Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack! :heart:
Ja, jag får kanske bestämma att antingen sover han två timmar (och jag går ut och går) eller så får han sova lite kortare där och sova 1,5 sen.... som sagt det är lite roddigt den här årstiden men "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder", som man brukar säga :mrgreen:
Kram!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Om du vet att han vaknar efter 1,5h och normalt sover över 45minutersskarven, så är en variant att gå ut och gå först efter en timmes sömn. Det kräver lite tanke kring hans klädsel i vagnen, men om man har balkong eller bor så att han kan sova stillastående utomhus så kan han ju vara klädd rätt för vädret hela luren igenom. Och så får vagnen börja rulla en stund innan skarven. Då slipper du promenera i två timmar... :)

Jag vet också att vissa hanterat konsekvent återkommande skarvar genom att under en period försiktigt börja vagna en stund innan skarven och på så sätt förhindrat uppvaknandet.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Ja just! :) han vaknar oftast efter 45 min redan :shock: men jag ska försöka "rulla över" skarven som du säger :)

En annan grej som jag tänkte på: han sover från ca 20.00 till 04.00 (då han ska äta och sen somna om) detta har fungerat bra, men dom senaste nätterna har han vaknat redan kl tolv eller ett, jag har då tagit upp och ammat som om det vore kl 04.00. Han klarade att somna om till 07.00 på det (även om han vaknade två gånger och gnällde lite för att sedan somna om själv utan vagning). Tycker du jag ska ta upp och amma redan kl tolv om han vaknar då, eller ska jag försöka vagna honom då så han somnar om och väcka vid fyra som vanligt?? Jag misstänker att det va jag som förstörde det hela för att jag en natt såg fel på klockan :oops: , trodde den va fyra, fast den bara va tolv, tog upp och ammade (han hade visserligen vaknat själv, men ändå)
Om detta händer igen, ska jag även amma kl fyra igen då för sakens skull? Han klarar ju sig onekligen på ett mål under natten... :-k
Eftersom han sov så bra förr ända till tre, fyra snåret så undrar jag om han kanske är hungrig redan kl tolv nu eftersom han vaknar då? Tillväxtperiod?

Hej så länge :heart:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

:shock: I natt sov han helt plötsligt 08.00 till 04.00, ja, ja då verkar problemet löst :D :lol:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

:shock: Så bra!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej igen :)

Nu har jag en fråga igen om SM. Idag har jag bara lyckats få i min pojk max två omgångar mat per vakenpass :shock: Varje gång jag lägger honom vid bröstet blir han bara frustrerad och gnällig? Första målet äter han med god aptit, sen rapar jag som vanligt och lägger honom vid bröstet igen men då blir han sur. Tolkar det som att han är mätt och väntar en stund, provar igen.. han blir gnällig, väntar en stund till, provar igen, han blir gnällig osv... tillslut är det dags att sova igen och då har jag inte ens kommit till efterrätten om man säger så :( Vad ska jag göra? Är han helt enkelt mätt efter så "lite" eller kan det bero på något annat? :-k

Kram!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mamawayne :D

Din lille kille börjar bli stor - dryga 3 mânader! Hög tid att Upptäcka Världen som chokladkaninen brukar uttrycka det! Sâ här svarade hon i en annan trâd:
chokladkaninen skrev: Jag tror också att din lilla är inne på att Upptäcka Världen. Det som brukar funkar allra bäst då är att mata en lite halvsovande bebis direkt efter sovpasset, båda brösten i ett svep utan rap emellan. Och sedan erbjuda påfyllning i slutet av timmen, men när timmen är slut så är köket stängt. För hon ska ju hinna få lite aptit till nästa gång....
Lycka till!
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

:) Tack för svar!
Ja jag läste runt lite och hittade en tråd där en mamma hade ungefär samma problem som jag, skönt att veta att man inte är ensam :lol: Tack för rådet jag fick :heart: Då vet jag hur jag ska tackla det nu.

En annan fråga nu: Idag var jag och lillpojken och hälsade på hos en vän. Vi har inte varit runt så mycket och hälsat på hos olika människor, men när han var lite mindre var jag hem till en annan vän, och när han döptes var vi i kyrkan och hade massa folk hemma, och på BVC är man ju titt som tätt. MEN när vi kom hem till min väninna idag så blev lillpojken jätteledsen och missnöjd. Han vaknade och jag ammade, sen tittade han sig omkring och så började han darra på läppen och brast ut i gråt... sen höll det på sådär ända från kl fyra till sju på kvällen :shock: (med en liten sovstund emellan) tills vi åkte hem. #-o Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt med honom eftersom jag aldrig varit med om det förut, han brukar alltid vara så frammåt och glad hemma . Precis vi kommer hem genom dörren blev han på sitt gamla glada humör igen, skrattade och var på bra humör när han badade och sen somna som en stock klockan 20.00. Jag förstod ingenting, kändes så tråkigt :( Någon som känner igen sig i detta scenario? Har det med åldern att göra? Kan man göra något åt saken?

