Hjälp med tips ang. SM för en underbar svårsoven 6-veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Maria S

Inlägg av Maria S »

Japp, jag känner igen en hel del... Nya tag idag och det känns redan bättre :)
Tack för hjälpen! :D
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
Maria S

Inlägg av Maria S »

En specifik fråga bara:

Dagen har varit mycket bättre, men kvällen från 17-19 är hon ledsen i princip hela tiden (som tidigare dagar).

Hon får gröt 17:00, äter alltid bra och är glad och sitter i sin barnstol vid matbordet. Därefter får hon leka i sitt gym bredvid storasyster eller vara med vid matlagningen (passiv social delaktighet). Men när vi sedan ska sätta oss till bords 17:30 är hon supermissnöjd och vägrar sitta i stolen trots saker att pyssla med och äta på. (Hon är i princip ledsen/missnöjd vad vi än gör vid den här tiden).

Sedan fortsätter det mer eller mindre så till läggningen. Hon är glad korta stunder (blöjbyte, om man bär runt på henne, om man sjunger för henne) - men i övrigt väldigt missnöjd.

Skulle framförallt vilja ha tips på hur vi får henne nöjd när vi ska äta 17:30!

Hej så länge :)
Mamma till
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Det låååter ju i alla fall som övertrötthet. Kan inte låta bli att fundera på om det var länge sen ni ändrade schemat? Fungerade det bra först?

Vår kille, som visserligen är mycket yngre än din, visade sig klara långt mindre vakentid än AW rekommenderar och då försvann kvällstrasslet till slut. Men han är som sagt mycket yngre.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Maria S

Inlägg av Maria S »

Vi ändrade schemat (dvs. drog ner em-luren) precis igår. Hon har ju sovit mer än "rekommenderat" för en 5-månaders med en 45 min lur på em och jag har dragit ner den då hon nästan alltid vaknar vid 6-tiden istället för 7:00 på morgnarna. Nu börjar jag dock fundera på om det inte är för att hon är hungrig som hon vaknar...

Tänkte ev. ändra schemat till följande (dvs. mycket mer mat - gröt 2 ggr/dag istället för 1 och puré 2 ggr/dag istället för 1):

7:00 - Godmorgon - amning x 2
8:00 Gröt
9:00-9:45 Sova
10:30 - Grönsakspuré + katrinplommon för magen och lite banan innan lunchluren
12:00-14:00 Sova
14:00 - Ersättning x 2
16:00-16:20 Sova ELLER 16:00-16:45 Sova??
17:00 - Grönsakspuré
18:00 - Gröt
ca 18:40 - Kvällsslurk amning
19:00 - Godnatt!

Vad tror ni?

Vad gäller kvällstrasslet/övertrötthet är hon ju en tröttis från början som är svår att hålla vaken till tiden för lurarna. Jag lägger henne nästan alltid 15:45 för att hon är för trött för att hålla vaken. Kanske ska behålla 45 min sömn där? Hon har aldrig svårt att somna på kvällen :)
Mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Maria S :D
Maria S skrev:7:00 - Godmorgon - amning x 2
10:30 - Grönsakspuré + katrinplommon för magen och lite banan innan lunchluren
14:00 - Ersättning x 2
16:00-16:20 Sova ELLER 16:00-16:45 Sova??
17:00 - Grönsakspuré
18:00 - Gröt
ca 18:40 - Kvällsslurk amning
Jag funderar pâ om hon verkligen vill ha sâ mycket gröt där klockan 18? När hon fâtt puré bara en timme innan?
Jag tror att du kan öka det dagliga matintaget om du lägger det ungefär sâ här:

14:30 puré, ersättning
18:00 gröt, ersättning
innan läggning: kvällsslurk (amning)

Jag funderar pâ vad hon dricker till lunch där vid 10:30? Frân att mina börjat med skedmat har jag sett bröstmjölk (ersättning dagtid i ditt fall) som mâltidsdryck. Faran med för täta mâl är att matintaget i stort blir mindre, vilket kan störa nattsömnen.
Känner du att hon sover lite för mycket sâ skulle jag som du säger ha dragit ner pâ sista luren till en tjugominutare. Men glöm inte att du mâste ge ett nytt schema minst tre dagar, plus en uppföljningsvecka, innan du utvärderar.
Maria S skrev:Vad gäller kvällstrasslet/övertrötthet är hon ju en tröttis från början som är svår att hålla vaken till tiden för lurarna. Jag lägger henne nästan alltid 15:45 för att hon är för trött för att hålla vaken. Kanske ska behålla 45 min sömn där?
Om du känner att övertröttheten är i antâgande där pâ kvällskanten sâ kan du ju alltid lägga in en femminutare mitt pâ hâllet, utan att det pâverkar vare sig schemat i stort eller nattsömnen. 8) :D
Maria S

Inlägg av Maria S »

Tack för bra synpunkter! :D

Med mer mat sover hon redan mycket bättre på natten/morgonen. Hon har haft en jobbig hosta som hållit i sig drygt 3 veckor och som jag tror förstör lite på morgonen. Imorse var hon inte nämnvärt hungrig när jag tog upp henne strax innan 7, bara lite arg.

