Frågor innan start av Sova Hela Natten Kuren.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AJAC

Frågor innan start av Sova Hela Natten Kuren.

Inlägg av AJAC »

Hej på er alla!

Detta är första gången jag skriver här i detta forum, har varit inne och läst en del innan, och fyllts av hopp! :)
Först vill jag bara säga - så underbart att det finns ett forum att vända sig till när man behöver råd och stöd! Man känner sig inte så ensam då! :)
Vi funderar på att hjälpa vår lille skatt på snart 5,5 månader att sova hela nätterna genom att genomföra Sova hela natten-kuren. Jag har läst boken, Sova hela natten, är inne på omgång två, och sedan ska min man läsa och lära! Vi kanske kommer att få vänta ett tag tills min man kan vara ledig några dar från jobbet, för det känns som att man kommer behöva hjälpas åt. Men jag tänkte att det kan vara bra att vara ute i god tid med att reda ut frågetecknen, bestämma sig för om metoden passar oss och börja LADDA! :)

Liten beskrivning av vår situation: Vårt barn vaknar flera gånger per natt, och jag ammar honom sedan till sömns. Första passet sover han i sin egen säng, där han läggs sovande. (somnat vid bröstet - klassikern) Efter att han ammat får han ligga kvar jämte mig, vilket säkerligen leder till att han vaknar oftare, kanske av mjölkdoften osandes :) Han har vaknat kanske 6-12 gånger per natt, inte kunnat komma till ro emellan amningarna, fäktat med armarna, vridit på sig, gnytt, men ej skrikit. Det har blivit en ond cirkel- jag har varit för trött för att göra något utan bara trattat in bröstet igen, för att han ska somna om, och det har väl sedan lett till att vi vant honom vid att bara komma till ro vid bröstet. Så har det även varit på dan - har gärna somnat vid bröstet. Nu har det dock blivit lite lugnare på senare tid, vi har genomfört vissa ändringar - skaffat oss bättre koll på när och hur länge han sover dagtid, (och därifrån börjat skissa på ett schema), infört magläge med andningslarm, ammat på mer regelbundna tider, låter honom sova INNAN han ska äta istället för tvärtom, för att han inte ska "powernappa" vid bröstet (då blir han förstås väldigt "svårsövd" sen). Storasyskonet (snart 3 år) vaknar också och ropar på oss ofta flera gånger per natt - så det känns som rena cirkusen här på nätterna ibland :wink:

Det som tilltalar mig med A.W:s kur är att det inte känns som en "metod", utan mer som ett sätt att hjälpa barnet sova gott o tryggt, att få goda sovvanor "för livet", att kunna somna själv, vilket jag tror är en nödvändighet för att kunna sova hela natten. Jag lockas av tanken av att få lite mer fast struktur i tillvaron, längtar efter att få komma in i mer rutiner, vilket jag tyckt varit otroligt svårt sen vi fick andra barnet. Lillskrutten har så svårt att komma till ro på dan någon annanstans än hemma. Jag blir nästan tårögd när jag läser om hur tillvaron kan se ut om man genomför kuren! Vilken lättnad för föräldrar och barn! :)

Nu till mina frågor! Hoppas någon orkar svara! :wink:

1.) Om barnet vid en 1,5 timmes lur vaknat hela tiden, så att det sammanlagt sovit 45 minuter, ska man ta igen det vi nästa lur? T ex att nästa lur på 45 minuter förlängs till 1,5 timme?
2.) Är 3 lurer lagom för ett barn i min ålder? T ex 45+90+45? (Förutsatt 12 timmars natt) Han vaknar ofta efter just 45 minuter, är det bättre att införa 4 st lurer på 45 min vardera då, eller behöver han ha minst en "långlur"?
3.) Om han vaknar när jag vagnat honom och lyfter sitt lilla huvud men utan att låta/skrika,och inte lägger ner det igen när jag ramsar, vad ska jag göra då? Låta honom ligga kvar bara tills han visar missnöje och vagna då, eller vagna direkt han lyfter huvet?
4.) Om han sovit t ex 40 min vid en 45-minuters lur, och ej vill somna om, ska jag ta upp honom medan han fortfarande är glad och inte riskera att han skriker upp sig, eller envist försöka få honom somna om ändå, fast han blir kinkig? Med tanke på att barnet ska vara glatt när det tas upp...min gosse ligger gärna o tittar o filosoferar lite i vagnen när han vaknat.
5.) Min son ammas bara, introduktionen av pure o gröt går väldigt långsamt, han är inte alls intresserad, bara grinar illa, klöker,blir ledsen. Likadant med flaska med utpumpad mjölk. Ersättning tål han inte alls. Bör jag vänta med att börja kura (och därmed ta bort nattamningen) tills han lärt sig äta mer annan mat? Är orolig för att mjölkproduktionen minskar då o han inte får i sig tillräckligt. Kan tillägga att jag oerhört lätt får mjölkstockning, och har märkt att mjölken minskar efter varje omgång. Kan det vara en risk? Någon som har erfarenhet av detta?
6.) Storasyskonet, mitt älskade lilla yrväder på snart 3 år, är av den "vilda" sorten :wink: :lol: Även inne i en minst sagt påfrestande trotsperiod, med en envishet utom denna värld med utbrott o skrik som följd...om någon vet vad jag menar - hur löste ni detta, så att storasyskonet inte stör småsyskonet när denne ska sova på dagen? Som det är nu så väcks lillen hela tiden av den stora (som står bredvid o drar i mig o tjoar när jag ska vagna lillen, går o drar i honom när han sover osv) fastän jag försöker undvika detta efter alla konstens regler. (Storis går inte på förskola, har båda barnen hemma.) Känns ibland omöjligt att kunna få nån ordning på sömnen - men vill ju förstås inte tänka så!!
7.) Dom som är utbildade kurare, kan dom göra hembesök och vägleda under kuren? Vad kostar det i så fall??

Jag återkommer också med vårt schema, om någon vill slå en kik på det och säga sin mening om upplägget! :wink:

Någon som känner igen sig i vår situation? Är väldigt tacksam om någon vill ta sig tid till att försöka reda ut frågetecknen tillsammans med mig och peppa lite... :D

Kram från mig!
:)
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen är du! :D :heart:

Nu har du fått vänta länge på svar :oops: Men jag ska göra mitt bästa att svara nu.

Ja, Anna Wahlgren är bästast och hon beskriver ett levnadssätt snarare än en metod. Hon säger så mycket klokt. Har du Barnaboken? Det är den bästa bok jag läst och man har användning av den till barnen är 16 år! Så köp, om du inte har den! :wink:

Ja, jag känner igen mig i det du beskriver. Så var det även för oss när Freja var i den åldern. Hon kurades vid 5 månader och det är ett beslut vi aldrig har ångrat. Nu sover hon hela nätter, varje natt!
Ni kanske ska passa på att kura storasyskonet oxå, när ni ändå kurar lilla älsklingen :D Snart kan då båda sova hela nätter, tillsammans!
1.) Om barnet vid en 1,5 timmes lur vaknat hela tiden, så att det sammanlagt sovit 45 minuter, ska man ta igen det vi nästa lur? T ex att nästa lur på 45 minuter förlängs till 1,5 timme?
Nej, är luren på 1,5 timme respektive 45 min så är den. Du tar inte igen någon "förlorad" sömn. Det är viktigt att du första tiden håller schemat gärna på minuten! (Du har marginalkvarten som du kan använda, men inte mer) Han lär sig snart att sova hela lurar!
2.) Är 3 lurer lagom för ett barn i min ålder? T ex 45+90+45? (Förutsatt 12 timmars natt) Han vaknar ofta efter just 45 minuter, är det bättre att införa 4 st lurer på 45 min vardera då, eller behöver han ha minst en "långlur"?
Jag tycker att 45-1,5-45 låter alldeles utmärkt! De allra flesta vaknar efter 45min-skarven innan de lär sig att sova över den. Det lär han sig snart! Han behöver ha en lång lur, gärna mitt på dagen. Den kommer att följa honom långt upp i ålder! :wink:
Min lilla Ronja som är ungefär lika gammal som din lilla sover 12-45-2-20.
3.) Om han vaknar när jag vagnat honom och lyfter sitt lilla huvud men utan att låta/skrika,och inte lägger ner det igen när jag ramsar, vad ska jag göra då? Låta honom ligga kvar bara tills han visar missnöje och vagna då, eller vagna direkt han lyfter huvet?
Om han inte frågar (skriker) så ska du inte svara (ramsa/vagna) :wink: Om han lyfter huvudet men är nöjd iaf så låt honom göra det. Han orkar inte hålla upp det hur länge som helst utan kommer lägga ner det efter en stund. :wink:
4.) Om han sovit t ex 40 min vid en 45-minuters lur, och ej vill somna om, ska jag ta upp honom medan han fortfarande är glad och inte riskera att han skriker upp sig, eller envist försöka få honom somna om ändå, fast han blir kinkig? Med tanke på att barnet ska vara glatt när det tas upp...min gosse ligger gärna o tittar o filosoferar lite i vagnen när han vaknat.
Japp :thumbsup: Du har en marginalkvar som du kan använda. Så vaknar han och är glad är det bättre att du tar upp honom än att han blir missnöjd. När mina små vaknar här så låter jag dem dock ligga luren ut, men de vet ju att jag kommer när de ska upp, så de blir inte missnöjda :P det kommer din lilla oxå veta snart och då kommer inte han heller bli missnöjd utan ligger glatt kvar de sista minutrarna.
5.) Min son ammas bara, introduktionen av pure o gröt går väldigt långsamt, han är inte alls intresserad, bara grinar illa, klöker,blir ledsen. Likadant med flaska med utpumpad mjölk. Ersättning tål han inte alls. Bör jag vänta med att börja kura (och därmed ta bort nattamningen) tills han lärt sig äta mer annan mat? Är orolig för att mjölkproduktionen minskar då o han inte får i sig tillräckligt. Kan tillägga att jag oerhört lätt får mjölkstockning, och har märkt att mjölken minskar efter varje omgång. Kan det vara en risk? Någon som har erfarenhet av detta?
Njae :-k Han ska ju få i sig massor av mat/mjölk under dagen så han klarar natten utan amning, det är det bästa. Om du erbjuder honom puré eller gröt vid ett eller två tillfällen /dag så har han ju iaf chansen att få i sig tillräckligt. Och då tycker jag att du kan börja kura. När det gäller mat på sked och ur flaska så är det med allt annat. Rätt attityd från din sida kan göra under! "Nu ska vi äta, och så är det inte mer med det"
Mjölkproduktionen kommer klart minska nattetid, eftersom du inte ammar då. Men om älsklingen ammas på dagarna så kommer mjölkproduktionen då hålla den tillgång på mjölk som han behöver! Om du lätt får mjölkstockning så kanske du de första nätterna får pumpa ur någon gång, så att amningsuppehållet inte blir så långt. Men trappa av urpumpningen varje natt så är brösten snart med på noterna! :wink:
6.) Storasyskonet, mitt älskade lilla yrväder på snart 3 år, är av den "vilda" sorten Även inne i en minst sagt påfrestande trotsperiod, med en envishet utom denna värld med utbrott o skrik som följd...om någon vet vad jag menar - hur löste ni detta, så att storasyskonet inte stör småsyskonet när denne ska sova på dagen? Som det är nu så väcks lillen hela tiden av den stora (som står bredvid o drar i mig o tjoar när jag ska vagna lillen, går o drar i honom när han sover osv) fastän jag försöker undvika detta efter alla konstens regler. (Storis går inte på förskola, har båda barnen hemma.) Känns ibland omöjligt att kunna få nån ordning på sömnen - men vill ju förstås inte tänka så!!
Nej, men inte tänka så! :wink: Storasyskonet kan hjälpa dig istället!! :D Om du gör honom/henne delaktig i det livsviktiga sysslorna i hemmet (Social delaktighet kallar Anna Wahlren det) så komemr han/hon känna sig behövd och då kommer yrvädret att bli lugnare snart. Det står så bra beskriver i Barnaboken så om jag vore du skulle jag köpa den idag, eller igår :!: :D :wink:
Sen kan du även ha spännande saker som skora älsklingen bara får använda när den lilla ska sova! Då blir det jättespännande då och han/hon orkar inte bry sig om att väcka den lille. :wink:
7.) Dom som är utbildade kurare, kan dom göra hembesök och vägleda under kuren? Vad kostar det i så fall??
Ja det kan dom, men vad det kostar vet jga faktiskt inte. :-k Kontakta någon på listan så får du säkert veta snart :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
AJAC