Kram på er!
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

tänkte på om det hänger ihop med det som du skrev däruppe att han börjar ta sig an världen, och att han helt enkelt är blyg för andra människor och miljöer, känner sig osäker?? 8-[
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Det kan ju helt enkelt vara så att det blev många intryck för lillen. Så dra inte för stora växlar av det här utan håll dig lugn.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack Elle :) Tack för svar!

Jag har en annan fråga: tänkte börja låta lilleman sova 10 h nätter, för det är väl vid tre månader som man kan börja? Undrar lite då hur man går till väga? När ska han ha sitt nattmål? och när ska han gå och lägga sig för natten?

Kram!! :santa:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mamawayne! :D

Man behöver inte göra några större åthävor för 10h-natten. Givetvis kan man göra ett schema utan nattmål och med 10h sömn på, men du har väl redan en fint etablerad 12h-natt som det vore synd att tumma på? 8) I så fall är alternativen att låta honom vakna för nattmål när han vill (men då riskera att han vaknar för nattmål bara nån timme före frukost) eller fortsätta ha en bestämd tid för nattmål så att han har lite aptit till frukosten. Hos oss funkade det utmärkt med dottern att låta nattmålet halka senare och senare tills det helt föll bort (hon kunde äta nattmål 06.30 och frukost kl 8 med god aptit :heart:), medan sonen inte åt ordentligt till frukost om nattmålet kom för sent, så han fick fortsätta äta nattmål kl 4 tills det började märkas att han inte var så värst hungrig kl 4 vid drygt 4 mån, och då tog vi bort nattmålet helt.

Du känner din kille och väljer hur du vill göra! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack för svar!
Hans tider ser ut såhär nu:
07.00 morgon
08.30 sova 1,5 h
11.30 sova 2 h
15.00 sova 45 min
20.00 sova natt (med en 20 min emellan så att han klarar kvällen)
nattmål 04.00 och somna om till 07.00

så det blir 11 h natt och 4,5 h sömn dagtid. Datid är han endast vaken 1,5 åt gången eftersom jag misstänker att han blir övertrött när jag siktar mot 2 h vaken. Men om man ska ha 12 h natt så kräver väl det att han klarar 2 h vaken annars blir kvällen så lång på slutet? Om man kör 12,45,2,45 tillexempel. Eller hur skulle man kunna göra?
Just nu har jag problem med 20 minutaren på kvällen då jag tror att den stör hans nattinsomning som strular ovanligt mycket nu. Skulle helst ta bort den och lägga honom kl 19.00, men får som sagt inte ihop det dagtid...

Hjälp någon! [-o<

KRAM :heart: :heart:
Nemita
Kontakt:

Re:

Inlägg av Nemita »

mamawayne skrev:Tack för svar!
Hans tider ser ut såhär nu:
07.00 morgon
08.30 sova 1,5 h
11.30 sova 2 h
15.00 sova 45 min
20.00 sova natt (med en 20 min emellan så att han klarar kvällen)
nattmål 04.00 och somna om till 07.00

så det blir 11 h natt och 4,5 h sömn dagtid. Datid är han endast vaken 1,5 åt gången eftersom jag misstänker att han blir övertrött när jag siktar mot 2 h vaken. Men om man ska ha 12 h natt så kräver väl det att han klarar 2 h vaken annars blir kvällen så lång på slutet? Om man kör 12,45,2,45 tillexempel. Eller hur skulle man kunna göra?
Just nu har jag problem med 20 minutaren på kvällen då jag tror att den stör hans nattinsomning som strular ovanligt mycket nu. Skulle helst ta bort den och lägga honom kl 19.00, men får som sagt inte ihop det dagtid...
En möjlighet är att nattinsomningen strular för att han är övertrött, snarare än att 20-minutaren gör honom för pigg. När vår lille kille var som er ungefär, så visade det sig att han behövde bra mycket mer sömn än AW rekommenderar. Vi la på mer och mer sömn under en period tills han till slut slutade kvällstrassla. Då (vid 3,5 månader) sov han 11h natt och 5,5h på dagtid. :shock: Nu sover han fortfarande mer, fast 12h natt plus 4h15min dag. Han är alltså inte vaken 8h per dag ens, fast han är över 4 månader. Du kan läsa lite om detta i min tråd om du vill.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 24&t=22949

Jag blir lite lur på att er knodd är likadan eftersom han inte orkar 2h-pass på dagen än. Vad tror du?

Kram :heart:
mamawayne

Re: Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjä

Inlägg av mamawayne »

Hej och tack för ditt svar!!

Jag blev genast osäker igår, då jag ändå provade att sikta på två timmar vaken för att kunna lägga honom tidigare på kvällen, och till min förvåning så fungerade det bra :shock: . Han somnade sedan ca 19.15 utan större protester :-k :lol:
Det va innan jag läst ditt svar, det va nåt strul med forumet, jag kom inte fram och kunde inte läsa nåt :( Men jag ska prova samma sak idag och se hur det ter sig... Hoppas det funkar lika bra idag som igår [-o<
Skriver några rader imorgon om hur det gick :)
Kram! :heart: :santa:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"