Härlig pepptråd då

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

hej vänner!
jag har varit på jobbet hela dagen och har inte kunnat skriva något alls. har dock suttit och smygsurfat på mobilen, utan att våga svara (jag fick ett nytt jobb mitt i föräldraledigheten och har börjat jobba två dagar i veckan. känner inte riktigt att jag är i det läget att jag kan nöjessurfa ännu ;) ) ... så nu har jag lite abstinens!

åh, så jobbigt att ni fick lite bakslagsnätter igår natt. jag går nästan och väntar på vår. det verkar ju vara mer regel än undantag att den kommer.
förstår också att det är lätt att misströsta (jag gör det själv som sagt titt som tätt!), men ge inte upp! det blir bara bättre, det är jag säker på!
jag försöker verkligen att inte tänka för mycket på alla solskenshistorier där allt gått enligt protokollet, alltför mycket. bara det att vi alla tre knappast har barn som följer alla "uppåtkurvor" talar ju för att det är många som strular. det man kan vara mer eller mindre säker på är väl att man når fram, till slut ... även om det tar en månad eller två :)
förresten, johanna, du skrev att du läst en tråd om en mamma som det tagit fem veckor för. har du kvar den nånstans? jag skulle behöva en sån tråd, känner jag.

jag tycker att det går rätt bra för oss nu, här hemma, egentligen. han sover hyfsat på nätterna och man behöver oftast bara ramsa någon enda gång innan vargtimman. men så kommer just den där vargtimman ... och då gör man inget annat än ramsar ibland, tycker jag. och ibland sover han nästan rakt igenom den.
det jag tycker är tristast är just läggningen. vi jobbar mycket på att han ska tycka om sängen, nu. det känns så himla viktigt. såhär kan vi inte ha det.
jätteskönt förresten, att Ivan slocknade så snart igår. hur gick det idag?

haha, ja, vi är absolut inne i promenadträsket!! :oops:
de enda sätten svante någonsin har somnat tidigare (i princip) på dagen är i vagnen på promenad eller i sele på magen. så nu när kuren började och anna skrev att man gärna fick köra lurarna i vagnen körde vi på det och tänker att vi gör det under kur + uppföljningsvecka. hade inte riktigt förberett oss på den här jäkla kylan!! det är verkligen inte kul att ge sig ut, nu.
snart kommer vi dock att börja jobba på sängen på dagen. jag vet att det kommer att bli jordens projekt, så jag önskar ju verkligen att han snart ska acceptera sängen på kvällen - så att det blir lite lättare på dagen!

ja, visst ser man era små framför sig! :) det vore ju faktiskt roligt att se riktiga bilder också, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till? vill inte lägga ut dem här och jag vet inte ens om det går? epost kanske? :)

hoppas att vi alla får en fin och lugn natt, barn som föräldrar! :heart:
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Bobos Pappa

Inlägg av Bobos Pappa »

Hallå Maria o ni andra!

Bilder på Bobo (och mamma o pappa) finns på FB, adda mig som kompis så finns Bobo i "Blandat" och "lill-Ted"
Ted pappa till Bobo 5 månader
Bobos Pappa

Inlägg av Bobos Pappa »

det kan ju underlätta att veta vad jag heter... Ted Friskman
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

hallåååå!? :)

hur går det för er? hoppas hoppas hoppas att förrgår var ett litet undantag och att det nu har gått bättre!

här går det både väldigt bra och riktigt dåligt! nätterna sover svante bra. jättebra, till och med. natten som gick sov han från 19.08 till 06.20, med ett kort uppvak vid 19.36. på morgonen fick han ramsas ganska många gånger för att vara nöjd fram till 07, men han var aldrig särskilt jätteledsen.
nu väntar vi som sagt på bakslaget, nattetid ...