Inlägg av AJAC »

Tusen tack för ditt svar, "Acnaib"! :) Nu känner jag mig lite klokare! :wink:

Jag har nu beställt Internationella Sova hela natten (har tidigare läst den före detta versionen som min sambo nu precis börjat läsa) samt Barnaboken :-) Verkar vara ett bra uppslagsverk att ha hemma!

Vi hoppas på att få boken tidigt i veckan så vi kan börja kura på torsdag kväll, min sambo har tagit ledigt. :)

Lillgossen kommer då att vara 6 månader gammal och säkert mer än mogen att sluta nattamma. Han har till vår stora glädje börjat äta mer annan mat (puré och frukt, ej gröt) på dagen, vilket han ju totalvägrade innan. Han ammar också, vilket jag tänkt fortsätta med så länge som möjligt. (på dagen)

Jag återkommer snart om schemat som vi kommer att försöka klura ut under veckan, så om du ville ge dina synpunkter på det så vore jag tacksam. :)
Dyker säkert upp nya frågor också!

Så nu är det nedräkning, peppning och laddning tills torsdagen kommer, hoppas boken kommer snaaart så vi kan raketläsa den också.(visste faktiskt inte att det finns en nyare version, men den äldre duger väl den också?!) Konceptet kan vi ju redan, genom den äldre sova hela natten som jag nu läst 3 ggr! :)

Vi hörs snart igen, återigen, stort tack så länge!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
AJAC

Inlägg av AJAC »

Hej igen!

Jag har ett par funderingar som jag behövde ventilera.

Vi har alltid använt oss av vagnen som redskap när våra barn ska sova, på dagtid, redan innan jag blev bekant med Sova hela Natten kuren. Men vi har ju vagnat "till sömns", (inte alls på det sätt som AW beskriver, att vagna till ro, ej till sömns.) Kan detta sätta käppar i hjulet för oss? Att det liksom inte "tar" lika bra på vår son, som är van vid att vagnas till sömns? Jag tycker att vagnen är ett tacksamt redskap, spontant vill jag använda mig av den i början, men tror ni ändå buffning är bättre, har bättre genomslagskraft eller vad man ska säga?
Vi tänkte börja med att vagna, för att sedan gå över till buffning i hans säng -behöver man göra en "ny kur" då, börja om från noll, vid övergångsläget? Eller brukar det gå smidigt när man växlar mellan vagn (vagning) och säng (buffning)?? Är rädd att han kommer bli totalförvirrad när vi sedan börjar buffa istället.... vad tror ni, är det lättare att börja buffa direkt?
Vår son är snart 6 månader men känns inte för stor för vagnen riktigt ännu - men är han för "gammal" för att vagnas??
I förlängningen skulle jag alltså vilja att han sover natt och 1-2 dagslurer i sin säng, och 1-2 lurer i sin vagn, varav minst 1 utomhus.

Tacksam för råd! :)

Kram från mig!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vår tjej var 6 månader när jag gjorde kuren. Hon var då van vid att vagnas till sömns. Trots det tog det inte lång tid för henne att förstå att det var slut med det nu. Men ja, hon var riktigt arg på mig i början när jag envisades med att sluta vagna innan hon somnat. "Gaaaahhh varför slutar du??????" tycktes hon ryta åt mig. :wink: Det blev några vändor med vagna-gå med ramsa-tillbaka och vagna lugn-gå med ramsa-tillbaka och vagna lugn... Men som sagt hon vande sig rätt snabbt.

När det var dags för överflyttning till spjälsäng så behövdes ingenting. :shock: En ramsa och så sov hon som en stock, hon var redan inkörd på det nya förhållningssättet och kände sig trygg med det.

