Snart dags att kura, men har flera frågetecken kvar
Hej,
Nya frågor
I natt vaknade Klara som vanligt kl 3 och hade bajsat, efter det solfjädrade vi bara kort för att hon var så lugn och sömnig. Men 03.22 kom hon igång igen och började skrika mycket så då solfjädrade vi i 18 min, lite osäkra på om hon hade somnat men hon var lugn och stilla. 5-10 min senare började hon skrika igen, då solfjädrade vi igen i 10 min, då hade hon somnat.
Lurigt detta. Borde vi gjort något annorlunda?
Kopplat till detta funderar vi också på om hon kanske sover lite för mycket på dagen nu för hennes ålder? Vore superglad om någon kunde kolla på vårt schema (högst upp i tråden) och komma med feed-back? Funderar nog i så fall på att lägga om så att hon bara sover 2 ggr/dag tror jag, eftersom hon oftast har svårast att somna under den sena luren 16-16.45.
Ja, många frågor blir det hela tiden
Kram Anna
Nya frågor
I natt vaknade Klara som vanligt kl 3 och hade bajsat, efter det solfjädrade vi bara kort för att hon var så lugn och sömnig. Men 03.22 kom hon igång igen och började skrika mycket så då solfjädrade vi i 18 min, lite osäkra på om hon hade somnat men hon var lugn och stilla. 5-10 min senare började hon skrika igen, då solfjädrade vi igen i 10 min, då hade hon somnat.
Kopplat till detta funderar vi också på om hon kanske sover lite för mycket på dagen nu för hennes ålder? Vore superglad om någon kunde kolla på vårt schema (högst upp i tråden) och komma med feed-back? Funderar nog i så fall på att lägga om så att hon bara sover 2 ggr/dag tror jag, eftersom hon oftast har svårast att somna under den sena luren 16-16.45.
Ja, många frågor blir det hela tiden
Kram Anna
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
Jag är rädd för att ni verktygar henne för mkt. Solfjäder efter blöjbyte känns ju rätt men sen skulle jag bara ramsat. Lilla tjejen kan ju ganska mkt nu efter en tids kurning.
Ang dagslurarna skulle jag börja med att dra ned sista efm luren till 20 min för annars är det risk att det blir för lite sömn för snabbt.
Värme
/Luvisen
Ang dagslurarna skulle jag börja med att dra ned sista efm luren till 20 min för annars är det risk att det blir för lite sömn för snabbt.
Värme
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Jag brukar säga att OM man ska verktyga för att bryat en (o)vana är det bättre att verktyga rejält när man gör det än att hålla på och springa in och dutta, för som det blev för er så skrek hon er till sig. Tänk er att erbjuda EN solfjäder REJÄLT och efter det ska ramsan ta! Och då ramsar du helt enkelt tills hon tar emot den, med rejält magstöd och utan funderingar på om hon godtar den! Det du gör ska göras med besked och inte lämna några frågetecken, så koppla på attityden och tänk säkerhet!LPK skrev:I natt vaknade Klara som vanligt kl 3 och hade bajsat, efter det solfjädrade vi bara kort för att hon var så lugn och sömnig. Men 03.22 kom hon igång igen och började skrika mycket så då solfjädrade vi i 18 min, lite osäkra på om hon hade somnat men hon var lugn och stilla. 5-10 min senare började hon skrika igen, då solfjädrade vi igen i 10 min, då hade hon somnat.
(har du läst attitydtråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252)
Tack för svar, misstänkte att vi var lite överaktiva...
Men nu i natt sov hon äntligen hela natten igenom på egen hand igen. Hon vaknade till några gånger i vargtimmen men somnade om helt på egen hand. Och inget bajs under natten
Nu hoppas vi på ett trendgenombrott!
Hälsn Anna
Men nu i natt sov hon äntligen hela natten igenom på egen hand igen. Hon vaknade till några gånger i vargtimmen men somnade om helt på egen hand. Och inget bajs under natten
Nu hoppas vi på ett trendgenombrott!
Hälsn Anna
Mamma till Klara född 100327 (kur startad 21 okt 2010) och Julia född 070923 (kur startad 5 jan 2011)
Hej!
Nu är jag tillbaka
Vi har fått jättestrul med sömnen på dagarna den senaste tiden. Har fortfarande samma schema som vi hade när vi började och jag tror att det är läge att ändra det. Frågan är hur?
På morgonluren 9-9.45 somnar hon inom 10 min utan att vara ledsen, men middagsluren 12-13.30 tar hon numera 30-50 min på sig och blir på slutet oftast rejält ledsen. Sen vaknar hon ofta efter 30 min och kan ta 30 min på sig att somna om, alt somnar inte om utan gallskriker så att jag till slut tar upp henne. Eftermiddagspasset (som nu har börjat krympas tlll 20 min), tar det också rätt lång tid för henne att somna.
