Hur synka kväll+natt för en tvåmånaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
Vad härligt ni har det! Ihana! :D

Lite oroligt sà där pà morgonkvisten är rätt vanligt.
Om han sover sà är det perfekt.
Tuula skrev: Frågorna jag har rör övergången till vintertid – hur fixar man det rent praktiskt? Följdfråga: om man planerar att resa längre bort, hur löser man tidsskillnaden då för familjer som följer SM?
Här är finns det svar pà den fràgan.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tuula

Inlägg av Tuula »

Hej!

Tack för länken Miniz, kiitos paljon :wink: ! Den här sajten är ju fullmatad med användbart :D !

Jag kan tänka mig att fler än jag surfar runt här på forumet rätt mycket, går in på trådar för tips och inspiration så nu tänkte jag dela med mig lite för den intresserade/fundersamma som läser denna min och Mattis tråd. Kanske kan det hjälpa eller peppa någon annan :D !

För oss har införandet av SM och filosofin kring det varit guld värd. Vi har utan att följa scheman och tider slaviskt ändå fått en helt klart godtagbar och förutsägbar rutin. Med lite planering kan vi fara runt på olika aktiviteter och utflykter för Matti "vet" när han behöver sova och äta numer! Vi får ofta höra hur lätt och harmonisk vår pojke verkar vara att ha att göra med, och så var det verkligen inte i början!

Detta forum och den egna tråden och de fina människor som valt att engagera sig i den ( :heart: till Nemita, chokladkaninen, Elle och Miniz) har förstås varit till stor hjälp.

Att läsa den egna tråden är verkligen att se utvecklingen tydligt, även när det känns motigt och som att man stegar tillbaka så blir framstegen tydliga igen. Man blir också varse hur kort tid det har gått och hur mycket som hänt/händer varje dag!

Detta med nattmålen är ju en kär fråga för oss alla som på endera sätt serverar på natten. Jag tänkte tidigt att helst undvika att styra Mattis nattliga matvanor, trots att det stundtals varit ovh är jobbigt att bryta nattsömnen för amning. Särskilt när man läser att så här små bebisar "ska" klara av att sova si och så länge. Men att välja att se det mer som riktlinje har hjälpt, och ser man på! Senaste veckan har Matti fixat det helt själv! Inga minikurer och bortvagnande har behövts än, utan vi har låtit SM sätta sig. Matti äter nu en gång/natt och somnar fint om efter det. Kanske ett tips för någon? Ha lite is i magen några veckor till, kanhända löser ert barn den längre sammanhängande nattsömnen själv.

Jag tackar så mycket för all hjälp under processen och återkommer om något annat på sajten eller andra trådar inte kan besvara eventuella undringar!

Kram!
Tuula & Matti
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tuula! :D

Vilken fin uppdatering :thumbsup: och vad glad jag blir! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tuula

Snart matdags?

Inlägg av Tuula »

Hej igen :D !

Matti är nu drygt 3 månader (blir 4 månader den 10e december) och det går rätt bra tycker jag, förutom en del stök i vargtimmen (ej gråt, mer brottning med sängkläderna :roll: , här låter vi honom hållas och han somnar oftast om efter ett tag, om han ens var vaken :?: ) och en ny tendens att tyvärr vakna efter 30-45 min under daglurarna. Detta löses med vagning och jag tror destovärre att vi hamnat i vagningsträsket, men det stör oss inte nämnvärt att hjälpa honom komma till ro igen mha vagning så vi har inte provat att backa än(han läggs dock alltid utan att behöva vagnas, somnar fint på egen hand). Jag ser det inte som ett stort problem att behöva "bråka" med honom lite för att han ska få ut sin sömn på dagarna, och det behövs sällan mer än ett pass vagning för att han ska sova vidare djupt. När han vaknar till i skarv har jag för övrigt märkt att han direkt börjar grejja med händerna, gripa tag i lakanet, lyfta på huvudet, testa alla nya färdigheter, det är som att han VILL vara vaken.

Killen är överhuvudtaget mer och mer med märker vi på många andra sätt, han klarar av och vill sedan någon vecka tillbaka att vara vaken 2h i sträck under dagarna, och håller för fullt på att upptäcka vad hans händer kan vara bra till :lol: . Nyfiken, upptäcksvillig och glad är han :heart: !

