Åh vad fin sidan har blivit, även om jag förstår att den inte är helt färdig än
Tack Luvisen för ditt svar! Gjorde mig betydligt lugnare!

Jag förstår vad du menar, det känns som att den här kuren - processen - kommer att stärka en i hela ens föräldraroll - och jag ser fram emot det!
Lille skrutten piggnade till sen och det var inte problem med honom eller med nattsömnen, även om förstås
jag var lite oroligare än vanligt!

Nu när
han sover så ska man komma till den punkten att även
jag vågar sova lugnt och tryggt o inte vakna stup i kvarten!
Tack för att jag får ta del av din länk, det ska bli spännande och säkert lärorikt!

Jag känner fortfarande att jag skulle behöva rådgivning angående dagslurarna. Vi har nu avverkat dag 10, och inte gjort några större framsteg. Jag har fått jättebra hjälp och ett gott råd innan att verktygen är till för att användas om man behöver - och därför har jag varit lite mer frikostig med vagningen på dagen eftersom han skrikit sig igenom praktiskt taget varenda dagslur sen vi började kura. Har även förstått att dagarna kan ta lite längre tid att sätta sig än nätterna, och att man kan få kämpa på ett tag med dem, och skynda långsammare. Men till PROBLEMET: vår son är ju sedan tidigare van vid att vagnas TILL SÖMNS på dagen.(o vaknade sedan stup i kvarten) Så även om jag är friskostig med vagnandet som besked eller som lugnande när han skrikit upp sig och inte lugnat sig med ramsa - så skriker han OMEDELBART när jag slutar vagna. Även om jag vagnar 15 sekunder eller 5 minuter - spelar ingen roll - samma reaktion efteråt - jättearg. Således känns det ju inte som att det hjälper något att använda detta verktyg - när jag slutar vagna börjar man ju om på noll igen - med nytt raseri. Likaså tystnar han OMEDELBART då jag tar första vagntaget - och lägger ner lilla huvet tyst o nöjt. Om jag rör vagnen gör han alltså inte en ANSATS till att krångla eller gnälla, pang bom tyst bara. Så han VILL sova, det är inte det han protesterar emot. Om jag går med vagnen ligger han o sover så sött så.(kan dock inte ta längre promenader med båda barnen - har ingen syskonvagn) Således känns det ju aldrig som att jag LUGNAR honom med vagnandet, eftersom han blir tyst på 1 sek...liksom vadå, 1 vagntag och sen ramsa iväg?(följt av lika häftiga reaktioner) Blir ju hur fånigt som helst. Ramsan lugnar inte ett skvatt, tvärtom.Kan inte lugna honom med den på dagen. Däremot funkar det hur bra som helst vid läggning till kvällen, och på nätterna. (Så det är ju magiskt skönt och vi är så tacksamma!!

) Hur kan det vara sådan skillnad mellan natt/dag??
Hoppas ni förstår min undran, hur ska jag använda verktygen i mitt läge? Känns inte bra att ramsa och ramsa o höra honom skrika i 45 resp 1,5 timme... Har testat solfjäder några ggr men han blir skitförbannad, likaså om jag bara gör "skaket" i handtaget så rasar han. Ska jag sluta HELT med att vagna, bara ramsa, och låta honom skrika hela luren tills den dagen ramsan tar? Kan tillägga att jag brukar gå iväg och göra husljud, ha radion på, har testat att sjunga lite,med i musiken, liksom bara för att tala om att allt är som det ska.(och givetvis ge påminnelseramsa då och då) Har ett tyg över vagnen för att skärma av, men han sover i ett annat rum än i sitt sovrum, för jag ville skilja på dag och natt. Åsikter om detta? Ska jag testa om han somnar bättre i sovrummet även på dagen? eller blir det förvirrande för honom? Vill ju absolut INTE äventyra våra fina läggningar och nätter på minsta vis.
Om jag bara haft 1 barn hade jag kunnat köra rakt av och kämpa på, men det blir ingen rolig tillvaro för min 3 åring det här... när vi ska gå ut i trädgården och leka i snön och lillebror ska sova, så får jag gå där och vagna-ramsa-illvrål,tills vi ska gå in igen, inte mycket avkopplande lek för storkillen precis, och ingen lektid tillsammans med mamma.Folk runt omkring tror väl att man är galen. Känns väldigt svårt det här.
Jag vill inte köra några halvmesyrer, därför jag måste fråga: KAN man gå lite med vagnen så han sover just när man är UTOMHUS, så man får möjlighet leka med stora killen utan skrik? Och köra inomhuslurerna helt enligt kuren? Kan barn lära sig skilja på detta -"inomhus somnar jag för mig själv och utomhus gungas jag lite i vagnen"? Eller blir det bara totalförvirrande för lilleman?
Likaså om vi ska iväg nånstans med bilen och det är sovtid - är det OK om han sover i bilbarnstolen då? Om jag ramsar när vi börjar åka och ger bekräftelse när han är på väg att somna?
Eller är det för tidigt att göra så?
På tal om bekräftelseramsa; en liten fråga om det också, vid läggningen på kvällen. Ikväll när jag la honom till rätta och ramsade mig ut så var han helt tyst så jag avslutade godnattramsan med bekräftelse i dörröppningen.
Sedan efter nån minut började han gnälla lite därinne, men jag ingrep ingenting utan bara avvaktade och han tystnade efter en liten stund. Ska jag då ge bekräftelse igen - även om jag inte gett någon påminnelseramsa eller ingripit på något sätt?
Tacksam för respons på detta!
Kramar från mig.