Några frågor om SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Re: Några frågor om SM

Inlägg av lilla mia »

hej!

det är väl bara att flytta in, tycker jag!
tror inte en ramsa eller två stör storebror nämnvärt. jag har mina två tjejer i samma rum (än så länge) och de stortrivs ihop. de sover oftast vidare även om man är inne och stökar med den ena som vid sjukdom eller mardrömmar.... (och fnurror har ju kommit och gått hos lillasyster men inte heller det har stört storasyster).
skulle det uppstå mer strul så kan du ju tillfälligt flytta ut lillkillen till det är stabilt igen.

jag flyttade in storasyster till oss ett par nätter medan lillasyster fick vänja sig vid det nya rummet och den nya sovplatsen. det funkade bra för oss.

KRAM. :heart:
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat med ramsan Nemita!!
Om ni ska avvakta eller flytta ihop nu kan bara ni avgöra. Det handlar om om ni kan behålla samma attityd och lugn som nu och ramsa/avvakta uppvak utan att känna att ni "stör" storebror? Så känn efter och bestäm!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack för svar allihop! :heart:

Vi har flyttat in lillebror, pang tjoff bara! :shock: Jag insåg att min attityd är jättebra just nu och då gäller det att rida på den... :lol: Så vi hade mor- och farföräldrar på inflyttningsfest med tårta på eftermiddagen och lillebror fick sova båda daglurarna i spjälisen i det "nya" rummet. Läggningarna har gått jättebra de senaste dygnen och han har börjat klara sig så hemskt bra själv. Däremot kom vi inte på förrän lite sent att det inte är helt lätt för storebror att smyga och viska, så det blev lite svårt när han skulle läggas (för pappan, jag var inte hemma utan på kören :mrgreen:). Just att vara tyst eller bete sig på olika sätt för lillebrors skull är något vi brukar undvika. Vi föredrar "om du vill skrika får du göra det på ditt rum" istället för "akta lillebrors öron" för att inte alliera oss så mycket med lillen och stöta bort storebror, det har fungerat kanonbra och det finns i princip ingen svartsjuka dem emellan. Så det blev ett ganska stort ansvar att ta hänsyn till lillebror, och pappan kände att han hamnade i "ssshhhh, vi måste vara tysta för lillebrors skull" och det brukar vi som sagt försöka undvika. Så vi filar på lite olika lösningar och tar gärna emot tankar kring detta.

Nu ska jag sova. Åh, så skönt det är! :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Härligt med inflyttningsfest! :D

Vi har samma upplägg som er, lillebror lägger sig först och sover när storebror läggs lite senare. Vi brukar göra det hela till en sorts lek, vi kan tex smyyyyga in pâ tâ - som tysta indianer, alternativt flyga extra tyst flygplan hela ner i sängen. Sâ det skrattas inte sâ högt, men det kan fnittras ganska rejält. :D
Det har hänt att lillebror vaknat, men inte ofta, och isâfall räcker det med att stoppa om honom och sedan gâ ut med ramsan direkt.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Morgonen gick hyfsat. Lillebror låg och snackade lite till och från och blev till slut lite sur just inom marginalkvart så vi gjorde glad morgon och ignorerade alla sura miner. På lunchluren hade lillebror en dålig stund då han skarvade rejält efter en timme och somnade sen inte om förrän sista 20 minuterna av luren (inkl marginalkvart). Jag får i alla fall chans att sätta ramsan ordentligt... :mrgreen:

Kvällsläggningen blev ett litet äventyr då storebror plötsligt bestämde sig alldeles själv för att det var dags att sova, utan att de ömma var riktigt redo. Han stövlade rakt in, pratade högt och ljudligt (som han alltid gör...) och när jag gjorde kort läggning (han är van att prata på lite) och gick med ramsan blev han ilsken som ett bi (han blev ju avbruten, det var det värsta!!!) och skrek rakt ut. Lite skrik senare gick jag in och lyfte kort ut honom samt pratade lite allvar som han raskt förstod - nu är det så här och så här, typ. Och så gick han in igen, la sig och var nöjd. Lillebror var förstås vaken och mycket underhållen :roll: så jag la honom tillrätta och ramsade ut. Och sen har jag inte hört något mer från dem. :shock: Gud, vilken röra! :lol:

Nåja, vi lär oss. Och då menar jag föräldrarna...haha.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

:lol: :lol: :lol: :lol: ! Vilken kväll!