Bestämde mig till slut för ett schema som följer och har kört det nu i två dagar:

7:00 - Godmorgon - amning x 2
11:00 - Grönsakspuré + katrinplommon för magen och erbjuds lite banan innan lunchluren
14:30 - Ersättning x 2
16:00-16:20 Sova
17:30 - Grönsakspuré
ca 18:30 - Gröt + kvällsslurk amning

Ska tänka till där med kvällsmålet som du föreslog. 17:30 är en bra tid för "middag" då äter hon med resten av familjen. I förrgår gick en hel gröt-smakis ner vid 18:30, igår pressade jag ner 1/2 portion då hon åt 3 (!) omgångar puré till middag :D

Jag låter det gå några dagar till och utvärderar. Som sagt, tack för tips och input! Och trevlig helg!
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Det verkar som om ni börjar hitta rutiner som passar er, härligt! Njut av varandra :heart:!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maria S

Re: Hjälp med tips ang. SM för en underbar svårsoven 6-vecko

Inlägg av Maria S »

Ja, nu känns det som vi har en bra struktur och mysiga dagar ihop! :)

Det enda som strular från och till är långluren på lunchen (12-14). Det händer allt som oftast att hon vaknar efter 45 min och har svårt att somna om. Hon är fullproppad med mat (banan precis innan läggningen) och har inte bajsat eller liknande. Har avvaktat med ramsandet då hon nästan bara blir arg. Någon gång har hon fått en bekräftande ramsa för att visa att allt är bra.

På nätterna sover hon som hon ska och schemat funkar bra. På dagarna sover hon inte i beckmörkt rum utan har från första början alltid sovit i dagsljus.

Tacksam för tips om hur vi fixar skarven! :)
Mamma till
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Maria!

Förlåt en fråga- varför bara grönsakspuré?
Om ni är erfarna vegetarianer har ni säkert koll på ärtor och baljor men om ni inte specifikt vill att ert barn bara ska äta vegetariskt så säger jag - protein och massor av kolhydrater tillsammans med Smör!

Räknar jag rätt så närmar ni er 6 månader?
Då är det hög tid för lax och annan fisk, kalvfärs, lammfärs, pasta och ris och framförallt potatismos och sötpotatismos både till lunch och middag.
Och ersättning är knyttebebismat, från 4 månaders ålder går det utmärkt att servera välling (märkt 6 månader, majs eller havre samt kvällsvälling till kvällslurk)

Annars tycker jag schemat ser toppen ut - och så sovs det ju gott på nätterna också, härligt!
Lite mer stadig mat så fixar hon långluren är mitt tips!

Kram Clara :heart:
Mamma till V 2008, L 2010
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej!

Med grönsakspuré menar jag potatis, majs, morot, ärtor, etc. och sedan rejält med rapsolja i både purén och gröten :)
Har snart fått i henne två flaskor rapsolja på knappt två månader...

Vi har avvaktat med kött och fisk efter BVCs rekommendationer, men visst - nu är hon ju strax 6 mån så det kan vara läge att köra på med detta nu också.

Ska börja med välling istället för amning nu i dagarna, då blir det välling istället för gröt är tanken. Mellanmålet skulle jag gärna köra mosad banan eller annan frukt tillsammans med turkisk yoghurt. Kan man göra det redan vid 6 mån? Dvs. börja med mjölkprodukter? (Vill inte köra gröt eller välling till mellis då jag känner att det blir för mycket pulver/gluten då.)

/Maria
Mamma till
Clara Cecilia

Hej!
Maria S skrev:Med grönsakspuré menar jag potatis, majs, morot, ärtor, etc. och sedan rejält med rapsolja i både purén och gröten :)
Har snart fått i henne två flaskor rapsolja på knappt två månader...
Jättebra att du kört potatis etc redan! Och underbart att du inte snålat med oljan. Glöm inte att ha med smöret på ett hörn, innehåller mängder av nyttigheter det också.
Maria S skrev:Vi har avvaktat med kött och fisk efter BVCs rekommendationer, men visst - nu är hon ju strax 6 mån så det kan vara läge att köra på med detta nu också.
Ja absolut. Om annan puré slinker ner så är det bara att köra på. Det handlar ju om att inte konkurrera ut amningen - om man vill fortsätta - och att magen ska hinna med.
Maria S skrev:Ska börja med välling istället för amning nu i dagarna, då blir det välling istället för gröt är tanken. Mellanmålet skulle jag gärna köra mosad banan eller annan frukt tillsammans med turkisk yoghurt. Kan man göra det redan vid 6 mån? Dvs. börja med mjölkprodukter? (Vill inte köra gröt eller välling till mellis då jag känner att det blir för mycket pulver/gluten då.)
Gröt och välling är ju samma sak fast med olika konsistens så låt vällingen ersätta amning/ersättning istället + som sista kvällslurk. Ja, du kan lugnt servera turkisk yoghurt som mellis. Mjölk som måltidsdryck däremot kan dröja till 1 år ungefär. Andra bra mellisar är avocado eller kokt mosad pumpa med banan och en smula torkad ingefära =P~