Bestäm vilka lurar som ska sovas var och håll er till det så förvirrar det så lite som möjligt.

Lycka till!

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
AJAC

Inlägg av AJAC »

TACK för det oerhört hjälpsamma svaret! :-) Då kan jag börja med att vagna så som vi har tänkt. :)
Så fantastiskt att ert lilla hjärta bara "gick med på" att sova i sin spjälis efter en vagningskur, hoppas det funkar så smidigt för oss också! sover hon sina 12 timmar nu? :)

Vi kommer att börja på onsdag kväll med kuren, en dag tidigare än beräknat pga ändringar på min sambos jobb. Vi har bara läst den gamla versionen av Sova hela natten än så länge, men vi hoppas att det duger! (?) :wink:

Vår lille har en riktig tjurnacke och kan hålla upp huvet hur länge som helst i vagnen, så man knappt "vågar" vagna för "bestämt" för hans nackes skull.
Han blir arg o irriterad när jag LÄTT men distinkt lägger ner lilla huvet tillrätta som markering (inte hårt!) Ska jag ändå göra det?

Tack igen!

Kram från mig. :D
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
AJAC

Inlägg av AJAC »

Oj, förlåt Bea, såg i efterhand att din Lilltjej nu är 3 år, så det var ett tag sen du kurade henne, därför var nog frågan om hon sover 12 timmar natt dumt ställd!! :oops: Förlåt! :wink:
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

AJAC skrev:Hej!

Jag har nu klurat på ett schema som jag tror kan passa alla medlemmar i familjen och tänkte be om synpunkter på detta. Vår son är 6 månader.

7.30 Glad morgon! Amma.
8.00 Leka liten stund följt av tvättning och påklädning. Morgonsysslor.
9.00 Melllis - puré.
9.15 - 10.00 Sova 45 min
11.00 Amma + Lunch - puré
12.30-14.00 Sova 1,5 timme (ute i vagn helst, men beror på vinterkylan)
14.30 Amma + Mellis - puré
16.15 - 17.00 Sova 45 min.
17.00 Familjen äter middag, kanske smaka lite grann
17.30 Amma + fruktpuré samt D-droppar.
18.00 Läggningsrutin: Bad/Tvätt + lätt massage. Pyjamas på.
19.00 Nattslurk
19.30 Skratt och go´natt!

= 12 timmar natt och 3 timmars dagssömn

Tycker ni detta ser bra ut? En tanke jag har är att när han väl börjar sova riktigt på natten så kanske han inte kommer att vara trött redan 9.15, som han är nu?? Vad tror ni?

Tacksam för svar!

Kram från mig.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D
Jag tycker att sömen på schemat ser kanon ut. Men gällande maten så skulle jag personligen välja bort mellanmålet vid 9:00. Det blir så tätt mellan målen där på förmiddagen så älsklingen kommer kanske inte hinna bli ordentlit hungrig innan nästa mål. AW rekomenderar att man har minst 3 timmar och upp till 4 timmar mellan målen. Det får du om du stryker purén vid 9:00 :wink:

Min erfarenhet är att älsklingarna är trötta på kvällen även om de sover 12 timmars natt. Min Ronja här hemma är ofta trött redan kl 18 (hon sover natt 19) och då sover hon 12 timmar på natten. :wink:

Bianca
AJAC

Inlägg av AJAC »

Hej!

Tack så mycket för svar o synpunkter! :)
Jag ska testa att hoppa över mellanmål vid 9! Jag har gett det nu för att vara säker på att han inte är hungrig när han ska sova fm-vila, eftersom morgonamningen brukar gå sådär då han snuttat av o till i flera timmar på morgonkvisten. (det mönster som vi nu ska försöka bryta. :)) Så förhoppningsvis blir morgonmålet 7.30 mer rejält nu, att han äter ordentligt efter en god natts sömn o inte behöver något mellanmål då. :)

Angående min fråga om ni tror han kommer att vara trött vid 9.15 så menade jag på morgonen, vid fm-vilan! :) Alltså när han har sovit en hel natt som vi hoppas på, om han kommer att vara trött redan vid 9.15 på morgonen igen eller om jag ska senarelägga den luren.... vi får väl helt enkelt testa och se! Hur tidigt kan man annars justera schemat, är det efter uppföljningsveckan?

