Några frågor en bit in i kurningen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Bluna, tack för peppingen. Jag satt faktiskt och läste boken i går kväll igen och fick lite nytt mod. :) Och nu fick jag ännu mer av ditt inlägg! Och både i dag och i går har dagslurarna gått finfint - han har somnat på några minuter utan gråt (nästan). Det är ju toppen! Sen vaknar han fortfarande ett par gånger i långluren, men det är så mycket bättre än tidigare. Så här känns det som om han har gjort stora steg framåt! =D>

Han äter ordentligt - aptiten har blivit mycket bättre senaste veckan. I hans rum är det 18 grader. Däremot blinkar apnélarmet - ska kanske försöka täcka över lampan med någon liten lapp? Och även strömbrytaren till lampan i taket lyser svagt för att man ska hitta den (sån modern grej).

Men nu blev jag lite osäker (!) när jag satt och läste boken om uppföljningsveckan. Hur mycket ska man ramsa? När han vaknar försöker jag låta bli, men om det blir för mycket gråt/frågor drar jag en ramsa. Ibland fungerar det direkt, ibland har det tagit mig 20 minuter att få honom att somna om.
Så här skrev jag upp från natten:

3.03 vaknar till – tystnar igen
3.12 gnäller några gånger, tyst 3.18
3.21 mer gråt: ramsa x4, x4, x4, x5, musik. Fortsätter gråta.
3.30 la till rätta (låg vid fotändan med huvudet) solfjädrade, ramsade ut. Musik på. Tyst igen 3.35.

När jag gick in och la till rätta (så han fick ligga bredvid gosedjuret) somnade han ganska snabbt alltså. Då funderade jag - borde jag ha börjat ramsa tidigare eller gått in tidigare? Jag har för mig att han tystnade när jag kom in, men protesterade när jag gick ut. Men sen tog det inte så lång tid som sagt, förrän han somnade.
Sen undrar jag också vad det egentligen innebär att sova hela natten? Nu vaknar lillen ju och gråter till några gånger ganska ofta. En gång i timmen, eller varannan timme låter det - uhu, uhu, uhuuu. Men sen blir han tyst igen. Räknas det som att vakna och tror ni i så fall att han kommer bli bättre på att sova vidare utan att göra några ljud ifrån sig, eller måste vi ramsa mer för att han ska lära sig?

Jag vill ju för allt i världen inte vara osäker så jag hoppas att någon har tid att svara mig kanske redan innan natten. :heart:
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Så här brukar jag tänka, innan kl. 3 (på natten) så avvaktar jag. Efter kl 3 så ger jag en ramsa vid första pip. Kanske det är en riktlinje som hjälper?

Hel natt för mig rä när barne sover hela nätter uta natt behöva hjälp.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Ok tack för tipset. Ska försöka tänka på det.

Nu är läget tyvärr så att vi börjar ge upp. :cry:
Uppföljningsveckan är nu slut och Bobo sover i stort sett lika ryckigt som han gjorde innan vi började. Skillnaden är att han inte har napp längre och inte äter på natten längre, utan äter mer på dagarna.

Men han vaknar fortfarande varje eller varannan timme. Ibland somnar han om av sig själv, ibland måste vi hjälpa honom. Som längst under kuren (var det natt 9 kanske) har han sovit cirka 4 timmar i sträck. Och vargtimmarna vaknar han kanske varje kvart. Nu senaste natten när min man hade honom störtgrät han i ett par timmar.

Vi hade såna framsteg i början, men nu känns det som om vi backar. Senaste nätterna har han varit oroligare tycker jag än i början. Ramsan fungerar inte så bra längre, men när man kommer in i rummet för att lägga honom till rätta blir han oftast lugn. Sätter vi på klassisk musik brukar han också lugna sig, men inte alltid.

Det skulle åtminstone kännas lättare om han var glad på dagarna. Men nu när jag tänker efter så har han varit mycket svårare att få att skratta senaste veckan och han är mycket klängigare - verkligen klänger sig fast när man har honom i famnen på dagarna.

Vi har kämpat och vill så gärna att det ska fungera.
Vad ska vi göra??!! Kan det vara så att Bobo inte är gjord för SHN?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur äter han på dagarna är en fråga som dyker upp i mitt huvud. De små liven kan äta mycket mer än vad man tror är möjligt. Bjud både förätt, huvudrätt och efterätt till varje måltid så tror jag att han kommer börja sova som en stock. kanske du kan skriva här i tråden vad han äter under en dag så kan jag kika?