bakslag dagtid har vi gott om. eftersom det verkligen är snorkallt ute och svante dessutom är ganska förkyld bestämde sig pappan för att börja köra dagslurar i sängen inomhus framöver. det gick inte alls. han grät och skrek och ville inte alls vara med. idag sov han tydligen 20 + 9 + 7 minuter på hela dagen. han var så trött att han vinglade fram ikväll :(

får se hur dagen påverkar natten. det är väl troligt att det blir rätt oroligt ...

kul, då ska jag adda dig på facebook, Ted!

sov gott inatt :)
Maria - mamma till Åke född aug -08 (kurstart 2 januari 2011) och Svante född jan -10 (kurstart 22 november 2010)
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej hej!
Vår dag både i går och i dag har varit toppen. Dagslurarna har funkat fint. (Jag svarade dig om dagslurarna på din egen tråd Maria)

Natten till i dag var lite bättre än den förra, men Bobo vaknar fortfarande väldigt ofta - varje eller varannan timme... Oftast somnar han om själv, efter att ha låtit uhu, uhu, uhuuu ett par gånger. Men ett par gånger har jag fått jobba för att få honom att somna om. Och från 6-tiden vaknar han en hel del. Men i morse fungerade det bra med en pangramsa och klassisk musik.

Nattningen i kväll gick också bra - inte några protester alls vid läggning. Några minuter senare kom en del irritation över att det inte gick att somna. Men en kvart efter läggning var det tyst. Sen vaknade han visserligen en kvart senare och blev lite mer ledsen. Då gick jag in och solfjädrade och ramsade och då somnade han om.

Du kan adda mig med - jag heter samma som Ted i efternamn. :D

Extrapepp till Maria - du får inte bli stressad över dagslurarna nu. Det kommer ordna sig. Svante är ju jätteduktig och du med! Jag känner själv igen det där att man blir stressad. Men man får försöka härda ut och kämpa på bara! Lycka till!
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

ååh, jag är så glad över vår pepptråd!! trots experter och en massa goda exempel, så är det ni som kurar samtidigt som känns mest "verkliga" på något sätt. eftersom ni fått ordning på dagarna måste vi ju få det också!! :D

jätteskönt att det gått så bra för er! grattis!

vi har nog börjat vår bakslagsnatt ... svante har vaknat massor sen han la sig. han har somnat om själv de flesta gångerna, men jag fick ramsa länge länge runt nio, då han var jätteledsen. fick t.o.m. gå in och buffa lite snabbt. det har jag inte gjort på flera nätter!
antingen är det ett sedvanligt bakslag, eller så är det dagens extrema sömnbrist som visar sig.
får väl se hur natten blir. inatt är det jag som har "passet"!

åh, så bra vi är! hörs igen!
Yran

Inlägg av Yran »

God kväll!
I går var jag nära ett sammanbrott efter bakslag och sömnbrist. Nu känns det som nya friska tag!! :D Maria! Håller med om att vår pepptråd är hur värdefull som helst.

God natt så länge!

:heart: :heart: :heart:

/Johanna
/Yran mamma till Ivar född 100104
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

Åh, Johanna!! Känner så med dig! Bakslag är skit!!!
Hela kvällen igår kändes smått hopplös. Usch! Sen sov han bra under natten och vi fick t.o.m. väcka honom klockan sju. Men nu sitter jag här igen med ett barn som ligger i rummet och gråter. Första luren blev det ingen sömn alls och andra, nu, har han sovit 19 minuter, i övrigt gråt och skrik!

Puh!

Men som sagt - friska tag, var det, ja! :) Hur var er natt, som gick?
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Åh vad tråkigt med bakslag! :( Men det är då det är bra att läsa om boken - säkerhet here we come! Jag satt och läste här om kvällen när jag var lite nere och blev lite peppad igen.

