Shn i Metro idag och i morgon!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
plutteli

Inlägg av plutteli »

Jannika skrev:
plutteli skrev:Avslutningsvis kan jag säga att jag också är tacksam över att ha ett barn som sover från 19 på kvällen till 07 på morgonen och somnar alldeles på egen hand, men tänka sig, jag har varken kört SM eller SHN och nej, det har inte varit fråga om ren tur heller. Alla gör vi på olika vis och ert sätt är inte det enda rätta för att få friska glada barn som utvecklas och sover nätterna igenom!
Jamen, det är ju underbart! Good for you. Och ditt barn. Jag håller helt med dig om ovanstående. Alla vägar som bär till Rom med livsglädje och tillit i behåll är jag för. Barnaboken är min väg! :heart:

Vänliga hälsningar Jannika
Trevligt!
Och jag har absolut inget emot BB eller SHN i grunden heller ;-)
Mamma till S 080818 och V 110126
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, jag har ju inte läst det då och tänkte nog inte göra det heller :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
plutteli

Inlägg av plutteli »

miar70 skrev:Ja, jag har ju inte läst det då och tänkte nog inte göra det heller :wink:
:lol:
Förlåt, men finner det lite komiskt att jag skall anklagas för att vara okunnig och dålig påläst samt att jag inte skulle ha läst berörda artiklar i Metro ordentligt när ni inte läst mitt upprop mer än möjligen bitvis.....
Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande »

plutteli skrev:
miar70 skrev:Ja, jag har ju inte läst det då och tänkte nog inte göra det heller
Förlåt, men finner det lite komiskt att jag skall anklagas för att vara okunnig och dålig påläst samt att jag inte skulle ha läst berörda artiklar i Metro ordentligt när ni inte läst mitt upprop mer än möjligen bitvis...
Men det var ju andra personer som nämnde okunnighet, inte miar70. Hon har inte anklagat dig för det, i alla fall inte i den här tråden vad jag kan se.

Uppropet är inte särskillt långt, ungefär en skärmsida. Så här står det om vad uppropet vill åstadkomma.
Vi önskar att ni hade kunnat göra fler artiklar om barn och sömn, ta med vilken väl underbyggd kritik det finns mot Anna Wahlgrens råd och framförallt Sova Hela Natten som metod, ta upp lite andra metoder som finns och gärna ha med en barnläkare eller barnpsykolog (eller båda delarna) som kan ge sina åsikter på de olika sömnmetoderna.
plutteli

Inlägg av plutteli »

Christer Romson skrev:
plutteli skrev:
miar70 skrev:Ja, jag har ju inte läst det då och tänkte nog inte göra det heller
Förlåt, men finner det lite komiskt att jag skall anklagas för att vara okunnig och dålig påläst samt att jag inte skulle ha läst berörda artiklar i Metro ordentligt när ni inte läst mitt upprop mer än möjligen bitvis...
Men det var ju andra personer som nämnde okunnighet, inte miar70. Hon har inte anklagat dig för det, i alla fall inte i den här tråden vad jag kan se.

Uppropet är inte särskillt långt, ungefär en skärmsida. Så här står det om vad uppropet vill åstadkomma.
Vi önskar att ni hade kunnat göra fler artiklar om barn och sömn, ta med vilken väl underbyggd kritik det finns mot Anna Wahlgrens råd och framförallt Sova Hela Natten som metod, ta upp lite andra metoder som finns och gärna ha med en barnläkare eller barnpsykolog (eller båda delarna) som kan ge sina åsikter på de olika sömnmetoderna.
Nu skrev jag iof "ni" och tänkte på det som skrivits i tråden i största allmänhet och inte just vad Miar70 sagt och inte sagt, men visst, det blir väll lite knasigt kanske när det är det inlägget jag citerar...
Christer Romson Lande

Inlägg av Christer Romson Lande »

Men är det någon enda person som både har anklagat dig för att vara dåligt påläst och inte har läst ditt upprop? Jag har inte sett det, utan jag tycker att det ser ut som om du behandlar forumdeltagarna som om de var en enhetlig individ som alla tycker samma sak. När du skriver just det, alltså. Jag håller ju med om i alla fall det mesta i uppropet.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej!

