Hej! Mitt favoritämne: mat!
Jo du, banan är en bra början men förslår snart inte långt.
Gröt kan man starta med runt 4 månader, vissa drar igång redan runt 3,5 om dom har en matglad rackare som inte riktigt nöjer sig med bröst eller flaska.
Vissa lagar egen, jag föredrar och förordar faktiskt "industrigröten" eftersom den innehåller extra vitaminer, järn etc och är praktisk. Serveras gärna med en stor klick smör eller rapsolja.
(All mat till små personer ska innehålla massor av fett, riktigt fett, inga lättprodukter någonsin. Osaltat smör är dessutom nyttigare eftersom det är färskare)
Jag har gett mina egna Havregröt bara för att jag är gammal hästtjej och tycker Havre låter gott..

Det finns flera smaker när liten tröttnat på första paketet.
Viktigt är bara att det är märkt 4 eller 6 månader, fullkorn ska man vänta länge med.
Sen är det dags för mos - potatismos, sötpotatismos, ärtmos, passerad majs, morötter, palternacka, rotmos, fruktmos. Just sötpotatis och majs brukar slinka ner extra lätt i början eftersom det är sött i smaken. Koka råvaran mjuk (inget salt!) ner med mixerstaven och mosa loss. Tillsätt fett och rör om, sen är det dags för mat! Busenkelt!
Gillas det som kommer på tungan så erbjud mer tills liten själv säger stopp. Spottas det ut flera gånger så ta nya tag nästa dag.
Jag hade alltid två rätter på menyn - en säker favorit och sen ett wild card, en ny smak eller en som inte gillats tidigare. Smaklökar kan ändra sig från tisdag till torsdag.
Om du upptäcker att en viss smak gillas extra så gör du storkok och fryser in i istärningsfatet så du alltid har hemma.
För vidare äventyr kan jag tipsa om Johanna Westmans Första och Andra Mosboken (första är en bilderbok och andra är kokboken

) Den är sprängfylld med bra recept och tips.Finns på biblioteket!
Bland burkmaten kan jag rekommendera Hipps - deras risgröt är allmänt poppis och deras andra burkar luktar faktiskt gott, till skillnad från flera andra märken
Så - något att börja med i alla fall
Clara