Vår senaste natt och senaste dagarna har gått bättre än tidigare. Nattningen har gått bra - han har fått jämra sig lite, och somnat efter 10-15 minuter på egen hand (med gonattmusiken utanför dörren). Han sov från strax efter 19 till midnatt - längsta hittills tror jag - utan ett pip. Ett par timmar senare vaknade han igen och jag fick ramsa kort. Sen var det en del uppvak under vargtimmen, men vi kunde hantera alla med en snärtig ramsa direkt och musik på det. I dag är nog första dagen på väldigt länge som jag inte varit helt slut :shock:
Hoppas förstås att kommande natt går i samma linje :)

Jag har kommit på en tråkig sak med pepptråden :shock: Att när det går bra för en själv är man inte inne och skriver så mycket - men går det dåligt och man behöver pepp är man inne hela tiden och kikar (i alla fall jag). Men nu när det går bättre för alla (oftast) finns det inte så mycket pepp att hämta :^o man har helt enkelt blivit bortskämd tidigare så att säga.

Men nu ska jag peppa er! :D Även om det är hur tungt som helst när det inte går som man tänkt får man helt enkelt tänka att det bara är ett litet bakslag. Rätt som det är kommer det vända igen. Vi vet ju det vid det här laget!
Hoppas nu våra små bebisar får sova ordentligt i natt och hoppas vi hörs snart!
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Yran

Inlägg av Yran »

Hej goa peppvänner!
Catarina! Ha, ha, jag förstår vad du menar. Nu i dag har jag t.ex. inte alls brytt mig om att gå in och kika och det beror kanske på att det har varit en bra dag i dag. Sonen har varit på strålande humör. Ätit som en hel karl, sovit som en klocka och varit allmänt charmig och go!:heart:

I går var en kass dag. Hade vänner över på besök och jag fick plötsligt prestationsångest över att de skulle lyssna när vi ramsade. :oops: De är hur avslappnade som helst och har själva en liten skrikhals på 7 månader, men ändå. Ens eget barns skrik är värst och man känner sig så dålig när man inte kan lugna!! Sonen blev helhysterisk och var omöjlig att söva på eftermiddagen. På kvällen såg han i kors. Natten gick hyfsat. Har bytt ut buff mot kraftigt strykande över ryggen eftersom det uppskattas mer. Ramsandet känns väldigt meningsfullt och funkar bra! Det går framåt faktiskt!!!!

Nu i natt är det frugans tur igen. Själv pluggar jag bilteori och är förundrad över hur pass mycket mer tid jag har fått över på kvällarna. Jisses, han har ju faktiskt sovit i 2,5 timmar utan något uppvak. Det blev väldigt mycket skrik när frun skulle lägga och det slutade med att hon tog upp honom trots att man ju inte ska det. Hade det varit någon av de första nätterna hade jag antagligen blivit vansinnig. Nu kände jag att det inte att det var hela världen. Vi provade igen 20 minuter senare och då blev effekten en helt annan. Visst är det viktigt att vara konsekvent, men det måste ju få finnas undantag. :wink:

Kram på er Catarina, Ted, Maria och alla andra som kan tänkas behöva lite buff!!!!!
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

hallå alla!

åh, ja, du har lite rätt där catarina, att när allt går bra är man dålig på att gå in! just det senaste dygnet har det dock varit för att jag inte har haft tid. jag har nog verkligen behövt lite pepp egentligen, men jag har haft båda barnen hemma och då får man inte mycket datortid alls ...
usch, idag var dagsluren (den andra. den första fick han i vagnen eftersom vi skulle på rytmik, och då somnade han på tre röda) hemsk. han sov visserligen nästan en timma sammanlagt, men resten grät och skrek han sig igenom. jag blir verkligen helt villrådig. han "ska" inte få gråta så länge, men man "ska" inte gå in och störa ... vad gör man då när han skriker? det enda som skiljer detta mot femminutersmetoden i det läget är ju att man står och rapar en ramsa då och då. som han ändå mest verkar bli provocerad av i det läget ... :roll:
jaja, sen när han väl somnar känns det rätt igen och den där hjärtklappningen man hade precis börjar mattas av. hoppas att det blir lättare snart!