Denna gång gäller våra frågor mat och näring för så små som Matti. Budskapen är så blandade från BVC och andra källor, och när vi nu följt AW, SM och BB med så gott resultat och så fina erfarenheter så vill vi fortsätta på den linjen. Som jag förstått det är många utomstående skeptiska till att inleda med annat än mjölk, varesig det gäller BM eller ersättning tidigare än 5 månader. Jag tycker att det låter lite försent och undrar nu i fall någon på forumet har erfarenhet och ett bra upplägg för introduktion av ex.vis gröt(sort?), välling och andra smakisar som ni vill dela med er av. Alltså vad, hur och när skulle vi kunna börja den spännande resan mot ”riktig” mat?

Som det är nu delammar jag. Dvs, BM alla mål utom middagsmål och kvällsslurk då vi toppar målen med sammanlagt 200 ml ersättning(Babysemp 1). BM tryter där på kvällningen och han blir inte riktigt nöjd annars, detta är ett av skälen till att jag är nyfiken på annan näring, han verkar helt enkelt vilja ha ”mer”. Plus att jag funderar på ifall det för Matti nya skarvbeteendet under daglurar beror på kurr i magen... :?:

Ska bli spännande att läsa eventuella svar!

Mvh
Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tuula!

Det är ganska vanligt att juveler mellan 3-4 mån börjar skarva lite och ibland är det ett tecken på att behövs lite "matigare" mat. Här hemma började vi med gröt och kokade egen av havregryn. Mixade grynen så de blev mindre bitar, kokade lite lösare och serverades med katrinplommonpuré. Du kan ju också köra köpegröt om du vill. Vi började servera gröt till lunchmålet och utökade portionen allt efter efterfrågan :wink: . Därefter flyttade vi gröten till em och serverade smakis av potatis etc till lunch. Vid den åldern "toppade" vi efteråt med ersättning. Om du vill kan du runt 4 mån fasa ut ersättningen och gå över till välling(ex Mild Havrevälling). Vi körde 2/3 ers och 1/3 välling ngr dagar, utökade sedan till 50-50, sedan 1/3-2/3 och sedan var ersättningen utfasad.

Kolla även inne på "Mat, mage och barnakropp" där finner du massor av bra trådar om matintrodukion.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tuula

Inlägg av Tuula »

Hej igen!

Tack för tips Elle :) , och nu har jag fler funderingar och följdfrågor på lager. Hoppas att någon på forumet kan/vill ge lite respons.

MATEN:
Märker som sagt på min pojk att han kan ta in mer näringsrik mat, förutom ett ökat skarvande under dagarna, vaknar han för sitt enda nattmål redan mellan 01-02 sedan en vecka tillbaka :shock: !(Men sover sedan natten ut, fast oroligare senaste veckan, mycket gny och bök :( ). Mer mat är väl något som skulle ordna upp detta? Eller kan det vara något annat som stökar till det?
-Gröt och vällingförpackningar rekommenderas från 6 månader, vågar man alltså ändå prova lite redan nu (Matti är ”bara” 3,5 månader)?

NATTSÖMN:
Att följa SM har verkligen minimerat sömnproblemen för Matti, so far! Utvecklingen har varit mycket tillfredsställande sedan jag ställde mina första frågor här. Han somnar in på egen hand, och kan oftast somna om på egen hand. Han somnar 19.30, tar ett effektivt nattmål, och vaknar (oftast av sig själv) runt 07.00.
Men…
-Det är ju en del strul under vargtimmen :? , hittills har det gått att söva honom de gånger det krisar och han vaknar till ordentligt. Han sover i spjälsäng, och det har hänt att jag kvickt flyttat honom till innevagnen och vagnat om buffningen inte biter, och i den har han somnat om. När jag läser runt på forumet verkar min strategi som en dålig idé :shock: , ”ingen trafik” verkar gälla. Kommentarer om vårt sätt?
- De verktyg vi använder är buffning och solfjäder på natten (behövs som sagt ytterst sällan om det inte handlar om vargtimmen). Gnöla, gnälla och gny får han lösa själv och gör det oftast också. Ramsa har vi aldrig gjort, min stora fundering gällande natten är ifall vi överhuvudtaget behöver kura Matti/alt.införa ramsa för att då ta bort nattmålet och introducera ramsan som verktyg? Grejjen är bara att det ju faktiskt går så himla bra och smidigt utan ramsa, och jag ammar gärna en gg på natten ett tag till. Känns liksom inte riktigt som att kur behövs… än i alla fall. Hmmm, hur göra? Någon på forumet som ej ramsar sin baby pga att allt med sömnen fallit på plats ändå?