Men tog Metro ställning för eller emot SHN? Var det inte en rätt saklig beskrivning som vare sig skön/svartmålade? Det är ju inte tidningens roll riktigt, att ta ställning i frågan. Utan det var mer en rapport bara från en helg med kurning av bebisar.
Så uppfattade jag det.

Det hade ju varit kul med en serie artiklar på temat dvs med olika inriktingar och sätt att göra. Vet att GP haft det ett par gånger tex. Men har lyckats missa det varje gång.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Oavsett vad som skrivs i detalj eller inte - jag har en fråga till Plutteli... som ett av detta fantastiska forums :heart:

Om du i din vildaste tror att Anna Wahlgren eller någon av oss andra här påstår eller tycker eller föreslår eller skriver, att något barn skall ligga i sina sängar i kräks eller bajsiga blöjor tills "blödande sår" upptstår, är du så fel ute. Jag var en av de som svarade och stöttade de hemvändande mammorna från Gastsjön i somras - och mig veterligen sov de alla gott när det hela var över.

Hela filosofin och tänket gällande SHN, är att man inte skall rädda barnet från sängen på grund av något så naturligt som bajs eller kräks.... utan byta ut hela kalaset, med pyjamas och hela klabbet som lakan och allt - med bebisen kvar i sängen. Detta gäller ju de barn som är rädda för sin säng, och som inte skal förledas att tro att de två naturliga företeelserna ovan är något att bli rädd för, varken som mamma, pappa eller barn.

Därmed inte sagt att man skall strunta i att avhjälpa dessa tillstånd! :shock: Kanske har du själv enbart läst bitvisa delar av det du velat läsa... om detta var det enda du hittade som förkastligt i hela SHN var det ganska oskydligt tycker jag, särskitl med tanke på att du säkerligen misstagit det du läst.

Jag kan säga dig att jag ett par gånger föreslagit att man skall VÄNTA med att byta en bajsig blöja, om ungen vaknat en KORT stund före utsagd morgontid. Att ett litet barn som blivit korrekt kvällsskött med olja och diverse salvor ligger en kvart extra med bajs i blöjan... det borde inte skada så väldans mycket. Hur har du gjort, om du har egna barn, när ni varit på utflykt, eller promenad och inte haft nytt byte med dig...?

Säg då för Guds skull inte att dina barn gått med bajsig blöja ens några minuter tills ni kommit hem för att byta...????? :P Retas... :wink:

Få lite perspektiv på detta nu är du snäll - SHN är bevisat att fungera för så många och det handlar om en hel livsstil där man prioriterar struktur och fast tider för mat och sömn, som de små vanedjur barnen faktiskt är. Inte enbart en "sovmetod" bland andra där man låter barnen ligga med kräks tills syran gnagt hål på deras tunna lilla hud eller bajset frätt hål i liten rumpa.... skakar på huvudet.

Det är nästan komiskt och nu ångrar jag att jag tod mig tid att slösa minuter på detta..... jag som aldrig svarar i den här typen av heta diskussioner annars... :roll:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
LiMa

Inlägg av LiMa »

Personligen tycker jag att det är befriande att se att det GÅR att skriva en artikel om en väg till god nattsömn UTAN att nämna Lars H Gustavsson. Kors i taket! Trodde knappt det var möjligt :wink: Så fort det ska snackas sömn så verkar det nämligen vara till honom alla journalister ringer ("Tjena Lasse, vi ska göra ett knäck om barn och sömn här, har du lust att va med?").

SHN-reportaget kändes därför uppfriskande tyckte jag. Precis som det vore uppfriskande med ett brett granskande reportage om olika tankar och idéer runt sömn (tassmetoden, baby whisperer och allt vad de heter). Men nu var det ju inte det reportaget i Metro syftade till, utan det var en beskrivning av hur just SHN praktiseras. Precis som artiklarna med Lars H handlar om hans uppfattning om sömn. :)
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej på er!
Vill bara berätta i denna tråd att idag när vi var på vårt bvc så hängde den fina "andra dagens" artikel på anslagstavlan i ensamt majestät. :) Det hade jag ju inte alls förväntat mig och blev väldigans glad när jag såg den.