Känns som att jag inte gör annat än att lägga den lilla fröken hela dagarna och vänta på att hon ska somna...
Så nu funderar jag på om det är läge för att hon bara ska sova två ggr på dagen. Vad tycker ni? Är det för tidigt?
I så fall tänker jag att jag skjuter på morgonluren till kanske 9.30-10.15 och att middagsluren blir först vid 13 och ev förlängs till 2 timmar? Sen är frågan om hon kommer att orka fram till 19.15 när vi lägger henne.
Tacksam för tankar kring detta
Hälsn Anna
Nu är jag tillbaka
På morgonluren 9-9.45 somnar hon inom 10 min utan att vara ledsen, men middagsluren 12-13.30 tar hon numera 30-50 min på sig och blir på slutet oftast rejält ledsen. Sen vaknar hon ofta efter 30 min och kan ta 30 min på sig att somna om, alt somnar inte om utan gallskriker så att jag till slut tar upp henne. Eftermiddagspasset (som nu har börjat krympas tlll 20 min), tar det också rätt lång tid för henne att somna.
Känns som att jag inte gör annat än att lägga den lilla fröken hela dagarna och vänta på att hon ska somna...
Så nu funderar jag på om det är läge för att hon bara ska sova två ggr på dagen. Vad tycker ni? Är det för tidigt?
I så fall tänker jag att jag skjuter på morgonluren till kanske 9.30-10.15 och att middagsluren blir först vid 13 och ev förlängs till 2 timmar? Sen är frågan om hon kommer att orka fram till 19.15 när vi lägger henne.
Tacksam för tankar kring detta
Hälsn Anna
Ett litet tillägg till förra inlägget...
Ett annat alternativ som jag tänkt på är att behålla tre sovpass men skjuta på middagsluren till 12.30-14 samt eftermiddagsluren till 16.30 (20 min). Eller bör jag korta morgonluren?
Ja många vägar att gå
glömde säga att Klara är 8 månader, så slipper ni räkna själva..
Hälsn Anna
Ett annat alternativ som jag tänkt på är att behålla tre sovpass men skjuta på middagsluren till 12.30-14 samt eftermiddagsluren till 16.30 (20 min). Eller bör jag korta morgonluren?
Ja många vägar att gå
Hälsn Anna
Halloj!
Värme /Luvisen
Jag skulle nog köra på ovanstående och behålla 3 pass samt låta morgonluren vara.Ett litet tillägg till förra inlägget...
Ja många vägar att gå glömde säga att Klara är 8 månader, så slipper ni räkna själva..
Hälsn Anna
Värme /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Hej! 
8-månaders-älsklingar ska ha ungefär 14,5 timmars sömn. Bakåt i er tråd hittade jag detta schema:
19.15-07.00 sova natt
07.00 välling/amma
09.00-9.45 sova
10.30 äta lunch
12.00-13.30 sova
14.00 mellanmål fruktpuré
16.00-16.45 sova
17.00 äta frukt/gröt + amma
18.30 välling
19.15 sova
Är det det som gäller fortfarande? Isf får älsklingen 11h45min + 45min + 1,5h + 45min = 14h 45min. Ni ligger alltså lite i överkant. Ofta går det bra, men för andra är det bättre att ligga lite i underkant, och så verkar det ju vara för er. Oftast är det inte den luren som krånglar som måste justeras utan den som faktiskt fungerar bra
Så i ert fall hade jag bara kortat ned sista luren till 20 min. (fast ha den kvar där den är) Alternativt kan ni ju om ni vill, precis som du skriver ta bort sista luren, men då kanske du får senarelägga lunchluren något så att vakentiden på eftermiddagen inte blir fullt så långt.
Jag personligen hade valt att korta ned första luren, men det är så olika hur det passar älsklingarna så det vet ni nog bäst själva.
Om ni inte har gjort det ännu så tror jag även att det är dags att införa lite med middags-mat där vid 17-tiden.
Och sist men inste minst:
Läs om 8-månaders-ångersten. Den kan ställa till mycket med sömnen, så det kan vara den som spökar. Det står om den hör på forumen, i SHN och i Barnaboken!