SCHEMAT:
Så här har vi det (ungefär) och undrar när det brukar bli kortare daglurar. Marginalkvartar åt båda håll används friskt här!

7.15 Vakna (sovit 11,5h), Mat, BM inom en timme osv…
9.00 Lur 1 (1,5h)
10.30 Mat, BM inom en timme osv
12.15 Lur 2 (2h)
14.30 Mat, BM inom en timme osv
16.30 Lur 3 (45 min – mer går ej :( )
17.30 Mat, BM + 100ml BabySemp 2 inom en timme osv, bad och mys.
19.00 Kvällsslurk, BM + 100ml BabySemp 2
19.30 Sova natt (nattmål ca 03.00, helst… blir tidigare numer)

Ha det bra!

Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tuula,

Vad härligt ni verkar ha det, underbart att höra. :D
Tuula skrev:MATEN:
Märker som sagt på min pojk att han kan ta in mer näringsrik mat, förutom ett ökat skarvande under dagarna, vaknar han för sitt enda nattmål redan mellan 01-02 sedan en vecka tillbaka !(Men sover sedan natten ut, fast oroligare senaste veckan, mycket gny och bök ). Mer mat är väl något som skulle ordna upp detta? Eller kan det vara något annat som stökar till det?
-Gröt och vällingförpackningar rekommenderas från 6 månader, vågar man alltså ändå prova lite redan nu (Matti är ”bara” 3,5 månader)?
Jag satsar en stor slant pâ att han vill ha mera och 'riktig' mat, sâ stor som han börjar bli. Det finns gröt frân 4 mânader (Sempers ris och banangröt t ex), sâ du kan känna dig helt lugn. Men även sexmânadersmaten är i mânga fall densamma som den som förut var frân fyra mânader (fram tills att WHO började rekommendera helamning till sex mânader), men jag kan inte uttala mig pâ rak arm om exakt vilka.
Tuula skrev:NATTSÖMN:
Att följa SM har verkligen minimerat sömnproblemen för Matti, so far! Utvecklingen har varit mycket tillfredsställande sedan jag ställde mina första frågor här. Han somnar in på egen hand, och kan oftast somna om på egen hand. Han somnar 19.30, tar ett effektivt nattmål, och vaknar (oftast av sig själv) runt 07.00.
Men…
-Det är ju en del strul under vargtimmen , hittills har det gått att söva honom de gånger det krisar och han vaknar till ordentligt. Han sover i spjälsäng, och det har hänt att jag kvickt flyttat honom till innevagnen och vagnat om buffningen inte biter, och i den har han somnat om. När jag läser runt på forumet verkar min strategi som en dålig idé , ”ingen trafik” verkar gälla. Kommentarer om vårt sätt?
- De verktyg vi använder är buffning och solfjäder på natten (behövs som sagt ytterst sällan om det inte handlar om vargtimmen). Gnöla, gnälla och gny får han lösa själv och gör det oftast också. Ramsa har vi aldrig gjort, min stora fundering gällande natten är ifall vi överhuvudtaget behöver kura Matti/alt.införa ramsa för att då ta bort nattmålet och introducera ramsan som verktyg? Grejjen är bara att det ju faktiskt går så himla bra och smidigt utan ramsa, och jag ammar gärna en gg på natten ett tag till. Känns liksom inte riktigt som att kur behövs… än i alla fall. Hmmm, hur göra? Någon på forumet som ej ramsar sin baby pga att allt med sömnen fallit på plats ändå?
Jag tycker att du har helt rätt inställning, is i magen vad gäller nätterna. Du kommer att se att när matintaget pâ taget blivit rikligt och stabilt sâ kommer nätterna att sitta som ett smäck. Jag rekommenderar ändâ att du inför ramsan redan nu, sâ har du ett guldverktyg sen i diverse situationer som kan komma att uppstâ (8mânadersângest, förtrots, allmänna fnurror). Det finns en jättebra trâd pâ favoriterna "Ramsa även säkra sovare" som förklarar mer.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181
Tuula skrev:SCHEMAT:
Så här har vi det (ungefär) och undrar när det brukar bli kortare daglurar. Marginalkvartar åt båda håll används friskt här!

