Hej igen!
Tack för tips Elle

, och nu har jag fler funderingar och följdfrågor på lager. Hoppas att någon på forumet kan/vill ge lite respons.
MATEN:
Märker som sagt på min pojk att han kan ta in mer näringsrik mat, förutom ett ökat skarvande under dagarna, vaknar han för sitt enda nattmål redan mellan 01-02 sedan en vecka tillbaka

!(Men sover sedan natten ut, fast oroligare senaste veckan, mycket gny och bök

). Mer mat är väl något som skulle ordna upp detta? Eller kan det vara något annat som stökar till det?
-Gröt och vällingförpackningar rekommenderas från 6 månader, vågar man alltså ändå prova lite redan nu (Matti är ”bara” 3,5 månader)?
NATTSÖMN:
Att följa SM har verkligen minimerat sömnproblemen för Matti, so far! Utvecklingen har varit mycket tillfredsställande sedan jag ställde mina första frågor här. Han somnar in på egen hand, och kan oftast somna om på egen hand. Han somnar 19.30, tar ett effektivt nattmål, och vaknar (oftast av sig själv) runt 07.00.
Men…
-Det är ju en del strul under vargtimmen

, hittills har det gått att söva honom de gånger det krisar och han vaknar till ordentligt. Han sover i spjälsäng, och det har hänt att jag kvickt flyttat honom till innevagnen och vagnat om buffningen inte biter, och i den har han somnat om. När jag läser runt på forumet verkar min strategi som en dålig idé

, ”ingen trafik” verkar gälla. Kommentarer om vårt sätt?
- De verktyg vi använder är buffning och solfjäder på natten (behövs som sagt ytterst sällan om det inte handlar om vargtimmen). Gnöla, gnälla och gny får han lösa själv och gör det oftast också. Ramsa har vi aldrig gjort, min stora fundering gällande natten är ifall vi överhuvudtaget behöver kura Matti/alt.införa ramsa för att då ta bort nattmålet och introducera ramsan som verktyg? Grejjen är bara att det ju faktiskt går så himla bra och smidigt utan ramsa, och jag ammar gärna en gg på natten ett tag till. Känns liksom inte riktigt som att kur behövs… än i alla fall. Hmmm, hur göra? Någon på forumet som ej ramsar sin baby pga att allt med sömnen fallit på plats ändå?
SCHEMAT:
Så här har vi det (ungefär) och undrar när det brukar bli kortare daglurar. Marginalkvartar åt båda håll används friskt här!
7.15 Vakna (sovit 11,5h), Mat, BM inom en timme osv…
9.00 Lur 1 (1,5h)
10.30 Mat, BM inom en timme osv
12.15 Lur 2 (2h)
14.30 Mat, BM inom en timme osv
16.30 Lur 3 (45 min – mer går ej

)
17.30 Mat, BM + 100ml BabySemp 2 inom en timme osv, bad och mys.
19.00 Kvällsslurk, BM + 100ml BabySemp 2
19.30 Sova natt (nattmål ca 03.00, helst… blir tidigare numer)
Ha det bra!
Mattis mamma