ställer sig upp och skriker efter två månaders sovande,hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Frida K

Inlägg av Frida K »

Japp! Men jäkligt trött. Det är tröttsamt att hålla vargarna borta. Vore bra om ngn kunde hålla samma koll på John Blund vid min tillfällifa viloslaf madrassen :)

Annie har haft ett uppvak till nu efter ett. Hon vaknar oftare nu än hon brukar, men jag får intala mig att det hör till.

Kämpa på!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Flora

Inlägg av Flora »

Hej tillsammans,
Jag kör natt 2...lugnt sen läggning (12min). Hoppas det fortsätter lite till ;-) bra att veta att nån annat kör också. Måste baka av lite idag...får se hur det blir. Vill försöker att inte använda buffning (mycket).
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej Flora!

Kul att veta att någon annan är vaken! Jag hittade din tråd.

Hur gick er första natt? Buffade ni mycket då? Svarar er bebis på ramsan redan?

Nu ska jag göra nattmacka :)
Flora

Inlägg av Flora »

Hej igen,

Jag bra att veta man är inte ensam vaken omkring kl 3 ;-)
Första natten var ok. Nej, vi buffade mycket och det är ok första natt. Vår dotter sov efter lite protest och buffning 5,5 timmar till 1.30. det har hon gjort innan men nu utan napp :-) sen börjarde det för omkring 2 timmar på schema: protest,buffning/solfjäder/ramsa för 10 min, sen sov hon 10 min fick ny enerhy och det började igen... Till slut sov hon igen 1,5 timmar, sen 2 protester med buffning melan 5-6. Sen vaknade henne kl. 6.40 - 20 min tidigt - och var jättearg. Jag försökte att snabbt buffa men det funkade inte längre, så vi gick in 8 min tidigare i en 2 sek paus och det var ' party time'.
Hon gillade buffning så jag är lite försiktigt nu med det. Men första nattem kan man vara lite mer generös - också eftersom hon hade inte längr napp och flaska nu...
På dagen var hon lite trött och jag tänkte att hon kommer att sova snabbt kl. 9 men nej...hon fick bara 15 min av sin 45 min luren. Jag buffade lite här också men gick inte in på första protest. När jag tänkte nu går jag, ramsadw jag istället och sen gick nästa gång in om jag kände jag måste.
På lång luren i sängen - 2,5 timmar - gick det bra bara med ramsa först, tyst efte 5 min, men efter första 45 passetskrek hon igen och det tåg 25 min att lugna henn , 3 gånger in för kort buffning , rest ramsor. Sen sov hon till end of luren. Sista luren var på promenad och det gick själbklart bra eftersom hon gillar det...

Nu sitter jag här vaken och det har varit ingenting bara lite rörelse här och där sen kl. 19.39. Hålla tummerna :-)

Förlåt om jag skrev för mycket detajer men tänkte eftersom du har just börjat kan det blir bra att höra hur det var för nån annat. Jag själv försöker läsa så mycket som helst om andra natten på forum. Hoppas jag kan köra det utan buffning. Jag är också fortfarande lite osäker hur jag skulle hantera kl. 4-6 och om hon vaknar efter kl. 6 or är jättearg men det är förtidigt att gå in. Vill inte att hon ska skriker hela tiden sen, så hoppas att ramsa räker och lite husljud...
Hör gärna av dig under natten - 3,75 timmar kvar ;-)

Nu hörde jag en liten röst igen, men kanske bara i hennes somn - vi hoppas ;-)
Flora

Inlägg av Flora »

Uups bara läste hur jag skrev...man kan läsa att jag är jättetrött nu..men hoppas du förstår vad jag menade :-)
Frida K

Inlägg av Frida K »

Hej!

Jag förstår helt! Jag är också jättetrött.

Jag har inte orkat läsa in mig på andra natten än utan fokuserar på första. Men jag har tänkt på att det känns svårt att inte använda buffningen så mkt andra natten. Då måste ju bebisen ha förstått ramsan, annars funkar det ju inte.