Jag har också tidigare frågat om vad man ska göra när han envisas med att hålla upp lilla huvet när man vagnar? (se tidigare inlägg!)

Sen undrar jag även hur ni låter era små sova på mage m larm utomhus i sittvagn? Förstår att det krävs fullt liggläge i vagnen naturligvis, men hur gör ni när ni knäpper fast dom i selen i vagnen, så de inte riskerar falla ur? (ibland får han sova på altanen med andningslarm och babyvakt och jag är inne - om han då vaknar utan att va fastspänd kan det ju snabbt hända olyckor) Knäpper ni den på ryggen då eller? Hur funkar det med fårskinn, vinteråkpåsar och allt som behövs nu denna kommande vargavinter? Tycker det känns lite knepigt med plattan till andningslarmet, om man är iväg nånstans och har barnet först sittande i vagnen och sen ska placera dit plattan och fälla ner i liggläge..blir lite krångligt! Något förslag på detta?

Hur viktigt är det att man alltid konsekvent låter barnet sova utomhus respektive inomhus bestämda lurer? Tänker på om det är jätteruskigt vinterväder ibland och man inte vill dra ut storasyskonet i ovädret? Kan man vara lite flexibel redan från början?

Tack så länge o kram! :D

Ps...vi börjar på fredag kväll, ändrat igen! :o SPÄNNANDE, pepp pepp!! :wink:
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej AJAC!
Jag har också tidigare frågat om vad man ska göra när han envisas med att hålla upp lilla huvet när man vagnar? (se tidigare inlägg!)
Om du vill kan du lägga en hand på barnets lilla huvud och hålla det mjukt i liggläge samtidigt som du vagnar. Man få stå på sidan av vagnen då.
men hur gör ni när ni knäpper fast dom i selen i vagnen, så de inte riskerar falla ur?
Jag har haft en lös sele. En sånn som har hakar på sidorna. Då kan barnet ligga på mage och man sätter fast selen i sidorna på vagen. Desutom kan barnet röra på sig lite om man har den.
Tänker på om det är jätteruskigt vinterväder ibland och man inte vill dra ut storasyskonet i ovädret?
Kanske kan du ta in vagnen då och låta luren vara inomhus fast i vagn?

Lycka till i morgon!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
AJAC

Inlägg av AJAC »

Tack för ditt svar och lyckönskningen, Ida! :D

Ikväll kör vi! :o Men ramsandet känns fortfarande lite osäkert...
Vad är en pangramsa och när används den?

Kram!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

AJAC skrev:Tack för ditt svar och lyckönskningen, Ida! :D

Ikväll kör vi! :o Men ramsandet känns fortfarande lite osäkert...
Vad är en pangramsa och när används den?
En pangramsa är en glad, hurtig ramsa som ges just i upplysningssyfte. Sov så gott det är fortfarande natt.

Spännande natt ni har framför er. Ser fram emot att få följa er resa.

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
AJAC

HJÄLP SNABBT SNÄLLA! RAMSA FÖRST ELLER VAGNA DIREKT??

Inlägg av AJAC »

Hej!

Vi har nu äntligen lyckats med den den första läggningen, första natten på vår kur! Det tog nästan 1,5 timme, pust!

Tycker jag har läst och läst och läst o kände mig laddad till max, men ändå blev jag lite osäker på om jag verkligen gjorde rätt med alla rundor av vagnande och ramsande och påminnelse och bekräftelse.... :?
:)
Men nu undrar jag, eftersom jag tycker att det är lite dubbla budskap...; nu när han vaknar nästa gång, alltså första gången efter läggningen: Ska jag då börja med att ramsa i dörröppningen, avvakta och se, ELLER gå direkt in och vagna och göra hela proceduren igen???

Mycket tacksam för svar snabbt!!

Kram!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Första natten går du in och buffar/vagnar vid minsta pip. Så in igen och lugna, sen ut med ramsa, avvakta, in igen, ut med ramsa när älskling är tyst - bekräfta!

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"