7.15 Vakna (sovit 11,5h), Mat, BM inom en timme osv…
9.00 Lur 1 (1,5h)
10.30 Mat, BM inom en timme osv
12.15 Lur 2 (2h)
14.30 Mat, BM inom en timme osv
16.30 Lur 3 (45 min – mer går ej )
17.30 Mat, BM + 100ml BabySemp 2 inom en timme osv, bad och mys.
19.00 Kvällsslurk, BM + 100ml BabySemp 2
19.30 Sova natt (nattmål ca 03.00, helst… blir tidigare numer)
Ser jättebra ut! Tryck in riktig mat sâ som Elle beskrev ovan sâ kommer allt att falla pâ plats.

Njut vidare :heart:
Tuula

HÄR GÅR TRÄSKTROLL!!!

Inlägg av Tuula »

Hej igen fina forum :D !

Tack Sarisparis, jag fick god hjälp av ditt svar :heart: .

Här rullar allt på rätt bra. Matti växer och frodas och blir 4 månader denna vecka, det är SÅ roligt att följa hans utveckling vad gäller färdigheter, motorik och inte minst kommunikation! Hans lilla person blir allt mer framträdande och han är verkligen en ljuvlig liten (stor :wink: :heart: ) krabat!

”Riktig” mat gillar han skarpt. Slurp säger det så går det ner :D , han ammas fortfarande varje mål och äter mycket och bra.

Nätterna är ok. Han somnar på egen hand 19.30 och vi låter honom sköta uppvak själv (det blir nog ett par varje natt som han gnyr/bökar/"nynnar" sig igenom), jag tar upp honom för en nattamning runt 4.00 och sedan vaknar/väcks han ordentligt runt 7.00. Vargtimmen betecknas av mer rörelse och lite gny men inte egentligt uppvak.

Det ser på det hela rätt bra ut, inte sant? Dock finns ett behov av er eminenta hjälp igen och ”the issue” rör det djupa vagningsträsk vi hamnat i under daglurarna :roll: .
Jag kom nämligen här om dagen på att Matti inte sovit över skarvar utan vagningshjälp under en enda av sina lurar senaste tiden :shock: ! Det är inte världens problem för mig att vagna ner honom i sömn igen, men det känns inte helt rätt när jag tänker på det. Trots att det inte stör mig så mkt med detta mönster så vill jag ju att han ska förstå att han kan sova på egen hand lika fint på dagen som på natten! Han ropar verkligen efter vagningsservice efter 30 min och det hjälper förvisso men ack, ack – från att endast ha behövt gå in och vagna en gång under daglurarna förut, har kraven på denna service ÖKAT MARKANT senaste tiden. Han låter nästan lite högfärdigt bortskämd när han gnyr till i sin vagn :x :
"Gaston! Lite vagning här s’il vous plait!”
Idag var jag på vagnen 6 ggr under långa lunchluren :shock: , inte bra och jag inser att det är hög tid att lägga i backen men HUR??? Vi har ju verkligen fastnat hårt i detta träsk och eftersom att allt annat rullar på så fint vet jag inte alls hur jag ska börja, vilka reaktioner jag har att vänta mig från Matti och hur jag ska hantera dem. Samtidigt oroar jag mig för att han utan min hjälp inte kommer att sova tillräckligt :( . Tänk ifall de fina nätterna och hans goda humör och aptit rubbas av att jag inte vaktar och passar upp hans sömn under dagen?

Så hjälp om ni kan snälla ni!
Kram/
Mattis mamma

P.S
Schemat följer vi såsom det jag postade i mitt senaste inlägg.
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tuula :D

Vad kul att höra att ni har det bra!

Här följer TorpSaras eminenta beskrivning av hur man vagnar utan att fastna. Avsluta gärna varje vagning med skak i handtaget. :D
TorpSara skrev:Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Njut vidare! :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ville bara säga att din tråd är jätteinspirerande! har en snart 8-veckors här hemma som befinner sig i ökningsperioden. trassel och trassel och mat varannan timme...
men det känns hoppfullt att läsa din tråd och många funderingar kring vårat kommande schema har jag fått svar på här.
Tack!

Kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Tuula

Inlägg av Tuula »

Tusen tack Sarisparis för snabbt svar och vad roligt lilla mia att vår tråd är till nytta för dig. Jag startade nog denna när min Matti var lika gammal som din är nu, och som du ser, det mesta verkar falla på plats efter ett tag om man inte stressar på allt för mycket. Ja så har det varit för oss i alla fall :) ! Det här forumet är värt så mycket! Jag har även hittat den hel del intressant och tankeväckande gällande vår äldre pojk så det är inte bara till för bebbar!