hur som helst - nätterna går superbra. läggningen ikväll gick på ingenting. han protesterade nästan inte alls. och då är vi ändå just nu hemma hos mina föräldrar! barnen ska vara här i morgon medan vi åker till uppsala och bor på hotell. jag har varit så himla nervös över det här dygnet (fredag morgon till lördag eftermiddag, eftersom vi har en bra bit att åka) och att allt ska strula till sig när de är här, men nu börjar det kännas lugnt. det får bli som det blir och det är väl inte mer än att man får börja om på lördag!

whoa! förstår att du blev lite stressad av att era vänner skulle lyssna på läggningen. johanna. inte för att det är så konstigt egentligen, men alltihop (att man har publik) gör väl att man säkert inte alls blir så "säker" som man är annars).

för övrigt måste jag gratulera er som gör det här med första barnen (visst är det det? jag har nog uppfattat det så?)! vår äldsta son sover visserligen hela nätter, men tar sådär en timma att lägga och vaknar vid sex, senast - ofta tidigare. det hade varit sååå skönt att redan ha honom "kurad". när svante är en säker sovare ska vi ge oss på även storebror, men det känns ju som att det kommer att bli lite knepigare :wink:

kram på er! trevlig natt!
Yran

Inlägg av Yran »

Föregående natt var fantastisk!! Ivar sov mellan 23.00 och 06.00. Katrin behövde bara ramsa ett par gånger från soffan de få gånger han vaknade till. Otroligt!! Jag sov mellan 24.00 och 07.30. Det har inte hänt på 11 månader kan jag säga.
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Maria! Vi verkar ha samma knas med daglurarna. Har du testat att bara erbjuda en lur? Vet inte, men börjar tro att vår son faktiskt bara är i behov av en. Var på BVC i dag och där sa sköterskan att han så här vid 11 månader kanske faktiskt bara behöver sova efter lunch (alltså inte tidigt på eftermiddagen). Ska testa detta i alla fall, med tanke på att jag försökte söva honom mellan kl 10.00 och 11.00 i dag igen utan resultat.

I natt är det min natt och fortfarande är det soffan utanför sonens rum som gäller. Hoppas på en okej natt! [-o<

Kärlek till er alla!! :heart: :heart: :heart:
Bobos Pappa

Inlägg av Bobos Pappa »

det går skitdåligt!
Bobo sover inte alls, jag kommer snart att ta upp honom. Jag tycker synd om honom, han bara gråter o gråter. Jag börjar tvivla på att denna metod fungerar på vår son...
bentemaria

Inlägg av bentemaria »

men åh, Ted, så himla jobbigt :( hur gick det sen? behövde du ta upp honom?
kanske kanske var det den där jättebakslagsnatten som verkar komma för alla barn (och som jag bara går och väntar på!)? det kan ju vara så. ge inte upp!!

Johanna, jag har tänkt detsamma. kanske inte att vi ska skippa morgonvilan helt, men kanske börja förkorta den till 20 min först. han fyllde precis 10 nån, så han är kanske inte riktigt där ännu.

äsch, skriver det här från min telefon och just nu skriver jag utan att se resultatet. får kanske avsluta ...

pepp till Ted och Catarina iallafall!! det blir snart bra igen!!
Yran

Inlägg av Yran »

Ted (och Catarina)!
Förstår precis! Det känns så hopplöst när de skriker och låter ledsna och ynkliga. Eller hysteriska! Vår son kan verkligen låta helt skogstokig när han skriker! Just nu är det Katrin som ramsar och Ivar skriker som en besatt. Han låter verkligen ARG!!!!!! Men ge det tid!!!!!! Det är uppenbart att vår son är långt ifrån kurad och en säker sovare bara för att gårdagen natt gick så bra. Men framstegen var för sig är ju kanon, eller hur!! Tänk på hur många bra timmar vi alla har skrapat ihop.

Knasigt det här att sömn ska vara ett sådant problem. Det som är så skönt att sova liksom. :roll:

Bamsekram,

Johanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"