Ja så blir det ibland. Och det skarvas och dröms och nån bajsar och nån annan vaknar..

Men det är supermysigt att dela rum! Min stora brukar sura dagar säga att han ska sova i resesängen i föräldrarnas rum (där han tar sin lunchvila när han är hemma dagtid eftersom han festar rätt hårt innan han somnar numer :shock: ) men väl inne i barnens rum så viskar han: "Lallipi sover mamma, Lallipi sover", sen drar han täcket över huvudet och bara somnar :D

Jag tror det känns tryggt och nära att ha sitt syskon i spjälsängen brevid - jag skulle gillat det i alla fall!
Så fint ni jobbar!

:heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej igen!

Här går det lite upp och ner (men egentligen inte dåligt) med sömnen. Mest upp, måste man väl säga. Lillebror har haft nån enstaka riktigt jobbig läggning då jag har klantat mig och själva läggningen dragit ut på tiden, tex för att jag inte hittat snutten eller för att jag behövt byta täcke (har varmare täcke på natten), vilket i sin tur har medfört att han hunnit surna till redan innan jag går ut ur rummet. Men han har också haft ett gäng riktigt fina läggningar, då allt gått smidigt och han varit glad och nöjd över att få sova, bara gosat ner sig och pratat lite och sen somnat alldeles på egen hand. :) Så när jag ser lite långsiktigt på det så är vi på god väg och det känns skönt.

De två senaste nätterna har också gått bra. Han har visserligen vaknat till nån gång på natten men somnat om med ramsa. Det känns okej dels eftersom han ju nyligen bytt rum och säng och kanske behöver fråga lite extra, och dels för att han också då och då vaknar till men somnar om alldeles själv. Jag märker också att när daglurarna har trasslat av olika skäl så blir kvällsläggningen också lite tråkigare, men inte katastrofal. Han har ju blivit väckt av storebror vid hans läggning nästan varje kväll sen de flyttade ihop, men verkar inte ha några som helst problem att somna om själv eller med en enstaka ramsa. Heja lillebror!

Båda morgnarna har han vaknat före utsatt tid men somnat om en eller ett par gånger på upplysningsramsa (i morse en gång) och båda morgnarna sen surnat till och fått lyssna på musik. Det är så skönt för han lugnar ner sig nästan omgående när jag sätter på musiken, något som aldrig hände med storebror. I morse satte jag på musiken 6.20 och han somnade om inom fem minuter för att sen sova lugnt tills klockan ringde 7. Fantastiskt! Så även här känns det som om vi är på god väg mot hela nätter, vi har ju fått väcka flera gånger nu.

Sen att mycket vill ha mer...det får man leva med. Jag längtar verkligen tills om några veckor när det börjar sitta riktigt bra. Det händer något med ens egen sömn när man ständigt väcks. Även om jag får sova riktigt gott nu och oftast inte behöver gå ur sängen om jag väcks, så sover jag väldigt ytligt och lätt. Men jag vet ju att det går över. :)

Kram på er och tack för all hjälp! :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Vilka framsteg ni gör! Heja Lillebror! Tack för att du håller oss uppdaterade på hur det går.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej forumvänner!

Nu har jag några funderingar och känner att jag måste få konsultera er igen. En kort resumé så ni inte behöver läsa igenom hela tråden kommer först. :)

Lillebror är snart 6 månader, stor (väger nu över 10 kg) och nyfiken. Allt nytt är roligt. All ny mat är spännande. Det han redan kan är tråååååååååkigt. Drygt 3 månader gammal började han krångla rejält vid matning (ersättning) så på ganska kort tid införde vi mat, mat och mera mat. Mycket populärt. Efter några veckor började han ta välling och nu dricker han bra också ur pipmugg (en lång period drack han knappt något alls).

Han har alltid varit en tröttis och vid 3 månader orkade han bara dryga 7 timmar vaken. Vid drygt 4 månader tog vi bort nappen och slutade buffa (var i ett grymt buffningsträsk) och den lugna sömnen infann sig till slut. Även om han fortfarande ofta vaknade till på morgnarna så somnade han nästan alltid om själv, eller möjligtvis med en ramsa, och vi fick väcka så vi flyttade ihop honom med storebror. Det tog någon vecka innan båda vande sig, men nu fungerar det bra.