Hur gick det första dagen med nappen? Hon klarade sig bra utan nappen på natten, men sen på dagen då?

Om jag förstått det rätt: Om hon vaknar hela tiden i vargtimman och ni märker att det till slut inte går att få henne att somna om helt; försök iaf få henne att lugna ner sig och kanske bara slumra till och DÅ väcker ni henne. Men det kan ju vara lättare sagt än gjort om hon är väldigr arg. Men det var väl vääääldigt bra att hon natt 1 sov till 6.40.

Kämpa på! Tar barnets pappa dagen sen så att du får sova?
Flora

Inlägg av Flora »

Jag det gick bra utam napp! Jag tror hon har verkligen glömt det. Var lite konstigt att kasta dem - men bra :-)

Jag, det är viktigt att barnet är lugnt när du gå in. Försöker håller henne i sängen så långt som mögligt så att det blir inte tidigare och tidigare, men hon var så arg och när det var 6.52 bestämmt vi att hom inte kommer att sova igen. Om det är så tror jag är det ok. Inte bra att gör det halvtimme tidigare, men ngr minuter är ok. Men väntar till det är tyst för 1-2 sek och gå in precis i pausen mellan två protester, så hon gråter inte när du kommer in. Så jag hoppas den här morgonen kan jag vakna henne eller hon är bara vaken men glad när vi kommer in...

Ja, min man tar dagsluren imorgon. Idag gjorde jag läggning och sov umder lek- och mattiden. Det kände bättre eftersom jag kunde visa honom hur man ska göra och det var också första gången hon sov långluren i sängen. Så jag förväntade mig att det bli lite protest. Men han gick på promenad på eftermiddagsluren - brrr kallt - så jag hade längre tid för mig, även om man kan inte sova hela tiden. Men imorgon kännst det ok att han gör första läggning kl. 9. Så jag kan sova från 7- 12 :-) kanske inte hela tiden eftersom hennes sovrum ligger bredvid och om hon skriver mellan 9-9.45 hör jag det men jag försöker att låta honom gör det. Hoppas jag lyckas :-)

Kommer ni att byta? Jag har funderat om han skulle ta natt 3-4, men kanske bättre han kör dagarna över helgen och jag nätterna. Om allt gå som det skulle, och som jag tror på, sen kommer man att har lite somn natt 3-4, eftersom man måste inte reagera så snabbt. Och jag vaknar när hon skriker.

Och ja, jag tror du gör rätt att inte läsa om andra natten nu. Tänka på nu och håller dig på det. Annars kan man blir förvirrad, tänker jag. Men kanske bra att veta att dag 1 är också ny för ditt barn och det gör ingenting om du buffar fortfarande lite. Jag försökte att göra det lite mindre, men det behövs tid att gå in. Speciellt om du ändra platsen som vi - sängen istället av vagnen, men det är för kallt/ dålig ute nu att promenera 2,5 timmar varje dag och också tröttsam... Jag tänkte bäst att ändra allt på en gång nu. Hon måste anyway vända sig till ngt nyt...

Hur går det för dig? Här fortfarande tyst...så 8,5 timmar! Otroligt! It works :-)) men nu har vi den svara timmerna. Så jag är säker att jag kommer att 'jonba' lite snart..vad händer med celia...allt bra?
Frida K

Inlägg av Frida K »

8,5 timmar...inte illa! Kan tro att det känns bra. Jag tycker att det gått ok för mig också, men snart börjar ju vargtimman som sagt och det känns lite läskigt.

Så skönt att det går så bra med nappen. Hoppas att det gör det för oss också. Men hon sover ju utan napp nu iaf så det kan nog bli bra.

Ja, jag blir också avbytt vid 7...då ska jag ZZZ. Efter lunch ska vi på 1-årskalas så då får jag pallra mig upp.

