Detta är första gången jag skriver här i detta forum, har varit inne och läst en del innan, och fyllts av hopp!
Först vill jag bara säga - så underbart att det finns ett forum att vända sig till när man behöver råd och stöd! Man känner sig inte så ensam då!
Vi funderar på att hjälpa vår lille skatt på snart 5,5 månader att sova hela nätterna genom att genomföra Sova hela natten-kuren. Jag har läst boken, Sova hela natten, är inne på omgång två, och sedan ska min man läsa och lära! Vi kanske kommer att få vänta ett tag tills min man kan vara ledig några dar från jobbet, för det känns som att man kommer behöva hjälpas åt. Men jag tänkte att det kan vara bra att vara ute i god tid med att reda ut frågetecknen, bestämma sig för om metoden passar oss och börja LADDA!
Liten beskrivning av vår situation: Vårt barn vaknar flera gånger per natt, och jag ammar honom sedan till sömns. Första passet sover han i sin egen säng, där han läggs sovande. (somnat vid bröstet - klassikern) Efter att han ammat får han ligga kvar jämte mig, vilket säkerligen leder till att han vaknar oftare, kanske av mjölkdoften osandes
Det som tilltalar mig med A.W:s kur är att det inte känns som en "metod", utan mer som ett sätt att hjälpa barnet sova gott o tryggt, att få goda sovvanor "för livet", att kunna somna själv, vilket jag tror är en nödvändighet för att kunna sova hela natten. Jag lockas av tanken av att få lite mer fast struktur i tillvaron, längtar efter att få komma in i mer rutiner, vilket jag tyckt varit otroligt svårt sen vi fick andra barnet. Lillskrutten har så svårt att komma till ro på dan någon annanstans än hemma. Jag blir nästan tårögd när jag läser om hur tillvaron kan se ut om man genomför kuren! Vilken lättnad för föräldrar och barn!
Nu till mina frågor! Hoppas någon orkar svara!
1.) Om barnet vid en 1,5 timmes lur vaknat hela tiden, så att det sammanlagt sovit 45 minuter, ska man ta igen det vi nästa lur? T ex att nästa lur på 45 minuter förlängs till 1,5 timme?
2.) Är 3 lurer lagom för ett barn i min ålder? T ex 45+90+45? (Förutsatt 12 timmars natt) Han vaknar ofta efter just 45 minuter, är det bättre att införa 4 st lurer på 45 min vardera då, eller behöver han ha minst en "långlur"?
3.) Om han vaknar när jag vagnat honom och lyfter sitt lilla huvud men utan att låta/skrika,och inte lägger ner det igen när jag ramsar, vad ska jag göra då? Låta honom ligga kvar bara tills han visar missnöje och vagna då, eller vagna direkt han lyfter huvet?
4.) Om han sovit t ex 40 min vid en 45-minuters lur, och ej vill somna om, ska jag ta upp honom medan han fortfarande är glad och inte riskera att han skriker upp sig, eller envist försöka få honom somna om ändå, fast han blir kinkig? Med tanke på att barnet ska vara glatt när det tas upp...min gosse ligger gärna o tittar o filosoferar lite i vagnen när han vaknat.
5.) Min son ammas bara, introduktionen av pure o gröt går väldigt långsamt, han är inte alls intresserad, bara grinar illa, klöker,blir ledsen. Likadant med flaska med utpumpad mjölk. Ersättning tål han inte alls. Bör jag vänta med att börja kura (och därmed ta bort nattamningen) tills han lärt sig äta mer annan mat? Är orolig för att mjölkproduktionen minskar då o han inte får i sig tillräckligt. Kan tillägga att jag oerhört lätt får mjölkstockning, och har märkt att mjölken minskar efter varje omgång. Kan det vara en risk? Någon som har erfarenhet av detta?
6.) Storasyskonet, mitt älskade lilla yrväder på snart 3 år, är av den "vilda" sorten
7.) Dom som är utbildade kurare, kan dom göra hembesök och vägleda under kuren? Vad kostar det i så fall??
Jag återkommer också med vårt schema, om någon vill slå en kik på det och säga sin mening om upplägget!
Någon som känner igen sig i vår situation? Är väldigt tacksam om någon vill ta sig tid till att försöka reda ut frågetecknen tillsammans med mig och peppa lite...
Kram från mig!