Lite frågor om sova hela natten kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammaemilie

Lite frågor om sova hela natten kuren

Inlägg av mammaemilie »

Hej jag har en liten kille på lite över 5 månader, han har väl inga jättestora sömn problem så att han är vaken hela natten men han har vaknat den senaste veckan flera gånger per natt och jag har lyft upp honom och han har snuttat och somnat om vilket jag förstår nu efter jag snart har läst klart boken sova hela natten att jag gjort helt galet fel med det :? innan har han väl vaknat en gång och jag har då tagigt upp honom i vår säng. Men nu vill jag ha ändring på det jag vill att han ska få den sammanhängande sömn som han behöver både på natten och även på dagen som han har haft lite dåligt av hitils eller jag har inte förståt vikten av rutiner även på dagen förns nu.

Schemat som jag har gjot upp ser ut så här:

Natt: 19:30-07:30
Äta: 07:30
Sova:10:00-10:45
Äta:11:00
Sova:12:00-13:30
Äta:14:00
Sova:16:00-16:45
Äta:17:00
Bad/Skoj,nattslurk:18:30-19:30
Sovanatt: 19:30

Jag har nu redan startat igång schemat och dagarna stoppar jag ner honom ivagnen och kör ut på balkongen ramsar och går in han somnar som en stock utan protester alla 3 lurarna och jag vänker honom glat efter schema tiderna. Har funkat utan anmärkningar i två dagar nu.

Men jag har ju inte riktigt kurat honom än som i boken med två vaknätter än.
Men jag har använt mig av verktygen tillrättaläggning buffning solfjädring och godnattramsan igår kväll somnade han utan napp med tillrättaläggning några buff solfjäder och godnattramsa protesterade en gång så jag gick in och la han till rätta och ramsade ut och sen sov han till 4 på natten och va hysterisk så jag la han till rätta buffade och solfjädrade ramsade men han körde igång efter någon sekund där efter igen det slutade med att jag gavhonom nappe och jag ramsade han blev tyst och sov tills jag väckte honom 07:30 Jag kanske gör fel med att börja så här utan att vaka 2 nätter ska jag börja om? Men jag har märkt stora fram steg och jag har inte plokat upp honom ur sängen han har ju facktiskt kommit till ro i sin säng iallafall.
Så kom han äventillsro själv igår kväll behövde inte gå in.

Är osäker hur jag ska fortsätta ska vi köra påså här tills vi kurar honom helt eller ska vi köra som innan utan schema vilket jag tycker känns helt galet?

Förstör jag inför kuren genom att ha tjuv startat
PS min man har inte lästboken än så jag vill att han gör det så han förstår hela upplägget för han blev nästan sur inatt och gick in och frågade ska det vara så här, nej sa jag men jag men jag vill inte ta upp honom jag vill att han ska somna om i sin säng det var nog där efter jag stoppade in nappen tror jag ( fast jag vet att det nog var en björntjänst)

Tacksam för svar
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Välkommen hit! :D

Vad roligt att ni fått nys om kuren och känner att ni vill ge ert barn den goda lååånga sammanhängande sömnen som de små verkligt behöver. :heart:

Schemat kan du forts med nu men verktygen tycker jag du väntar med tills ni kör på riktigt för annars är det risk att det mer frågor lämna fram fr ert barn. Barnet kan bli förvirrat av det, tänker jag.

Det verkar ju förövrigt som den lilla människan bara väntat på att få sin lilla kur så bra han svarat redan på det du gjort. :P

Så sätt ett datum och kör!

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
mammaemilie

Inlägg av mammaemilie »

Ok så jag ska ta upp honom i vår säng som vanligt så länge då?
Ingen ramsa eller tillrätta läggande innan kuren?
Men lägga honom ändå enligt scemat om han nu kan somna då, är det bra?

Vi ska absolut sätta ett datum för kuren vill bara att min man ska läsa boken först så han förstår och inte ifrågasätter mig. Andningslarm har vi haft sen länge Tacksam för ennu ett svar ;)
mammaemilie

datum

Inlägg av mammaemilie »

Nu har vi satt datum för kuren 16 dec :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

härligt med startdatum! :D

Inte tjuvstarta... i alla fall inte med verktyg eller ramsa. Att köra in på tiderna om det passar kan ni alltid göra. Inget fel i det som jag ser det.