Så tillbaka till vårt skarvlarv och träsktrollen :roll:

INFO/REPETITION
Matti klarar alltså insomningen inför all sömn självmant och galant. Efter 30-40 min infaller första skarven varpå han kallar på min hjälp att komma ner i sömn igen. Om jag inte hörsammar vaknar han till ordentligt och agerar som att det är dags att vakna på riktigt (reser sig, ser sig omkring, jollrar). Med tillräckligt intensiv vagning somnar han dock om även från detta läge. Ni må tro att vi blivit beroende av vagningen då den ger så snabbt resultat samt effektivt sköter Mattis sammanlagda sovtid under dagar.

Att avvänja oss båda från vagning över skarvar skall tas tag i trots att jag känner mig osäker (vart är du Attityden???) Jag ska dock testa TorpSaras taktik och attityd men om inte det ger resultat så kommer här några tilläggsfrågor. Som alltid supertacksam för råd/tips och annat gulliga den som tar sig tid att svara:

Jag undrar ifall man kan köra någon slags "sova hela daglurs-kur" i detta läge? Alltså att under ett par-tre dagars tid arbeta konsekvent med
1. flytt av daglurarna till spjälsängen där vagning av självklara skäl inte går att ta till (+ att Matti ju just i denna sovmiljö sköter omsomning själv, åtminstone nattetid)
2. Införande av verktyget RAMSA (vilket vi inte använt alls hittills)
3. Stegvis backa från verktygandet och överlåta alltmer åt Matti själv (för han KAN ju!)

Någon som testat eller har erfarenhet av något liknande upplägg? Eller tycker ni att vi bara ska fortsätta som vi gör och inte göra en höna av en fjäder... det är ju inte världens jobb att vagna några(flera :roll: )gånger under daglurarna då vi är hemma. 8-[

Tack bästaste ni!
/Mattis mamma (som verkar ha lite attitydproblem just nu :wink:
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Tuula,

vi körde precis samma upplägg som du planerat och det fungerade underbart.

(För mig var det en stor hjälp att ha Lilla L i spjälsäng eftersom det är så ruskigt obekämt att buffa och hålla på så jag lyckades äntligen backa :oops: och då skötte hon det så fint själv. Förstås.)

Se bara till att magen är mer än proppmätt, peta gärna ner banan precis före skarvbenägna lurar som lite extra sovstöd.

Så kör som du planerat och använd ramsan vid varje läggning, stadigt och konsekvent, så kommer daglurarna snart funka!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Tuula

Matti drygt 6 månader: glad krabat!

Inlägg av Tuula »

Hej igen fina forum :heart: !

Ett tag sedan jag var här med frågor men det beror på att allt går så bra plus att man ofta hittar svar på eventuella frågor i andra trådar :D .

Nu har Matti hunnit bli dryga 6 månader, han äter gott och mycket och sover bra. Han har fått två tänder och lärt sig att sitta, detta innan han blev 5 månader. Vi har en mestadels go o gla bebis, även om främlingar de senaste veckorna verkar lite läskiga 8-[ .

Nu har jag några aktuella funderingar och den första handlar om hur man "fortsätter" sitt barns tråd, den har ju en helt missvisande rubrik numer :wink: , är det bara att köra på i denna tråd eller ska man starta en ny?

Den andra handlar om motorisk utveckling, Matti har sedan han lärt sig sitta helt tappat intresset för att ligga på mage och därmed också slutat med/glömt? medvetna vändningar. De gånger han vänder sker det i sömnen, men i vaket tillstånd blir han bara sur när man försöker att uppmuntra eller hjälpa honom att vända sig. Det går bättre från mage till rygg, åt andra hållet inte alls längre. Och som sagt, helst vill han sitta och grejja med sitt(det kan han göra i timmar!). Jag undrar lite hur detta kan påverka den så viktiga fasen ålning till krypning om någon känner till det? Tills dess jobbar vi på och försöker få honom att gilla magläget igen.

Den tredje frågan gäller amning. Familjen står inför en lång resa till annat land med varmt klimat och "svårare" bakterieflora - vi skall hälsa på släkt i inte så turisttäta områden, det ska bli spännande! Men p.g.a denna resa har jag fått lov att hålla igång ett nattmål ända tills nu, jag ville nämligen verkligen ha igång amning och bröstmjölk ordentligt under resan med tanke på magsjuka, uttorkning, törst m.m. och har fått ligga i med det projektet då riktig mat konkurrerar numer. Så, satsar naturligtvis på att avveckla nattmålet nu, sent omsider. Matti är ju så "gammal" numer och har kanske vant sig ordentligt vid detta "ofog" :wink: , tror ni det behövs kuras bort? Erfarenheter av det?