Kram på er!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nimrah - det känns hur härligt som helst! Vilken lyft... :D :shock: :D

Mera sånt tack! :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Nimrah skrev: idag när vi var på vårt bvc så hängde den fina "andra dagens" artikel på anslagstavlan i ensamt majestät. :)
:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
plutteli

Inlägg av plutteli »

Anna09 skrev:Oavsett vad som skrivs i detalj eller inte - jag har en fråga till Plutteli... som ett av detta fantastiska forums :heart:

Om du i din vildaste tror att Anna Wahlgren eller någon av oss andra här påstår eller tycker eller föreslår eller skriver, att något barn skall ligga i sina sängar i kräks eller bajsiga blöjor tills "blödande sår" upptstår, är du så fel ute. Jag var en av de som svarade och stöttade de hemvändande mammorna från Gastsjön i somras - och mig veterligen sov de alla gott när det hela var över.

Hela filosofin och tänket gällande SHN, är att man inte skall rädda barnet från sängen på grund av något så naturligt som bajs eller kräks.... utan byta ut hela kalaset, med pyjamas och hela klabbet som lakan och allt - med bebisen kvar i sängen. Detta gäller ju de barn som är rädda för sin säng, och som inte skal förledas att tro att de två naturliga företeelserna ovan är något att bli rädd för, varken som mamma, pappa eller barn.

Därmed inte sagt att man skall strunta i att avhjälpa dessa tillstånd! :shock: Kanske har du själv enbart läst bitvisa delar av det du velat läsa... om detta var det enda du hittade som förkastligt i hela SHN var det ganska oskydligt tycker jag, särskitl med tanke på att du säkerligen misstagit det du läst.

Jag kan säga dig att jag ett par gånger föreslagit att man skall VÄNTA med att byta en bajsig blöja, om ungen vaknat en KORT stund före utsagd morgontid. Att ett litet barn som blivit korrekt kvällsskött med olja och diverse salvor ligger en kvart extra med bajs i blöjan... det borde inte skada så väldans mycket. Hur har du gjort, om du har egna barn, när ni varit på utflykt, eller promenad och inte haft nytt byte med dig...?

Säg då för Guds skull inte att dina barn gått med bajsig blöja ens några minuter tills ni kommit hem för att byta...????? :P Retas... :wink:

Få lite perspektiv på detta nu är du snäll - SHN är bevisat att fungera för så många och det handlar om en hel livsstil där man prioriterar struktur och fast tider för mat och sömn, som de små vanedjur barnen faktiskt är. Inte enbart en "sovmetod" bland andra där man låter barnen ligga med kräks tills syran gnagt hål på deras tunna lilla hud eller bajset frätt hål i liten rumpa.... skakar på huvudet.

Det är nästan komiskt och nu ångrar jag att jag tod mig tid att slösa minuter på detta..... jag som aldrig svarar i den här typen av heta diskussioner annars... :roll:
Jag svarar väldigt kort nu har en del att stå i:
För det första, när min skrutt var liten hände det faktiskt inte en enda gång att hon fick vänta på att byta blöja efter att hon bajsat, sådana byten skedde alltid direkt, även på natten. Efter halvåret då vi (dumma som vi var) började med smakportioner och hennes magbekymmer satte in så har det inte varit snack om att missa att hon bajsar eller vänta med något byte, helt enkelt för att hon efter 6 månaders ålder så gott som aldrig bajsat i en blöja.