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej Ida, tusen tack för att du svarade och vill hjälpa oss!
Han har ju fått bättre aptit på sistone, vilket är roligt. Här är vad han äter:

ca 7.00 - amning (ca 10 minuter)
10.00 - ev smakportion av grönsakspuré, banangröt, fruktpuré som efterrätt + ersättning - ca 1,5 dl
13.00 - amning
16.00 - gröt + fruktpuré + ersättning
ca 18.30 - ersättning

Han är rätt gnällig ibland innan han får mat. Så jag har funderat på om jag ska lägga in ett till mål någonstans. Men då känns det som om jag måste ändra om hela schemat - jag är i och för sig inte helnöjd med schemat - eftersom det blir många lurar på dagen, men jag vet inte riktigt hur jag skulle göra om det heller. Jag tar tacksamt emot alla synpunkter!

19.00-7.00 natt sova 12 timmar
7.30 - amning
8.30-9.00 sova 30 min
10.00 - lunch
10.45-11.30 sova 45 min
13.00 amning
13.30-15.00 sova 1,5 timme
16.00 middag
16.30-17.00 sova 30 min
17.00-19.00 vaken
18.30 matning + förberedelse inför natten
19.00 skoj och gonatt
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Hejsan!

Jag kan inte hjälpa med kurningen, men håller som bäst på kura vår son som är nästan lika gammal som er. (Melker är född 26.7). Så här ser vårt schema ut:

7:00 Gomorgon! Dricker 2 dl välling och äter sen lite fruktpuré ca ½ h efter.
9-10.30 Tupplur
10.30 Lunch: ½ burk grönsakspuré, ½ burk fruktpure + ca 1 dl ersättning
12-14 Tupplur
14 Mat: samma som lunch
16.30 Tupplur
17.15 Gröt gjord på 1 dl ersättning + Semper havregrötpulver + ett par msk plommonpuré blandat i. Lite ersättning efteråt.
19 Bad och 2 dl välling (=gonattslurken). Kvällsskratt
19.30 Gonatt!

Tänkte att det kan vara bra att ha något jämföra med. Melkers aptit har ökat enormt nu så mitt tips är mat, mat och ännu mera mat!

Före hade vi natt 19.30-7.30, men har ändrat morgon till 7 nu och istället satt 1½ h morgontupplur istället för 45 min som förr. Det verkar passa Melker bra.

Hoppas det ska lösa sej för er!! Jag håller tummarna!

/M&M:s mamma
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Vad bra tt du fick förslag av M&Ms mamma.

jag kan ge dig det schema mina barn haft när de varit 6 månader vilket din gosse snart är.

07.00 vakna och amma
08.15 gröt
09.00-09.45 sova 45 min
11.30 pure, frukt och amma
12.00-13.30 sova 1,5 h
14.15 amma och frukt
15.45-16.30 sova 45 min
17.30 pure,frukt och amma
18.15 bad, amma och bus
19.00 sova 12 h

här kommer middagsmaten närmare läggningen och kvällsslurken blir just bara en påfyllnad.

Kanske något ni ka nanvända er av?

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack söta ni för tipsen!!! Jag ska prova redan i dag att ge honom välling. Min man är just nu och köper havrevälling, hoppas det ska falla Bobo i smaken :)

Jag såg att ni båda har ganska långt mellan matstunderna i ert schema - mer än tre timmar ibland. Har ni haft några tankar om det?

Tänkte också bara lägga till att anledningen till att vi har fyra sovstunder på dagen i dag är att han brukar bli ganska trött rätt fort, men det kanske också skulle bli skillnad med mer mat, eller vad tror ni?

Annars ska jag kanske försöka norpa era scheman och knåpa ihop ett eget.

Tack igen för tipsen!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Anna rekommenderar 3,5-4 timmar mellan målen (från det att ett mål startas till att nästa startas) Och att man matar under ca 30 minuter. Dels behöver magen vila och så kommer barnet äta bättre under målen om de inte ligger så tätt. Svårt att äta om man fortfarande är mätt sen förra gången tänker jag.

Jag tror att när han börjar sova som han ska på nätterna så kommer det vara alldeles lagom med tre lurar. Så om jag var du skulle jag gå över till det redan nu.

