4,5 mån flicka, ohållbar situation

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Oj va det hinner hända mycket på bara några dagar! Så fantastiskt fint ni jobbar och va roligt att du och Katten77 stöttar varandra så fantastiskt! Fortsätt så! Keep up the good work! :thumbsup:

Ang. dina schemaförslag så håller jag med Katten77! Förslag nr 1 tycker jag verkar bäst. Dels för att en långlur är väl behövd men även för att de helst inte ska sova så länge på eftermiddagen, för att det ev. kan störa nattsömnen!

Så, deppa nu inte p.g.a en sämre natt. Vi hade oxå en för ett tag sedan, och den kom och gick och nu är den nästan glömd! :wink: Det blir så ibland och kan bli så även när de är 2 år. Det viktiga är att man inte tappar attityden utan kör på som vanligt."På natten sover man!" En gång är ingen gång!

Kram!
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej Bianca och tack :heart:

Ja, vi försöker tänka på att bara köra, och inte se bakåt eller åt sidorna så mycket. Lite lite deppig blir man ju.. men vi jobbar på! Dagslurarna har funkat fint idag, både "lilla" och "stora". Den längre middagsvilan funkar numera nästan alltid (peppar peppar) fint, känns som hon tycker det är såå skönt att sova lite längre mitt på dagen :sleep:

Så vi kör på schemat med kortare middagslur nu. Tjuvstartade igår. Känns som det blir bra! Tampas fortf med upprörda läggningar men hoppas på att envist skrattande och stojande även i sängen ska jobba bort det så småningom.. [-o<

KRAM
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Nu får du ett likande svar som kisse-kompisen fick :mrgreen: :lol:
Hur gör ni när älsklingen skriker/bökar där på kvällen? Skriken vid läning kanske inte är frågor riktade till er, har ni tänkt på det. Det kan vara frågor som "Varför somnar jag inte med en gång?" och vad ska man svara på det. Svarar man då med ramsa "Sova nu med sig" så kanske älsklingen blir ännu argare "Men jag försöker ju!"
Ronja kan ha kvällar du hon är lite extra skrikig. Jag ramsar henne en gång när jag lägger henne (x4, inbakad bekräftelsevers) sen får hon sköta insomnandet själv. :wink: Om hon skriker upp sig ordentligt så kan jag bjuda på en omgång till, men det är itne ofta. Det fungerar bäst så här. Att bara låta henne reda ut det själv, inte tjata om att hon ska sova, när det ju faktiskt är det hon försöker göra.

Kram
Bianca
majbrittsanna

Hej :D

Ja.. haha redan hunnit läsa det du skrev hos Katten och begrundat. Kanske ska vi backa lite vid läggningarna och inte "tjata hål i huvudet" på henne. Jag tror det ofta tar lite tid för henne att somna. Ibland kan det vara tyst 5-10 min vid läggning och sen hör man ett lite ledset "ååh" därinnifrån, "att det ska ta sån tid att få somna". Sötnos!

KRAM
majbrittsanna

Åh hjälp vad gör jag när det blir så här??!!

För tredje dagen la jag Loa för eftermiddagsnapp kl 16.30, eller 16.35 vi hade varit ute så var lite sena. Men hon kan inte somna!! Nu börjar hon bli ledsen och det förstår jag! En halvtimma har hon försökt. Först gnöl i 15 min som jag ej la mig i.. men nej nu får jag ta upp henne utan att hon sovit en blund! :cry: Hungrig?! Hennes middagstid är typ nu 17.15..
Katten77

Inlägg av Katten77 »

åh vad jobbigt. kan du ge henne en 5-minutare? Jag brukar ta Oliver i selen och gå ut en sväng, då slocknar han på ett par min...

kram!!!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej!

Försäkte komma in på sidan typ fyrtioelva ggr igårkväll, skönt att det funkar idag :D

Just när jag skulle ta upp lilla Lo igår så lyckades hon slockna, så hon fick 5 min i sängen. Men var enl. pappa helt dödstrött innan läggning trots att han la henne tidigt, hon försökte dricka välling men var så trött att hon bara satte i halsen :(

Sen följde en lite virrig natt, ramsade en gång vid 22.20, hörde henne sedan var tredje timma ugf men hon redde ut det själv..

:?: Om den lilla ligger och snackar för sig själv till och från sista timman, ska man pangramsa för att markera eller låta dom vara??

Idag ska jag ge lite mosad banan innan luren kl 16.30, tror det var hunger som ställde till det..

Med hopp om en bra dag, kram Anna :heart:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon!

Haha, snacka om att man blivit beroende av forumet, höll på att bli tokig igår när det inte fungerade :lol:

Det var nog något skumt i luften igår. Oliver snyftade vid nattningen, det brukar han inte göra. Sedan tog det 10-15 min av hack och småsnyft innan han somnade, jag var dock duktig och lade mig inte i ;) Höfde honom också vid 20-tiden men vet inte om det var i sömnen.