Men det bästa är att köra den 16 med hela artilleriet om du är med. :wink:

BRA att mannen läser, be honom även läsa er tråd och andras trådar - kanon att ni är ett team i detta!

:D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mammaemilie

Inlägg av mammaemilie »

Ok då tjuv startar jag inte med vektygen mer :?
Utan kör med hela alltet den 16 dec :)
Gör det bästa av situationen tills des tack försvaret :)
Kommer säkert komma med fler frågor under kurandet
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Vet hur du känner dig, jag kände också :? när jag läst boken och vi hade tid kvar tills vår start...

MEN man tjänar på det. Visst känns det knepigt när man nu är med tunad in på det "riktiga" om man säger.

Det kommer löna sig, något ni KAN köra redan nu är ATTITYDEN och se till att dagarna blir trevliga framöver - det ger extra boost till tryggheten som är så viktig.

Vi finns här när ni har frågor!

:D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mammaemilie

tack

Inlägg av mammaemilie »

Tack i natt så gick det hyfsat jag har inte använt några verktyg han får ha nappen tillsvidare men den ska bort den 16dec, märker verkligen hur den ställer till sömnmen för honom men får han att somna tills vidare. Tog upp han i vår säng när han vakna vid varg timmen kl:4 och inte kunde somna om med hjälp av nappen, la tillbaka han i sin säng vid sju så att jag fick väcka honom med en glad morgon kl:07:30 även fast han inte riktigt sov men han va lugn och sömnig ialla fall. Käns jätte dumt att ta upp honom men jag får lösa det så fram till den 16dec längtar sååååååååååååååå!!!
mammaemilie

fråga

Inlägg av mammaemilie »

Han ska få sin adra vaccinations spruta den 14dec men vad jag har förståt från boken ska eventuel feber inte hindra att dra igång kuren utan snarare tvärt om är man sjuk ska man sova ordentligt eller vad tycker du vi behöver väl inte ska upp datumet? Sin föra spruta reagerade han inte något särskilt på.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Du får känna när det är dags hur han mår tycker jag. Jag hade inte velat kura någon med feber, men om han inte reagerade sist så verkar det ju lovande att han är opåverkad nu med. Håller tummarna!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mammaemilie

ramsan

Inlägg av mammaemilie »

Har ni några bra förslag med ramsan?
Funkar det med gonatt sov gott ses imorgon eller är det för långt?
Annars är ju Annas ramsa bra men har ni fler förlag?

Lite frågor om mörkläggning: Vi bor i en tvåa så Kian har inte eget rum utan sover i ena hörnet av vårt sovrum så långt bort han kan från oss, vi kommer ha madrasser i vardags rummet under kuren i alla fall dom första 4 dagarna men sen hur pass måste man skärma av honom räcker det med att han inte ser oss eller måste det vara från golv till tak?
Alltså vi tänder inga lampor utan smyger in och lägger oss i sovrummet utan att tända så gör vi nu.

Vi har i oförsig en klädkammare som är bäcksvart och hans säng skulle få plats där och även en själv men det finns inget fönster där så det kanske kan blir för varmt? Det finns venilation i klädkammaren.

Vad menas trevikt lakan runt madrassen? "som det står i boken när dom sover på magen.

Jätte tacksam för att ni finns för att svara på min frågor :wink:
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Vi bodde i en tvåa när vi kurade vår dotter. Vi flyttade in hennes spjälsäng i vår klädkammare och tog bort dörren och satte ett draperi för. Funkade superbra - mörkt och ändå luftigt! Min egen erfarenhet är att man stör varandra om man delar sovrum.

Vår ramsa är "god natt god natt sov så gott", du kan ha vilken ramsa du vill, det viktiga är att du kan säga den enkelt och inte snubblar på orden!!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
mammaemilie

klädkammaren

Inlägg av mammaemilie »

Vilkenbra ide så gör vi tack för tippset. Också får man ju själv lite egen tid i sovrummet när sömnen funkar för Kian ;)
Mamma till Kian född 22 juni 2010
_lill

Inlägg av _lill »

:thumbsup:
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
mammaemilie

fråga

Inlägg av mammaemilie »

Vår klädkammare ligger intill varags rummet så lite ljud från tvn och så kommer det att vara på kvällarna innan vi har gått och lagt oss. Men vad jag har förstått utifrån det som står i boken så är det inte ljudet som stör utan ljuset eller?
Mamma till Kian född 22 juni 2010
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"