För det andra så har jag läst HELA trådar i de fall där jag funnit saker jag tycker är förkastligt, det har inte handlat om att jag läst en mening här eller en mening där utan jag har verkligen läst ALLT som skrivits just för att försäkra mig om att jag inte missuppfattar nått som skrivs. Jag har i FLERA trådar läst rådet att inte byta blöja på ett barn som vaknat runt 4-halv fem på morgonen fast barnet har bajsat och uppstigning är kl sju! Då rör det sig med andra ord INTE om några tio minuter hit eller dit utan om TIMMAR.
Och nej, det handlar verkligen inte om något missförstånd, jag har bra läsförståelse och när en medlem skriver att man bör smörja in barnets rumpa med tjocka lager fet salva så barnet skall klara att ligga från 4-5 till 7 i sitt bajs så utgår jag ifrån att medlemmen skriver precis vad den menar och inget annat, men det kanske är naivt av mig?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

plutteli skrev: --- så har det inte varit snack om att missa att hon bajsar eller vänta med något byte, helt enkelt för att hon efter 6 månaders ålder så gott som aldrig bajsat i en blöja.
:D Fantastiskt :!: Tidig potträning :?:
plutteli skrev: --- jag har bra läsförståelse --- men det kanske är naivt av mig?
Läsförståelsen kan nog utvecklas en smula :idea: I riktning mer realism, mindre naivitet, om man säger:

KURBARN, som är vad vi talar om (4 nätter och en uppföljningsvecka) ska få sin goda sömn, är meningen. Det är den de kuras till. Och små barn som har fått sina goda nätter - äntligen - bajsar inte. Man vaknar nämligen inte för att man har bajsat. Man bajsar för att man har vaknat. Med det underbara kurresultatet klart sover man hela nätterna :wink: :lol: Och bajsar på dagen \:D/

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
plutteli

Inlägg av plutteli »

annawahlgren skrev: :D Fantastiskt :!: Tidig potträning :?: :
Om det hade varit så väl, tyvärr visade sig vår tjej ha underutvecklat tarmsystem och svarade med förstoppning från helvetet så fort hon fick annan föda än bröstmjölk. Hon började helt sonika vråla som en stucken gris av smärta sissodär 20 minuter innan hon kunde bajsa och sedan 20 minuter efteråt innan det la sig, så det var rätt lätt att märka av när det var toabesök på gång... Nu är magen mycket bättre men hon har fortfarande ont av att bajsa och säger till i god tid innan eftersom hon får lätt ångest över tanken på att behöva bajsa i en blöja som gör det svårare att bajsa eftersom det tar emot.
annawahlgren skrev: Läsförståelsen kan nog utvecklas en smula :idea: I riktning mer realism, mindre naivitet, om man säger:

KURBARN, som är vad vi talar om (4 nätter och en uppföljningsvecka) ska få sin goda sömn, är meningen. Det är den de kuras till. Och små barn som har fått sina goda nätter - äntligen - bajsar inte. Man vaknar nämligen inte för att man har bajsat. Man bajsar för att man har vaknat. Med det underbara kurresultatet klart sover man hela nätterna :wink: :lol: Och bajsar på dagen \:D/

O:) :heart: :sleep:
Jag tror dock inte fullt ut på att barn inte kan bajsa i sömnen och vakna pga det, eller helt enkelt vakna för att de verkligen behöver bajsa och inte kan hålla sig till utsatt morgontid. Jag kanske är märklig men om jag vaknar mitt i natten och måste på toa så går jag på toa, det vore omöjligt för mig att somna om annars. I synnerhet nu när jag är gravid och måste på dass i tid och otid ;-)

Att ev vänta 10 minuter här eller där för ett blöjbyte tycker jag inte är märkligt, det är väll mest ren tur som gjorde att det aldrig blev aktuellt när S var nyfödd, men flera timmar? Nej, jag köper tyvärr inte det.
Samma med mat på natten, vi har aldrig dragit in på maten, vår tjej äter fortfarande på natten trots att hon snart är 2.5 år (fast ja, nu är det ju lite speciella omständigheter runt henne men ändå), det har helt enkelt inte varit värt den sömnbrist det hade inneburit att försöka få henne att somna om hungrig....

Det finns mycket jag håller med dig om, och mycket jag inte håller med om, men det är bara när råden (enligt mig) drar iväg alldeles för mycket som jag känner att jag inte bara kan sitt tyst....
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"