I morse vaknade han redan 05:20 men somnade om själv flera ggr. I vanliga fall brukar jag ge pangramsa men det gjorde jag alltså inte idag och då gick det rätt snabbt att somna om (det var bara småprat så han halvsov nog). Däremot gjorde jag tabben att servera en pangramsa när han vaknade vid 06:07 och den gick han snarare igång på! Så i morgon tänkte jag försöka låta honom sköta vargtimman själv så länge han inte låter ledsen. Det kanske kan vara en strategi för dig också om hon inte låter upprörd?
Det blev riktig pannkaka av morgonväckningen, precis när jag öppnade dörren och tände så började han gallskrika igen, så idag har vi alltså gjort morgon mitt i ett vredesutbrott! .shock: :(

Nu ska jag väcka min smurf ur frukostluren :D

kram!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej Katten

Va gott att väcka från morgonluren, efter morgonen då :heart: Lille O känns verkligen säker som nattsovare nu hörredu, så gott ju :thumbsup:

Ja.. Loa låg och snackade sista halvtimman i morse men jag ramsade inget. Vet inte riktigt hur man ska göra här, som du säger vill man ju inte ramsa för att varva upp dom, men samtidigt att dom ska fatta att man ska sova :-k

Kram!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Katten77 skrev: Det blev riktig pannkaka av morgonväckningen, precis när jag öppnade dörren och tände så började han gallskrika igen, så idag har vi alltså gjort morgon mitt i ett vredesutbrott! .shock: :(
:lol: Jag skulle också bli helt folkilsken om nån väckte mig genom att skutta in i rummet och tända lampan.... :wink: Kan du inte väcka honom på nåt skonsammare sätt? Fortfarande glatt, förstås, men lite mindre chockartat. 8)

Annars kan jag rapportera att vi här hemma fick bukt med de tidiga morgnarna när vi slutade göra nåt alls. Jag tror att logiken är att om man börjar göra väsen av sig, ramsa, skramla etc så visar man ju att man är vaken, och då ÄR det ju de facto morgon. (Detta gäller säkert inte under själva kuren då det är tryggheten som måste etableras, men när man är ute på andra sidan.) :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Halloj Anna och Chokladkaninen! :)

Ahhh, var nog lite otydlig i mitt inlägg. Alltså: de första gångerna han vaknade i vargtimman så var han väldigt lugn och jag gjorde ingenting; han somnade om utan vare sig musik eller pangramsa. Sista gången han vaknade (strax efter 6) var han lite mer vaken och jag gav därför en pangramsa. Detta gjorde honom riktigt förbannad och han var alltså fullt vaken när jag skulle göra morgon. Jag öppnade dörren i en paus när han drog efter andan men hann inte tända och göra morgon förrän han började skrika igen. Så det blev inte så bra...

I morgon börjar jag med din taktik Chokladkaninen: låta bli pangramsa, får se om det funkar bättre :)

Kram :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Hej kära vänner :D

Ett sånt underbart vinterväder det är.. i hela landet tror jag..? Annars låter jag som en insnöad ( :wink: ) stockholmare som tror att jorden kretsar kring innerstan, men si så är icke fallet :shock: :D

Vi har iallafall varit ute en tur i vintervädret, härligt men ibland är det en utmaning att hålla lillsnuttan vaken även i sittvagnen, särskilt nu med allt skumpande som blir när man rammar omkring i snövallarna. Hmm nog svamlat.

Chokladkaninen Hej på dig :D Hmm ja då fortsätter jag att låta den lilla damen snacka i fred. Men du, om dina barn började gråta, då i vargtimmen, efter kuren, vad gjorde du då..? Fortsatt tystnad? Fast det kanske aldrig dom små mönsterkottarna gjorde.. :roll: :)

Kram
majbrittsanna

Gokväll på er!

En fråga.. brukar ni göra tillrättaläggande (armar upp, räta ut ben osv.) vid läggingar "fortfarande", efter kuren. Vi gör det, men det känns som Loa blir så arg, borde vi skippa och bara göra en kort solfjäder :?:

Kram
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

majbrittsanna skrev:Gokväll på er!

En fråga.. brukar ni göra tillrättaläggande (armar upp, räta ut ben osv.) vid läggingar "fortfarande", efter kuren. Vi gör det, men det känns som Loa blir så arg, borde vi skippa och bara göra en kort solfjäder :?:

Kram
Jag gör det nästan :roll: Lägger ned Ronja och rättar till armarna så hon inte ligger obekvämt och sen ett snabbt tryck på ryggen och samtidigt trycker jag ned huvudet lite, men hon får själv välja åt vilket håll hon vill ha det. Sen lägger jag på täcket. Men inte sådär exakt armar upp, räta ut ben, huvud åt sidan osv...

Underbart vintervädervet jag inte om jag kan hålla med om. :? Haha! dryga 50cm snö och var dag får man skotta bort dryga 100 cm hög snövall till infarten minst 2 gånger om dagen! :evil: Dessutom strejkar mitt internet och det skyller jag oxå på snön! :lol: Men, visst är det vackert! :D

Bianca
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

majbrittsanna skrev: Chokladkaninen Hej på dig :D Hmm ja då fortsätter jag att låta den lilla damen snacka i fred. Men du, om dina barn började gråta, då i vargtimmen, efter kuren, vad gjorde du då..? Fortsatt tystnad? Fast det kanske aldrig dom små mönsterkottarna gjorde.. :roll: :)
:lol: Haha, Storasyster var faktiskt en mönsterkotte så tillvida att hon aldrig morgontrasslade - från att jag fick tassarna på Barnaboken när hon var 6 veckor gammal förlängde hon mycket prydligt nätterna på eget initiativ. :D Lillebror däremot har ägnat sig åt många olika former av trassel och efter ett tag lärde jag mig att lyssna med njurarna. :wink: Han har ett illans humör, nämligen, (läs kapitlet Något om Personligheten i Barnaboken och tänk dig en utpräglat stark muskelbyggare så förstår du!) och dessutom väldigt känsliga känselspröt. Så det gällde att 1) höra ifall han verkligen var ledsen (för ja, då får man ju påminna medelst ramsa) eller om han bara var ilsk (typ 85% av fallen hos oss); och 2) att inte ligga och vänta på att han skulle börja gråta - för då gjorde han det, varje gång. Så somna om illa fort, helt enkelt. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"