Lycka till!
Ida

www.sovgott.net
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Jag tror att när han börjar sova som han ska på nätterna så kommer det vara alldeles lagom med tre lurar. Så om jag var du skulle jag gå över till det redan nu.
Ida, du verkar helt övertygad om att Bobo kommer börja sova hela nätterna... Jag har börjat misströsta lite som du förstår, men det känns skönt att du tror på det. :D Då känns det bättre, alltid så härligt att få tips och peppning!! :heart:

Nu har vi bestämt oss för att vi provar ditt schema rakt av, så får vi se hur det fungerar. Vi måste väl ge det några dagar för att se hur det fungerar.

Vällingen i kväll var inte så jättepoppis... Men han åt en liten slurk, sen blandade jag lite välling i ersättningen, då hinkade han i sig som vanligt. Visst kan man göra så för att övergå från ersättning till välling - och öka mängden välling successivt?
17.15 Gröt gjord på 1 dl ersättning + Semper havregrötpulver + ett par msk plommonpuré blandat i.
M&M:s mamma - jag gillar ditt recept på gröt. Blandar du i grötpulver tills du får lagom konsistens bara?

I natt ska Bobos pappa ta hand om sonen, så jag ska få sova lite. Mmmmm :sleep:
Tack igen!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ida, du verkar helt övertygad om att Bobo kommer börja sova hela nätterna... Jag har börjat misströsta lite som du förstår, men det känns skönt att du tror på det. Då känns det bättre, alltid så härligt att få tips och peppning!!
Det är klart han kommer. Alla vägar bär till Rom men en del lite krokigare än andra.
Nu har vi bestämt oss för att vi provar ditt schema rakt av, så får vi se hur det fungerar. Vi måste väl ge det några dagar för att se hur det fungerar.
Minst en vecka tar det för ett schema att sätta sig. Det bästa är att låta det gå två veckor innan man utvärderar och gör ändringar. Så ha tålamod och misströsta inte.

Vällingen i kväll var inte så jättepoppis... Men han åt en liten slurk, sen blandade jag lite välling i ersättningen, då hinkade han i sig som vanligt. Visst kan man göra så för att övergå från ersättning till välling - och öka mängden välling successivt?
Låter som ett bra sätt. Du kan ju fylla på med ersättning efteråt också. Så att du vet att han fått i sig tillräckligt.

Sov så gott inatt nu.

//Ida

www.sovgott.net
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Angående gröten: Jepp, jag värmer 1 dl ersättning i micron och blandar sen i ett par msk grötpulver tills konsistensen blir lagom och sen i med lite plommonpuré. Gröten blir mer mättande om man gör den på ersättning istället för på vatten.
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Det är fantastiskt! I natt sov Bobo från 21.45 till 05.40 utan att göra ett ljud ifrån sig!!! :D

Sen vaknade han en del och var lite upprörd / ledsen till 6.45 då pappa Ted tog upp honom en kvart före väckning. Men det här är något att fira! Om det så bara var för en natt.

I går kväll gjorde jag ännu mörkare i hans rum, formligen täckte hela fönstren och han har ju fått mer mat de senaste dagarna. Och så har kanske poletten trillat ner.

Hurra för Bobo!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hurra för Bobbo och för Bobbos föräldrar. :-({|= =D>

Vad härligt för er. Klart att det kommer fortsätta åt rätt håll nu.

kram
Ida

www.sovgott.net
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack för all uppmuntran här på forumet - utan er hade vi inte fixat det här! :heart:

Nu, efter snart tre veckors kurning sover Bobo nääästan hela nätterna. Han vaknar ett par gånger, oftast runt halv ett och vid halv fyra-snåret. Sen kan det vara en del bök under vargtimmarna. Men vi kämpar på. Det känns som om det går framåt :)

Dock har jag en lite fundering om det här med att göra det lite trängre i spjälsängen. Vi har haft en fleecefilt som vi rullat ihop till en korv och lagt vid huvudändan som ett U för att det ska bli lite trängre och mysigare. Grejen är att Bobo nu börjat bli lite rörligare. Detta medför två saker:
1. han har börjat vända sig till rygg i sömnen och blir lite ledsen att han inte kommer tillbaka till mage. Jag kör på metod 2 här - går in under tystnad och vänder tillbaka honom och går ut igen under tystnad. Han kan ju vända sig åt båda hållen på dagen, men mest om han ser en leksak han vill åt. Men det känns som om det här kommer lösa sig snart.
2. Filten vi rullat ihop vid huvudändan har han börjat trassla in sig i på natten. Han lyckas få tag i den och drar den ner över sig. Då undrar jag - någon som har något annat knep att få sängen trängre? Eller behöver den inte göras trängre när man är 6 månader?

:?:

Trevlig söndagskväll!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"