:heart:

Clara
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej!

Ny fråga ang. läggningarna: Emma är nu 6 månader och allt flyter på som det ska med mat, sömn och nätter. Enda problemet vi har just nu är strax efter läggningarna då hon alltid börjar hojta/skrika - både på dagslurarna och på kvällen. Vi kör skratt till godnatt och lägger glad tjej i sängen, ramsar ut och sedan börjar hon hojta. Allt mellan 5-15 min. Hon somnar sedan gott och sover i princip alltid hela luren/natten ut.

Tilläggas ska att hon de senaste två veckorna är rätt missnöjd på dagarna också. Hon är nöjd max 10 min med leksaker på golvet eller likn. men är sedan gnällig och knappt nöjd vad vi än gör. Ser till att släppa överkoncentrationen, men det har varit mycket släkt och vänner och besök över helgerna som gjort det svårare att "låta henne vara" så att säga...

Schemat ser nu ut som följer (för en tröttis som hon är):

7:00 Godmorgon och välling
8:00 Frukost: smörgås att pilla med själv och mosad banan eller likn.
11:00 Lunch+frukt
14:30 Mellis: gröt eller mosad avokado och banan eller likn.
16:00-16:20 Sova
17:30 Middag med resten av familjen
18:30 Kvällsslurk välling
19:00 Godnatt!

Några tips på hur vi kan slippa hojt/skrik efter läggningen?

Tack så länge! :)
Mamma till
Clara Cecilia

Hej igen!
Kul att det funkar så bra!

Gnälliga dagar stavar Social delaktighet - vilka sysslor deltar hjärtat i under dagen? Hur mycket är hon utomhus? Och på vilket sätt?

Hojt vid läggningar brukar jag bjuda på - ärligt, vår Lilla L har inte somnat en enda lur före 10 månaders ålder utan att skälla ut hela världen (i hennes vokabulär är det bara Nu Jävlar Somnar Jag).

Jag oroade mig först men tog sen tid - 3 minuter en helnöjd dag, 7 minuter max en tråkig dag. Alltid. Så jag lät henne ha den tiden för sig själv :D . Numer häver hon upp ett skrik på högsta volym och kastar sig sen rakt ner i kudden :lol:

Clara
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Den senaste dryga veckan har jag fått hålla henne inne då hon har förkylningsastma och vädret varit så kallt. Annars är det normalt matlagning, lek i storasysters rum, äta/sitta med vid lunch och middag och utelek i parken (så gott det går när man är 6 månader). Får fundera vidare på bra aktiviteter - tipsa gärna!

Ska ta mer exakt tid på läggningarna från och med nu. Och hoppas också att det går över med tiden :)

Tack för snabbt svar :D
Mamma till
Clara Cecilia

Hej,

här hemma har vi också förkylningsastma - har ni bra medicin och läkare? Då funkar utevistelse toppen! Men inte springa upp och ner i backar kanske... :D :D :D

I frågan om Social delaktighet: Ta med lillan i Allt du gör. Jag menar allt :D

Diskmaskin - håll den här åt mig är du rar! Åh tack! Sätta på/ stänga av/öppna
Dammsugare med bebis på arm eller ovanpå maskin :shock: (poppis)
Dammtrasa i handen på golvet och putsa lister/byråer/möbler/köksgolv med mamma och envisa fläckar som ni missade sist :shock:
Handla - håll i citron/basilika/tomatpuré etc och Berätta för henne allt ni gör och ska handla och så Tack för Hjälpen!
Vika tvätt - det här är Dina, ta den ooh tack! NU ska allt det här ner där och det här ner där etc

Gnäll under matlagning? Fyll diskhon med vatten med en tunn stråle, en egen diskborste med lite skum ger dig minst 10 minuter av fixartid så hon kan delta i resten 8) .

"Gnället" är hennes sätt att säga: lär mig, visa mig hur man Gör. Jag vill veta!

För påminnelse, läs i Barnaboken om Halvårsbarnet och avsnittet om social delaktighet.

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"