Vid fem månader, kring jul, blev han tydligt piggare och började vakna och ligga vaken längre på morgnarna. Vi ökade vakentiden till 7h45min (12+1,5+2+45) och nätterna blev lite bättre, han vaknade fortfarande men somnade om fortare. Generellt har vi fått väcka de flesta morgnar. Efter en vecka, när han fortsatte vakna och var fortsatt pigg, så ökade vi vakentiden till 8h30min med schemat 12+45+2+45, något som i praktiken alltid landade på att ett av 45minuterspassen, om inte båda, blev 30 minuter. Totalt sett vakentid blev då 8h45-9h, dvs han är "ikapp" sin egen ålder. Nätterna blev ytterligare lite bättre men inte helt bra. Från och med idag kör vi 12+30+2+30 = 15 = vaken 9h. Imorse vaknade han 6.20 och somnade inte om, men klarade galant att vara pigg och (normalt) glad fram till vanlig sovtid. Så han är definitivt piggare. Gud vad svårt det är att hänga med i svängarna när det ändras så här fort. Nästan 2h mer vakentid per dygn på 1,5 månad. Puh!

Så till frågorna:
:arrow: De senaste 3-4 nätterna har han lillen vaknat fler gånger, ofta vid 2 och 4 men ibland även vid 12. Vi gör nästan aldrig något åt det, han somnar om själv 9 gånger av 10. Någon gång har vi smugit in (utan att ha ramsat först) och vänt till mage och någon gång har vi smugit in för att upptäcka att han verkar nästan prata i sömnen och att han ligger fint på mage. Och smugit ut. :) Sen den 12 december har vi inte solfjädrat förutom vid kris och inte buffat förutom vid KRIS. Mindre än 10 gånger tillrättaläggande+ kort solfjäder totalt på en månad, buff kanske 3-4 gånger (och då bara några få tag), så jag upplever det inte som om vi har verktygat för mycket. Det enda i den vägen jag kan tänka mig är att våra insmygningar när han har vänt sig är populära och han börjar tro att vi behövs. Men å andra sidan så är det så sällan så det känns inte så troligt. Insomningarna har fungerat jättebra senaste två veckorna förutom de senaste dagarna. Förra veckan vaccinerades han och var extra trött ett par dagar. Det ledde till övertrötthet och lite sämre insomningar (men inte särskilt katastrofala och inget som leder till att vi går in eller ramsar, eller, ja kanske en gång).

Så vad sjutton är det som händer? Jag fattar inte varför han vaknar. Vid 6 är det kanske att han är för utsövd, men varför vakna och snacka/bubbla/hmm:a/gråta vid 2 och/eller 4?

:arrow: Maten har alltid varit lite rörigt med liten. Han har alltid ätit långsamt och har fått längre måltider än vad AW rekommenderar. Det är som om hans överlevnadsångest var så totalt stillad redan vid 3 månader att han inte riktigt tror att han behöver äta... :roll: :lol: För någon månad sen behövdes det MINST 3h45m mellan målen för att han skulle äta. Men nu kraschar han fullständigt om det är mer än 3h15m. Det är som om han blir så hungrig att han inte orkar äta vilket leder till gråt och ännu mindre ätande. Några gånger har vi gett en skvätt välling först för att sen kunna ge mat i lugn och ro. Hans "tidsfönster" för mat, dvs där han är hungrig nog men inte FÖR hungrig, verkar bestå av bara några få minuter. Totalt sett tycker jag att han äter lite dåligt och jag kan ju inte låta bli att undra om han vaknar på morgonen för att han är hungrig. Å andra sidan jämför jag med storebror som hade en grym överlevnadsångest (pga pylorusstenos vid en månad då han höll på att stryka med, åtminstone trodde han det) och som därför åt som en häst. En stoooooor häst.

Tips? Kanske försöka muta med skorpa eller annat för att kunna dra ut på tiden mellan målen? Vi har börjat med plockmat också, det gillar han (det är ju nytt...). Hur ska man tänka i övrigt?

Schemat i nuläget:

7 Välling, ca 250 ml, strax efteråt frukt och/eller lite gröt, det går inte ner mycket
sova 9-9.30 (30 min)
10.15 (om han klarar sig så länge...) Lunch, ca 3/4 stor burk plus frukt plus välling (idag gick det ner 120 ml)
sova 11.45-13.45 (2h)
14 gröt på 3/4 dl mixade havregryn, halv banan, smör och grädde + välling (ca 50ml)
sova 16-16.30
17.15 Middag, samma som lunchen fast ingen vällingtopping
18.30 Välling, äter ofta bara lite, ca 50-100 ml
19 sova

Det är middagen som är svårast. Ger man mat kl 17 så småäter han bara och matningen tar oändligt lång tid. Vid halv sex dööööör han av hunger och/eller trötthet. Kvart över fem kan funka. I bästa fall. Dvs 3h15m från grötmellis som är ett stort och stadigt mål. Jag blir inte klok på den här krabaten!!! :)

Reflektioner?