Sen undrar jag om någon har några tips i allmänhet för hur man bäst upprätthåller välfungerande rutiner med mat och sömn på långresor?

Tack på förhand!
:D
Kram/Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Clara Cecilia

Re: Hur synka kväll+natt för en tvåmånaders?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Tuula!
Tuula skrev: Nu har jag några aktuella funderingar och den första handlar om hur man "fortsätter" sitt barns tråd, den har ju en helt missvisande rubrik numer :wink: , är det bara att köra på i denna tråd eller ska man starta en ny?
Fortsätt här, det är bara bra att ha all info om ett barn med familj i samma tråd. :D

Tuula skrev: Den andra handlar om motorisk utveckling, Matti har sedan han lärt sig sitta helt tappat intresset för att ligga på mage och därmed också slutat med/glömt? medvetna vändningar. De gånger han vänder sker det i sömnen, men i vaket tillstånd blir han bara sur när man försöker att uppmuntra eller hjälpa honom att vända sig. Det går bättre från mage till rygg, åt andra hållet inte alls längre. Och som sagt, helst vill han sitta och grejja med sitt(det kan han göra i timmar!). Jag undrar lite hur detta kan påverka den så viktiga fasen ålning till krypning om någon känner till det? Tills dess jobbar vi på och försöker få honom att gilla magläget igen.
Jag är inte alls påläst på det här men jag tror att naturen löser grejen :D Nu gillar han att Sitta. Om en vecka kanske han är sugen på att ta sig framåt. Jobba lite med det kan man absolut göra (vändningar, magläge) men gör inget träningsprogram av det hela säger jag. Att Erbjuda tycker jag är grejen, dvs erbjuda magläge vid sov. Snurrar liten sen runt så.. är det hans val.
Tuula skrev:Den tredje frågan gäller amning. Familjen står inför en lång resa till annat land med varmt klimat och "svårare" bakterieflora - vi skall hälsa på släkt i inte så turisttäta områden, det ska bli spännande! Men p.g.a denna resa har jag fått lov att hålla igång ett nattmål ända tills nu, jag ville nämligen verkligen ha igång amning och bröstmjölk ordentligt under resan med tanke på magsjuka, uttorkning, törst m.m. och har fått ligga i med det projektet då riktig mat konkurrerar numer. Så, satsar naturligtvis på att avveckla nattmålet nu, sent omsider. Matti är ju så "gammal" numer och har kanske vant sig ordentligt vid detta "ofog" :wink: , tror ni det behövs kuras bort? Erfarenheter av det?
Tja, min egen erfarenhet är ringa (har själv gjort mig av med nattmålen så fort vi kunnat och har bara flaskat mina) men, jag tänker att det går att hålla igång brösten ändå utan nattmål? Precis på morgonen? Som påfyllning innan lunch eller kväll? Vart är det ni ska? Koka vatten ordentligt eller köp på säker flaska (dvs kolla att den snäpper till när man öppnar) är mina enkla råd.

Vad gäller att bli av med nattmål i övrigt gäller samma som alltid - massor av mat dagtid och klara besked nattetid när ni vuxna väl bestämt er att det ska bort. Vagna, buffa vid behov men satsa först på att mata som tusan några dagar dagtid så kanske han släpper det av sig själv :wink: Sova är ju skönt! :sleep:
Tuula skrev: Sen undrar jag om någon har några tips i allmänhet för hur man bäst upprätthåller välfungerande rutiner med mat och sömn på långresor?
O finns en underbar tråd av Chokladkaninen om detta som jag inte hittar nu men återkommer i ärendet! (Sök den på forumet under långresa+flyg)

(Kort, anpassa tiderna snabbt till nya landet med Attityd av självklarhet. Våra två veckor i Thailand tog det lilla snart 1 åringen att fatta på 3 dagar och 2,5 åringen samma. Fast bajs kom på konstiga tider några dagar till. Magar fattar långsammare verkar det?)

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hur synka kväll+natt för en tvåmånaders?

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tuula :D

Här är reseguiden som jag tror att Clara Cecilia tänker pâ:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 22&t=22691

Här är en sida om tidsskillnad som kanske kan vara intressant ocksâ:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... idskillnad

Önskar er en trevlig resa!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"