Jag tar natt 2 också natt 3. Sen kommer min pappa hit på måndag och tisdag så att jag får sova ordentligt på dagarna. Vi har haft röriga veckor, för min man har snöjour och har jobbat mkt nätter...så egentligen är vi skittrötta båda två innan vi ens började kuren. Men vi tyckte det var lika bra att börja ändå.

Varifrån kommer du? Du skrev i din tråd att ni inte var svenskar. Det är svårt att tro, du skriver bra!
Flora

Inlägg av Flora »

Nu har det börjat...ramsar sen 40 min... Bara kort protest pauser från princessan...men ingen buffa till nu...jag kämpa!
Jag kommer från tyskland. Det är bra att prata och läsa men skriva....

Väntar nu om liten 'bubble' från henne kommer att bli protest igen...hoppas hon sover om igen för en liten stund...nu kör hon...måste gå nu
Frida K

Inlägg av Frida K »

Jag tycker det är fantastiskt att du bara använder ramsan redan natt två.

Här är det fortfarande lugnt.

Aha, jag har bott i Tyskland en period. I Schwäbisch Hall.

Kämpa på!!!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon Frida! :)

Åh vad skönt att ni har kommit igång med kurningen. Har precis läst igenom din tråd, låter som att det går galant för er! :thumbsup: Vad skönt att ni kunnat börja trots vädret. Tänkte på er igår när det började snöa.

Och nu är natten snart slut och dags att göra morgon. :) Om lilla fröken är ledsen/gråter/skriker när det är dags att gå in så vänta tills hon drar efter andan och DÅ stormar du in och gör en SUPERGLAD morgon. Försök att tjoa och tjimma så att hon inte kommer sig för att börja skrika medan du tar dig fram till sängen och plockar upp henne. ;)

Kram! :heart:

PS! Vad kul att ni är tre kurare som hittat varandra i natten. Alltid skönt att kunna stötta och peppa varandra när man sitter vaken och är mitt i kuren! Snart är ni i land alla tre! :thumbsup:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Flora

Inlägg av Flora »

Puuh, ny är det mycket 'whining' ..svart att veta om man skulle ramsa eller bara vänta...vet du vad man skulle göra katten77?
En timme kvart :-))
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Flora: Du är väl på 2:a natten? Om hon bara smågnäller lite utan att låta ledsen så skulle jag vänta tills hon tystnar och DÅ ge en bekräftelseramsa x4. Om hon skriker/gråter skulle jag ge en påminnelseramsa x4 och därefter bekräftelseramsa x4 när hon tystnar.

Anna skriver så här i Lathunden:
Påminn vid behov, men ge plats för reaktionen först. Han måste få reagera färdigt, innan han kan ta till sig, lyssna och "svara" på påminnelsen. Avsluta med bekräftelseramsan.
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Flora

Inlägg av Flora »

Hej igen,
Hur var natten och vakning? För oss gick det bra! Hon sov kl. 7 när vi kom in. Hon var lite trött men leende :-)
Det var så bra att vi stöttade varandra. Det hjälpte mycket.
Nu har dag 2 börjat och till nu går det bra.

Tack också till dig katten77 för svar :-) bara lite svart när hon gnäller lång tid att inte svara, men jag kunde ge bekräftelse och det kände bra att hon sover med min röst som sist :-)

Har en bra dag och vi hörs i natten? Jag försöker att sova tillhon vaknar mig (vi sover direkt på nästa rum med öppna dörren) eftersom nu är det även mer baka av... Det kommer att gå bra för oss alla!
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, hur har ni haft det? Kul att det går bra för dig också Flora!
Jag är nöjd med natten, hade en tuff period mellan 2.30-4, men det var bara att bita ihop, så jag tycker att det gick bra! Bebbis ville ha morgon vid sex, var lite sur när hon behövde somna om, men gjorde det så fint och sov tungt när vi gjorde morgon. Jag känner mig hoppfull, om än mkt trött! Kaffe och godis är vad som gäller, även nu! ;)
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"