torra kinder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det går fram och tebax. Just idag kliar det järnet så då blir det förstås värre av litens pillande. Sedan har vi några dagar när vädret är stabilt dvs ungefär samma temp varje dag då kinderna mår fin fint. :?

Har funderat lite till. Hans pappa har också en sådan där hudgrej när vädret just växlar. Hans händer blir röda och torra och...just det: kliiiar. Sedan försvinner det när tempen blir stabil. Skumt.

Tack för tips och lite hintar... :wink: I will find :wink:

Förresten, kan kiddsen ta kapslarna också?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hugo, 4,5 kan ta kapslar, han har holl på hur man sväljer ner med vatten. De andra två har jag inte provat på, men det är lättare med flytande. Ta det i ett glas juice. Gör en show av det. Det går. Inga konstigheter alls!
miniz

Inlägg av miniz »

Mina tre största tuggar kapslarna! Tycker att det är godis. :lol:
Den minsta fàr ännu inget.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
sofin

Inlägg av sofin »

Min son får också röda och torra kinder när det blir kallt.. Weledas väder och vind-salva funkar mindre bra. I brist på annan salva så provade jag att smörja med Fenazon nässalva som vi hade hemma efter att jag varit dunderförkyld med Rudolf-näsa som följd :D Och faktiskt blev det MYCKET bättre!

Den är väl tyvärr inte speciellt naturlig eller så men funkar det så funkar det och då fick jag väl gå emot mina principer med att bara använda naturkosmetik.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tjipp!

Ville bara återkomma med liten rapport. Lillen har numera en Dermasilk ansiktsmask på sig när jag kollar på Kalles klätterträd typ 10-15 min och den korta tiden ger strålande resultat! :shock: Sjuktbra! Tack Johanna W och Pippilotta för den fullträffen! :P

Dock behöver jag fortf ngt för när vi är ute så jag kikar vidare.

Kram på er alla goa människor! :heart: /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

När HAN tittar på Kalles klätterträd, ju! :lol:
SM rookie
skrattmamma

Inlägg av skrattmamma »

Hej
I Norge där min man kommer ifrån, säjer dom att man ska smörja in barnens kinder på kvällen innan dom lägger sig med Lanolin kräm/fett (Lanolin är ju ullfett från får). Det skyddar huden som en hinna mot kylan. Vi använder Elizabeth Arden Eight Hour Cream. Luktar får och ull men funkar bra på röda små kinder. Man ska akta sig för att smörja in barnens kinder precis innan dom går ut då vattenbaserade cremer kan frysa och skada huden. Om man är helt säker på att krämen endast är fett så går det bra att lägga en liten hinna innan dom små röda kinderna ska möta kylan. funkar på vår dotter som har röda kinder men inte superröda.

Lycka till/ skrattmamman
Mamma till lilla S -07 och lille E -10. S föddes med urakut kejsarsnitt och Lilla E vanlig födsel då jag lyckades övervinna min fölossnings-ångest efter det urakuta kejsasnittet. Mycket stolt.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack skrattmamma!

Jag har läst det där med vattenbaserade krämer och kylan så hittills har det blivit Purelan ullfett alt armens hudfett salva. Smörja inför natten har jag gjort forever men det klart, det har ju inte alltid varit bara fett...så det kanske gör skillnad...?
SM rookie
Jägermeister

Inlägg av Jägermeister »

Måste berätta att jag oxå köpt Dermasilk-kläder (efter att ha följt den här tråden) som min son fått sova i sedan en vecka tillbaka - underverk! Inte en gnutta eksem kvar. Så nu får jag nog skrapa fram lite pengar och köpa till mig själv oxå :D
Storebror: 080809 kurstart: 090303
Lillasyster:100308
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nämen, se där! :D Koolt!
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ok, nu vill inte Bebis veta av ansiktsmasken längre. Han slänger den låååångt bort även om han kollar på Kalles klätterträd. :(

Så tebax på ruta ett.

Jag gick till läkaren igen och gjorde allergiutredning. Inget. Bebis klarar allt.

Fiskolja har jag börjat med , vet inte hur länge man ska hålla på innan man ser ngt resultat... Anyone?

Så jag funtar på antingen ett helt lakan i Dermasilk eller Forever living krämen eller både och... :? :lol:

Läkaren sa att kortison tunnar ut huden så därför ska man vara försiktig med den. Tror du det gäller även för det naturliga kortisonet som finns i Forever living, vad säger du Anna09? Och såg du förbättringar ganska snart på ditt barn eller tog det 8 mån innan det läkte ordentligt?

Kram! /Luvisen
SM rookie
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Luvisen, jag ska börja med att fråga, vilken typ av allergiutredning ni har fått? Den offentliga vården gör vanligen IgE-tester, med exempelvis mjölkallergi är en IgG-reaktion, och syns alltså inte på en traditionell allergitest.
Men jag antar att läkaren sa att ett allergitest som ser ut att säga "ok" för exempelvis mjölk och gluten, inte är det samma som att det är ok att äta misstänkta allergener?
Det enda sättet att egenligen veta om bebis reager på något födoämne (vanligen mjölkprodukter) är att utesluta det till 100% under en period och invänta eventuell reaktion.
Läs gärna tråden "Alltid lös i magen" här på Mat, mage... DÄr avhandlar vi hur man enklast kan göra det, om man nu vill försäkra sig om att han inte får något han inte tål.
Och ge fiskolja, men framför allt kallpressad linfröolja i stora doser (du kan ge 2-3 msk/dag).
Det tar tid, speciellt i denna kalla, torra luft.
Men det, i kombination med uteslutande av misstänka allergener, kan förhoppningsvis hjälpa er!
Låt oss höra!

Ulrika
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Luvisen, jag ska börja med att fråga, vilken typ av allergiutredning ni har fått? Den offentliga vården gör vanligen IgE-tester, med exempelvis mjölkallergi är en IgG-reaktion, och syns alltså inte på en traditionell allergitest.
Det vet jag inte. Läkaren sa att hon skulle testa för alltihop och så gick vi och tog ett blodprov. Läkaren sa att hon gjorde det mest för säkerhetsskull men att hon tyckte att Bebis kinder såg helt ok ut. Hon sa att de är många barn som har så fram till 3 års ålder och att det inte var ngt att oroa sig för.

Jag har själv haft en del allergier och gått till hudläkaren många ggr och jag tycker iofs inte Bebis kinder ser ut som allergi. Jag tycker de ser torra ut helt enkelt. Jag känner mig inte orolig utan snarare att jag tycker att man borde kunna göra ngt åt det. Lindra det så att säga.

Ska börja ge mer linolja då. ;) Fiskoljan gillade han :P :thumbsup: , den har lite citronsmak. ( Är det ok att den är lite smaksatt? 8-[ )

Värme /Luvisen
SM rookie
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ok, men då har du i alla fall fått mitt stora pekfinger omkring detta med allergitesternas klurighet. Jag har själv en liten kille som enligt testerna ser ut att tåla mjölk utmärkt. Det är bara det att han får eksem och blödande tarm av det...
Och jag möter massor av familjer i samma situation i mitt jobb.
Därav min varning för att lita allt för blint på en alleritest,(som ju faktiskt inte testar det ni vill ha svar på).
Helt ok med smak på oljan. man ska verkligen ha ryggrad för att svälja fiskolja, med eller utan smak... Ohu.
Good luck!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmmm... I see. Så det finns ingenstans man kan få reda på det med mjölken? Man måste ta bort den helt och se om det blir bättre menar du eller? Är det enda sättet att få svar?
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"