Bianca
8-månaders-älsklingar ska ha ungefär 14,5 timmars sömn. Bakåt i er tråd hittade jag detta schema:
19.15-07.00 sova natt
07.00 välling/amma
09.00-9.45 sova
10.30 äta lunch
12.00-13.30 sova
14.00 mellanmål fruktpuré
16.00-16.45 sova
17.00 äta frukt/gröt + amma
18.30 välling
19.15 sova
Är det det som gäller fortfarande? Isf får älsklingen 11h45min + 45min + 1,5h + 45min = 14h 45min. Ni ligger alltså lite i överkant. Ofta går det bra, men för andra är det bättre att ligga lite i underkant, och så verkar det ju vara för er. Oftast är det inte den luren som krånglar som måste justeras utan den som faktiskt fungerar bra
Jag personligen hade valt att korta ned första luren, men det är så olika hur det passar älsklingarna så det vet ni nog bäst själva.
Om ni inte har gjort det ännu så tror jag även att det är dags att införa lite med middags-mat där vid 17-tiden.
Och sist men inste minst:
Läs om 8-månaders-ångersten. Den kan ställa till mycket med sömnen, så det kan vara den som spökar. Det står om den hör på forumen, i SHN och i Barnaboken!
Bianca
Ja, just- ha den kvar där den är...det glömde jag skriva....Så i ert fall hade jag bara kortat ned sista luren till 20 min. (fast ha den kvar där den är)
Tur att vi är fler härinne.
SM rookie
SM rookie
Åh! Du hann svara för mig! Det såg jag aldrig. Vilken tur att vi tycker lika iafLuvisen skrev:Ja, just- ha den kvar där den är...det glömde jag skriva....Så i ert fall hade jag bara kortat ned sista luren till 20 min. (fast ha den kvar där den är)![]()
Tur att vi är fler härinne.![]()
/Luvisen
Bianca
Tack för era svar!
Min dator har varit strulig några dagar, därav sent svar/tack.
Har gjort som så att middagsluren nu är 12.30-14 nu samt kortat em-luren till 20 min. Det har funkat jättebra förutom att hon ibland inte verkar vilja sova på em, vaknar efter 5-10 min och vägrar somna om. Så vi kanske snart får ta bort den helt? Tycker ni då att jag ska förlänga middagsluren? Blir 30 min mer på den för mycket (dvs totalt 2 timmar)? Och när bör den infalla i så fall så att hon orkar fram till kvällsläggningen? Många frågor igen...
Och ja, hon äter MASSOR med middag sedan minst en månad tillbaka vid kl 17.15
Ska läsa mer om 8-månadersångesten, har läst lite. Tack för tipset!
Hälsn Anna
Min dator har varit strulig några dagar, därav sent svar/tack.
Har gjort som så att middagsluren nu är 12.30-14 nu samt kortat em-luren till 20 min. Det har funkat jättebra förutom att hon ibland inte verkar vilja sova på em, vaknar efter 5-10 min och vägrar somna om. Så vi kanske snart får ta bort den helt? Tycker ni då att jag ska förlänga middagsluren? Blir 30 min mer på den för mycket (dvs totalt 2 timmar)? Och när bör den infalla i så fall så att hon orkar fram till kvällsläggningen? Många frågor igen...
Och ja, hon äter MASSOR med middag sedan minst en månad tillbaka vid kl 17.15
Ska läsa mer om 8-månadersångesten, har läst lite. Tack för tipset!
Hälsn Anna
-
ilindstrom
Re: Snart dags att kura, men har flera frågetecken kvar
Hej,
Nu tror jag att det är dags att ta bort eftermiddagsluren, hon är ju strax 9 månader, och det är mkt strul kring em-luren.
Tar gärna emot hjälp ang sovtiderna!
Funderar på att senarelägga morgonluren till 9.30-10.15 samt lägga middagsluren 13-14.30 eller till och med 13.30-15. Är lite orolig över om hon ska orka ända fram till läggning.. Eller borde middagsluren förlängas något dessutom?
Schemat idag är följande:
19.15-07.00 sova natt
07.00 välling
08.30 amning + lite frukt
09.00-9.45 sova
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.30 mellanmål fruktpuré
16.30-16.50 sova
17.30 middag
18.30 välling
19.15 sova
Tack på förhand!
Hälsningar Anna
Nu tror jag att det är dags att ta bort eftermiddagsluren, hon är ju strax 9 månader, och det är mkt strul kring em-luren.
Tar gärna emot hjälp ang sovtiderna!
Funderar på att senarelägga morgonluren till 9.30-10.15 samt lägga middagsluren 13-14.30 eller till och med 13.30-15. Är lite orolig över om hon ska orka ända fram till läggning.. Eller borde middagsluren förlängas något dessutom?
Schemat idag är följande:
19.15-07.00 sova natt
07.00 välling
08.30 amning + lite frukt
09.00-9.45 sova
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.30 mellanmål fruktpuré
16.30-16.50 sova
17.30 middag
18.30 välling
19.15 sova
Tack på förhand!
Hälsningar Anna