PS. Jag får alltid känslan av att han inte har någon LUST att äta, han har inte tid, han har viktigare saker för sig... DS.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

jag vet att det inte är poppis att prata om sömnstrul i utvecklingsperioder, men jag undrar ändå. Runt sex månader händer det så mycket är min erfarenhet (av mina två) Krypning, vända sig i sängen, sitta upp mm mm. Kommer ihåg att vi hade en hel del strul den perioden med storebror. Det viktiga i kråksången är ju att ge samma besked oavsett. Sova behöver alla, och särskilt om man utvecklas så det står härliga till. Det är nu ramsan får ge besked, och sedan SOVER man!

Maten: vad händer om du har ett lite "lättare" mellis vid 14.00. Frukt och turkisk yoghurt? Enbart välling? Sedan lägger du middagen 17.00 och ger då ett stadigt mål. Det går ju inte äta HUR många stora måltider som helst. Tänker jag. Men mina har aldrig varit superstora i maten, och behövt lite andrum för att kunna äta både stor lunch och middag, som jag har sett som de näringsmässigt viktigaste målen.

Så tänker jag.
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Linda!
LindaVega skrev:Hej

jag vet att det inte är poppis att prata om sömnstrul i utvecklingsperioder, men jag undrar ändå. Runt sex månader händer det så mycket är min erfarenhet (av mina två) Krypning, vända sig i sängen, sitta upp mm mm. Kommer ihåg att vi hade en hel del strul den perioden med storebror. Det viktiga i kråksången är ju att ge samma besked oavsett. Sova behöver alla, och särskilt om man utvecklas så det står härliga till. Det är nu ramsan får ge besked, och sedan SOVER man!
Vändningscirkusar pratas det ju om, och det är trots allt en sorts utvecklingsperiod som har bieffekten sömnstrul, skulle man kunna säga. Jag minns det också från storebror även om det är dimmigt. :roll: :) Det som är lite trixigt för oss är att han inte blir ledsen utan bara ligger och snackar. Länge. Och förutom att han själv då blir trött senare så blir jag det också... Det känns inte som att det är läge att ramsa när han inte är ledsen. Inatt smög vi in efter en stund (vid fyra tror jag) och vände. Han somnade ganska direkt om. Vi tränar massor av vändning på dagtid och avvaktar. Det är väl konservativa jag som behöver gilla läget, helt enkelt... :roll: :lol:
Maten: vad händer om du har ett lite "lättare" mellis vid 14.00. Frukt och turkisk yoghurt? Enbart välling? Sedan lägger du middagen 17.00 och ger då ett stadigt mål. Det går ju inte äta HUR många stora måltider som helst. Tänker jag. Men mina har aldrig varit superstora i maten, och behövt lite andrum för att kunna äta både stor lunch och middag, som jag har sett som de näringsmässigt viktigaste målen.
Låter helt rätt! Vi testade att ha enbart välling några dagar i förra veckan men det fungerade dåligt. Sen visade sig att det var på grund av att vi bytt till Nestle. Inte gott, tydligen. Nu har vi (sen länge) återgått till Semper så idag och igår gjorde jag som du föreslagit ovan. Fungerade jättebra! Idag bytte jag dessutom bort MAM-flaskan mot ESSKA där nappen har skåra och är lite större (än de vi har till MAM) och då gick vällingen ner snabbare. Skönt för alla inblandade så vi fortsätter med det. I morse fyllde vi på mer välling efter första flaskan istf kex och frukt så han klämde i sig 460 ml... Idag gick matningen bra och i stort sett med glada miner. Härligt! Hela dagen har han ätit mer än tidigare i veckan. Vi hoppas att det fortsätter och leder till lite bättre nätter inom några dagar.

