sova natt senast 19.00, oftast somnar han 18.30

det är väldigt mycket sova kan jag tycka men det har fungerat hittlis för han har sovit bra på nätterna. Däremot har jag haft stora skarvproblem eftersom han har så långa lurar och då har jag hamnat i ett rejält vagnträsk, där han krävde vagning vid varje skarv. Det gick ju inte tillslut. Och i natt så vaknade han ungefär varannan timme och grät ganska länge innan han somnade om, fick även vagna ett par gånger. Så jag börjar undra om han inte spver för mycket på dagen nu ändå?! Ändrade därför schemat och tog bort en timmes sömn. nu ser det ut såhär:

07.00 vakna
08.00 eller 08.15 sova 1,5
11.15 sova 1,5
14.15 sova 45 min
16.30 sova 45 min
sova natt 18.45

det blir som vamligt endast 1,5 h under vaken passen eftersom han verkar bli övertrött efter 2 h. Nu undrar jag om man kan ändra såhär drastiskt bara från en dag till en annan? ett helt annat schema? Eller är det taskigt mot honom? :oops: just nu är jag mest bara trött och förvirrad. å ena sidan vill jag inte att han ska bli övertrött under dagen men ändå kunna sova gott hela natten... så himla svårt att veta vad som är fel????

Idag införde jag det här schemat och det har fungerat bra till 45 minutaren kom, då när jag väckte blev han jätteledsen :cry: som att jag kom in och störde han goda sömn ungefär? Sen har han varit extra kinkig idag men jag vet inte om det beror på att han sov dåligt under natten eller för att jag tagit bort en timmes sömn under dagen eller kanske kombinationen? Det är ju fortfarande mycket sömn på dagen ändå.

Ja det här kanske är lite rörigt, jag kan ju ändå inte utvärdera förrän om några dagar.

Tack på förhand iaf!!! KRAM :heart: :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"