Tack för feedback!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Nemita skrev:Hela dagen har han ätit mer än tidigare i veckan. Vi hoppas att det fortsätter och leder till lite bättre nätter inom några dagar.
Hur har det gâtt? :D

:heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Tack för frågan Sarisparis! :heart: Jo, det går ganska bra, måste jag säga. Hela familjen är lite snuvig (fast mest föräldrarna) och lilla killen lite trött så maten har gått lite sämre några dagar, men det känns ju bara naturligt, och idag åt han bra igen. Jag misstänker också att det är tänder på gång, men han är inte så förtjust i att jag känner efter så vi får se om några dagar. Nu kan han nästan vända på sig obehindrat så det är färre uppvak, inatt hjälpte jag honom bara en gång vid halv fem då han låg och snackade lite. Å andra sidan sov han sen tills väckaren ringde vilket nästan aldrig har hänt förut (dvs han sover ofta till sju men de flesta dagar är det lite prat och gurgel en sväng vid sextiden). Vi ramsar nästan aldrig på natten och musik var det nog några dagar sen vi behövde.

Han är helt klart hjälpt av att vi bytt flaska och napp. Det är lättare att äta så det går i mer. På kvällen (nattslurken) däremot äter han ganska lite, de flesta dagar. Kanske för att han är för trött av förkylningen, men jag funderar på att öppna upp en napp lite extra och se om det hjälper honom. Men sover han bra på natten ska man ju inte klaga på hur han äter. :)

Sen är läggningarna nu ljuvliga. Han gosar ner sig i madrassen som en liten boll och grymtar lite. Vissa gånger hör vi inget mer efter ramsan, ibland ligger han och snackar lite, men nästan aldrig ledset. Det är så skönt att höra (eller inte höra) att han kan få njuta av att sova i lugn och ro. :) Jag blir alldeles rörd och glad över att kunna hjälpa honom nå den njutningen.

Jag återkommer med rapport framöver när vi alla friskat på oss!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Underbart!
Krya er alla och sov gott! :sleep:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej...igen!

Nä, hörrni, jag blir inte klok på den här lille killen. Nu har det gått över två månader sen vi slutade buffa/vagna och införde ramsa (även om vi inte genomförde en regelrätt kur så hade vi ett par frågvisa nätter då ramsan satte sig), men fortfarande sover han inte hela morgonen. Och vi har verkligen felsökt. Han vaknar konsekvent vid halv sex, sex och pratar sen till och från fram till väckning vid sju (eller kvart i, vissa dagar). Många morgnar somnar han om och får väckas men någon enstaka morgon (kanske en i veckan) blir han ledsen.

Vi har länge (veckovis) varit konsekventa med att i princip inte ingripa alls eftersom han så sällan är ledsen (och även väntat ut gråt vissa gånger då han sen somnat om helt själv). För någon månad sedan drog vi under en period igång musik när han låg och snackade men vi slutade med det eftersom vi vill verktyga så lite som möjligt. Vändningscirkusen har slutat, tack och lov, men morgnarna rättar alltså inte till sig trots att vi konsekvent minskat på ingripanden (till den grad att de alltså inte finns längre) under så lång tid. Rummet är fullständigt mörklagt (och här uppe i Umeå är det dessutom riktigt mörkt ute på morgonkvisten) och han äter bra (vi har jobbat på att få i mer i flera veckor och jag ser inte hur vi skulle kunna öka mängden mat nu). Vissa morgnar är han riktigt hungrig men lika ofta är han bara "ganska" hungrig. Han bajsar aldrig på morgonkvisten, han har bara kissat igenom en eller två gånger de senaste två månaderna och han sover sina dagslurar mer eller mindre prickfritt.

Om det inte vore för att han väcker storebror som börjar se lite hålögd ut (men som inte klagar utan bara ligger tyst och väntar) så skulle jag bara stoppa in ett par öronproppar och somna om själv...

Man kan självklart alltid fila på detaljerna, tex se till att daglurarna aldrig blir en minut längre än de ska vara, göra mörkläggningen ännu kompaktare, stoppa in lite mer smör i maten, men... så här efter två månader känns det lite tveksamt om det kommer att hjälpa eftersom vi gjort det flera gånger redan. Alternativet är att anta att han behöver mindre sömn än sina jämnåriga (han är drygt sex månader och sover 12 + 30 + 2 + 30 = 15h) men det känns lite absurt eftersom han för två månader sen behövde över en timme mer per dygn än resten. Men kanske är det där vi är?

Jag funderar på att börja anteckna varje morgon hur natten har varit för jag har inte alls koll på hur det egentligen varit längre bakåt i tiden än ett par nätter. Men jag vill helst inte överfokusera heller.

Några tankar?
Kramar :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"